Flaggvakter vid cykeltävlingar

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
så man man vill köra lite RRR är det bara ta dit lite släkt och vänner och utrusta med röda flaggor och stoppa all trafik? verkar ju vara den stilen cyklister kör med så varför inte :rolleyes:

De händer väl ibland på natten på streetrace och så men då brukar polisen dyka upp av nån anledning.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som någon sa måste de ha utbildning för att formellt få stoppa trafiken. Personligen använder jag vägarna som leksak både med mc och cykel och är ganska tolerant mot företeelsen. Det finns rätt många som resonerar på samma sätt om vår lek och tycker vi skall bort. För övrigt ligger medelmotionären i 35 - 40 på ett cykellopp i klungor, inte en chans att stanna om någon idiot ignorerar flaggvakterna. Tyvärr är olyckorna ganska allvarliga när bilister tror att vi cyklar som de gör (10 km/h, vingligt och på gångvägar).

Säger som andra, slappna av och inse att vi är många som gillar vägarna för mer än transportskäl.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Vilka stolpskott det finns, flaggvakter vid cykeltävlingar stoppar inte folk för att det är roligt utan för att förhindra att cyklister skadas när folk tycker att dom tex har rätt att köra mot färdriktningen under tävling.

Har du liknande problem när du blir stoppad av polis, brandkår, militär osv så ska du nog inte vistas ute ibland vanligt folk! Skärp till dig!

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Vilka stolpskott det finns, flaggvakter vid cykeltävlingar stoppar inte folk för att det är roligt utan för att förhindra att cyklister skadas när folk tycker att dom tex har rätt att köra mot färdriktningen under tävling.

Har du liknande problem när du blir stoppad av polis, brandkår, militär osv så ska du nog inte vistas ute ibland vanligt folk! Skärp till dig!

Nu är det ju så att jag ställde en fråga och förklarade att jag inte vet om de gör rätt eller inte, men som ni märker så förutsatte jag att de inte hade rätt att stoppa trafiken utan "tog sig befogenheter" som någon uttryckte det.
Min framtoning fick er att tro att jag bränner förbi alla i 200 och räcker finger, vilket inte är fallet.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är det någon som vet vad "utbildningen" heter lite mer exakt, så att man kan fråga flaggvakten nästa gång efter tillstånd för evenemanget och dess utbildning som trafikdirigent?

Nu gäller det ju inte bara cykeltävlingar, det kan vara vilken annan typ av parad eller event som helst, där de spärrat av en väg långt innan och långt efter det faktiskt är någon som passerar just den platsen jag står vid.

Lillmark

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2013
Hoj
-07 Aprilia sxv
Jävla problem vissa har. Kul liv om de största problem man har är att få byta väg en gång per år typ. :va

Jävla skaft man har upp i röven om man ställer sig och argumenterar med en flaggvakt som förmodligen har ställt upp friviligt för att andra ska kunna ha kul.:död

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Nu får ni fan ge er, jag ställer mig inte och argumenterar med någon. Jag hade lite för aggressiv framtoning i första inlägget, det betyder inte att jag är en stel jävel med småbekymmer som bråkar med alla som kommer i min väg.
Detta börjar bli riktigt löjligt. För oss alla.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Pratar vi om arrangerade tävlingar som har tillstånd?
Jag kan personligen tycka att det är sjukt att stänga av halva stan för alla dessa jävla löparfjanttävlingar som hålls varenda jävla sommar. De stänger inte bara av gatan de springer på utan varenda gata runt i kring vilket gör att folk som bor i stan inte kan ta sig hem eller ta sig hemifrån.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Inte jag heller, men dit flyttar nog ingen utan att va medveten om det.
Men å andra sidan flyttar ju folk in bredvid crossbanor och asfaltsbanor och börjar klaga också :huvet

Ja och folk väljer att ta vägen där cykeltävlingar och dylikt pågår även fast de inte bor där. ;)

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Ja och folk väljer att ta vägen där cykeltävlingar och dylikt pågår även fast de inte bor där. ;)

Hur ska jag veta det?

De få gånger jag har kört förbi sånt så har det bara varit en gubbe i reflexväst ståendes i gatan. Tror det stod cykeltävling på en skylt 500m innan någon gång.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Det brukar finnas information ganska tydligt i förväg om sånt. Antar att den går att få hos respektive kommun.

Ja, men då gör jag så att nästa gång jag ska köra förbi vägsträckor jag inte bor vid så går jag först bort till kommunkontoret i respektive kommun jag ska passera och frågar om det är några cykeltävlingar den aktuella dagen, innan jag sätter mig i bilen.

Va?! :3freak

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ja, men då gör jag så att nästa gång jag ska köra förbi vägsträckor jag inte bor vid så går jag först bort till kommunkontoret i respektive kommun jag ska passera och frågar om det är några cykeltävlingar den aktuella dagen, innan jag sätter mig i bilen.

Sluta grina :mad: Du kan ju ringa. :banana

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.

Det är väl ingen dum ide? Då kan du även få information om tex vägarbeten.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Pratar vi om arrangerade tävlingar som har tillstånd?
Jag kan personligen tycka att det är sjukt att stänga av halva stan för alla dessa jävla löparfjanttävlingar som hålls varenda jävla sommar. De stänger inte bara av gatan de springer på utan varenda gata runt i kring vilket gör att folk som bor i stan inte kan ta sig hem eller ta sig hemifrån.

Well, även löpartävlingar brukar också vara kända ganska länge i förväg, typ ett år eller så. Så om det kommer som en överraskning för de boende i närområdet bör dem nog öppna ögonen och slå på mottagaren istället. Som du själv föreslog... :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha