Fjällnoraträffen 13/8

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Ort
som en kung
Hoj
R6-07
Då får väl SMC gentemot lagstiftaren arbeta för att det ska vara tillåtet med slicks, köra på bakhjulet eller vad fasen som helst. Tills dess att lagen är ändrad är det lagen som gäller.
Vad vi på SMC (ja, jag är aktiv medlem) jobbar för är en säkrare trafikmiljö för oss hojåkare. Sen ska vi förhindra lagstiftaren att hitta på dumheter för oss, men när det väl är en lag får vi debattera och motivera oss, inte bryta mot lagen. Då skjuter vi oss själva i röven istället.

Ja du, Denny jag har kört sedan 1977. Jag körde som eskort åt er på Fjällnoraträffen, jag låg precis framför polisbilen på en röd-vit-blå Varadero.
Jag är mångårig medlem i SMC och Östra Aros, jag har gått rr-kurser och bara under semestern i år körde jag 625 mil nere i Europa på tre veckor. Jag kör som mc-marshal åt alla upptänkliga cykeltävlingar i Sverige och kan väl anses ha några mil i ryggen. Men det har inget med det här att göra.

De synpunkter jag har om trafiksäkerhet för hojåkare tar jag direkt med Maria på SMC kansli eftersom det tar för lång tid att förklara det här på sporthoj.com

Ok då vet jag d var du som vinka fram mej.
Sen vet jag att även att du har kört mot lagen under dina år på hoj men men.
För mej var denna händelse helt ok men som jag skrev så inte hur dom uppträde mot mej men de kan vi ju tjata om hur länge som helst.

Men vore kul å höra om va folk även du tycker om mc säkerhet men vi lär ju ses någon gång å kan ta de då de e ju rätt skoj å få olika vinklar å även folk med mer eller mindre mil i ryggen.




Sen tycker jag vi släpper va som e rätt å fel va f-n nästa alla har gjort något olagligt under deras liv även om de inte har med mc åkning att göra.
vore ju bra om mc folk gammal som ung kunde göra mer saker ihop så dom som bestämmer ser att vi e aktiva (nästa gång får jag sätt på däck med mönster så de blir rätt) de blir ju dyr me 1200 varje gång.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Nu tycker jag vi lägger ned smutskastningen av varandra, den leder ingen stans.

SMC jobbar för ALLA motorcyklister, men i första hand för våra medlemmar.
Oavsett om man är medlem eller inte så påverkas vi av diverse ideer och beslut som tas av beslutsfattarna i sverige, det jobbet är en stor del av vårat arbete. Den andra delen är att förmedla och försöka få alla att tänka trafiksäkerhet dels genom utbildning och genom att påverka attityden hos hojåkarna. Dessa jobb har pågått i många år och vi jobbar oförtrutet vidare.

Att fördömma någon/några för att dom inte har helt lagligt utrustad motorcykel är i min syn helt felaktigt. Vi gör inte bedömningen om motorcykeln är laglig eller olaglig. Det är upp till ägaren själv, Svensk bilprovning och Polisen. INTE SMC.

I en perfekt värld så skulle ingen skadas, alla köra lagligt och inga brott begås.
Men tyvärr lever vi inte i den världen.

SMC jobbar för att förenkla för alla hojåkare att utöva sin favoritsysselsättning på ett säkert och roligt sätt och det gör vi inte genom att fördömma eller komma med pekpinnar om vad som är tillåtet eller inte.

Avslutningsvis så tänker jag förekomma eventuella kommentarer om MC-gäng och olagliga verksamheter. Vi stöder INTE organiserad brottslighet, det skiljer faktiskt på brott och brott i mina ögon i alla fall.

