Fjädringsinställningstråden!

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Bra tråd!
Jag kollade manualen till min ktm 660 och fann att den fjäder som sitter orginal är för förare upp till ca 80kg..
Har fått ett hyfsat pris på "hårdare" WP fjäder och undrar nu om detta är en vettig investering för att optimera vägegenskaperna??

Jag väger 95+.. :rolleyes:
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
wannagofast skrev:
Bra tråd!
Jag kollade manualen till min ktm 660 och fann att den fjäder som sitter orginal är för förare upp till ca 80kg..
Har fått ett hyfsat pris på "hårdare" WP fjäder och undrar nu om detta är en vettig investering för att optimera vägegenskaperna??

Jag väger 95+.. :rolleyes:


Absolut, utan rätt fjäder så är det lönlöst att ställa in rätt häng, och försöka ställa in komp & retur i förhållande med fel fjäder blir bara skit.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
motardnisse skrev:
Absolut, utan rätt fjäder så är det lönlöst att ställa in rätt häng, och försöka ställa in komp & retur i förhållande med fel fjäder blir bara skit.
Bytte fjäder(rar) idag.. ska prova lite inställningar när snön är borta!!
 

X3M

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
28 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR600 fighter-ratbike
Lånar tråden lite. Hur vet man för vilken vikt fjädern är anpassad? Har haft min bakdämpare inne på service, trodde att det var där felet låg, men misstänker nu att jag har för hård fjäder. :va
Hojen dämpar några cm när jag sitter p den, sen är den väldigt hård. Är man två som tunger/gungar hojen så dämpar den längre.
Det är en avsevärd skillnad på betéendet mot polarens EXC400 känns väldig mycket mjukare och jämnare i uppförandet.

Någon som har några tips och idéer? Kan jag lätta på fjäderförspänningen så den blir lite mjukare?
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
X3M skrev:
2078822 Lånar tråden lite. Hur vet man för vilken vikt fjädern är anpassad? Har haft min bakdämpare inne på service, trodde att det var där felet låg, men misstänker nu att jag har för hård fjäder. :va
Hojen dämpar några cm när jag sitter p den, sen är den väldigt hård. Är man två som tunger/gungar hojen så dämpar den längre.
Det är en avsevärd skillnad på betéendet mot polarens EXC400 känns väldig mycket mjukare och jämnare i uppförandet.

Någon som har några tips och idéer? Kan jag lätta på fjäderförspänningen så den blir lite mjukare?
Om du går in på www.springzz.com borde du hitta en vilken fjäder du bör använda. Om inte ring Hulken på telefonnummer 08 6230303. Han kan verka lite vresig iblan men det är han inte.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
HenRRik skrev:
1984229 Jahapp, då har jag fått rätt bra ordning på hänget. Fick spänna fjädern rätt bra för att få acceptabelt häng med mig på, så frihänget blev marginellt bak.


Nu till stötdämparna.. var börjar man?

Någon som orkar skriva ett par rader?


Tack i förskott :tummenupp
Spänner du fjädern måste du möta med (öka ) returen. Dvs. om du var nöjd med den inställning du hade tidigare.
Då fjädern har mer förspänning kommer den att fjädra isär fortare vilket du hindrar med returen.
Tryck hårt på bakändan och du ska märka att den dämparen håller emot ordentligt.
Har du för lite retur bak kommer hojen att kännas orolig, lagom= följsam mindre stuts vid bromsning) , för mycket blir den hård och kan understyra då fjädern jobbar långt ner ( påverkar gaffelvinkeln).

Hur här den är mycket svårt att känna när du står och trycker på hojen du måste helt enkelt ut och testa. Något som kan vara bra att veta är att returen och compet påverkar varandra. Skruvar du på mycket retur kommer dämparen att få hårdare comp. Vilket betyder att du kan få släppa på comp och du ökar returen. Förhållandet är inte 1-1 men vid större justeringar kommer det att märkas. Låter konstigt men är sant. Vilket

När det gäller framgaffeln är det ofta att mosa på med mycket comp, 5 klick från fullt stängd är inget konstigt. Ju bättre du är på att slida och bromsa med bakbromsen ju mjukare gaffel kan du köra med.
Har du en hoj som niger och rör sig för mycket vid bromsning kommer du aldrig att kunna köra fort.
Du kommer inte att känna så stor skillnad på returen i gaffeln som du gör på bakdämparen. Om du håller in bromsen, fjädrar ner gaffeln hårt och släpper så vill du absolut inte att den är så snabb tillbaka så att framhjulet lämnar backen. Den ska var lugn tillbaka.

När du sedan kör med hojen och framhjulet tuggar ska du fört prova med att slå på mer gas. Du får då mindre tyngd på framhjulet. Har du kvar problemen testar du med att minska returen i gaffeln.

Ta en skruv och vrid lite eller mycket och se vad som händer. Sen tar du en annan skruv och ser vad som händer. Snar förstår du vad du kan göra för att ändra karaktär på din hoj.

HenRRik skrev:
1981790 Är det fler än jag som har svårt att begripa hur man justerar fjädern till att bli lagom för förare med olika vikt?

Om man säger att vi vill ha 15mm frihäng bak (hojen som den är, utan förare)
och inte över 70mm med förare så måste ju det ju stämma med fjäderns hårdhet och förarens vikt?

Annars blir ju det belastade hänget (hoj + förare) väldigt olika ber. på hur tjock (tung) föraren är?

För att få till det krävs ju en progressiv fjäder!?!
Eller är inte det belastade hänget så intressant?



Eller är det jag som tänker för mkt nu igen :3freak
Ja det är viktigt att förarens vikt stämmer med fjärderns hårdhet.
Linjära fjärdrar fungerar bäst på motard. Progresiva fungerar bäst på cross.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Stoffy skrev:
2080714 Spänner du fjädern måste du möta med (öka ) returen. Dvs. om du var nöjd med den inställning du hade tidigare.
Då fjädern har mer förspänning kommer den att fjädra isär fortare vilket du hindrar med returen.
No offence, men med samma belastning (t.ex. förare) så har fjädern exakt samma egenskaper som med mindre
förspänning. (Så fort förspänningen är passerad sas så är ju allt som innan.)
Hur kan det då kräva mer returdämpning ?

Lägesberoende progressiv dämpning ? (Arbetsläget har ju ändrats.)

Eller är tipset en ren erfarenhetssak, dvs. du har lärt dig att man bör öka returen om man ökar förspänningen.
Nyfiken.
/u
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
ulf_lundin skrev:
2081151 No offence, men med samma belastning (t.ex. förare) så har fjädern exakt samma egenskaper som med mindre
förspänning. (Så fort förspänningen är passerad sas så är ju allt som innan.)
Hur kan det då kräva mer returdämpning ?

Lägesberoende progressiv dämpning ? (Arbetsläget har ju ändrats.)

Eller är tipset en ren erfarenhetssak, dvs. du har lärt dig att man bör öka returen om man ökar förspänningen.
Nyfiken.
/u

Även om fjädern är linjär ökar kraften i fjädern för varje mm du trycker ihop den. Kraften ökar linjärt men ökar dock. Slutsats, befinner sig svingen på samma läge kommer du att ha mer kraft som vill pressa ut fjädern om du har mer förspänning. Svingen är i samma läge men fjädern är mer hoppressad och levererar mer kraft. Den kommer alltså vilja skjuta ut dämparen i högre fart vilket du kan hindra med mer retur.
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Även om fjädern är linjär ökar kraften i fjädern för varje mm du trycker ihop den. Kraften ökar linjärt men ökar dock. Slutsats, befinner sig svingen på samma läge kommer du att ha mer kraft som vill pressa ut fjädern om du har mer förspänning. Svingen är i samma läge men fjädern är mer hoppressad och levererar mer kraft. Den kommer alltså vilja skjuta ut dämparen i högre fart vilket du kan hindra med mer retur.

Om fjädern ändrar egenskaper när den komprimeras gäller inte F=kx som gäller för en linjär fjäder. F är kraften, k fjäderkonstanten och x sträckan fjädern spänns. Om vi säger att vi har en kraft på 100N som trycker ner fjädern 10mm då är k=10N/mm. Om vi istället vill att x ska vara 20mm, då krävs kraften 200N, 30mm 300N osv. Om man har en förspänning på fjädern på 10mm och lägger på en kraft av 100N kommer fjädern att komprimeras 10mm. Om man har en förspänning på 20mm och lägger på 100N kommer fjädern att komprimeras 10mm.
Men nu är det inte säkert att "linjära fjädrar" är 100%linjära.

Tycker att du skrivit mycket tänkvärt i denna tråd och har därför en fråga: Vilken styvhet skulle du rekomendera på en bakfjäder till ktm525 om man väger ca 80kg? Vad har du på Husan? Jag håller på att ekonomimodifierar 525:an:)
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top