Fjärrstyra köksfläkt, helt åt helvete?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, en uppdatering är på sin plats då jag behöver lite mer hjälp från er proffs :D

Jag har fått hem fläkten och idag kopplade jag ihop den med min fjärrstyrning efter att ha plockat bort potentiometern som satt inkopplad på fläkten.
Ett bekymmer jag har är att potentiometern sitter över tre ingångar och min fjärrstyrning har endast + och - ut för 0-10V-styrningen.
Det funkade dock, jag startade och stoppade med fjärrstyrningen och jag ändrade varvtalet i stort sett hela vägen ner till noll och till fullt flås (jag lär inte ha problem med matos åtminstone...).
Se diagrammet här nedan och kolla om ni kan förklara det för mig så att jag inte missar någon viktig del. Eftersom det fungerar så tror jag inte det men man vet ju aldrig.

Sen har jag även släpat upp allt ventilationstillbehör på vinden så nu ska jag bara skotta lite spån innan jag kan börja måtta in för fläkten innan jag beställer all plåtbearbetning till den :)

Edit/ För att förtydliga; Jag har kopplat in min fjärrstyrning på PWM och Ground då det var där jag såg att spänningen ändrades när jag mätte över potentiometern innan jag tog bort den.
fläkt.jpg
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Funkar det så funkar det.:)

0-10v mellan GND och PWM, sen fas och nolla som vanligt.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Ok, en uppdatering är på sin plats då jag behöver lite mer hjälp från er proffs :D

Jag har fått hem fläkten och idag kopplade jag ihop den med min fjärrstyrning efter att ha plockat bort potentiometern som satt inkopplad på fläkten.
Ett bekymmer jag har är att potentiometern sitter över tre ingångar och min fjärrstyrning har endast + och - ut för 0-10V-styrningen.
Det funkade dock, jag startade och stoppade med fjärrstyrningen och jag ändrade varvtalet i stort sett hela vägen ner till noll och till fullt flås (jag lär inte ha problem med matos åtminstone...).
Se diagrammet här nedan och kolla om ni kan förklara det för mig så att jag inte missar någon viktig del. Eftersom det fungerar så tror jag inte det men man vet ju aldrig.

Sen har jag även släpat upp allt ventilationstillbehör på vinden så nu ska jag bara skotta lite spån innan jag kan börja måtta in för fläkten innan jag beställer all plåtbearbetning till den :)

Edit/ För att förtydliga; Jag har kopplat in min fjärrstyrning på PWM och Ground då det var där jag såg att spänningen ändrades när jag mätte över potentiometern innan jag tog bort den.
View attachment 415962

Anledningen till att potentiometern hade tre kablar var för att den behövde en konstant spänningsmatning. Annars kunde den inte skapa en 0-10v. T.ex
Kabel 1= +
Kabel 2= -
Kabel 3= 0-10v
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Anledningen till att potentiometern hade tre kablar var för att den behövde en konstant spänningsmatning. Annars kunde den inte skapa en 0-10v. T.ex
Kabel 1= +
Kabel 2= -
Kabel 3= 0-10v


:gråta helvete vad dum jag känner mig, det borde jag ha kunnat räkna ut med tanke på att jag matade min styrning med en 12v trafo...
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top