HenRRik skrev:
1984229 Jahapp, då har jag fått rätt bra ordning på hänget. Fick spänna fjädern rätt bra för att få acceptabelt häng med mig på, så frihänget blev marginellt bak.
Nu till stötdämparna.. var börjar man?
Någon som orkar skriva ett par rader?
Tack i förskott
Spänner du fjädern måste du möta med (öka ) returen. Dvs. om du var nöjd med den inställning du hade tidigare.
Då fjädern har mer förspänning kommer den att fjädra isär fortare vilket du hindrar med returen.
Tryck hårt på bakändan och du ska märka att den dämparen håller emot ordentligt.
Har du för lite retur bak kommer hojen att kännas orolig, lagom= följsam mindre stuts vid bromsning) , för mycket blir den hård och kan understyra då fjädern jobbar långt ner ( påverkar gaffelvinkeln).
Hur här den är mycket svårt att känna när du står och trycker på hojen du måste helt enkelt ut och testa. Något som kan vara bra att veta är att returen och compet påverkar varandra. Skruvar du på mycket retur kommer dämparen att få hårdare comp. Vilket betyder att du kan få släppa på comp och du ökar returen. Förhållandet är inte 1-1 men vid större justeringar kommer det att märkas. Låter konstigt men är sant. Vilket
När det gäller framgaffeln är det ofta att mosa på med mycket comp, 5 klick från fullt stängd är inget konstigt. Ju bättre du är på att slida och bromsa med bakbromsen ju mjukare gaffel kan du köra med.
Har du en hoj som niger och rör sig för mycket vid bromsning kommer du aldrig att kunna köra fort.
Du kommer inte att känna så stor skillnad på returen i gaffeln som du gör på bakdämparen. Om du håller in bromsen, fjädrar ner gaffeln hårt och släpper så vill du absolut inte att den är så snabb tillbaka så att framhjulet lämnar backen. Den ska var lugn tillbaka.
När du sedan kör med hojen och framhjulet tuggar ska du fört prova med att slå på mer gas. Du får då mindre tyngd på framhjulet. Har du kvar problemen testar du med att minska returen i gaffeln.
Ta en skruv och vrid lite eller mycket och se vad som händer. Sen tar du en annan skruv och ser vad som händer. Snar förstår du vad du kan göra för att ändra karaktär på din hoj.
HenRRik skrev:
1981790 Är det fler än jag som har svårt att begripa hur man justerar fjädern till att bli lagom för förare med olika vikt?
Om man säger att vi vill ha 15mm frihäng bak (hojen som den är, utan förare)
och inte över 70mm med förare så måste ju det ju stämma med fjäderns hårdhet och förarens vikt?
Annars blir ju det belastade hänget (hoj + förare) väldigt olika ber. på hur tjock (tung) föraren är?
För att få till det krävs ju en progressiv fjäder!?!
Eller är inte det belastade hänget så intressant?
Eller är det jag som tänker för mkt nu igen
Ja det är viktigt att förarens vikt stämmer med fjärderns hårdhet.
Linjära fjärdrar fungerar bäst på motard. Progresiva fungerar bäst på cross.