Det ser ut som om någon behöver lära sig lite om avfettningsmedel, och vad dom har för egenskaper.
Diesel löser bara upp asfalt, tjära, etc. -Vägdamm, salt, sotpartiklar, flugor, osv. blir kvar.
Yes har inget existensberättigande i en tvätthall. Man tvättar inte ett fordon med yes. Punkt.
Yes torkar ut lister, förstör allt som ska vara insmort, och gör i längden så att det mesta blir kärvt och går trögt.
Jag har en professionell bilvårdsutbildning i botten, och flera års praktisk erfarenhet uppe på det.
Jag skrev en artikel i tidningen Motor för ett par månader sedan, nummer 02.09.
-Artikeln:
Petroleumavfettning
Detta är en avfettning som är baserad på petroleum och dessutom även ibland en mängd olika alkoholer. Denna sorts avfettning lämpar sig för att avlägsna feta beläggningar så som olja, fett, tjära, asfalt, salt med mer.
Petroleumavfettning används i regel i koncentrerad form och skall inte spädas. Läggs på torra ytor.
Det stämmer inte att man generellt kan säga att en petroleumbaserad avfettning är skadlig för lackskyddsbehandlade ytor.
Kallavfettning
Kallavfettning innehåller mycket lösningsmedel som till exempel aromatiska lacknaftor, n-paraffiner mer mer. Detta gör den mycket lämplig för till exempel motortvätt och annan mycket svår och fet smuts så som asfalt och tjära.
Kallavfettning ska läggas på torra ytor och används koncentrerad.
Vad är då skillnaden mellan kall avfettning och petroleumavfettning? Kallavfettning och petroleumavfettning är faktiskt olika benämningar för samma typ av produkt. De är avfettningsmedel som är baserade på naftor och starka lösningsmedel.
Vad är alkalisk avfettning?
Alkalisk avfettning kan vara framtagen särskillt för vinterbruk, men i regel är det alkaliskt avfettningsmedel man använder på sommaren.
Det används för att avlägsna torra, lätta partiklar som damm, vägdamm, pollen, sot, med mer.
Alkaliskt avfettningsmedel skall i regel spädas - mycket!! Särskilt om det kommer i koncentrat. Jag har till exempel en variant i garaget där en enda liter ger 25 liter färdig avfettning. Ni kan tänka er vad den skulle göra för skada om den kom direkt på lacken i outspädd form!
Alkaliskt avfettningsmedel är en gemensam benämning för avfettningsmedel som har ett pH-värde som ligger över 7.
Observera att alkaliskt avfettningsmedel kan skada krom!
Microavfettning (Microemulsion)
Microavfettning är en kombination av kallavfettning och alkalisk avfettning. Det innehåller både lösningsmedel och alkaliska ämnen (samt tensider).
Detta avfettningsmedel lämpar sig absolut bäst som vinteravfettningsmedel.
Microavfettning kan läggas på våta ytor, och används i koncentrerad form.
Slutsatser
För att få en bil riktigt ren på vintern och våren krävs en riktigt bra microavfettning eller så måste man använda både kallavfettning/petroleumavfettning och ett alkaliskt avfettningsmedel.
Först använder man petroleum/kallavfettningsmedlet för att spola bort smutsen. Efter det lägger man på det alkaliska avfettningsmedlet och spolar av igen. Nu har vi fått bort alla sorters smuts, det vill säga dels den "vanliga" smutsen, och dels den feta smutsen. Därefter kan bilen tvättas med svamp.
Ett påstående som jag fått höra många gånger är att "Det och det avfettningsmedlet är bara skit". När man sedan frågat närmare har det framkommit att det nog var ett petroleum/kallavfettningsmedel som dom använde den där gången när dom skulle tvätta bilen inför midsommar. Självklart blir inte bilen ren - detta medel tar ju bara bort den FETA smutsen!! Allt vägdamm, sot, med mer sitter ju kvar!!
Likaså om man bara använder ett alkaliskt avfettningsmedel på vintern: "Åååå... Jag fick inte bort det där äckliga saltet... Känn vilken sträv yta jag har på lacken..." I 99% av fallen är det inte saltet som gör den sträva ytan, utan tjära och asfalt. Och alkaliskt avfettningsmedel biter som bekant inte på det.