Fjädring v2.0

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Larssons R6 02, Öhlins fjädrar fram samt öhlins bak.
Förarvikt: 75kg

Fram.
Förspänning:5ringar
Retur:13klick
Komp:6klick

Häng med förare: 30mm
Häng utan förare: 20mm

Bak.
Förspänning:3,5varv
Retur:10klick
Komp:11klick

Häng med förare: 33mm
Häng utan förare: 18mm

Anderssons Gsxr 600 05, Öhlins fjädrar fram 95kg?, orginal bak.
Förarvikt: 82kg

Fram.
Förspänning:7ringar
Retur:1,5 varv
Komp: 1varv

Häng med förare: 40mm
Häng utan förare: 30mm

Bak.
Förspänning: ? fjäder 20cm ståendes på marken?
Retur: 2varv
Komp: 3varv

Häng med förare: 42mm
Häng utan förare: 10mm


Söker expertutlåtande ang våra inställningar, vad bör ändras och i vilken riktning vi ska ändra...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vad har du för problem? Allmänna råd som "Minska returen 2 klick" är lika nödvändiga som ett hål i huvudet. Hur känns hojen att köra?
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Min hoj känns seg och svampig i inbromsningar...

Sen vill jag få till hänget som jag upplever för mjukt eller är värdena inom tolerans? :rolleyes:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
hänget bak är ju inte optimalt på nånn av hojarna.
häng är nästan det enda vettiga du kan ställa utan att köra.

"Häng med förare: 42mm" +10mm över statiskt är en riktlinje.
"Häng utan förare: 10mm" 10 - 15 är vettigt.
(statiskt = utan förare, skall mätas med halv tank och skinnställ etc på, och föraren skall sitta något ihopkrupen)

för att uppnå bättre statiskt värde rekommenderas mindre förspänning.
men, eftersom värdet med förare är för högt så är fjädern troligen för "klen" eller så satt föraren fel eller så eller så etc etc
:huvet

men som stefan skriver nedan, detta är ju personligt, styr hojen dit du vill och sliter däck fint så är vilket värde som helst rätt.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hänget ska liggapå ca 25 mm belastat häng fram och ca 10-15 bak. Är hänget rätt ändrar man komp och retur tills hojen känns bra. Svårt att förklara, men den ska varken vara gungig eller för hård. Alla har olika preferenser, själv föredrar jag mjuk fjädring för att få extra bra fäste. Vet andra som vill ha hojen stenhård, allt sånt är individuellt. Testa att skruva åt både det hårda och lösa hållet, men glöm inte att dokumentera vad du gjort så att du kan gå tillbaka om det känns fel när du kör. Tro dock inte att du känner nån större skillnad på ett eller två klick, i början skruvar man från ena änden av skalan till den andra utan att känna så stor skillnad. Finliret har inte så stor betydelse förrän tempot ökar, då kan det göra stor skillnad på ett par klick hit eller dit.
 

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Anderssons hoj går inte att ställa förspänningen hydraliskt, går det att ändra fjädern mekaniskt då? Vi utförde detta utan skinnställ och liknande utrustning.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
RR_larsson skrev:
2618291 Anderssons hoj går inte att ställa förspänningen hydraliskt, går det att ändra fjädern mekaniskt då? Vi utförde detta utan skinnställ och liknande utrustning.
javisst går det
gör om gör rätt

---------------------------
motorcycle GSX-R600 ('05)
front preload: 6 lines showing
front rebound damping: 0.75 turns out from full stiff
front comp damping: 1.75 turns out from full stiff
rear preload: 10mm thread showing
rear rebound damping: 2.5 turns out from full stiff
rear comp damping: 1.5 turns out from full stiff
NOTE: set for tube height to 400 above triple clamp

från http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp/
hittad via: http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=suspension+guide&spell=1

öhlins i fram och orginal bak kan strula till balansen och byte av fjäder bak blir svårare.
 
Last edited:

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
R2 skrev:
2618295 javisst går det
gör om gör rätt

---------------------------
motorcycle GSX-R600 ('05)
front preload: 6 lines showing
front rebound damping: 0.75 turns out from full stiff
front comp damping: 1.75 turns out from full stiff
rear preload: 10mm thread showing
rear rebound damping: 2.5 turns out from full stiff
rear comp damping: 1.5 turns out from full stiff
NOTE: set for tube height to 400 above triple clamp

från http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp/
hittad via: http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=suspension+guide&spell=1

öhlins i fram och orginal bak kan strula till balansen och byte av fjäder bak blir svårare.
Kanon, tack!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
RR_larsson skrev:
2618291 Anderssons hoj går inte att ställa förspänningen hydraliskt, går det att ändra fjädern mekaniskt då? Vi utförde detta utan skinnställ och liknande utrustning.

Den hydraliska förpänningen är för att lättare/snabbare kunna finjustera fjädern. Man kan justera in den också med haknyckel där man vill ha den i sin grundinställning.

Så dina 3,5 varv säger inte mycket om hur din fjäder är inställd. Man bör veta var dom 3,5 varven börjar räkna och vilken utväxling man har på den justeringen. Den hydraliska förspäningen kan vara satt på 15mm förspänning likaväl som 5 mm och ha "noll-läge" på justeringsratten.

Man mäter fjädern när den är lös. Eventuellt kanske din fjäder är märkt med hur lång den är okomprimerad. Normalt brukar dom vara mellan 150-170mm långa för bak. När du sen spännt din fjäder till att ha rätt statiskt och dynamsiskt häng på cykeln så mäter du din längd på fjädern när den sitter på dämparen. Har du en 150mm fjäder som du spännt till att vara 140mm så har du alltså en 10mm förspänning av den.

Man brukar ha mm-stigning på justeringen. Så ett varv med haknyckel bak eller 1 varv på justeringen fram på gaffeln är 1mm som man spänner eller losssar förspänningen beroende åt vilket håll man drog. Den hydraliska justeringen har jag för mig att 2 varv är det normala för att förspänna fjädern 1mm?
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Det är orginalfjädern. Menar du att det är värt att skruva isär och mäta för att säkerställa?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
J.Andersson skrev:
2626822 Det är orginalfjädern. Menar du att det är värt att skruva isär och mäta för att säkerställa?

Nä. Får du rätt häng på både dynamiskt och statiskt häng och det även passar bra när du kör behöver du kanske inte veta exakt hur många mm den är spänd. Har du andra bra sätt att veta hur mycket den är spänd så räcker det. Jag bara beskrev hur man ska mäta om man gör det på det riktiga sättet. Så det är kanske lite överkurs :)


Men vill man veta exakt hur mycket man förspänt just den fjädern så måste man nog veta hur lång den är okomprimerad mot hur den är ihopspänd. Underlättar om du nån gång kommer att byta fjädrar eller du har fått tilbaka dämparen från en service. Då måste du ha faktiska värden för att kunna utgå ifrån/återgå till. Speciellt om det sitter hydralisk förspänning då den kanske inte kommer sitta på exakt samma ställe som den satt innan på.
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
RR_larsson skrev:
2617978

<klipp klipp>
Söker expertutlåtande ang våra inställningar, vad bör ändras och i vilken riktning vi ska ändra...

Som LMS-medlem kommer du, om allt faller på plats, att få svar på dessa frågor under april månad. :pannkyss

visst är det kul med inlägg som är kryptiska och bara riktar sig till en begränsad grupp med människor
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Strandelin skrev:
2677718 Som LMS-medlem kommer du, om allt faller på plats, att få svar på dessa frågor under april månad. :pannkyss

visst är det kul med inlägg som är kryptiska och bara riktar sig till en begränsad grupp med människor
:ajjabajja
Inga sådana halvkvävda visor utan ut med språket. Man blir ju så förbålt nyfiken. :mad: :)
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Gustav O skrev:
2677735 :ajjabajja
Inga sådana halvkvävda visor utan ut med språket. Man blir ju så förbålt nyfiken. :mad: :)

Träningsläger 2007 med målet att det ska bli mer än bara köra runt runt på den "nya" banan. Håll utkik på LMS epostlista för där kommer infon när allt förhoppningsvis trillar på plats.

:hojsmilie
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Förutsatt att hänget är korrekt inställt. Det där med att sätta stripes på gaffelbenen, är det ett hjälpmedel för att ställa in kompressionsdämpningen?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top