Fjädringinställning

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
I detta fallet är det klokare att lita på vad du känner än internets forum "gudar".
Om du missat vad jag skrivit tidigare är de flesta fjädrar som har med MC dämpning att göra linjärt progressiva.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressiv
"Progressiv fjäderkaraktär, inom maskinteknik är en fjäder som efterhand ökar motståndet och blir svårare att trycka ihop. En cylindrisk skruv-fjäder med samma stigning, material, lindningsdiameter och trådarea över hela fjädern uppfyller detta."


jupp... kör nu öhlins bak och öhlins fjäder fram och dem är helt linjära enligt info dock.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
I detta fallet är det klokare att lita på vad du känner än internets forum "gudar".
Om du missat vad jag skrivit tidigare är de flesta fjädrar som har med MC dämpning att göra linjärt progressiva.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressiv
"Progressiv fjäderkaraktär, inom maskinteknik är en fjäder som efterhand ökar motståndet och blir svårare att trycka ihop. En cylindrisk skruv-fjäder med samma stigning, material, lindningsdiameter och trådarea över hela fjädern uppfyller detta."
En bakfjäder på en modern sporthoj (med en stötdämpare) har nästan alltid en linjär fjäder. Gaffelfjädrar brukar vara progressiva. Det finns ingen linjär progressiv fjäder. En fjäder är antingen linjär eller progressiv.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I detta fallet är det klokare att lita på vad du känner än internets forum "gudar".
Om du missat vad jag skrivit tidigare är de flesta fjädrar som har med MC dämpning att göra linjärt progressiva.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressiv
"Progressiv fjäderkaraktär, inom maskinteknik är en fjäder som efterhand ökar motståndet och blir svårare att trycka ihop. En cylindrisk skruv-fjäder med samma stigning, material, lindningsdiameter och trådarea över hela fjädern uppfyller detta."

Och hur tänkte du nu?

index.php


På bilden ser du bakfjädrar till en KTM cross. Både linjära och progressiva. De har samma tråddiameter men olika lindning....

Den linjära fjädern är verkligen linjär fram tills dess att du når coil bind (när 2 lindningsvarv slår ihop). Den progressiva däremot varierar sin fjäderkonstant med kompressionsgrad.

Jag har lagt lite för många timmar med en fjäderdyno för att lyssna på folk som tror.....
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
En bakfjäder på en modern sporthoj (med en stötdämpare) har nästan alltid en linjär fjäder. Gaffelfjädrar brukar vara progressiva. Det finns ingen linjär progressiv fjäder. En fjäder är antingen linjär eller progressiv.
Hur beskriver man att en fjäder som gradvis ökar sitt motstånd i en rak linje vilket bak fjädrarna vanligtvis gör?
Progressiv = efter hand ökande.

Och hur tänkte du nu?

index.php


På bilden ser du bakfjädrar till en KTM cross. Både linjära och progressiva. De har samma tråddiameter men olika lindning....

Den linjära fjädern är verkligen linjär fram tills dess att du når coil bind (när 2 lindningsvarv slår ihop). Den progressiva däremot varierar sin fjäderkonstant med kompressionsgrad.

Jag har lagt lite för många timmar med en fjäderdyno för att lyssna på folk som tror.....
Den ena är Dubbelprogressiv.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kraften som krävs för att trycka ihop en fjäder blir ju alltid större ju mer fjädern trycks ihop. På en linjär fjäder ökar kraften linjärt med sträckan, på en progressiv ökar kraften progressivt med sträckan.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Hur beskriver man att en fjäder som gradvis ökar sitt motstånd i en rak linje vilket bak fjädrarna vanligtvis gör?
Progressiv = efter hand ökande.
En linjär fjäder har konstant fjäderkonstant. En progressiv fjäder har ökande fjäderkonstant.

Om det krävs lika mycket kraft för att komprimera fjädern ytterligare 1 mm, oavsett hur långt fjärdern komprimerats (såvida den inte bottnar eller materialet börjar flyta), så är fjädern linjär. Om det krävs mer kraft för att komprimera fjädern ytterligare 1 mm när den komprimerats en viss sträcka, så är fjädern progressiv.
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Kraften som krävs för att trycka ihop en fjäder blir ju alltid större ju mer fjädern trycks ihop. På en linjär fjäder ökar kraften linjärt med sträckan, på en progressiv ökar kraften progressivt med sträckan.
Linjär = raklinje. Progressiv = efter hand ökande. Det råder ingen motsatts i det du beskrivit.

En linjär fjäder har konstant fjäderkonstant. En progressiv fjäder har ökande fjäderkonstant.

Om det krävs lika mycket kraft för att komprimera fjädern ytterligare 1 mm, oavsett hur långt fjärdern komprimerats (såvida den inte bottnar eller materialet börjar flyta), så är fjädern linjär. Om det krävs mer kraft för att komprimera fjädern ytterligare 1 mm när den komprimerats en viss sträcka, så är fjädern progressiv.
Om du komprimerar en fjäder en 1 mm och det krävs X kilo för att komprimera ytterligare en 1 mm krävs X + något beroende på vilken fjäderkonstant. Ja fjäderkonstanten ändrat inte men trycket som krävs för att trycka ihop fjädern adderas.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Det märks att det är vinter och hojabstinens, men riktigt intressant diskussion =)

Fråga; vad jag läst mig till så har min hoj progressiva fjädrar i framgaffeln. Ställer man in "sag" på samma sätt på denna gaffel som en vanlig linjär? Eller bör man tänka annorlunda?

Och när jag menar progressiv så menar jag som den mittersta i bilden ovanför.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur beskriver man att en fjäder som gradvis ökar sitt motstånd i en rak linje vilket bak fjädrarna vanligtvis gör?
Progressiv = efter hand ökande.


Den ena är Dubbelprogressiv.

Du skulle kanske sluta uppfinna dina egna benämningar och acceptera de vedertagna?

En linjär fjäder har ex fjäderkonstant 8N/mm (standard på KTM fjädern i bilden). Oavsett hur komprimerad fjädern är (fram till coil bind) åtgår det alltid 8N för att trycka ihop den ytterligare 1mm.

Den progressiva fjädern (grå i bilden) benämns 8-11,3N/mm och där varierar kraften som behövs för att komprimera fjädern ytterligare 1mm beroende på hur komprimerad fjädern är från början.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Om du komprimerar en fjäder en 1 mm och det krävs X kilo för att komprimera ytterligare en 1 mm krävs X + något beroende på vilken fjäderkonstant. Ja fjäderkonstanten ändrat inte men trycket som krävs för att trycka ihop fjädern adderas.

Boris hann före ...

Jag vet inte om du vill förstå, men tänk dig detta:

Med en linjär fjäder komprimerad 20 mm från fri längd:
- Det krävs ytterligare X N för att komprimera fjädern från 20 mm till 21mm. Det krävs fortfarande ytterligare X N extra för att komprimera fjädern från 40 till 41 mm. Ökningen av kraft som krävs för varje millimeter av ytterligare komprimering är densamma längs hela fjäderns arbetsområde.

Med en progressiv fjäder komprimerad 20 mm från fri längd:
- Det krävs ytterligare Y N för att komprimera fjädern från 20 mm till 21mm. Det krävs dock mer kraftökning, Z N, för att komprimera fjädern från 40 till 41 mm. Z är större än Y. Den kraft som krävs för varje millimeter av ytterligare komprimering ÖKAR längs fjäderns arbetsområde.

Munken, kom tillbaka, jag vill fortsätta en vettig diskussion! :D
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Linjär = raklinje. Progressiv = efter hand ökande. Det råder ingen motsatts i det du beskrivit.

Jag försökte inte visa någon motsats. Det verkar som att du antingen inte använder vedertagna begrepp i dina inlägg om fjädrar, eller har missförstått något.

Det verkar som att du vill säga att en linjär fjäder är progressiv, eftersom att det krävs allt större kraft för att hålla den ihoptryckt ju mer den trycks ihop.
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Du skulle kanske sluta uppfinna dina egna benämningar och acceptera de vedertagna?

En linjär fjäder har ex fjäderkonstant 8N/mm (standard på KTM fjädern i bilden). Oavsett hur komprimerad fjädern är (fram till coil bind) åtgår det alltid 8N för att trycka ihop den ytterligare 1mm.

Den progressiva fjädern (grå i bilden) benämns 8-11,3N/mm och där varierar kraften som behövs för att komprimera fjädern ytterligare 1mm beroende på hur komprimerad fjädern är från början.

Eller kanske att du skulle anta de vedertagna :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressiv : "Dubbelprogressiv, inom airsoften innebär det att fjädern är lindad med två olika konstanta stigningar."
Även om det inom MC sammanhang verkar finnas något vedertaget blir det väldigt förvirrande den dagen man ska prata om det eller fördjupa sig i ämnet. Som jag tydligt skrivit så är de "vanliga" fjädrarna både progressiva och linjära. De fjädrarna som ser lite annorlunda ut, är olinjär med progressiv fjäderkonstant. Att bara säga att fjädern är progressiv visar inte på någon skillnad, då jag faktiskt tror att alla fjädrar är progressiva.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
När jag läser din text låter det som du i viss mån accepterar att en proggresiv fjäder kan upplevas hårdare om du ökar förspänningen rejält? Påstår du att det i praktiken är försumbart på en "normal" usd gaffel eller att det är kännbart?

Jag vill påstå att det går att känna skillnaden men jag har inga mätresultat utan enbart den känslan jag fått som input när jag lekt med inställningar.

Gaffelvinkeln ändras smått från botten till topp på förspänningen. Kan det tänkas påverka upplevelsen?

Känner jag saker eller är det bara placebo rakt av...?!

Du skulle kanske sluta uppfinna dina egna benämningar och acceptera de vedertagna?

En linjär fjäder har ex fjäderkonstant 8N/mm (standard på KTM fjädern i bilden). Oavsett hur komprimerad fjädern är (fram till coil bind) åtgår det alltid 8N för att trycka ihop den ytterligare 1mm.

Den progressiva fjädern (grå i bilden) benämns 8-11,3N/mm och där varierar kraften som behövs för att komprimera fjädern ytterligare 1mm beroende på hur komprimerad fjädern är från början.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Eller kanske att du skulle anta de vedertagna :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressiv : "Dubbelprogressiv, inom airsoften innebär det att fjädern är lindad med två olika konstanta stigningar."
Även om det inom MC sammanhang verkar finnas något vedertaget blir det väldigt förvirrande den dagen man ska prata om det eller fördjupa sig i ämnet. Som jag tydligt skrivit så är de "vanliga" fjädrarna både progressiva och linjära. De fjädrarna som ser lite annorlunda ut, är olinjär med progressiv fjäderkonstant. Att bara säga att fjädern är progressiv visar inte på någon skillnad, då jag faktiskt tror att alla fjädrar är progressiva.
Du kanske inte skall stirra dig blind på vad som skrivs på en wiki ... Om alla fjädrar är progressiva så är det väl ganska onödigt att ha något som kallas linjära fjädrar? Eller?
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Boris hann före ...

Jag vet inte om du vill förstå, men tänk dig detta:

Med en linjär fjäder komprimerad 20 mm från fri längd:
- Det krävs ytterligare X N för att komprimera fjädern från 20 mm till 21mm. Det krävs fortfarande ytterligare X N extra för att komprimera fjädern från 40 till 41 mm. Ökningen av kraft som krävs för varje millimeter av ytterligare komprimering är densamma längs hela fjäderns arbetsområde.

Med en progressiv fjäder komprimerad 20 mm från fri längd:
- Det krävs ytterligare Y N för att komprimera fjädern från 20 mm till 21mm. Det krävs dock mer kraftökning, Z N, för att komprimera fjädern från 40 till 41 mm. Z är större än Y. Den kraft som krävs för varje millimeter av ytterligare komprimering ÖKAR längs fjäderns arbetsområde.

Munken, kom tillbaka, jag vill fortsätta en vettig diskussion! :D

Absolut håller med förutom att du borde skriva: en fjäder med progressiv fjäderkonstant istället för bara: "en progressiv fjäder."

Du kanske inte skall stirra dig blind på vad som skrivs på en wiki ... Om alla fjädrar är progressiva så är det väl ganska onödigt att ha något som kallas linjära fjädrar? Eller?
linjär innebär att fjäderkonstanten inte är progressiv.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Absolut håller med förutom att du borde skriva: en fjäder med progressiv fjäderkonstant istället för bara: "en progressiv fjäder."


linjär innebär att fjäderkonstanten inte är progressiv.
???
En progressiv fjäder är detsamma som en fjäder med progressiv fjäderkonstant!

Det är ju det jag med flera sagt hela tiden! Du har ju tvärvänt nu! Insåg du kanske att du var ute och cyklade? :D
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
???
En progressiv fjäder är detsamma som en fjäder med progressiv fjäderkonstant!

Det är ju det jag med flera sagt hela tiden! Du har ju tvärvänt nu! Insåg du kanske att du var ute och cyklade? :D
Jag kan inte se att jag skrivit något annat :va Tycker jag försökt vara så tydlig som möjligt. Att påstå att en progressiv fjäder är det samma som en fjäder med progressiv fjäderkonstant är otydligt.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Han har inte tvärvänt, utan han tycker att en fjäder med linjär fjäderkonstant är progressiv, samt att en fjäder med progressiv fjäderkonstant är dubbelprogressiv.

Även om jag förstår resonemanget så är jag övertygad om att han har fel.

En dubbelprogressiv fjäder är som jag förstår det en fjäder där inte bara lindningstätheten varierar, utan även en annan parameter, t.ex. fjäderdiameter eller trådtjocklek. Det gör att den progressiva fjäderkonstantens progressivitet är progressiv.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag kan inte se att jag skrivit något annat :va Tycker jag försökt vara så tydlig som möjligt. Att påstå att en progressiv fjäder är det samma som en fjäder med progressiv fjäderkonstant är otydligt.
Du har ju inte haft ett rätt! :D Skall det vara så svårt att erkänna att man tänkt fel eller inte förstått? Jag hoppas Munken kommer att berätta något jag missat så att jag lär mig något nytt och jag kommer att vara den förste att erkänna om jag haft fel. :krama
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top