Fixa förgasarna när Braigasen dragit ned.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min GSX1100 -84 blev ju inkontinent och läcker från bränsleöverföringsrören mellan förgasarna.
Plättlätt tänkte jag, skickar till Braigasen så löser det sig, men han verkar ha begränsat sin service enl hemsidan.

Så, problemställningen, ska jag investera i en ultraljudstvätt och riva paketet själv och plocka ihop eller ska jag hitta någon annan som gör det bra?
På plussidan för gördetsjälv är att jag kommer att ha en ultraljudstvätt.
Räcker i så fall en spdan här https://verktygsboden.se/garage-ver...udstvatt-9-l?att=VWx0cmFsanVkc3R2w6R0dCA5IEwg
På minussidan är att jag tycker det är ett jäkla pill som inte roar mig så mycket. I o f s kan jag vänta till i vinter, då är jag mer lättroad.

Vad säger juryn?
Tips på alternativ hjälp?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Min GSX1100 -84 blev ju inkontinent och läcker från bränsleöverföringsrören mellan förgasarna.
Plättlätt tänkte jag, skickar till Braigasen så löser det sig, men han verkar ha begränsat sin service enl hemsidan.

Så, problemställningen, ska jag investera i en ultraljudstvätt och riva paketet själv och plocka ihop eller ska jag hitta någon annan som gör det bra?
På plussidan för gördetsjälv är att jag kommer att ha en ultraljudstvätt.
Räcker i så fall en spdan här https://verktygsboden.se/garage-ver...udstvatt-9-l?att=VWx0cmFsanVkc3R2w6R0dCA5IEwg
På minussidan är att jag tycker det är ett jäkla pill som inte roar mig så mycket. I o f s kan jag vänta till i vinter, då är jag mer lättroad.

Vad säger juryn?
Tips på alternativ hjälp?
Har bra i gasen dragit ned?

Vad det gäller ultraljudstvättar så kolla även på Amazon.se och E-bay de har ungefär liknande för halva priset.
T.ex.
15 L - https://www.amazon.se/-/en/dp/B072FSBK89
Kolla dock så att leveransen sker från inom EU för att ha någorlunda koll på leveranstiden.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på vilken frekvens en tvätt till förgasarrengöring ska ha? Tror jag läst att ska ha lägre frekvens om förgasare ska rengöras annars blir dom inte rena.

Har försökt hitta vilken frekvens vertygsbodens tvätt har men hittar inget, en kompis har en verkygsbodentvätt som jag lånat eller som jag gjorde idag skickar iväg förgasarna för tvätt.

Funkar 40kHz till förgasare? Har fått för mig att nån rekommenderade 25kHz.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nån som har koll på vilken frekvens en tvätt till förgasarrengöring ska ha? Tror jag läst att ska ha lägre frekvens om förgasare ska rengöras annars blir dom inte rena.

Har försökt hitta vilken frekvens vertygsbodens tvätt har men hittar inget, en kompis har en verkygsbodentvätt som jag lånat eller som jag gjorde idag skickar iväg förgasarna för tvätt.

Funkar 40kHz till förgasare? Har fått för mig att nån rekommenderade 25kHz.
Spelar ingen roll kör en gång med grönsåpåpa o en gång till med Yes. Renare går nog ej att få ens som ny.

Att köra en gång efter med Yes är bra då såpan lämnar en lätt fet yta.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kompisen som har verktygsbodens tvätt kom över en tvätt billigt från en elektronikverkstad men den funkade inte alls att tvätta förgasare men var bra till elektronik, vet detta då en annan kompis jobbade på det stället som tekniker och använt tvätten.

Är möjligt att den tvätten var på ännu högre frekvens. Nån som testat tvättarna från ebay och amazon? Funkar dom är det ju värt 2600 kr för en 30 l tvätt.

Misstänker att det är med en tvätt som med svarven då man har den så används den ändå hyfsat frekvent och man hittar saker att tvätta hela tiden.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Kompisen som har verktygsbodens tvätt kom över en tvätt billigt från en elektronikverkstad men den funkade inte alls att tvätta förgasare men var bra till elektronik, vet detta då en annan kompis jobbade på det stället som tekniker och använt tvätten.

Är möjligt att den tvätten var på ännu högre frekvens. Nån som testat tvättarna från ebay och amazon? Funkar dom är det ju värt 2600 kr för en 30 l tvätt.

Misstänker att det är med en tvätt som med svarven då man har den så används den ändå hyfsat frekvent och man hittar saker att tvätta hela tiden.

Jag köpte en sån för ett tag sedan. Kört två förgasare i den. Blev som nya.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag har tvättat en hel del MC delar i ultraljudstvätt. Först i en billig skittvätt.
Sedan köpte jag en 30 liters maskin med betydligt högre effekt och bättre rengöringsförmåga.

MEN, det var riktigt tvättmedel för ultraljudstvätt och aluminium som gjorde den största skillnaden

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har tvättat en hel del MC delar i ultraljudstvätt. Först i en billig skittvätt.
Sedan köpte jag en 30 liters maskin med betydligt högre effekt och bättre rengöringsförmåga.

MEN, det var riktigt tvättmedel för ultraljudstvätt och aluminium som gjorde den största skillnaden
Jag köper ultraljudstvättmeden, för metall, på Kjell & Co. Vissa fuggar ser helt nya ut efter, fast man måste göra rent innan också, vanligt klet på utsidan släpper inte alltid. Dock är det ofta decennier av klet på mina objekt?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Nu är jag övertygad, det blir en Tjingtjong 10 liter från Amazon, verkar vara samma som alla andra, men halva priset inkl tull o moms.
En pryl till :banana

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)

Blev frustrerad nu över att jag alltid lånar kompisens tvätt.
Men nu beställde jag en 15L på eBay, så kan återkomma när jag testat den.
Verkar i alla fall vara 40kHz.
Tack till alla inputs i tråden, jag behövde den här sista "knuffen" :tummenupp

ULTRLJ_Tvätt.jpg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj

Beställd. 10L hoppas jag duger. 15L hann ta slut medan jag velade.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har en 22-liters. Går nog ner en hel brygga med 4. Såhär blev vattnet efter det senaste paret förgasare jag körde... De är mycket renare inuti nu.

Tvätta på, det blir kul!
c9ac7aa6234bf37991c97b8511c0914b.jpg

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Jag är nöjd om jag kan köra en i förgassare i delar åt gången.
Och så lär det väl dyka upp hittills okända behov.
Och okända vänner :)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Fasen också ska jag slå till med en 30 l tvätt från Amazon? Jag är som sugen nu.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!