Fjädring v2.0

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2814063 Förutsatt att hänget är korrekt inställt. Det där med att sätta stripes på gaffelbenen, är det ett hjälpmedel för att ställa in kompressionsdämpningen?
Det är för att se hur mycket av fjädringsvägen du använder, man vill ju inte använda för mycket.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Det är för att se hur mycket av fjädringsvägen du använder, man vill ju inte använda för mycket.

Off-course ;)
Men förutsatt att hänget är 'bra' fast stripen är obehagligt nära övre gaffelkronan, ska man skruva på kompressionsdämpning då eller ska man skruva på förspänningen oxå?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om hänget är korrekt, fjädern i gaffeln är rätt för din vikt samt rätt oljetyp och oljemängd så är det kompressionen du ska skruva på. Vad jag förstår av det hela i varje fall.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Om returdämpningen är för hård, borde inte det skjutsa upp stripen oxå (t ex genom bulorna i S-et på G-åsen) eller är det inbromsningarna som komprimerar ihop gaffeln mest?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ringen används ju för att mäta max fjädringsrörelse då man ogärna utnytjar hela slaget pga att man de/den sista cm inte riktigt har kontroll på gaffelns uppförande utan däcket får sköta mycket av fjädringsjobbet något som kan vara ödestigert när man redan bromsar hårt.

Vad man sen utläser ur o-ringens läge är lite individuellt.
Själv väljer jag att endast utläsa vad som är lämplig oljenivå då det i stor utsträckning är oljan som avgör hur mycket progressivitet gaffeln har vid ett givet slag. Att påverka detta med justerskruvarna går men risken är att man tappar följsamhet då rattarna verkar linjärt och därmed blir smågupp vid normalt slag lika påverkade.

Om returdämpningen är för hård, borde inte det skjutsa upp stripen oxå (t ex genom bulorna i S-et på G-åsen) eller är det inbromsningarna som komprimerar ihop gaffeln mest?

Nja...

För mycket returdämpning (misstänker att det är så du kallar för hård retur) leder till att gaffeln snarare inte hinner ut mellan guppen utan skjuts allt längre ihop ju längre bromsningen pågår.
Som skolexempel kan man se crossåkare i bromshålor, hinner inte gaffeln ut mellan hålen packar fjädringen ihop och blir stum då den närmar sig botten.

Så för mycket returdämpning leder till att fjädringen komprimeras mer och stripen flyttar ner.

Detta i en ideal framgaffel, dessvärre är kompressions och returkretsarna inte helt åtskilda så när man skruvar på den ena påverkas även den andra i viss mån så släpper man lite retur kan man behöva skruva på mer kompression för att få samma motstånd i kompressionen.
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Ringen används ju för att mäta max fjädringsrörelse då man ogärna utnytjar hela slaget pga att man de/den sista cm inte riktigt har kontroll på gaffelns uppförande utan däcket får sköta mycket av fjädringsjobbet något som kan vara ödestigert när man redan bromsar hårt.

Vad man sen utläser ur o-ringens läge är lite individuellt.
Själv väljer jag att endast utläsa vad som är lämplig oljenivå då det i stor utsträckning är oljan som avgör hur mycket progressivitet gaffeln har vid ett givet slag. Att påverka detta med justerskruvarna går men risken är att man tappar följsamhet då rattarna verkar linjärt och därmed blir smågupp vid normalt slag lika påverkade.



Nja...

För mycket returdämpning (misstänker att det är så du kallar för hård retur) leder till att gaffeln snarare inte hinner ut mellan guppen utan skjuts allt längre ihop ju längre bromsningen pågår.
Som skolexempel kan man se crossåkare i bromshålor, hinner inte gaffeln ut mellan hålen packar fjädringen ihop och blir stum då den närmar sig botten.

Så för mycket returdämpning leder till att fjädringen komprimeras mer och stripen flyttar ner.

Detta i en ideal framgaffel, dessvärre är kompressions och returkretsarna inte helt åtskilda så när man skruvar på den ena påverkas även den andra i viss mån så släpper man lite retur kan man behöva skruva på mer kompression för att få samma motstånd i kompressionen.

Kom just på ngt som är relevant för stripe-diskussionen (om den går upp eller ner), jag utgick ifrån R6:an min som inte har uppside-down gaffel :D
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ringen används ju för att mäta max fjädringsrörelse då man ogärna utnytjar hela slaget pga att man de/den sista cm inte riktigt har kontroll på gaffelns uppförande utan däcket får sköta mycket av fjädringsjobbet något som kan vara ödestigert när man redan bromsar hårt.

Har du något tips på hur jag tar reda på gaffelns slaglängd? Står det i t.ex Haynes eller blir det till att använda o-ringen,hoppa på hojen och försöka få den slå igenom?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du något tips på hur jag tar reda på gaffelns slaglängd? Står det i t.ex Haynes eller blir det till att använda o-ringen,hoppa på hojen och försöka få den slå igenom?

Faktiskt inen aning om det står i haynes då jag aldrig ägt en men enklast måste vara att manuellt bottna ut fjädringen och kolla.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har du något tips på hur jag tar reda på gaffelns slaglängd? Står det i t.ex Haynes eller blir det till att använda o-ringen,hoppa på hojen och försöka få den slå igenom?

134mm slagläng på gaffeln hittade jag att det ska vara på en R6 '01.
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6

Ska du kolla själv genom att pressa ihop gaffeln max så skruva av ena locket uppe på gafeln så blir det lättare att trycka ihop den. Kolla bara så det inte kommer ut olja där då eller ner skräp.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Om det är samma som slaglängd så brukar det vara specat i handbok samt mekmanual från den aktuella fabrikanten.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Nu ett gäng till med frågor.
1) Varför är Öhlins rekomenderade häng samma för gata och bana och dessutom ngn centimeter mer än andra källor?
2) Måste man inte i hänget även se till att man behåller styrgeometrin? Hur ser man till att det blir så? Att absolut säga 25mm i häng fram och 15mm bak etc borde väl vara beroende av slaglängd på respektive dämpare... eller?

Edit: Angående det där med styrgeometri och häng. Enl. Öhlins så är följande rekommenderat häng:
Without rider (static sag):
Rear: 10-20 mm (R1-R2)
Front: 15-30 mm (F1-F2)
With rider (ride height):
Rear: 25-40 mm (R1-R3)
Front: 35-50 mm (F1-F3)


Men om man har högsta rekommenderade häng bak och lägsta rekommenderade fram så borde det väl vara en mindre lyckad kombination även fast det är inom 'spec' eller? Eller blir det ingen 'dålig' rake ändå?
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Ringen används ju för att mäta max fjädringsrörelse då man ogärna utnytjar hela slaget pga att man de/den sista cm inte riktigt har kontroll på gaffelns uppförande utan däcket får sköta mycket av fjädringsjobbet något som kan vara ödestigert när man redan bromsar hårt.

Ifall man inte vill få mer rake än vad man redan har då cykeln belastas, hur ser man till att det blir så? Alltså hur tillser man att cykeln inte komprimerar ihop mer bak än fram? Räcker det med att hänget är korrekt inställt eller finns det andra faktorer för det där?
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nu ett gäng till med frågor.
1) Varför är Öhlins rekomenderade häng samma för gata och bana och dessutom ngn centimeter mer än andra källor?
2) Måste man inte i hänget även se till att man behåller styrgeometrin? Hur ser man till att det blir så? Att absolut säga 25mm i häng fram och 15mm bak etc borde väl vara beroende av slaglängd på respektive dämpare... eller?

1. Öhlins har en teori att det belastade hänget har ett optimlat värde oavsätt fordon som är 1/3 av den totala slaglängden. Hur sedan hojen rör sig beror på hur du chimsar. Det betyder att du måste ha hårdare comp men kanske inte lika mycket retur då fjäderns förspänning inte är lika extrem.

2. Visst är det så att styrgeometrin förändras med hänget. Men så finns det ju ridehigh justeringar på måga dämpare så vill du ha lite häng bak men samtidigt en hoj som inte är för lättsvängd sänker du bara din ridehigh justering.

Det som är vikigt är att hojens framfjädring lirar med bakfjädringen. Annars kommer hojen att ändra styrgeometrin av g kraften i kurvan. Hård med lite frihäng fram och mjuk med mycket frihäng bak resulterer i att du får en hoj som inte vill komma genom sväng på ett naturligt sätt, understyr även om du kompenserar geometrin med ridehigh. Så gillar du en mjuk hoj lär du göra den mjuk både fram och bak.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Massa matnyttigt

Köpte en hoj och fick med papper från Esp1Tech där de ställt in dämparen för två förare i standard produktsjon (inga öhlinare). Båda hade samma förspänning (antar att de vägde lika mycket) men inställningarna för dämpning och retur är som svart och vitt när man jämför de båda (t ex har en 2klick i retur bak medans den andre har 13klick). Är det smak & tycke som bestämmer dämpning och retur eller hur hänger det ihop?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Köpte en hoj och fick med papper från Esp1Tech där de ställt in dämparen för två förare i standard produktsjon (inga öhlinare). Båda hade samma förspänning (antar att de vägde lika mycket) men inställningarna för dämpning och retur är som svart och vitt när man jämför de båda (t ex har en 2klick i retur bak medans den andre har 13klick). Är det smak & tycke som bestämmer dämpning och retur eller hur hänger det ihop?

Lite förenklat kan man säga att hårdheten i dämpningen handlar mycket om personligt tycke och körstil. Hårdheten ställer du in med kompressionen, sedan ska du hitta rätt mängd retur så fjädringen fungerar harmoniskt.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
134mm slagläng på gaffeln hittade jag att det ska vara på en R6 '01.
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6

Ska du kolla själv genom att pressa ihop gaffeln max så skruva av ena locket uppe på gafeln så blir det lättare att trycka ihop den. Kolla bara så det inte kommer ut olja där då eller ner skräp.

När man mäter häng... går det att mäta den fjädringsväg som är kvar från 'bottenläget' och subtrahera ifrån slaglängden?

Får nämligen inte hänget på framgaffeln till att stämma (tror jag) på min R6 -05. Mäter jag konventionellt (upphängd i kronan för obelastad ) har jag ett häng (rider-sag) på 27mm men jag har bara 85mm utav 120mm slaglängd kvar (vilket jag antar borde vara ett häng på 35mm).
 

MC Doktorn

Guest
När man mäter häng... går det att mäta den fjädringsväg som är kvar från 'bottenläget' och subtrahera ifrån slaglängden?

Får nämligen inte hänget på framgaffeln till att stämma (tror jag) på min R6 -05. Mäter jag konventionellt (upphängd i kronan för obelastad ) har jag ett häng (rider-sag) på 27mm men jag har bara 85mm utav 120mm slaglängd kvar (vilket jag antar borde vara ett häng på 35mm).

Du mäter rätt!
Verkar konstigt med bara 27mm rider sag, vad har du för fjädrar fram 95nm?
Oljenivån ? Brukar mätas max ihoptryckt gaffel utan fjädern i från övrekant av gaffelbenen.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Du mäter rätt!
Verkar konstigt med bara 27mm rider sag, vad har du för fjädrar fram 95nm?
Oljenivån ? Brukar mätas max ihoptryckt gaffel utan fjädern i från övrekant av gaffelbenen.

8.8 N/mm (0.90 kg)/mm, oljeninvån är fortfarande ngt att inspektera... Men det känns som ekvationen säger att gaffeln inte expanderar fullt ut isåfall när jag hänger den i kronan.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
8.8 N/mm (0.90 kg)/mm, oljeninvån är fortfarande ngt att inspektera... Men det känns som ekvationen säger att gaffeln inte expanderar fullt ut isåfall när jag hänger den i kronan.

Läste ditt inlägg igen du nämner 35mm det är ju det som är ridersag och inte 27mm
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top