Vilken diskussion det har blivit. Jag kan väl ge lite åsikter.
Jag är själv van vid Holländs lagstiftning (där jag komme ifrån) och där hanteras hastighetsöverträdelser som parkeringsböter. Visserligen kan man framifrån inte ta vettiga bilder på en MC, men de flesta kameror i Holland fotar bakifrån. Och polisen gör det till en konst att gömma kamerorna. Det blir lite ironiskt att man först anser hastighetskörning som väldigt allvarligt, och sedan lägger ribban på bevisbördan så hög att det är rätt svart att sätta ditt fprtkörare. Resultatet är att i praktiken att chansen att åka ditt i Sverige är nästan obefintlig. Men om man blir tagen på plats, då smäller det.
I Sverige tar jag det lite lugnare ,men det är mer ett resultat av den lugnande och avslappande trafiken här. Jag försöka undvika gå över körtkortgränsen, men lycaks särskilt po MC inte alltid bra med det. Särskilt om man har hastighetslimit på 80 på motorväg. Det är ju inte klok. OM det nu hade varit dynamiskt att det blir lägre hastighet under rusningstrafik. Man kör man hem en lugn kväll från Göteborg med typ 120, då kan man faktiskt redan går miste om körkortet. i Holland blevt det ändå typ 1-2 per år. Hastighetsskatt som man kan kalla det för. Ena gången +6, en annan gång +8 km/t. Men i Sverige har jag endast fått någon parkeringsböt. (om man tar friheten att parkera MC:en som gör i Holland i Gbg).
Jag tycker hetsjakten på hastighet kan väl nuanceras lite. Man vet alla att fortkörning är en riskfaktor. Så försöker man ta ner hastighet överallt. Det vore mer effektivt att ta ner hastighet på farliga plaster och inte snitthastigheten. På min dagliga körsträcka har man sätt kameror väldigt strategiskt. Precis på de platser där det finns chans att köra om. För bilisterna innebär kameror en ganska stor begränsning. På det sättet är placering väldigt effektiv i förebyggande syfte.
På MC har man ju ett annat instrumnet som är ganska bra förebyggande mot olycksfall. Det är ju ganska avskräckande att ha båda aktiva och passiva säkerhetsmdel på MC är nästan obefintlig jämfört met dagens bilar.
Nu har jag inte direkt tanken att reta poliser och folk som analyserar bilder. Det var mer att jag blev nyfiken att det hände plötsligen 2x i kort tid och aldrig förut. Svaret är helt enkelt det finns ingen direkt förklaring annars an slumpen. Jag tycker beteendet att av osäkerssjkull bromsa in vid varenda kamera är ganska irriterande. Så jag känner inte för att bromsa in vid varenda kamera. Blir det skylt där fram någong gång OCH böter för ägaren istället av böter för förare då blir det visserligen en skärpning. Annars får farbror blå ta fram laserpistolen lite oftare.
Jag är själv van vid Holländs lagstiftning (där jag komme ifrån) och där hanteras hastighetsöverträdelser som parkeringsböter. Visserligen kan man framifrån inte ta vettiga bilder på en MC, men de flesta kameror i Holland fotar bakifrån. Och polisen gör det till en konst att gömma kamerorna. Det blir lite ironiskt att man först anser hastighetskörning som väldigt allvarligt, och sedan lägger ribban på bevisbördan så hög att det är rätt svart att sätta ditt fprtkörare. Resultatet är att i praktiken att chansen att åka ditt i Sverige är nästan obefintlig. Men om man blir tagen på plats, då smäller det.
I Sverige tar jag det lite lugnare ,men det är mer ett resultat av den lugnande och avslappande trafiken här. Jag försöka undvika gå över körtkortgränsen, men lycaks särskilt po MC inte alltid bra med det. Särskilt om man har hastighetslimit på 80 på motorväg. Det är ju inte klok. OM det nu hade varit dynamiskt att det blir lägre hastighet under rusningstrafik. Man kör man hem en lugn kväll från Göteborg med typ 120, då kan man faktiskt redan går miste om körkortet. i Holland blevt det ändå typ 1-2 per år. Hastighetsskatt som man kan kalla det för. Ena gången +6, en annan gång +8 km/t. Men i Sverige har jag endast fått någon parkeringsböt. (om man tar friheten att parkera MC:en som gör i Holland i Gbg).
Jag tycker hetsjakten på hastighet kan väl nuanceras lite. Man vet alla att fortkörning är en riskfaktor. Så försöker man ta ner hastighet överallt. Det vore mer effektivt att ta ner hastighet på farliga plaster och inte snitthastigheten. På min dagliga körsträcka har man sätt kameror väldigt strategiskt. Precis på de platser där det finns chans att köra om. För bilisterna innebär kameror en ganska stor begränsning. På det sättet är placering väldigt effektiv i förebyggande syfte.
På MC har man ju ett annat instrumnet som är ganska bra förebyggande mot olycksfall. Det är ju ganska avskräckande att ha båda aktiva och passiva säkerhetsmdel på MC är nästan obefintlig jämfört met dagens bilar.
Nu har jag inte direkt tanken att reta poliser och folk som analyserar bilder. Det var mer att jag blev nyfiken att det hände plötsligen 2x i kort tid och aldrig förut. Svaret är helt enkelt det finns ingen direkt förklaring annars an slumpen. Jag tycker beteendet att av osäkerssjkull bromsa in vid varenda kamera är ganska irriterande. Så jag känner inte för att bromsa in vid varenda kamera. Blir det skylt där fram någong gång OCH böter för ägaren istället av böter för förare då blir det visserligen en skärpning. Annars får farbror blå ta fram laserpistolen lite oftare.