Ordförande i SMC Uppsala
Anders Johansson
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag var med på kortegen och tycker att det var jättebra att Denny åkte dit...Hoppas att det får andra olagliga ekipage att hålla sig borta i fortsättningen. Sedan tycker jag att det är skrämmande att Ullis som tydligen sitter i styrelsen uppmanar folk att köra med i kortegen med lagvidriga motorcyklar. Har varit SMC medlem länge men sådana inlägg från en styrelse medlem får mig att fundera på vad det är för sorts klubb egentligen....Har vi riktig tur så har ni ordnat så det inte blir någon kortege nästa år...Har svårt att tänka mig att polisen vill ställa upp om det är olagliga cyklar med i kortegen.
Vore väl konstigt om de ska eskortera ena dagen och sätta dit samma cyklar nästa dag !!!
Ska banne mig höra mig för med styrelsen hur de ställer sig till detta....

Denny har ju själv redogjort här vad han har för moral då han säger att polisen var feg som tog honom då han stod still....Det var alltså helt rätt av polisen att ta honom eftersom han tydligen inte uppfyller kraven som ställs på innehavare av körkort....(som han nu tyvärr fick behålla)...

Nu vet jag inte alls hur du tolkar det som skrivits i tråden men det skiljer sig i alla fall ifrån vad jag uppfattar det som och med största sannolikhet från vad inläggsförfattarna haft för avsikt att förmedla.

Det är ingen i tråden som uppmanat någon att köra med lagvidriga motorcyklar. Det är ingen som sagt att det var fel att bötfälla en cykel för att den var försedd med slicks. Inte ens Denny själv. Denny argumenterade lite med polisen om just boten vid det aktuella tillfället i hopp om att slippa böter. Det är inget konstigt eller fel med det överhuvudtaget. Dom flesta som blir tagna av polisen för en fortkörning eller liknande som en stor del av Sveriges trafikanter faktiskt gör sig skyldiga till mer eller mindre dagligen vill gärna försöka få en varning istället för att betala några tusen kronor.

Det som diskuterades var just polisens attityd vid det aktuella tillfället. Enligt Denny så var polisen onödigt otrevliga och det är det det handlar om.
Nu var jag inte med och hörde hela diskussionen kring det här så jag kan inte uttala mig om huruvida något sades som retade upp polisen.
Jag tolkar det faktum att polisen var lite extra otrevliga som ett resultat av att dom är trötta på buskörning på allmän väg vilket är fullt förståeligt men likväl inte önskvärt. Ingen tjänar på att polisen är otrevliga då det tyvärr sänker respekten för polisen hos allnmänheten.

Och jag såg inget i Dennys körning som borde föranlett indragning av hans körkort. Så att önska att han ska få indraget körkort utan att ha något på fötterna som säger att han inte borde ha körkort kan du vänligen avstå ifrån.

Olagliga däck är inte helt OK och man riskerar böter för det men otrevliga poliser är inte heller OK. Nu är det den andra halvan av den meningen som vi diskuterar. Denny har redan fått böterna och såg egentligen inga problem med det vad jag förstår även om han likt många andra hellre hade sluppit dom.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu börjar jag bli lite irriterad...

Menar ni att vissa brott i trafiken är ok och andra inte? Finns det någon sorts egen toleransgräns för vilka regler och lagar man får bryta mot?
Har vi inte trafikregler för trafiksäkerhetens skull och arbetar inte SMC för att vi ska få ner antalet skadade och dödade i trafiken? Precis samma fokus som trafikpolisen har?

Varför har SMC avrostningar? För att man ska lära sig hur man kör med slicks på våta vägbanor?

Ursäkta uttrycket, man är man så jäkla korkad så man åker med slicks på våta vägbanor till en träff där polisen är och ställer sin hoj på grusvägen i Fjällnora där alla passerar, så ska man nog fan inte köra hoj heller.

Men det suraste här är nog att folk från styrelsen verkar tycka att det är polisens fel att det gick som det gick?

Nu börjar jag allvarligt ifrågasätta mitt medlemskap där dubbelmoralen verkar härja!

/Anders Hellman

Ja. Det är skillnad på brott och brott. Det är därför vi har olika straffsatser på olika brott. Detta gäller oavsett det är frågan om trafikbrott eller våldsbrott eller någon annan typ av brott. Eller anser du att våra lagstiftare och domstolar är helt ute och cyklar eftersom det är olika hårda straff på vårdslöshet i trafik och att glömma säkerhetsbältet. Eller misshandel jämfört med snatteri för den delen.

Däremot har ingen sagt att vissa brott är OK. Vart har du fått det ifrån. Lugna ner dig och läs en gång till och fundera igenom vad som menas.

Ingen har sagt att polisen gjorde fel som bötfällde för däck som dom uppfattade som olagliga. Ingen har sagt att du bör köra med olagliga däck. Däremot är det några som tyckte att polisen var onödigt otrevliga.

Det är polisens eget fel att polisen är otrevliga. Som vuxen person har du alltid ett val hur du ska reagera och bete dig i en situation.

Ja. Jag kan tycka att det är onödigt att köra med slicks på allmän väg men i det väglag som rådde tror jag faktiskt inte att det var att betrakta som direkt farligt då vägbanan som värst var fuktig. Däremot är det nog säkert olagligt eftersom han ju fick böter för det.

SMC har avrostningskurser för att ge motorcyklister ett tillfälle att träna lite för att köra säkert. Du anser säkert att dom som gått dom kurserna ska använda dom färdigheterna för att klara sig bättre i trafiken. Det anser i alla fall jag.

Polisen får gå kurser för att hantera människor. Jag anser att dom helst ska tillämpa den kunskapen för att upprätthålla lagen med så lite konflikter och otrevligheter som möjligt.
Det är ett faktum att vissa poliser oftare än andra hamnar i situationer där dom måste ta till våld. Kvinnliga poliser hamnar nästan aldrig i sådana situationer. Trots detta utför dom sitt arbete på ett förtjänstfullt sätt. Jag tror att detta kommer sig av att vissa poliser helt enkelt är bättre på att hantera människor på ett diplomatiskt bra sätt medan vissa är sämre.

Och för att mota Olle i grind så är det ingen idé att du hoppar på mig med påståenden om att jag kör en olaglig motorcykel eller något annat då min hoj är helt original, jag har alltid fullständig skyddutrustning och jag har aldrig någonsin försökt köra ifrån polisen.
 

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Ort
som en kung
Hoj
R6-07
Ja va säger man äntligen 2 som läst å funerat å skrivit något bra..

Om vi nu kan lägga till något så vor de att jag hoppas att både smc och alla hojjar i uppsala å övriga län gör mer grejjer typ pubb kvällar bankörningar och andra kurser typ avanserad körteknik typ hinder bana och kanske även lite meck kurser finns nog många som vill lära sej byta olja å sånt.
Gärna ochså andra grejjer som samåkning man kanske får lära sej nya roliga vägar å trevliga fik :tummenupp

Sen vad gäller olyckor tror jag att om vi ska få ner dom så måste folk lära sej bromsa och våga svänga jag (tror) att dom flesta singel olyckorna på mc uppkommer när man fryser vid krafftig sväng eller broms rätta mej gärna..
Det (tror) jag vi kan träna bort om vi åkte mer på bana eller annat inhängnat eller dyligt område.

nu gör ju smc något av dessa saker å dom gör de bra(broms å kurv kurser):tummenupp

Sen vad gäller som nu polisen så fint sa rejjs puttarna så kom jag å tänka på att på gotland ring mötte vi 3 poliser som var med å åkte lite på ringen detta var ju ett högt uppskattat moment att dra polisen på bana(lagligt)
Dom poliserna som var där snacka lite om deras jobb å hojjar.
De i sin tur gjorde att man tyckte att dom var ju sköna å trevliga =mer respekt för dom som poliser att dom bjöd på sej själva i 1-2 tim gjorde mycket.

Sen från smc sida har jag hört att de rycktas om sporthojs kurs steg 5-6
Detta tror jag vore bra de kanske skulle dra mer rejs putar från gata till bana.
Av egen erfarenhet så fatta jag först inte ricktigt va jag skulle med steg 1-4 me va f-n tyckte jag de e ju inget av de jag använder....tills när jag börja åka lite fortare då satan ramla kronan ner med va gaskontroll å blick å körställning heter (inte så bra å dippa gas när man ligger på 12tusen var i en kurva då kunde man tacka smc för dom fina kunskaperna.
Sen ville jag gå vidare å kanske börja tävla lite å då räckte inte steg 4 till
skulle vilja ha mer rejjs inspirerat.
å jag hoppas fler en bara jag som vill de å då skule ju kanske steg 5- vara skoj .. så kommer de fler steg någon som vet ???



kommentera gärna men som föregående skrivare kasta skit får ni göra hemma på tomten eller vart hemma ni finner bäst

Mvh Denny en blivande rejjs putte om jag bara kunde köra 2sek fortare på g åsen :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja va säger man äntligen 2 som läst å funerat å skrivit något bra..

Om vi nu kan lägga till något så vor de att jag hoppas att både smc och alla hojjar i uppsala å övriga län gör mer grejjer typ pubb kvällar bankörningar och andra kurser typ avanserad körteknik typ hinder bana och kanske även lite meck kurser finns nog många som vill lära sej byta olja å sånt.
Gärna ochså andra grejjer som samåkning man kanske får lära sej nya roliga vägar å trevliga fik :tummenupp

Sen vad gäller olyckor tror jag att om vi ska få ner dom så måste folk lära sej bromsa och våga svänga jag (tror) att dom flesta singel olyckorna på mc uppkommer när man fryser vid krafftig sväng eller broms rätta mej gärna..
Det (tror) jag vi kan träna bort om vi åkte mer på bana eller annat inhängnat eller dyligt område.

nu gör ju smc något av dessa saker å dom gör de bra(broms å kurv kurser):tummenupp

Sen vad gäller som nu polisen så fint sa rejjs puttarna så kom jag å tänka på att på gotland ring mötte vi 3 poliser som var med å åkte lite på ringen detta var ju ett högt uppskattat moment att dra polisen på bana(lagligt)
Dom poliserna som var där snacka lite om deras jobb å hojjar.
De i sin tur gjorde att man tyckte att dom var ju sköna å trevliga =mer respekt för dom som poliser att dom bjöd på sej själva i 1-2 tim gjorde mycket.

Sen från smc sida har jag hört att de rycktas om sporthojs kurs steg 5-6
Detta tror jag vore bra de kanske skulle dra mer rejs putar från gata till bana.
Av egen erfarenhet så fatta jag först inte ricktigt va jag skulle med steg 1-4 me va f-n tyckte jag de e ju inget av de jag använder....tills när jag börja åka lite fortare då satan ramla kronan ner med va gaskontroll å blick å körställning heter (inte så bra å dippa gas när man ligger på 12tusen var i en kurva då kunde man tacka smc för dom fina kunskaperna.
Sen ville jag gå vidare å kanske börja tävla lite å då räckte inte steg 4 till
skulle vilja ha mer rejjs inspirerat.
å jag hoppas fler en bara jag som vill de å då skule ju kanske steg 5- vara skoj .. så kommer de fler steg någon som vet ???



kommentera gärna men som föregående skrivare kasta skit får ni göra hemma på tomten eller vart hemma ni finner bäst

Mvh Denny en blivande rejjs putte om jag bara kunde köra 2sek fortare på g åsen :D

Jag tror absolut att en stor del av singelolyckorna på MC beror på att föraren kommer in i en kurva och känner att farten var lite högre än som känns lämpligt i den kurvan varpå föraren börjar bromsa och rätar upp cykeln lite. Resultat, en motorcykel med förare i skogen.

Så har det åtminstone varit för mig i början. Nyper kurvan till så är ju det rätta att lägga ner lite till men den första instinkten säger att man ska bromsa. Har man grepp kvar för att bromsa så har man definitivt grepp kvar för att lägga ner lite ytterligare. Jag börjar lära mig just den grejen så sakteliga.

Och samåkning är definitivt en bra idé tycker jag. Jag har slumpat mig ner till pumpen vid något tillfälle och dom gånger det dykt upp någon så har det oftast lett till att man fått köra på lite nya vägar i trakterna. Det tar ju en stund att lära sig alla vägar.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top