Fjädring ktm 660 smc

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Hej! Jag har nu kört lite med min nya hoj och tycker att den är för mjuk. Detta märks i kurvor och kraftiga inbromsningar samt under acceleration. Det känns som att gaffeln nästan bottnar om man ger allt med bromsarna, och bakdelen sjunker ihop under acceleration. Föregående ägare hade haft fjädringen inställd för hans vikt och jag tror att han vägde 75kg. Jag väger 110kg så att den är mjuk är ju ganska självklart, men även en kompis som körde den tyckte den va mkt mjuk och han väger 90kg.

Jag skulle då vilja få fjädringen att kännas betydligt hårdare. Jag vet inte hur fjädringen på en motard ska vara men jag antar att den ska kännas som vilken gat hoj som helst? Hur ska jag gå till väga? Jag kan väldigt lite om fjädring men jag har försökt att lära mig dom senaste veckorna men jag känner att jag inte kommer någonstans..

Jag har mätt sag och det är
Fram:78
Bak: 117.5 (mm)

Jag antar då att jag behöver nya fjädrar fram och bak och dom jag hittat till 660ns dämpare är
Fram: 4,8 N/mm
Bak: Wp 80-260
Vilket är dom fjädrarna närmast min vikt jag kan hitta. Jag behöver inte ha fjädring som är perfekt då jag inte har kört så mycket men det vore skönt att kunna köra runt och känna sig bekväm på hojen.

Finns det några andra trick för att få till fjädringen som inte kostar så mycket? Jag studerar så det finns inget direkt överskott med pengar. Fjädrarna och allt runtomkring kommer landa på runt 4000kr så kom gärna med tips!

Jag vet inte när fjädringen har varit genomgången sist med ny olja osv.

Ni får även gärna lämna tips på hur jag kan lära mig mer om detta ämne!

/Karl

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du kommer inte runt att ha rätt fjädrar. När du väl har det så lär du tycka den är bra för gatåka. Vill du sedan ha den bättre så kopierar man shimsningen i framgaffeln från tävlingsmotarderna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag väger iofs en bit under 110 kg men tycker inte 660 har ganska fast fjädring så jag misstänker att det kanske räcker med service av fjädringen.

Det brukar dessutom vara steg ett, se till att testa i fungerande skick innan du börjar modifiera.

76 mm fram låter iofs jäkligt mycket.

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Okej so fjädrar it is. Ska jag köpa dom jag skrev ovanstående eller finns det något bättre sätt att få tag på dom? 1500kr för paret till fram är helt förståeligt men det kändes mycket med 2000kr för bakfjädern? Jag har kollat hos lelles men jag har svårt att hitta på andra ställen.

Vad menade du med att man kunde kopiera shimsningen från en tävlingshoj boris? Var får man tag på den infon?

Jag ska börja med att se till så fjädringen är i bra skick och se om det hjälper nått..

Vad kallas dämparna om man vill söka på internet? Fram 4357MXMA,4860MXMA och bak står det inget särkskilt förutom wp då.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Okej so fjädrar it is. Ska jag köpa dom jag skrev ovanstående eller finns det något bättre sätt att få tag på dom? 1500kr för paret till fram är helt förståeligt men det kändes mycket med 2000kr för bakfjädern? Jag har kollat hos lelles men jag har svårt att hitta på andra ställen.

Vad menade du med att man kunde kopiera shimsningen från en tävlingshoj boris? Var får man tag på den infon?

Jag ska börja med att se till så fjädringen är i bra skick och se om det hjälper nått..

Vad kallas dämparna om man vill söka på internet? Fram 4357MXMA,4860MXMA och bak står det inget särkskilt förutom wp då.

Kolla på ktmshop.se. http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1309#partslist
De är 48 mm gaffeln. .. dvs 4860mxma...

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Ja det var enda stället jag hitta dom på också. Tänkte om ni visste om man kan köpa från någon annan stans eller köpa motsvarande fjädrar någon annan stans?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Köp för fan inte nya från KTM finns många betydligt bättre lösningar. Vilken bakfjäder har du nu? Fjädrarna fram är standard KTM till open chamber gaffel. De finns i drivor beggade och bör kosta typ 500+ kr.

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Köp för fan inte nya från KTM finns många betydligt bättre lösningar. Vilken bakfjäder har du nu? Fjädrarna fram är standard KTM till open chamber gaffel. De finns i drivor beggade och bör kosta typ 500+ kr.

Tack för info! Men som sagt så är jag ganska ny så jag hänger inte riktigt med.. Jag ska altså börja leta efter begagnade fjädrar, men var? Finns det någon jag kan prata med så jag kan hajja läget? Jag antar att jag har orginalfjädern bak men jag ska kolla imorgon.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tack för info! Men som sagt så är jag ganska ny så jag hänger inte riktigt med.. Jag ska altså börja leta efter begagnade fjädrar, men var? Finns det någon jag kan prata med så jag kan hajja läget? Jag antar att jag har orginalfjädern bak men jag ska kolla imorgon.

Fjädrar hittar man typ på blocket enduromx.com facebook grupper med köp/sälj för enduro osv. Enduropubliken byter fjädrar som gatåkare byter kalsonger. Och fram är det samma fjädrar som KTM ednurosortiment.

Bak är fjädern special till LC4 dämparen. Tillverkas inte hårdare än 80N/mm från WP men finns andra tillverkare med bättre priser. De är märkta ex 70-260. De två första siffrorna är hårdheten och de andra längden. Längden är skit samma då det finns justermån.

https://www.blocket.se/varmland/Fjadrar_till_WP__KTM_Husaberg_73863314.htm?ca=22&w=3
Här är ett par 4.8N/mm fjädrar som passar din gaffel.

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Fjädrar hittar man typ på blocket enduromx.com facebook grupper med köp/sälj för enduro osv. Enduropubliken byter fjädrar som gatåkare byter kalsonger. Och fram är det samma fjädrar som KTM ednurosortiment.

Bak är fjädern special till LC4 dämparen. Tillverkas inte hårdare än 80N/mm från WP men finns andra tillverkare med bättre priser. De är märkta ex 70-260. De två första siffrorna är hårdheten och de andra längden. Längden är skit samma då det finns justermån.

https://www.blocket.se/varmland/Fjadrar_till_WP__KTM_Husaberg_73863314.htm?ca=22&w=3
Här är ett par 4.8N/mm fjädrar som passar din gaffel.

Stooort tack till dig Boris! Schysst att du hittade den annonsen, Tack!! Men vad ska jag söka på för att hitta en bra fjäder till bakdämparen?

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Blir det bra om jag bestället 260-80 dämparen med 8kg/mm?
Råkar någon veta var det kan tänkas finna en begagnad 260-80 fjäder?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Blir det bra om jag bestället 260-80 dämparen med 8kg/mm?
Råkar någon veta var det kan tänkas finna en begagnad 260-80 fjäder?

Fråga slavens, utifrån vikt och preferenser plockar han rätt fjäder åt dig. Jag skulle tippa på hårdare än 80 bak och 0,50 fram.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år