roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Nu lurar Du dig bara själv, får Du det att lira hade Du ändå klurat på vad det där kittet hade gett när det gäller feedback och fäste Ja, i min värld brukar jag förenkla det ungefär så, om än jag inte trixar med att byta fjädrar och liknande. En "rejshelgsmodell" för en privatist med en god grundsetup kanske kunde se ut som:Om nu höjden fram, som du säger, påverkar karaktären väldigt lite så fick jag en tanke här.
Börja med att testa ut fjäder på aktuell bana, justera förspänning och oljenivå till önskat beteende av framänden, så han styr ut, sen sätter man instyrningen med höjden utan att tappa någon av fördelarna med en lite hårdare framände.....
Har ju gjort lite tvärtom tidigare, börjat med att få till höjden för att gå vidare på en fjäder, förspänning och oljenivå som får det att funka bäst, med orginalcartridgen så "fastnade" jag lite där, kunde inte få den att gå både in och ut, kanske uppdaterade gaffeln lite tidigt ändå då........
Hmmm, jäkla tur man bara har en gathoj och inte en gp, skulle man kunna skruva bort sig rejält!
1 - Gissa förutsättningar. Slät asfalt, bra grepp innebär lite styvare fjädrar, buckligt och taskigt fäste mjukare. Hydraulik enligt grundinställning. Förbereds hemma, finjusteras om behov finns. Oljenivå std eller vad som behövs för att det ej ska bottna.
2 - Höjd bak. Ska vara ungefärligt likvärdigt från bana till bana, vid regn kan den ev höjas något om man nu skulle vilja det (prioritera instyrning före fäste?)
3 - Höjd fram. Justera instyrning så att det lirar för de flesta kurvor och särskilt de som föregås av långvarig och hård bromsning innan sväng (där hydraulik inte påverkar). Justera i 2-3 mm intervall, välj det som ger mest neutralt beteende
4 - Finjustera med förspänning och kompression fram. Skruva inte mer än säg 3 varv åt vardera håll från utgångsläget.
Ungefär så kanske? Generella felaktiga beteenden försöker man angripa m h a höjdjustering eller fjäderstyvhet, finjusteringar med förspänning/hydraulik.
Viktigast är att notera vad man förändrar utifrån grundsetup och ge förändringarna tillräckligt mycket tid för utvärdering, gärna låta klockan råda före "känsla". Viktigast av allt - förändra en sak i taget