Jo, det är lastat häng, har inte kollat fritt då det inte är någon idé enligt expertisen med topout-fjäder. . . Kan kolla i morgon.
Jo, det är lastat häng, har inte kollat fritt då det inte är någon idé enligt expertisen med topout-fjäder. . . Kan kolla i morgon.
Smart...Allt är som sagt orört från rek.inställningarna då jag ville försöka hitta runt på hojen igen med ny framände och 7månaders vinterdvala, inte försöka justera bort något som sitter i hjärnan/kroppen efter vinteruppehållet.
Låter rimligt....Så returen borde vara ok bak, att han svarar och börjar styra på gas indikerar det med tycker jag annars borde han blivit "hängande" och inte styra vid påslag, nu är han ju tvärtom och styr inte förrän jag går på...
Returen fram har ju förmodligen inte mycket med insvängningen att göra då Du ligger på broms nästan till det är dags att slå på?Gå på retur fram skulle jag ju kunna testa men det blir väl problem i långa nedlägg..
Ändå bör Du inte glömma det faktum att Du redan använder all fjädringsväg fram, att då mjuka upp den ytterligare verkar väl som en underlig väg att gå i nuläget? Ställ Dig frågan vilken förändring som görs med minsta ansträngning och som är billigast att testa. Hissa bak? Ger mer aggressiv attityd, kostar ingen markfrigång, ger något högre tyngdpunkt. Sänka fram? Ger mer aggressiv attityd, kostar lite markfrigång men är enklast att utföra. Sänker tyngdpunkten något. Byta fjäder känns väl som det mest kostsamma att prova?... Nå, valet står mellan höja bak, sänka fram, minska förspänningen fram eller gå ner en fjäder fram, ska fundera lite till på det, hydrauliken vill jag inte ge mig på förrän hojen känns bra.
Ptjaa, att inte röra förspänning utan i första hand koncentrera sig på att höja/sänka på gaffel eller fjädring tror jag är att föredra. Personligen skulle jag kanske öka förspänningen fram något för att få tillbaka lite fjädringsväg, hjälper inte det fylla lite olja i gaffelbenen. Att inte bottna är i min värld prio ett. Men som sagt, ta Dig an ett beteende åt gången och då är väl instyrningen det första att klura ut. Förslagsvis genom att låta inställningarna bero och t ex öka längden på bakdämparen 2 mm eller höja gaffelbenen i styrkronan ett par tre mm...Gå ner en fjäder förresten, en av fördelarna med topout-fjäder var ju att kunna gå på mjukare fjäder med mer förspänning istället enligt ett tidigare inlägg, får ju lättare att påverka hojen med..
Hmmmmmm, decisions decisions.....
Ändå bör Du inte glömma det faktum att Du redan använder all fjädringsväg fram, att då mjuka upp den ytterligare verkar väl som en underlig väg att gå i nuläget? Ställ Dig frågan vilken förändring som görs med minsta ansträngning och som är billigast att testa. Hissa bak? Ger mer aggressiv attityd, kostar ingen markfrigång, ger något högre tyngdpunkt. Sänka fram? Ger mer aggressiv attityd, kostar lite markfrigång men är enklast att utföra. Sänker tyngdpunkten något. Byta fjäder känns väl som det mest kostsamma att prova?
Mmm, men inte känns det väl sådär alldeles lysande att köra helt utan marginal på fjädringsväg och förlita sig på däcket?Har ju inte känt något genomslag utan bara sett på stripen att han bottnat men så har jag ju kört åsen med så det är ju som det är med ejes......
Fjäder har jag redan, både upp och ner.
Markfrigångsproblem har jag inte drabbats av sen jag bytte bakdämparen så kan nog släppa ner fram någon mm utan problem tror jag, tror inter jag vill gå uppåt.....
Mmm, men inte känns det väl sådär alldeles lysande att köra helt utan marginal på fjädringsväg och förlita sig på däcket?
Prova då att släppa ner den fram i ett par steg om 3 mm åt gången och notera om instyrningen blir bättre. Blir den nervös och vandrar i sidled på rakan eller viftar på bakhjulet för mycket höjer Du den fram igen. När Du har en bra kompromiss på geometrin ger Du Dig på fjäderstyvhet och hydraulik. Kanske?
Jag förstår Dig, är bara förvånad om fjädern skulle hålla upp fronten så pass mycket när Du ändå styr in under "släpande" broms. Metoden jag föredrar - att först kolla geometrin - ger Dig en rätt snabb möjlighet att utvärdera att geometrin i alla fall ligger hyfsat rätt och därmed eliminera den faktorn från ekvationen. Kommer Du ändå inte in till böj under avslag kan Du ju gå vidare med mjukare fjäder/mindre luftfjäder?Vet ju inte hur det känns när öhlins bottnar men original känner jag väl till och det märker man ju, tanken var ju att lösa instyrningen först och titta på oljenivå sen, sänka fram är ju ett alternativ innan man börjar greja med annat förvisso. Det som får mig att fundera är att han känns hög ändå tills jag slår på, det är det som får mig att tänka på fjädern. . .att jag skulle behöva ha han lite mjukare så jag håller ihop han någon mm till innan påslag. . .
Ptjaa, tester är tester, de måste bara göras för att veta vad man pysslar med. Och nu vet Du en hel del mer om hojen. Några kommentarer kring Dina iakttagelser:Testat lite nu och det gick sådär...
Åsikter tack!
Har bara ett tillfälle till att testa nu innan kvalet på sviesta.....
Ptjaa, tester är tester, de måste bara göras för att veta vad man pysslar med. Och nu vet Du en hel del mer om hojen. Några kommentarer kring Dina iakttagelser:
1 - Högre bak löste problemet med insvängning under avslag men hojen ville gå rakt fram ut. Analys: Förväntat utfall när det gäller instyrning, men varför vill hojen gå rakt bak? Uppgift om tidigare diskuterad svingarmsvinkel och hjulbas (kedjelängd) saknas.
2 - Mindre förspänning fram. Bättre men löste inte problemet. Du provade inte att sänka fronten utan att pilla med förspänningen (höja gaffelbenen i styrkronan)? Använd förspänningen för att finjustera beteendet men så länge Du upplever generellt problem att komma in i insvängning skulle jag rekommendera en ren geometrijustering först
Fränt! Ett sådant lyxigt verktyg har jag aldrig lagt min hand påHar ett rideheigh verktyg, enligt detta ligger svingvinkeln korrekt med mig på, mitt i spannet.
Såvitt jag kan mäta fram ligger även gaffelvinkeln rätt...
Mmm, jag tycker därför att Du ska prova med den mjukare fjäder Du är nyfiken på, men som sagt gärna i kombination med mer olja = lite högre progressivitet längst ner i slaget = lite mer säkerhet mot att den bottnar ut....Låg som sagt tidigare lite långt bak med bakhjulet men drevade om så jag fick hjulaxeln enligt rek. istället för den drevning jag vill ha, får öka hastigheten lite så funkar väl det med...
Att släppa på förspänningen fram gav även effekten att han inte gick från understyrd till neutral vid påslag, inte lika påtagligt iaf. så något bra hände ju.
Finjustering med förspänning skriver du, hur mycket är för mycket och vad räknas som finjustering?
Tror jag ställde den frågan i början men försvann nog i allt annat.
Du provade inte att sänka hojen fram? Jag tror Du kan tänka så här:...Mja, tål att funderas på om jag ska byta fjäder eller försöka se vad en dag på hojen såhär skulle resultera i, byter jag kanske jag kastar bort enda träningstillfället innan kvalet men byter jag inte kanske jag kastar bort enda träningstillfället innan kvalet.........
Och, som sagt, vad händer med nytt gummi då.......
OK, några snabba kommentarer, bra post för övrigt:2 och 3, jo och nja, vill ha den neutralstyrd...
...Om jag nu ska upp i fjäder och sänka fram istället så kommer jag väl få en hoj som är mer "vik och klipp på" än en "125-räser"... ..eller är mitt teoretiserande fel?
Om jag kan vikta fram så den är balanserad mot bak så kommer han väl "fungera" tills han bottnar och jag kan styra lite med placering på hojen med......är min tanke iaf. Hmm.
Bottning går ju att lösa med fjäder/olja och markfrigång med höjd/fjäder så det är ju lösbart men då måste jag ju först kunna köra fort nog att få de problemen......
Samtidigt är jag ju medveten om att det mycket möjligt är jag som är begränsningen här och det aldrig kommer gå fortare hur jag än gör...
Kanske denna planen till sista körningen då, vad tros?
I med en 9,0 i andra benet med, reglera förspänningen till rek. och testa med de däck som är på tills han känns balanserad.
Byt till bättre däck och utvärdera, om fortfarande bra, kör så
Om sämre men kontrollerbart, gå på med förspänning och testa, ingen skillnad släpp i 9,5 i ena benet igen och försök på det istället.
Test med nya däck, vilket hade varit att föredra helt klart!, finns tyvärr inte i budgeten, tanken var till och med att köra kvalet på ett bra men beggat set jag sparat och endast köra nytt på race......nu kanske jag får offra det beggade för att kunna testa istället.
Tackar verkligen för tiden ni tar att läsa och komma med tips, värderas högt!
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |