Blixten.
Medlem
Hej! Jag har nu kört lite med min nya hoj och tycker att den är för mjuk. Detta märks i kurvor och kraftiga inbromsningar samt under acceleration. Det känns som att gaffeln nästan bottnar om man ger allt med bromsarna, och bakdelen sjunker ihop under acceleration. Föregående ägare hade haft fjädringen inställd för hans vikt och jag tror att han vägde 75kg. Jag väger 110kg så att den är mjuk är ju ganska självklart, men även en kompis som körde den tyckte den va mkt mjuk och han väger 90kg.
Jag skulle då vilja få fjädringen att kännas betydligt hårdare. Jag vet inte hur fjädringen på en motard ska vara men jag antar att den ska kännas som vilken gat hoj som helst? Hur ska jag gå till väga? Jag kan väldigt lite om fjädring men jag har försökt att lära mig dom senaste veckorna men jag känner att jag inte kommer någonstans..
Jag har mätt sag och det är
Fram:78
Bak: 117.5 (mm)
Jag antar då att jag behöver nya fjädrar fram och bak och dom jag hittat till 660ns dämpare är
Fram: 4,8 N/mm
Bak: Wp 80-260
Vilket är dom fjädrarna närmast min vikt jag kan hitta. Jag behöver inte ha fjädring som är perfekt då jag inte har kört så mycket men det vore skönt att kunna köra runt och känna sig bekväm på hojen.
Finns det några andra trick för att få till fjädringen som inte kostar så mycket? Jag studerar så det finns inget direkt överskott med pengar. Fjädrarna och allt runtomkring kommer landa på runt 4000kr så kom gärna med tips!
Jag vet inte när fjädringen har varit genomgången sist med ny olja osv.
Ni får även gärna lämna tips på hur jag kan lära mig mer om detta ämne!
/Karl
Jag skulle då vilja få fjädringen att kännas betydligt hårdare. Jag vet inte hur fjädringen på en motard ska vara men jag antar att den ska kännas som vilken gat hoj som helst? Hur ska jag gå till väga? Jag kan väldigt lite om fjädring men jag har försökt att lära mig dom senaste veckorna men jag känner att jag inte kommer någonstans..
Jag har mätt sag och det är
Fram:78
Bak: 117.5 (mm)
Jag antar då att jag behöver nya fjädrar fram och bak och dom jag hittat till 660ns dämpare är
Fram: 4,8 N/mm
Bak: Wp 80-260
Vilket är dom fjädrarna närmast min vikt jag kan hitta. Jag behöver inte ha fjädring som är perfekt då jag inte har kört så mycket men det vore skönt att kunna köra runt och känna sig bekväm på hojen.
Finns det några andra trick för att få till fjädringen som inte kostar så mycket? Jag studerar så det finns inget direkt överskott med pengar. Fjädrarna och allt runtomkring kommer landa på runt 4000kr så kom gärna med tips!
Jag vet inte när fjädringen har varit genomgången sist med ny olja osv.
Ni får även gärna lämna tips på hur jag kan lära mig mer om detta ämne!
/Karl