Vad fort vill du köra?
Såtillvida du bara vill köra rookie-fort räcker standard, vill du köra sm-fort så skaffa cartridge och dämpare från känd tillverkare, kolv-kit är bara ett annat sätt att köra rookie-fort för mer pengar men det går inte fortare.
Häng är en utgångspunkt du inte behöver bry dig så mycket om sålänge du kör standard fjädring (med reservation för att vissa kan vara bättre original än andra..) känns det bra och körningen funkar så är det bra, du styr så mycket med din placering och belastning när det börjar gå fort så några mm hit eller dit inte spelar så stor roll, trivs du på hojen så kör på.
Testa att justera lite mellan passen för att lära dig vad som händer, förspänningen alltså, ska du byta så är det bra att förstå vad du kan göra med den.
Med eftermarknads så är det lite viktigare att få en bra utgångspunkt då den inte alls är lika "lättstyrd" och därifrån jobba fram något som passar banan och dig för att kunna utnyttja grejerna annars kan det resultera i att det går långsammare och du inte förstår varför, rätt uppsatt så krävs det att det går fort innan den känns "hanterbar" och till dess åker man bara med.
Kolv-kit blir bara en liite bättre original men inte alls i närheten av riktiga grejer, det är sån skillnad att det till och med är värt att låna pengar till mellanskillnaden för cartridge/dämpare istället för att nöja sig, enda anledningen jag kan se är att man är nöjd med tempot och inte vill köra fortare men kanske vill ha liite bättre däckslitage..
Jag körde lika fort med öhlins kolv-kit som original, fick använda samma fjäder och oljenivå för att inte slå igenom så inte heller där gjorde det någon skillnad, känslan var kanske lite bättre då jag kunde hålla ett jämnare tempo än med original men annars mest bortkastad tid och pengar.
Med cartridge nu har jag bara kört en 10-del snabbare Men, potentialen finns där och det tempo jag kan hålla är inte spretigt.
Än har jag inte fått ut det då jag är begränsningen nu medans det var hojen förut, har lite problem att sätta upp den och begränsat med pengar till däck och bantid så jag inte hunnit göra en riktig test att se vad fort det går att köra men jag lär mig allteftersom och får väl svar till bikeweek om jag och hoj är hel tills dess.
Så, sammanfattningsvis, släng inga pengar på kolv-kit, lägg dom på däck eller bantid istället, eller eftermarknadsprylar av känt märke.