Ringen används ju för att mäta max fjädringsrörelse då man ogärna utnytjar hela slaget pga att man de/den sista cm inte riktigt har kontroll på gaffelns uppförande utan däcket får sköta mycket av fjädringsjobbet något som kan vara ödestigert när man redan bromsar hårt.
Vad man sen utläser ur o-ringens läge är lite individuellt.
Själv väljer jag att endast utläsa vad som är lämplig oljenivå då det i stor utsträckning är oljan som avgör hur mycket progressivitet gaffeln har vid ett givet slag. Att påverka detta med justerskruvarna går men risken är att man tappar följsamhet då rattarna verkar linjärt och därmed blir smågupp vid normalt slag lika påverkade.
Om returdämpningen är för hård, borde inte det skjutsa upp stripen oxå (t ex genom bulorna i S-et på G-åsen) eller är det inbromsningarna som komprimerar ihop gaffeln mest?
Nja...
För mycket returdämpning (misstänker att det är så du kallar för hård retur) leder till att gaffeln snarare inte hinner ut mellan guppen utan skjuts allt längre ihop ju längre bromsningen pågår.
Som skolexempel kan man se crossåkare i bromshålor, hinner inte gaffeln ut mellan hålen packar fjädringen ihop och blir stum då den närmar sig botten.
Så för mycket returdämpning leder till att fjädringen komprimeras mer och stripen flyttar ner.
Detta i en ideal framgaffel, dessvärre är kompressions och returkretsarna inte helt åtskilda så när man skruvar på den ena påverkas även den andra i viss mån så släpper man lite retur kan man behöva skruva på mer kompression för att få samma motstånd i kompressionen.