Fixa pass i Funäsdalen

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jahap! Då man glömde förnya passet så var jag tvungen att boka passtid i funäsdalen som plan-B.

70mil resa från Varberg.

Men går det att köra hoj upp till funäsdalen den 6:e April eller är det snö på vägarna?

Kan bli en episk mc resa om det är snöfritt!

hur många mil för en ”Ironbutt”?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Update!!! Fick ny tid i Karlshamn! Det blir ROADTRIP!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Men går det att köra hoj upp till funäsdalen den 6:e April eller är det snö på vägarna?

Mitt bästa svar skulle vara "möjligt men inte sannolikt"...Om du har tur är landsvägen bar hela vägen fram, men räkna inte med det...Jag har varit i de trakterna mycket senare i April och då var nog snödjupet precis utanför landsvägen någonstans mellan två och tre meter...

Vad jag minns från gamla snöskotrars bestyckningstabeller så är Funäs dessutom en av dom högst belägna orterna i Sverige, snudd på 600 meter över havet. Vilket innebär nyckfullt väder under hela April...Har du tur så är det solsken och fem grader varmt. Har du otur så är det full snöstorm med stängda vägar och kolonnkörning efter plogbilen...

Karlshamn...fjantigt i jämförelse...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det påminner om när skulle hämta ut mitt nya körkort precis efter att jag hade flyttat 20 mil bort, och självklart kom körkortet till mitt gamla postkontor. En sen eftermiddag i slutet på oktober klev jag på hojen, och i mörker, kyla och regn mosade jag på så fort jag vågade på småvägarna för att hinna fram innan posten stängde.

Stelfrusen och trött klev jag in med hjälm och allt på Posten, och möttes av en både arg och orolig kassörska som upplös mig om att hjälm var förbjudet. Men hon blev inte alls lugnare när jag tog av mig den och hade balaklavan under, uppdragen så att knappt ögonen syntes. Hon hade en genomgående fientlig attityd till mig under hela besöket :va

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jahap! Då man glömde förnya passet så var jag tvungen att boka passtid i funäsdalen som plan-B.

70mil resa från Varberg.

Nyckeln till en framgångrik och tryggt genomförd Ironbuttkörning är planering.

Handen på hjärtat: är du riktigt där ännu...? :skrämd

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Det påminner om när skulle hämta ut mitt nya körkort precis efter att jag hade flyttat 20 mil bort, och självklart kom körkortet till mitt gamla postkontor. En sen eftermiddag i slutet på oktober klev jag på hojen, och i mörker, kyla och regn mosade jag på så fort jag vågade på småvägarna för att hinna fram innan posten stängde.

Stelfrusen och trött klev jag in med hjälm och allt på Posten, och möttes av en både arg och orolig kassörska som upplös mig om att hjälm var förbjudet. Men hon blev inte alls lugnare när jag tog av mig den och hade balaklavan under, uppdragen så att knappt ögonen syntes. Hon hade en genomgående fientlig attityd till mig under hela besöket :va
Hahahahahahahahahahhahahah Fan vad jag garvade när jag läste detta! Haha

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C

Det där med att "...att hjälm var förbjudet." verkar vara något som en del etablissemang fortfarande slänger sig med. Utan att kunna hänvisa till adekvat lagrum. Jävla trams...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

70mil resa från Varberg.

Update!!! Fick ny tid i Karlshamn! Det blir ROADTRIP!
Jag har kört galet långt i snöblandat regn. Bangar inte för något och brukar uppmuntra andra.

I ditt fall är jag galet tveksam. Hade du tänkt köra 140 mil på en dag men xs400 Utan värmehandtag eller handskydd? Hur långt har du kört som längst med den hojen? Tveksamt om varken du eller hojen pallar halva sträckan.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450

Ahh... tiden med postkontor. De hade en magisk dragningskraft till att anställa de värsta bitter****orna som fanns i varje småstad. För er unga fanns det en tid innan banken flyttade in på nätet där man fick lämna in betalningsuppdrag med räkningarna varje månad på det lokala kontoret. Det var där jag fick lära mig efter att en osedvanligt trög kvinna satt in mina räkningspengar på fel konto att det skulle tre bankdagar att rätta hennes misstag, vilket hon senare pedagogiskt förklarade att det var fem vardagar. När jag hade mage att be om att få tala med någon annan än Jabba the huts morsa om det oacceptabla i hennes svar vart hon så arg att hon tappade talförmågan. Med ett hånleende bad jag istället att få avsluta alla konton och gå till en riktig bank, men var även det omöjligt. Jag tog helt enkelt en ny nummerlapp, väntade 30 minuter (det var två före) och fick en mindre ovettig dam att avsluta alla konton och faktiskt ge mig mina pengar, allt medan träskmonstret blängde surt på mig.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Jag har kört galet långt i snöblandat regn. Bangar inte för något och brukar uppmuntra andra.

I ditt fall är jag galet tveksam. Hade du tänkt köra 140 mil på en dag men xs400 Utan värmehandtag eller handskydd? Hur långt har du kört som längst med den hojen? Tveksamt om varken du eller hojen pallar halva sträckan.
Hade blivit övernattning så endast 70 mil enkel / dag. Men det är långt absolut.

Kört 6 mil som längst och senaste tiden har hojen pajat 2/4 gånger hahaha

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hade blivit övernattning så endast 70 mil enkel / dag. Men det är långt absolut.

Kört 6 mil som längst och senaste tiden har hojen pajat 2/4 gånger hahaha
70 mil/dag är såklart betydligt enklare.

Du får börja pusha gränserna försiktigt. Ta en heldag i bra väder. röven ska hålla och jag misstänker att din sadel ser snyggare ut än vad den är skön att sitta på.

Vinden tar hårt om man betar av många mil utan kåpa. Jag körde 35 mil, jobbade en heldag och körde 35 mil till med en hornet 600 utan kåpa en gång. I januari. Det gick men hela vägen hem låg jag slickad längs tanken för att jag var så frusen och trött av fartvinden. Hade dock värmehandtag och handsskydd som gjorde gott. Skoteroverall och mycket kläder under. Hade det regnat eller snöat så hade jag antagligen fått ta in på hotell.

En annan gång körde jag typ 70 mil i ett svep med min z1000sx. Precis köpt hojen som visade ha världens sämsta sadel. Kände mig rövpullad i två veckor efter det. Att det spöregnade hela vägen, inga värmehandtag eller handskydd hjälpte inte. Det var i februari för ett par år sedan. Jag höll på att börja lipa de sista 10 milen och kände att jag bara ville köra ner i diket, lägga mig bekvämt och dö. No joke. Jag kom hem iaf men hade för länge sedan tappat känsel i armar och ben. Orkade inte ens duscha när jag kom hem utan jag torkade bara av mig, tog på mig mycket kläder och la mig under täcket.

Så trappa upp det och anpassa utrustningen för dig och hojen allt eftersom så kan du köra hur långt som helst. Var säker på att hojen klarar flera timmar i regn utan att ditt hembygda elsystem ballar ur. Med mina hojar jag har nu och den utrustningen jag använder kan jag köra hur långt som helst i nästan vilket väder som helst. Körde som längst nästan 100 mil på en dag med min 650 stånka denna vintern. Tidvis i regn. Kom fram hyffsat torr men frusen och trött men det var helt klart hanterbart.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det där med att "...att hjälm var förbjudet." verkar vara något som en del etablissemang fortfarande slänger sig med. Utan att kunna hänvisa till adekvat lagrum. Jävla trams...
Frågan är om det behövs något lagrum alls egentligen, det är ju deras lokal, alltså deras regler. Precis som att du inte får gå runt i ytterkläder på ett badhus, eller glida in på Stadshuskällaren i badkläder.

lenlil

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2016
Hoj
Triumph Bonneville

70mil resa från Varberg.

Kan du inte be att få hämta passet på hemorten istället ?

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Kan du inte be att få hämta passet på hemorten istället ?
Hämta ut när det är färdigt kan man göra på vilken polisstation som helst det svåra är att boka tid för att ta bild och lämna namnteckning mm flera månaders kö på många ställen.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hämta ut när det är färdigt kan man göra på vilken polisstation som helst det svåra är att boka tid för att ta bild och lämna namnteckning mm flera månaders kö på många ställen.
Bor på västkusten och skall resa i juli. Det första jag hittade var Stockholm i maj. I västra Götaland var det september.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hur fan har Sverige lyckats hamna i det läget…? Ska hela befolkningen förnya sina pass samtidigt, eller har nästa flyktingvåg med asyl och nya pass redan slagit till…?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA