Fjädringinställning

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Du som verkligen vill veta

Läste tråden och visst - en del repeats finns här

Först - det finns mängder med olika delar som var och en påverkar fjädringen. Beroende av cykel, förarvikt, körstil och däck, lufttryck och naturligtvis bantyp OCH hastigheten på föraren vill man få alla delar att jobba optimalt, vilket sällan är möjligt.
Lägg till förarteorier om chasseinställningar (t ex. höjd, hjulbas, utväxling, ) så har du säkert över miljonen olika teoretiska settings... Oavsett handlar det om att finna bästa möjliga kompromiss, el till bl. Öhlins elektroniska fjädring fungerar & får användas.


Men,
Att jämföra inställningar med en erkänd RR förare och den som "kör bana" fungerar sällan. Däremot finns det idag många BRA grundtips om fungerar - följ dem först innan du lyssnar av antalet klick som funkar enl xxx.

Steg 1,
Tex Öhlins basic setting & procedures. Osäker - kika på denna OTT film som ger rättvis beskriving:
http://www.youtube.com/watch?v=mK3flKxf41U&feature=related

La in ytterligare 2 filmer för den som vill veta mer och hur racesupport fungerar och service av den viktigaste delan på hojen för snabba varv. Hämtat från OTT som när säsongen börjar har bra förarintervjuer från WSBK, AMA osv.

Mvh

/Eric Hulth
PSE

Graves factory support del 1
http://www.onthethrottle.com/races/graves-motorsports-suspension-technician-chris-lessing/

Del 2
http://www.onthethrottle.com/races/...ing-graves-motorsports-suspension-technician/
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Där justerar man progressiviteten internt i dämparen istället. Där finns två mekanismer för detta en nål som man kan ha varierande lutning på och sen finns där en sekundär kompressionskolv som börjar verka senare i fjädringsvägen och den går att shimsa om...

Misstänkte att det var så, thanx!:tummenupp
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Ny frågeställning

Hej,

Fortsätter på denna tråden även om frågan är lite annorlunda...

Jag har efter alla konstens regler försökt att justera in hänget på hojjen. Fram är det inga problem, har dock problem bak.

Vid tre olika mätningar så har jag lyckats justera åt rätt håll när det gäller det fria hänget. Det har gått från 14 mm till 9 mm genom att öka förspänningen.

Dock så blir förarhänget tokigt. Det går från 42,5 mm till 36,5 mm men inte lägre. Gränsvärdena beror ju på vad man kollar men Öhlins säger 25-35 mm. Dock är nu fjädern vid max förspänning så jag kan alltså inte öka mer. Fjädern är en 100 n/mm och jag väger med utrustning ca 87 kg. Dämparen är en Matris.

Vad gör jag tokigt? Eller är det verkligen så att jag ska ha en hårdare fjäder?

Tack på förhand!

Rickard
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hej,

Fortsätter på denna tråden även om frågan är lite annorlunda...

Jag har efter alla konstens regler försökt att justera in hänget på hojjen. Fram är det inga problem, har dock problem bak.

Vid tre olika mätningar så har jag lyckats justera åt rätt håll när det gäller det fria hänget. Det har gått från 14 mm till 9 mm genom att öka förspänningen.

Dock så blir förarhänget tokigt. Det går från 42,5 mm till 36,5 mm men inte lägre. Gränsvärdena beror ju på vad man kollar men Öhlins säger 25-35 mm. Dock är nu fjädern vid max förspänning så jag kan alltså inte öka mer. Fjädern är en 100 n/mm och jag väger med utrustning ca 87 kg. Dämparen är en Matris.

Vad gör jag tokigt? Eller är det verkligen så att jag ska ha en hårdare fjäder?

Tack på förhand!

Rickard

Som du beskriver det skall du ha en hårdare fjäder.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top