Erics 1000s
Ny medlem
Du som verkligen vill veta
Läste tråden och visst - en del repeats finns här
Först - det finns mängder med olika delar som var och en påverkar fjädringen. Beroende av cykel, förarvikt, körstil och däck, lufttryck och naturligtvis bantyp OCH hastigheten på föraren vill man få alla delar att jobba optimalt, vilket sällan är möjligt.
Lägg till förarteorier om chasseinställningar (t ex. höjd, hjulbas, utväxling, ) så har du säkert över miljonen olika teoretiska settings... Oavsett handlar det om att finna bästa möjliga kompromiss, el till bl. Öhlins elektroniska fjädring fungerar & får användas.
Men,
Att jämföra inställningar med en erkänd RR förare och den som "kör bana" fungerar sällan. Däremot finns det idag många BRA grundtips om fungerar - följ dem först innan du lyssnar av antalet klick som funkar enl xxx.
Steg 1,
Tex Öhlins basic setting & procedures. Osäker - kika på denna OTT film som ger rättvis beskriving:
http://www.youtube.com/watch?v=mK3flKxf41U&feature=related
La in ytterligare 2 filmer för den som vill veta mer och hur racesupport fungerar och service av den viktigaste delan på hojen för snabba varv. Hämtat från OTT som när säsongen börjar har bra förarintervjuer från WSBK, AMA osv.
Mvh
/Eric Hulth
PSE
Graves factory support del 1
http://www.onthethrottle.com/races/graves-motorsports-suspension-technician-chris-lessing/
Del 2
http://www.onthethrottle.com/races/...ing-graves-motorsports-suspension-technician/
Läste tråden och visst - en del repeats finns här
Först - det finns mängder med olika delar som var och en påverkar fjädringen. Beroende av cykel, förarvikt, körstil och däck, lufttryck och naturligtvis bantyp OCH hastigheten på föraren vill man få alla delar att jobba optimalt, vilket sällan är möjligt.
Lägg till förarteorier om chasseinställningar (t ex. höjd, hjulbas, utväxling, ) så har du säkert över miljonen olika teoretiska settings... Oavsett handlar det om att finna bästa möjliga kompromiss, el till bl. Öhlins elektroniska fjädring fungerar & får användas.
Men,
Att jämföra inställningar med en erkänd RR förare och den som "kör bana" fungerar sällan. Däremot finns det idag många BRA grundtips om fungerar - följ dem först innan du lyssnar av antalet klick som funkar enl xxx.
Steg 1,
Tex Öhlins basic setting & procedures. Osäker - kika på denna OTT film som ger rättvis beskriving:
http://www.youtube.com/watch?v=mK3flKxf41U&feature=related
La in ytterligare 2 filmer för den som vill veta mer och hur racesupport fungerar och service av den viktigaste delan på hojen för snabba varv. Hämtat från OTT som när säsongen börjar har bra förarintervjuer från WSBK, AMA osv.
Mvh
/Eric Hulth
PSE
Graves factory support del 1
http://www.onthethrottle.com/races/graves-motorsports-suspension-technician-chris-lessing/
Del 2
http://www.onthethrottle.com/races/...ing-graves-motorsports-suspension-technician/
Last edited: