#Han tror att ett brev hem till ägaren av en motorcykel som körts alldeles för fort blir en tankeställare för de flesta.#
Vad gulllig... verkligen? Skrattredande och så naiv. Vill han skicka brev till fordonsägare och skriva att deras fordon har kört för fort, men inte förbinder konsekvenser till detta?
Han kan väl göra ett studiebesök til Tyskland där man har passande åtgärder för fordonsägare som ej vill berätta vem som har kört. De får installera en svartlåda som för ett automatisk förarjournal. Såklart på egen bekostnad... och det blir inga ursäkter nästa gången fordonet körde för fort.
Vad gäller transportstyrelsen. Det kanske har diskuterats mycket här.
Man gör fortfarande fel att man blandar ihopp kausalitet och korrelation.
VISST förekommer fortkörning mycket tex tillsammans med värdslös körning, alcoholmisbruk, osv. Och då blir det en korrelation med fortkörning och olycka.
Men är det då felkörnignen som är orsaken eller den värdslösa körningen som inte alltid går att bevisa? Det finns i så fall inte kausalitet (förband mellan orsak och verkan), bara korrelation.
Transportmyndigheter kommer väl att märka att det inte hjälper ett skitt. Och MC förare får kanske mer risk att bli botfälda. Jag tror det kommer gå ganska trög. MC gruppen är ganska lite, poliser överbelastade (att de inte ens lyckas eller hinna administrera överträdelsen som redan nu skulle gå att lagföra är ett bra tecken) och så tror jag inte man behöver vara så rädd.
Jag hade förra vecka ett fint möte med en svart civil polisbil (v70n). Jag körde i avsläppnad tempo (ung. 130) förbi honom på motorvägen (straks efter Angeredsbron där det blev 100). Jag tyckte han var lite konstigt med helt mörka fönster. Kollade in på förarplatsen så satt där en polisklädd man som vinkade pekfingret och hakade på mig direkt. Tog ner farten direkt till 110 på mätarn. Det blev en poliseskort till Kungälv, där han svängde av och jag kunde öka farten igen.
.
Såna möte gör faktiskt att man tar det lite lugnare. Och kollar omgivningen ännu bättre. Det som man alltid ska göra ändå på MC. Sedan får man tänka en gång till som far av 2 barn att man har skyldlighet mot dem och tjejen att göra vad man kan för att komma hem. Men som sagt. Jag tror inte på hastighet som den enda stora boven i olycksfallstatistiken. Jag kommer inte jaga detta spöket.