Fixa till min gamla skoter

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Att du inte ens får nån liten sketlampa att lysa tyder ju på kasst batteri. Byta ut å kicka igen. Vissa moppar funkar inte att kicka om batteriet är paj.

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Ingen gnista fick jag fast jag sätter stiftet mot blocket medan jag kickar.
Man behöver knappast batteri till att få gnista med kicken, men om det är så måste jag väll gå och inhandla ett nytt.

När jag vrider på nyckel så fungerar endast blinkarna och tutan med det fullladdade batteriet, men inget annat. Och det klickar rejält när jag försöker starta den med knappen. Så batteriet tycks nog bara helt slut.

//Johan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Utan batteri? Direkt på plus o minus kabeln? Går detta:va

Går utmärkt, din moppe skiter i om det sitter ett 4Ah batteri eller ett 220Ah's batteri ur en lastbil i änden på kablarna.

Däremot orkar den inte ladda ett för stort batter, så man bör inte överdimensionera riktigt så mycket när man ska köra, men för att prova så visst!

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Man behöver knappast batteri till att få gnista med kicken, men om det är så måste jag väll gå och inhandla ett nytt.

När jag vrider på nyckel så fungerar endast blinkarna och tutan med det fullladdade batteriet, men inget annat. Och det klickar rejält när jag försöker starta den med knappen. Så batteriet tycks nog bara helt slut.

//Johan

är blocket målat isåfall jordar den inte genom färgen...
skulle tippa på om du bara fårgnosta så byt soppan i tanken, 4taktare gillar verkligen inte bensin som är äldre än 1 månad :p

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
4taktare gillar verkligen inte bensin som är äldre än 1 månad :p

Jävla flyt att bilen startade på Arlanda förra året efter 5 v semester, och att hojarna startar varje vår, och att gräsklipparn startar på våren......ja du hajar kanske själv det fullständigt orimliga i ditt inlägg:3freak:rolleyes:

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Blocket är nog inte målat så de ska nog få jord, kan ju testa att skrapa bort lite skit.

Jag prövade endå att försöka kicka igång den men den är nog helt tyst, inget händer.
Bensinen är också bytt till ny fresh.

//Johan

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Tror inte du har glömt det, men sidostödet får ju inte vara nere vid start, då är det absolut omöjligt att de skramlar igång. Men centralstödet funkar :tummenupp

Har du provat att springa igång den? :rolleyes:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Tror inte du har glömt det, men sidostödet får ju inte vara nere vid start, då är det absolut omöjligt att de skramlar igång. Men centralstödet funkar :tummenupp

Har du provat att springa igång den? :rolleyes:

går inte, automatish

Koppla startkablar från ett bilbatteri och kör på starten till den går. Har du ens provat att köra på startmotorn?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97

//Johan
Med ett stendött batteri fungerar inte mycket. T.ex. kanske strömmen går genom batteriet istället för till spolarna men det där har jag dålig koll på. Hur som haver så om du har soppapump och en ecu så behöver den ström innan veven går runt.

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
Verkar inte som du svarat på frågan om du tryckt in bromshandtaget SAMTIDIGT som du trycker på startknappen. Har du gjort det? :)

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Central och sidostöden har varit uppe när jag har försökt starta.
Batteriet är inte stendött. Tuten samt blinkarna fungerar så ström ger den nog, men är det tillräckligt vet jag inte.
Jaa bromshandtaget har jag alltid intryckt.

går inte, automatish

Koppla startkablar från ett bilbatteri och kör på starten till den går. Har du ens provat att köra på startmotorn?

Menar du att jag skall dra startkablar från ett bilbatteri direkt till startmotorn på moppen?

Last edited:

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
:fakta Enligt svenska akademiens ordlista heter det SKOTER:mattias

ponrus_j eller även kallad pontus_j på visa snöskoter forum, är bara en liten skit unge i moppe åldern som inte gör annat än att posta skit kommentarer :huvet

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
Central och sidostöden har varit uppe när jag har försökt starta.
Batteriet är inte stendött. Tuten samt blinkarna fungerar så ström ger den nog, men är det tillräckligt vet jag inte.
Jaa bromshandtaget har jag alltid intryckt.

Menar du att jag skall dra startkablar från ett bilbatteri direkt till startmotorn på moppen?

parallelkoppla ett bilbatteri till det batteriet som du har i scootern.
dvs. + till + och - till - ramen på scootern. (går ju självklart att koppla - direkt på batteriet också med men är väl att föredra att koppla till ramen så du inte smäller biltema batteriet i luften ;)

karips

Masta Of Disasta
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
Honda CBR-1000 RR -07
Börja med det...

1. Lite T-Röd i tanken "LITE"!!! Om sopan är gammal.

2. WD-40 El. 5-56 i tändningslåset och jucka av och på kan vara ärgade kontakter samt i dem kontakterna du kan se. Egentligen ska man spruta lite i kolven oxå innan man kickar om man inte har rört den på länge.

3. C-stöd ute. Ingen sidostöd. Bromsen nedtryckt när man kickar. Testa gnista om ja ok.. om inte får du lossa på "kylkåpan" på sidan och kolla hur rotorn ser ut om mkt rost lite fin sandpapper funkar alltid.

4. Testa gnista igen. Om ja... Då får du kicka järnet tills den startar... :yoparty

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Nu har jag äntligen fått tag i ett nyt batteri (biltema förståss)
Nu får jag gnista och när jag trycker på startknappen så börjar det hända saker i startmotorn, den kommer dock inte igång.

Nu är följande att kolla soppan.
Hur kan jag kolla att motorn får soppa?
Kan jag bara dra ut soppaslangen som går in i maskinen, trycka på startaknappen så att startmotorn kommer igång och där kolla ifall det kommer bensin genom slangen eller inte?

//Johan

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu har jag äntligen fått tag i ett nyt batteri (biltema förståss)
Nu får jag gnista och när jag trycker på startknappen så börjar det hända saker i startmotorn, den kommer dock inte igång.

Nu är följande att kolla soppan.
Hur kan jag kolla att motorn får soppa?
Kan jag bara dra ut soppaslangen som går in i maskinen, trycka på startaknappen så att startmotorn kommer igång och där kolla ifall det kommer bensin genom slangen eller inte?

//Johan
Gammal? :va

Så här se en GAMMAL scooter ut:
NV2.jpg

:tummenupp

Det kan ju vara så att den soppa du har i tanken är för gammal för att moppen ska vilja starta ordentligt. Töm ur den gamla bensinen ur tanken, dränera förgasaren och fyll sedan på med färsk bensin.

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Tanken är redan tömd på gammal bensin och ny att insatt.
Att dränera förgasaren har jag ingen aning om hur man gör.

Denna bensinslang som går mellan motorn och bensafiltrer/tanken har en liten behåller i mitten av sig som det står FLOW på och en pil som pekar på en linje som är i mitten av behållaren.
Skall denna behållare vara fylld med bensin eller vad betyder FLOW?

Bifogat

• IMG_0817.jpg
    IMG_0817.jpg
    143.6 KB · Visningar: 59
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha