Fjällnoraträffen 13/8

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
R6-07
oj oj nu blir det en lång tråd om en massa polis grejjer men men måste berätta att den äldre av dom ringde mej i dag å vi prata lite..

nu till dej jag ville dela med mej av e att han säger till mej att nästa gång dom ska assistera smc så ska dom kolla alla hojar innan dom åker och plocka bort den eller dom som inte e lagliga eller har övriga brister innan dom startar kortegen annars blir de inge åka av förens det är gjort så de så..

Nu vet ni hur uppsalas finaste funkar..

EroX

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
98 Honda Hornet 600
oj oj nu blir det en lång tråd om en massa polis grejjer men men måste berätta att den äldre av dom ringde mej i dag å vi prata lite..

nu till dej jag ville dela med mej av e att han säger till mej att nästa gång dom ska assistera smc så ska dom kolla alla hojar innan dom åker och plocka bort den eller dom som inte e lagliga eller har övriga brister innan dom startar kortegen annars blir de inge åka av förens det är gjort så de så..

Nu vet ni hur uppsalas finaste funkar..

Sånna här saker som gör att man ledsnar på polisen asså...
Om dom gör så nästa år tycker ja vi samlar en jävla massa sporthojar o gör en träff där polisen inte får komma ;) för sånna som dom e inte välkommna på vår träff! Så kan vi fotta dom innanför gallret o skratta lite.

Privatmark med staket runt uthyres någon `?

Hehe ne fy va less man blir som ja sa innan därför jag helst inte vill åka på såntdär me min hoj den e ju besiktigad (med omärkta blinkers samt effektsystem) men vet ju att dom kan backa på sånt... om dom e griniga (Vilket Uppsala poliser verkar va).

Men som sagt trisst att det är så!

... måste passa på att berätta va som hända mig och några polare för hmm... ca 9 år sen när vi åkte moped.

Vi var tre polare som var ute och åkte, när vi kom fram till ett övergångställ så var vi tvugna att stanna för en MC som kommer självfallet en polis som troligen inte fått nått på länge. Så då blev vi stoppade av en han och han började prata med oss och gick runt och "gasade" hör o häpna samt skruvade på tomgången på våra hojarna och efter att ha gjort det på samtliga så säger han nått i stil med.

- Jaha alla dom här mopederna är trimmade o olagliga... vi små och aldrig stoppade förut var ju rätt skärrade, även om jag själv satt längst bak i ledet av dom tre och tittade på kossor i en hage :cool:

Vi hade ju som ni kanske förstår inte mycket att säga till om... sen frågade han ålder eller personnr (för det låter ju tuffare när polisen får säga knepiga ord) :va

iaf så säger vi våra riktiga personnr och en av oss sitt riktiga och han va 14 då (antar att han var nervös och rädd för att ljuga för denna otrevliga man)

Men som tur var så va polisen tydligen inte smart nog att räkna ut det själv. (Vilket gör mig förvånad nuförtiden då dom delar ut böter hit och dit men detta var ju 9år sen) Iaf så sa han me att

- Det var synd att aspiranterna eller någon specialpolis inte var me då kunde dom plocka sönder era hojar i bitar o kolla upp trimmet. (vilket lät hotfullt såklart)

Vi fick ju inge böter eller så dock och fick åka hem.. vilket va rätt svårt när han skruvat sönder tomgången på en polares hoj bla. Så gick sakta hem i brist på verktyg.

När vi väl är hemma så berätta ja såklart va som hänt... och mina päron blev upprörda över hur otrevliga dom varit (för vi var ju faktiskt bara barn och hade ju inte gjort nått fel direkt) samt att dom faktiskt hotade med någont typ av specialpolis... så dom ringer upp o pratar med polismyndigheten i Uppsala.

Slutar med att vi får en ursäkt från Uppsalapolisen och dom skulle prata med den otrevliga polisen när dom fick tag på han.

Poliser har ju alltid haft problemet att dom ska ha "respekt" och va så tuffa.
själv tycker ja att om dom inte klarar av att sköta sina jobb på ett vanligt trevligt sätt så ska dom inte vara poliser helt enkelt. slut!

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
...nu till dej jag ville dela med mej av e att han säger till mej att nästa gång dom ska assistera smc så ska dom kolla alla hojar innan dom åker och plocka bort den eller dom som inte e lagliga eller har övriga brister innan dom startar kortegen annars blir de inge åka av förens det är gjort så de så...
Hehe, det löser vi till nästa år. I kallelsen får vi skriva att "normal samling" sker på plats X, medans de med inte fullt lagliga hojar samlas på plats Y för att anslutas till kortegen straxt efter dess avgång från X...

Det blev mycket X & Y nu, men allt hänger på vilka Poliser som är inblandade i kortegen. Det finns faktiskt riktigt trevliga Poliser i kåren, men det är dess värre rötäggen vi lägger märke till.
Vad jag vet så var det första gången vi hade en Polisbil i kortegen?

Tryggve

PRIXX
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
HD
Jag var med på kortegen och tycker att det var jättebra att Denny åkte dit...Hoppas att det får andra olagliga ekipage att hålla sig borta i fortsättningen. Sedan tycker jag att det är skrämmande att Ullis som tydligen sitter i styrelsen uppmanar folk att köra med i kortegen med lagvidriga motorcyklar. Har varit SMC medlem länge men sådana inlägg från en styrelse medlem får mig att fundera på vad det är för sorts klubb egentligen....Har vi riktig tur så har ni ordnat så det inte blir någon kortege nästa år...Har svårt att tänka mig att polisen vill ställa upp om det är olagliga cyklar med i kortegen.
Vore väl konstigt om de ska eskortera ena dagen och sätta dit samma cyklar nästa dag !!!
Ska banne mig höra mig för med styrelsen hur de ställer sig till detta....

Denny har ju själv redogjort här vad han har för moral då han säger att polisen var feg som tog honom då han stod still....Det var alltså helt rätt av polisen att ta honom eftersom han tydligen inte uppfyller kraven som ställs på innehavare av körkort....(som han nu tyvärr fick behålla)...

Last edited:

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
R6-07
Jag var med på kortegen och tycker att det var jättebra att Denny åkte dit...Hoppas att det får andra olagliga ekipage att hålla sig borta i fortsättningen. Sedan tycker jag att det är skrämmande att Ullis som tydligen sitter i styrelsen uppmanar folk att köra med i kortegen med lagvidriga motorcyklar. Har varit SMC medlem länge men sådana inlägg från en styrelse medlem får mig att fundera på vad det är för sorts klubb egentligen....Har vi riktig tur så har ni ordnat så det inte blir någon kortege nästa år...Har svårt att tänka mig att polisen vill ställa upp om det är olagliga cyklar med i kortegen.
Vore väl konstigt om de ska eskortera ena dagen och sätta dit samma cyklar nästa dag !!!

Denny har ju själv redogjort här vad han har för moral då han säger att polisen var feg som tog honom då han stod still....Det var alltså helt rätt av polisen att ta honom eftersom han tydligen inte uppfyller kraven som ställs på innehavare av körkort....(som han nu tyvärr fick behålla)...

Kul att du skriver va du tycker om att jag tyvär fick behålla mitt körkort.
De e alltid bra när någon som e vit som snö säger sitt.
Sen kan ju jag tycka att åka med slicks e inte ett så stort trafik brott.
skulle alla olagliga hojjar vara hemma så skulle de nog bli många pga liten skylt ej orginal blink med mera men din r1 e orginal hoppas jag om det var den svarta jag såg med spetta på??
Sen unrdar jg va de e för kvar du menar som vi som körkorts innehavare har??
Sen kan jag ju tycka att de tufft av dej att tycka att de var (synd att jag fick behålla de kort jag har) men men även du kommer fram till kassan å får betala en vacker dag..

mvh Denny

Kul att du skriver va du tycker om att jag tyvär fick behålla mitt körkort.
De e alltid bra när någon som e vit som snö säger sitt.
Sen kan ju jag tycka att åka med slicks e inte ett så stort trafik brott.
skulle alla olagliga hojjar vara hemma så skulle de nog bli många pga liten skylt ej orginal blink med mera men din r1 e orginal hoppas jag om det var den svarta jag såg med spetta på??
Sen unrdar jg va de e för kvar du menar som vi som körkorts innehavare har??
Sen kan jag ju tycka att de tufft av dej att tycka att de var (synd att jag fick behålla de kort jag har) men men även du kommer fram till kassan å får betala en vacker dag..

mvh Denny

Glömde säga att (tryggve) jobbar som polis i uppsala län å åker bmw till vardags men e nog en trevlig kille även om han e lite bitter på sporthojjar.
som gasar å lever rövare på allmän väg.

Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Sedan tycker jag att det är skrämmande att Ullis som tydligen sitter i styrelsen uppmanar folk att köra med i kortegen med lagvidriga motorcyklar.

Här formuleras det alldeles egna ord hör jag, otippat :)

Uppmanar, sen när & hur? Om du läser (eller kommer ihåg kanske jag ska säga) vad jag skrivit & sa på Fjällnora, så var det att SMC inte alls har något emot att sådana som Denny åkte med i kortegen, alltså folk med sporthojar. Sen att Denny nu skulle ha slicks på, det var olyckligt & givet inte rätt....om det nu är olagligt.

uppmaning = tillsägelse, vädjan, råd, anmaning, maning, anmodan, vink, påstötning
VAR ser du mitt uttalande som en "uppmaning"??

Varje medlem i SMC är en egen individ. SMC kan inte ansvara för att alla individer har en laglig mc, kör eller beter sej lagligt på alla sätt & vis. Ska SMC då börja förkasta medlemmar för att de kanske har ett för slitet framdäck, en felaktigt placerad regskylt, avger för höga decibell etc???

Du kanske t.om anser att det ska genomföras en besiktning på alla mc som ska deltaga i kortegen & därmed gallra ut vilka som är ok & inte ok??

Hade polisen nagelfarit alla mc: s på Fjällnora, så är jag övertygad om (läs VET) att det fanns hojar, ICKE sporthojar, som hade brister enligt deras regelbok. Men som de sa, såna där rejsputtar de var inte välkomna & det bevisar var DE står, inte SMC.

Du är välkommen till smc ang frågor om vilka som är berättigade till ett medlemskap eller inte

edit: det är ju märkligt hur en person som varit inloggad sen i juni 2008 bara gjort inlägg i debatten "Jagad av polis" & nu i denna då polisen är inblandad?

Sen att den personen skulle köra en R1, hojen som är mest "hatad" av polisen (förmodligen för att den är den enda sporthojsmodell de kan & för att de var den de fick upp ögonen på när den kom & var vassast 1998), aldrig kör över hastighetsbegränsningarna & aldrig köra bana (val av mc är inte motiverad)
Löjligt.

Last edited:

Tryggve

PRIXX
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
HD
Moget Denny o Ullis, moget.....Alla svar e överflödiga.....
För övrigt jobbar ja inte som snut om man inte kallar alla snickare för d.
O min R 1:a e min ögonsten o inget annat....
Tycker bara att d e synd att några få förstör för många andra, därav mina tidigare inlägg...Men d kanske är fel o tycka så också....

Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Moget Denny o Ullis, moget.....Alla svar e överflödiga.....
För övrigt jobbar ja inte som snut om man inte kallar alla snickare för d.
O min R 1:a e min ögonsten o inget annat....
Tycker bara att d e synd att några få förstör för många andra, därav mina tidigare inlägg...Men d kanske är fel o tycka så också....

Tyvärr Tryggve. Man skiftar inte personlighet som du gjort i dina inlägg, så de där hundögonen köper jag inte.

Tryggve

PRIXX
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
HD
Tyvärr Tryggve. Man skiftar inte personlighet som du gjort i dina inlägg, så de där hundögonen köper jag inte.

Opps, Hundögon...Jo ja tackar...E du Dennys mamma eller ?

Varje gång ja betalat min försäkring tänker ja på Denny o hans gelikar...Tack, tack o åter tack.

Last edited:

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
R6-07
Opps, Hundögon...Jo ja tackar...E du Dennys mamma eller ?

Varje gång ja betalat min försäkring tänker ja på Denny o hans gelikar...Tack, tack o åter tack.

De e bra tryggve du vet hur jag e och mina gelikar är du får gärna berätta för mej va du menar.

åkte du den svarta r1 med en tjej bakom dej??

Sen tycker jag de e jätte bra att du säger va du tycker e rätt å fel.
men jag tror att även du gjort något som inte e lagligt på hojjen å även i ditt liv .( inte många som e helt rena) eller???

De jag nu kan känna e lite tufft å tokigt e att du tror att pga mej att din försäkring e så dyr.

Och att du tycket att jag inte borde få ha körkort pga att jag åkte med slicks på allmän väg.

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Tryggve

Jag finner inte ord :fatta! :fatta! Hur orkar man skriva skit om en som åker dit för att köra med slicks:confused: .

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Synd att man missade träffen i år, verkade ju vara underhållande....

Och Tryggve, Ta det lite Easy nu... :såjaponken

Han hade slicks, so what!!?? haha Om du ALDRIG bryter mot lagen, ens vid omkörningar, tror jag att du har "fel" hoj för dig!

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
R6-07
Jag finner inte ord :fatta! :fatta! Hur orkar man skriva skit om en som åker dit för att köra med slicks:confused: .

De e ju bättre tycker många att göra de här en att komma fram å ta de på plats å ställe.

de kunde ju blivit ett givande samtal om det hadde kommit fram när vi var i fjällnora..

Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
åkte du den svarta r1 med en tjej bakom dej??

Klart det inte var han. Den enda retta som var med, den hade ju en "gängad" skylt för att kunna fällas upp om så önskas. Det är ju ett lagbrott.
Var Tryggve med som medlem & inte i tjänst, då åkte han långt ifrån på något som har med sporthojar att göra.

Och ska man regga sej som annan person, då bör man göra det smart. Här har det misslyckats fatalt.

Otroligt lågt att dra igång något sånt här med tanke på "brottets" storlek. Jisses :3freak

Tryggve

PRIXX
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
HD
Klart det inte var han. Den enda retta som var med, den hade ju en "gängad" skylt för att kunna fällas upp om så önskas. Det är ju ett lagbrott.
Var Tryggve med som medlem & inte i tjänst, då åkte han långt ifrån på något som har med sporthojar att göra.

Och ska man regga sej som annan person, då bör man göra det smart. Här har det misslyckats fatalt.

Otroligt lågt att dra igång något sånt här med tanke på "brottets" storlek. Jisses :3freak

Vadå dra igång...E d nån som dragit i gång något så inte fan e d ja...E väl isåfall han som tyckte han va så cool me sina slicks, o hans morsa som tyckte lika samma...

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
R6-07
Vadå dra igång...E d nån som dragit i gång något så inte fan e d ja...E väl isåfall han som tyckte han va så cool me sina slicks, o hans morsa som tyckte lika samma...

De e bra nu vill du inte svara på mina inlägg så helt ok.
Å tyckte du jag var cool med mina däck så kan du få köpa ett par beggade av mej om du vill.

Men om du vill sluta kasta paj å diskutera lite mer e du mer än välkomen..:pannkyss

lakka

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Honda Varadero + GW
Nu börjar jag bli lite irriterad...

Menar ni att vissa brott i trafiken är ok och andra inte? Finns det någon sorts egen toleransgräns för vilka regler och lagar man får bryta mot?
Har vi inte trafikregler för trafiksäkerhetens skull och arbetar inte SMC för att vi ska få ner antalet skadade och dödade i trafiken? Precis samma fokus som trafikpolisen har?

Varför har SMC avrostningar? För att man ska lära sig hur man kör med slicks på våta vägbanor?

Ursäkta uttrycket, man är man så jäkla korkad så man åker med slicks på våta vägbanor till en träff där polisen är och ställer sin hoj på grusvägen i Fjällnora där alla passerar, så ska man nog fan inte köra hoj heller.

Men det suraste här är nog att folk från styrelsen verkar tycka att det är polisens fel att det gick som det gick?

Nu börjar jag allvarligt ifrågasätta mitt medlemskap där dubbelmoralen verkar härja!

/Anders Hellman

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Och är det meningen att SMC ska bedömma vilka som är lämpliga eller inte lämpliga till att vara medlemmar? Isf kommer jag också starkt ifrågasätta min vilja att arbeta för dem & dess medlemmar.

Ska vi också låta polisen föra SMC:s talan & SMC skall rätta sej efter det? Då kanske SMC också bara ska nicka, ta emot & rätta sej efter vad vägverket & alla övriga "instanser" tycker & anser?
Då kan vi lika gärna lägga ner hela organisationen och sen kan den individuella mc-föraren försöka föra sin egen talan.

Jag har sagt vad jag tycker om hela förfarandet från start. Jag är också klar med mina åsikter i denna tråd. Att folk tolkar och förvränger vad som sagts, det förvånar mej inte. Det är som en folksjukdom.

Har någon något mer att säga mej personligen, välkommen med ett pm. Jag svara på alla brev :)

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
R6-07
Nu börjar jag bli lite irriterad...

Menar ni att vissa brott i trafiken är ok och andra inte? Finns det någon sorts egen toleransgräns för vilka regler och lagar man får bryta mot?
Har vi inte trafikregler för trafiksäkerhetens skull och arbetar inte SMC för att vi ska få ner antalet skadade och dödade i trafiken? Precis samma fokus som trafikpolisen har?

Varför har SMC avrostningar? För att man ska lära sig hur man kör med slicks på våta vägbanor?

Ursäkta uttrycket, man är man så jäkla korkad så man åker med slicks på våta vägbanor till en träff där polisen är och ställer sin hoj på grusvägen i Fjällnora där alla passerar, så ska man nog fan inte köra hoj heller.

Men det suraste här är nog att folk från styrelsen verkar tycka att det är polisens fel att det gick som det gick?

Nu börjar jag allvarligt ifrågasätta mitt medlemskap där dubbelmoralen verkar härja!

/Anders Hellman

Men anders alla lagar å regler e ju till för att följas men även du e inte någont helgon tror jag??
Sen tror jag att åka med slick på lite våt asfalt inte e något ex farligt men de kanske beror på föraren du skulle kanske inte grejja de va vet jag .
Sen e det som jag sa att dom gör sitt jobb å det e helt ok men sättet dom arbeta på å hur dom var mot mej tyckte jag inte var ok.
Sen att du inte tycker jag ska köra hoj de får ju stå för dej de finns nog många som har åsikter om dom flesta även dej ..

Sen tror jag ingen inom smc har några problem med att de e olagligt att åka slicks.

De vore kul om du kunde redogöra för hur du tror att vi ska få ner dödligheten
inom mc åkat.
Låter ju som du har kört ett tag å även några smc kurser??:tummenupp

Sen vad gäller alla sköna tankar om vad vissa e dumma eller korkade de kan vi ju skippa men gärna diskutera detta ämne de kan bli kul sen an vi ju lära kanske av varandra

lakka

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Honda Varadero + GW
Då får väl SMC gentemot lagstiftaren arbeta för att det ska vara tillåtet med slicks, köra på bakhjulet eller vad fasen som helst. Tills dess att lagen är ändrad är det lagen som gäller.
Vad vi på SMC (ja, jag är aktiv medlem) jobbar för är en säkrare trafikmiljö för oss hojåkare. Sen ska vi förhindra lagstiftaren att hitta på dumheter för oss, men när det väl är en lag får vi debattera och motivera oss, inte bryta mot lagen. Då skjuter vi oss själva i röven istället.

Ja du, Denny jag har kört sedan 1977. Jag körde som eskort åt er på Fjällnoraträffen, jag låg precis framför polisbilen på en röd-vit-blå Varadero.
Jag är mångårig medlem i SMC och Östra Aros, jag har gått rr-kurser och bara under semestern i år körde jag 625 mil nere i Europa på tre veckor. Jag kör som mc-marshal åt alla upptänkliga cykeltävlingar i Sverige och kan väl anses ha några mil i ryggen. Men det har inget med det här att göra.

De synpunkter jag har om trafiksäkerhet för hojåkare tar jag direkt med Maria på SMC kansli eftersom det tar för lång tid att förklara det här på sporthoj.com

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...