Flammigt aluminium efter avfettning, hur fixa?

Tyvär så är du nog rökt

Har man väl fått rinningar så är det näst intill omöjligt att få bort

Autosol kan du glömma , Det är eloxeringen som blir blekt utav dom flesta vattenspädbara medel

Jag kan därimot rekomendera OK Q8 Naturavfettning snudd på den enda som inte förstör eloxeringen och jäkligt bra desutom

Du kan prova att ösa på med koncentrerad utav den du fått rinningarna utav
så att du kanske kan få en jämnare ljusare kulör

Annars är det högglanspolering eller lackering som gäller

Flammor på alumin blir av avfettningsmedel som är för ''starkt''
OK miljöavfettning är bra mot blank alumin.
Biltemas miljöavfettning är skit!
Med Autosol blir det lätt matt yta, det finns finare medel ex vanligt bilvax.
Biltema har något också men har ej provat det.

Detta är på en Honda-ram, jag har tidigare kunnat snygga till ramarna på mina Fireblades med Autosol, jag tror SP1 har samma ytskikt på ramen, så det är väl bara gnugga på......

Oljbaserade avfettningsmedel är ofarliga för aluminium.
(Den vanliga gamla hederliga typen)

Däremot kan alkaliska ge rinnspår och flammighet.

Båda typerna är lika starka men på olika sätt det ena består av det den skall lösa - olja.

Den alkaliska består av en stark lut lösning - detta äter aluminium.

Den gamla avfettningstypen skall användas för att bli kvitt tjära,olja och liknande - inget annat.

Den alkaliska kan användas till allt då den sänker utspänningen och även fungerar som mc shampoo.
Den är utspädningsbar med vatten och består också mestadels av vatten.

Dock med nackdelen att den angiper alu även vid svaga blandningar.

Man får polera bort det om det uppstått på en ren alu yta.

Turtle har en flaska som heter typ Engine clean..den tar bort fläckar på eloxerad alu, OBS!.man ska använda den flera ggr..typ-5-10..dvs kontinuerligt!
OK har även en egen produkt..-inte lika flasshig!-men den funkar lika bra..1.

Turtle har en flaska som heter typ Engine clean..den tar bort fläckar på eloxerad alu, OBS!.man ska använda den flera ggr..typ-5-10..dvs kontinuerligt!
OK har även en egen produkt..-inte lika flasshig!-men den funkar lika bra..1.

Du kan även prova Gif(gammla Vim)för diskbänk,,,,funkar klockrent på allt annat

Nu blev jag rädd, jag tvättar alltid min ram samt fälgar med avfettning, men vettefan vad det är byggt på? :S Inte har jag ännu iaf. märkt att det skulle blir några märken, men har dock tvättat bort det genast, men kan även det skada?

Det står ju om det är ett alkaliskt eller oljebaserat.

Luktar det typ lacknafta är det det senare.

Vill man undvika att få rinnspår med en alkalsika lägger man på det me sprutan nerifrån och upp - då blir allt jämt flammigt(lite lite mörkare yta) och syns inte.

Alu måste ju ändå poleras då och då.

Men man slipper mer jobb om man kör me oljebaserad där man behöver och typ yes diskmedel på resten

Exakt så gör den smarta.

Det ser ut som om någon behöver lära sig lite om avfettningsmedel, och vad dom har för egenskaper. :)

Diesel löser bara upp asfalt, tjära, etc. -Vägdamm, salt, sotpartiklar, flugor, osv. blir kvar.

Yes har inget existensberättigande i en tvätthall. Man tvättar inte ett fordon med yes. Punkt.

Yes torkar ut lister, förstör allt som ska vara insmort, och gör i längden så att det mesta blir kärvt och går trögt.

Jag har en professionell bilvårdsutbildning i botten, och flera års praktisk erfarenhet uppe på det.

Jag skrev en artikel i tidningen Motor för ett par månader sedan, nummer 02.09.

-Artikeln:

Petroleumavfettning
Detta är en avfettning som är baserad på petroleum och dessutom även ibland en mängd olika alkoholer. Denna sorts avfettning lämpar sig för att avlägsna feta beläggningar så som olja, fett, tjära, asfalt, salt med mer.

Petroleumavfettning används i regel i koncentrerad form och skall inte spädas. Läggs på torra ytor.

Det stämmer inte att man generellt kan säga att en petroleumbaserad avfettning är skadlig för lackskyddsbehandlade ytor.

Kallavfettning
Kallavfettning innehåller mycket lösningsmedel som till exempel aromatiska lacknaftor, n-paraffiner mer mer. Detta gör den mycket lämplig för till exempel motortvätt och annan mycket svår och fet smuts så som asfalt och tjära.

Kallavfettning ska läggas på torra ytor och används koncentrerad.

Vad är då skillnaden mellan kall avfettning och petroleumavfettning? Kallavfettning och petroleumavfettning är faktiskt olika benämningar för samma typ av produkt. De är avfettningsmedel som är baserade på naftor och starka lösningsmedel.

Vad är alkalisk avfettning?
Alkalisk avfettning kan vara framtagen särskillt för vinterbruk, men i regel är det alkaliskt avfettningsmedel man använder på sommaren.
Det används för att avlägsna torra, lätta partiklar som damm, vägdamm, pollen, sot, med mer.

Alkaliskt avfettningsmedel skall i regel spädas - mycket!! Särskilt om det kommer i koncentrat. Jag har till exempel en variant i garaget där en enda liter ger 25 liter färdig avfettning. Ni kan tänka er vad den skulle göra för skada om den kom direkt på lacken i outspädd form!

Alkaliskt avfettningsmedel är en gemensam benämning för avfettningsmedel som har ett pH-värde som ligger över 7.

Observera att alkaliskt avfettningsmedel kan skada krom!

Microavfettning (Microemulsion)
Microavfettning är en kombination av kallavfettning och alkalisk avfettning. Det innehåller både lösningsmedel och alkaliska ämnen (samt tensider).

Detta avfettningsmedel lämpar sig absolut bäst som vinteravfettningsmedel.

Microavfettning kan läggas på våta ytor, och används i koncentrerad form.

Slutsatser
För att få en bil riktigt ren på vintern och våren krävs en riktigt bra microavfettning eller så måste man använda både kallavfettning/petroleumavfettning och ett alkaliskt avfettningsmedel.

Först använder man petroleum/kallavfettningsmedlet för att spola bort smutsen. Efter det lägger man på det alkaliska avfettningsmedlet och spolar av igen. Nu har vi fått bort alla sorters smuts, det vill säga dels den "vanliga" smutsen, och dels den feta smutsen. Därefter kan bilen tvättas med svamp.

Ett påstående som jag fått höra många gånger är att "Det och det avfettningsmedlet är bara skit". När man sedan frågat närmare har det framkommit att det nog var ett petroleum/kallavfettningsmedel som dom använde den där gången när dom skulle tvätta bilen inför midsommar. Självklart blir inte bilen ren - detta medel tar ju bara bort den FETA smutsen!! Allt vägdamm, sot, med mer sitter ju kvar!!

Likaså om man bara använder ett alkaliskt avfettningsmedel på vintern: "Åååå... Jag fick inte bort det där äckliga saltet... Känn vilken sträv yta jag har på lacken..." I 99% av fallen är det inte saltet som gör den sträva ytan, utan tjära och asfalt. Och alkaliskt avfettningsmedel biter som bekant inte på det.

Bra utlägg

Det kan väl tilläggas att ett medel som fräter som koncentrerat även fräter i utspädd form

Jag har byggt och hållit på med eloxerade aludetaljer i över 20 år

Har provat MÅNGA medel och gjort mig osams med många kemsäljare

Som jag tidigare skrev så är OK Q8 naturavfettningen en av dom få som inte förstör eloxering

Har inte lyckats få nån att förklara skillnaden på den och andra medel

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...