Finns det någon officell tävlingskalender -09

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Rookiedelen kommer att bestå preliminärt av torsdag kväll med friträning, samt 1 kval och 2 race på fredagen. På fredagen blir det även ett friträningspass för varje SM-klass på eftermiddagen. Lördag plus söndag ägnas åt SM-klasserna med ett 35 minuters kval och ett race per dag. Notera att detta bara är preliminärt, vi ska gnugga det lite till innan vi är färdiga.

Inget traditionellt "träningsläger" innan tävlingen som det brukar vara alltså, med träning torsdag och fredag?
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
träning torsdag kväll och race på fredagen?....

lycka till med rekruteringen, det här var det sjukaste jag sett.. pinsamt!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag måste säga att det här verkar fint! En kalender är ute tidigt, och arrangörer sitter och finslipar tidsschema I JANUARI!!!!!!! Mycket bra!
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Jens_F

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Malmö
Hoj
cbr600rr -05
Tycker schemat för rookie på Anderstorp är riktigt jäkla dåligt. Inte så kul för dom som kör sin första tävling med så lite träningstid. Jag hade sett fram emot att vara där hela helgen och kvala o racea, nu kommer ju allt vara över på en dag:(
 

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Gbg
Hoj
YZF-R6 2007
håller med ovanstående, riktigt kass med två race på fredagen.

...dessutom två semesterdagar, och inget mer race resten av helgen, varför???
 

Riklun

#26 Shrimpy
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 2008
Rookiedelen kommer att bestå preliminärt av torsdag kväll med friträning, samt 1 kval och 2 race på fredagen. På fredagen blir det även ett friträningspass för varje SM-klass på eftermiddagen. Lördag plus söndag ägnas åt SM-klasserna med ett 35 minuters kval och ett race per dag. Notera att detta bara är preliminärt, vi ska gnugga det lite till innan vi är färdiga.

Gäller detta endast Anderstorp?? eller samtliga sm helger? Hur ser so helgerna ut för oss rookie´sar då??
 

mangeek

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2008
Ort
oslo
Hoj
rs 250
det kanske blir gryt många på våra rookie race i norge då.... eller ska anmälningsavgiften till SM klasserna betala rookie folket för missad arbetsinkomst, i så fall är det greit..
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Rookiedelen kommer att bestå preliminärt av torsdag kväll med friträning, samt 1 kval och 2 race på fredagen. På fredagen blir det även ett friträningspass för varje SM-klass på eftermiddagen. Lördag plus söndag ägnas åt SM-klasserna med ett 35 minuters kval och ett race per dag. Notera att detta bara är preliminärt, vi ska gnugga det lite till innan vi är färdiga.

Ska alla fem supportklasser köras på fredagen eller gäller detta bara Rookie 1000/600? SM-klasserna är väl fortfarande bara tre stycken. Mycket köra för dessa pojkar och desto mindre för resten. :va
Håller med Mossberg att visst är det positivt att det ligger en prelimenär planering redan i januari men i övrigt känner jag mig inte lika positiv. Hoppas att detta tänks igenom lite nogare. En önskan är samma plan som luffen har även för Rookie. Dvs kval och rejs dag 1 och samma dag 2, sen spelar det väl ingen roll om detta startar redan på fredag. :)

Gäller detta endast Anderstorp?? eller samtliga sm helger? Hur ser so helgerna ut för oss rookie´sar då??

Utöver SO körs det bara SM på A-torp och Knutstorp, LMS har separerat sitt SM helt från Rookies då det i stället körs en hel B-helg med två kval + rejs både lör+sön.
SO kommer i år att köra 1 kval och 1 rejs både lör och sön, oavsett klass.
 
Last edited:

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
Ska alla fem supportklasser köras på fredagen eller gäller detta bara Rookie 1000/600? SM-klasserna är väl fortfarande bara tre stycken. Mycket köra för dessa pojkar och desto mindre för resten. :va
Håller med Mossberg att visst är det positivt att det ligger en prelimenär planering redan i januari men i övrigt känner jag mig inte lika positiv. Hoppas att detta tänks igenom lite nogare. En önskan är samma plan som luffen har även för Rookie. Dvs kval och rejs dag 1 och samma dag 2
Instämmer helt och fullt med åvanstående. Mycket bra skrivet.:tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Många som klagar, men kan nån vara konstruktiv istället? Ge mej ett exempel på nåt sätt att få ett bra tidsschema. Tillgänglig tid är från 8-18 på fredagen, samt 9-17 på lördag resp söndag. Vi har 8 klasser, samtliga vill ha massor av körtid. Är det ett självändamål att campa 3 dagar för att få köra race, eller är det bättre att komprimera tiden för resp klass? Ta chansen att påverka nu innan vi lägger det definitiva tidsschemat! Ska se om jag kan göra en enkel skiss på hur vi tänkt oss det preliminärt.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag är glad om jag slipper campa så mycket. Blir så stora utgifter på öl i så fall.
Kval och race samma dag låter fint.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tycker schemat för rookie på Anderstorp är riktigt jäkla dåligt. Inte så kul för dom som kör sin första tävling med så lite träningstid. Jag hade sett fram emot att vara där hela helgen och kvala o racea, nu kommer ju allt vara över på en dag:(

Har du tagit reda på hur mycket tid det blir, eller gissar du bara? Med det preliminära tidsschemat blir det 1 tim 35 m friträning, 35 min kval och 2 race. Total körtid blir 3 timmar. Är det lite?:confused:
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Har du tagit reda på hur mycket tid det blir, eller gissar du bara? Med det preliminära tidsschemat blir det 1 tim 35 m friträning, 35 min kval och 2 race. Total körtid blir 3 timmar. Är det lite?:confused:

nä det låter fint... skönt om det inte är så jävla mycket dötid som det var förra året... då gick jag o frös i 48 timmar i depån för att sen köra race efter pacecar och så sköt ja motorn samtidigt som det flaggades grönt
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Det här känns bara som ett pinsamt försök att efterlikna SO med dubbla race när det egentligen inte finns tid för det.

Min personliga åsikt är att det är helt förkastligt att göra på det här sättet för alla rookisar som främst kanske ska köra sitt försa race någonsin.

Även om dötid är tråkigt så behöver många rookisar tiden i depån på sig för att få goda tips, få ordning på prylarna. Ni är ju himla bra på att ironiskt skämta så snällt om att rookisarna aldrig kraschar sina hojar. När några av dom nu gör det på kvalet t.ex. så kommer det inte finnas någon tid över för dom att få ordning på cykel och personlig hälsa för att kunna köra racet.

Kval och två race samma dag lär inte skapa något annat än cirkus. Bäddat och klart för bristfälliga reparationer och trötta förare.

Nää, tänk om nu. Genomför ni detta prelimnära schema så tror jag ni själva gör er en björntjänst och tappar många anmälningar.

/Nitrous
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Många som klagar, men kan nån vara konstruktiv istället? Ge mej ett exempel på nåt sätt att få ett bra tidsschema. Tillgänglig tid är från 8-18 på fredagen, samt 9-17 på lördag resp söndag. Vi har 8 klasser, samtliga vill ha massor av körtid. Är det ett självändamål att campa 3 dagar för att få köra race, eller är det bättre att komprimera tiden för resp klass? Ta chansen att påverka nu innan vi lägger det definitiva tidsschemat! Ska se om jag kan göra en enkel skiss på hur vi tänkt oss det preliminärt.

Jag förstår att det är krångligt att lappa ihop någonting bra!
Däremot blir det som någon innan skrev (gäller oss rookisar):
Om man ska ta ledigt tors o fre så blir det ju ytterligare en sem dag jämfört med förut.
Inget som främjar ekonomin direkt...
Det du skriver om ett självändamål att campa 3 dgr tror jag varken du tror någon tycker, eller gör.
Det som var bra innan var att man kunde köra även fast man missade fre träningen (vilket gjorde att man kunde köra utan att ta ut sem dag).
Tror dessutom att det varit viktigt för oss rookisar att få tips och lyssna på de som kört lite mera, som alltså kommer senare...

Slutligen:
Det det handlar om måste vara att vi vill få folk att köra RR. "Enda vägen" (förrutom 125 250 osv) är att börja i rookie klasserna. Om det kostar ännu mera pengar och folk känner sig mer stressade inför komprimerad tid mellan racen osv så tror jag att flera kommer tveka...
Jag kommer inte kunna ta ut 12 sem dagar bara för racen. Inte om jag skall ha kvar frugan ivargefall :glömdet
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Håller med Nitrous. Det blir inte mycket tid att reparera cykel eller återhämta sig.

Optimalt vore väl 1 kval + 1race /dag men förstår att det kanske blir svårt att få ihop tidsmässigt.

Ni gör säkert så gott ni kan för att få ihop det här även för oss rookies :tummenupp
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Kval och två race samma dag lär inte skapa något annat än cirkus. Bäddat och klart för bristfälliga reparationer och trötta förare.

oj fan, kval och två race samma dag missade jag att det var. Det är kanske lite mycket, men jag jag tyckte det var ganska lugnt på lms b-race förra året med två kval och ett race samma dag.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
oj fan, kval och två race samma dag missade jag att det var. Det är kanske lite mycket, men jag jag tyckte det var ganska lugnt på lms b-race förra året med två kval och ett race samma dag.

Det var grymt bra :tummenupp
Dock är det omöjligt att hinna med när alla klasser skall samsas på samma helg...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top