Flashad, nu paranoid

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Sa jag damma av en gammal tråd här?

Jag har nu åkt i 6 år (i Sverige). Senaste månaden på samma sträcka 2 gånger fotat av olika kamerar.
Ingen fara, framifrån så det går inte att identifera skylten. Jag blev bara förvånad.

Kan det vara att man har ändrat något i mjukvaran? En hastighetskamara har ju framförallt en radar som mätar hastighet, men som också kan mäta storlek på objektet som närmar sig. Jag hade för mig att detta var trimmad så kameran ej tar sig besvär att ta bilder på en MC.

Ändå talar tidigare rapporteringar om att det finns MC åkare som blev fotade också. Så visserligen ingen stor grej, bara en undran.

Hastigheten var väl +30 på en 70 väg.
Hur svårt kan det va att slå av på gasen vid en kamera?
Vill ni få krav på främre nr-skylt:huvet
Låt bilisterna köra för fort, tragikverket bryr sig bara om statistik!
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Konstigt att det det aldrig diskuterats kring den orimliga trafikfarligheten att trafikanter blir kraftigt bländade och därmed blinda i flera sekunder efter en blixt. Kanske kan man parera det genom att wheela förbi så att hojen skymmer blixten?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Konstigt att det det aldrig diskuterats kring den orimliga trafikfarligheten att trafikanter blir kraftigt bländade och därmed blinda i flera sekunder efter en blixt. Kanske kan man parera det genom att wheela förbi så att hojen skymmer blixten?

Ja, eller alla som tvätnitar ner till 20 km/h under gällande hastighet när de passerar kameran. Eller det faktum att kameror ofta står precis på den där raksträckan där man vill köra om så istället får man köra om på någon annan mindre lämpad plats. Och alla tokomkörningar som sker strax efter kameraskåpen.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Håller med tidigare, vet man av kameran så slå av istället för att reta upp befattningshavarna.
Bilder som nedan kommer bara reta upp de som bestämmer och rätt som det är vill de ha skylt fram på mc
Okej att köra lite fort men att medvetet reta upp folk kommer bara ställa till problem för oss hojåkare...
Fartkamera - Vännäs.jpg
fraek-mc-koerer-fartkamera-fik-fingeren-img-41298016432.jpg
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Nu räcker det ju inte med en skylt fram, hur vedervärdigt det än skulle vara. Det krävs en ändring till ägaransvar och därmed en avkriminalisering vilket lagstiftaren torde vilja undvika.
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Dessutom kör man väl sällan för fort för att reta upp folk utan för att antingen komma fram fortare eller att det är roligare (kan iofs vara en kombination).
 

Duster

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2017
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki sv650s
Fartkameror är inga problem..Men när en bil börja haka på, då kan det vara en "trålare" som redan klockat dej.
Ta med dom ut på en motorväg, spela inte cool på en kurvig väg..risken är att man kör i en håla och åker i diket.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Nu räcker det ju inte med en skylt fram, hur vedervärdigt det än skulle vara. Det krävs en ändring till ägaransvar och därmed en avkriminalisering vilket lagstiftaren torde vilja undvika.

Det är absolut så att det har funderats i dom banorna om ägaransvar, tom så att det funderats
på ägaransvar endast för mc så varför inte bete sig vettigt och se till att vi inte hamnar på en massa bilder?
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
:va Tycker mig sett att vinkeln på fartkamerorna är ändrade så de tar bild bakifrån numer.
För i så fall har det ingen betydelse om ni möter en fartkamera utan lägg märke till den som är på andra sidan av vägen i stället. :hihi






:öl
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur kan detta inte vara känt bland alla, precis alla motorcyklister?

Förra året redovisades siffrorna från 2015 års passager av plåtpoliserna, och tyvärr hade vi motorcyklister börjat sticka ut igen.

2016-02-16
Statistik från Polismyndigheten visar att motorcyklar som överskrider hastigheten i ATK ökar. Samtidigt är motorcyklisterna en minoritet av dem som fångas i kamerorna. Av 261070 registrerade fortkörningar under 2015 var 20325 stycken, eller 7,8 procent, motorcyklar.

...och direCkt så hamnar trafiksäkerhetsdebatten snett igen. SMC, som är den enda organisation vi har att förlita oss på och som slåss för vår sak, tvingas tillbaka till en meningslös baslinje där det enda som diskuteras är hastighet, hastighet, hastighet.

Dödsräckena, som på ett mycket konkret sätt slaktar ut så många som 25%(!) av de omkomna på MC finns inte längre.
Styrfylla och droganvändning på MC är plötligt inga problem - eftersom hastigheten kommit upp på bordet igen. Hastighet, hastighet, hastighet.

Information är meningslöst, säger Trafikverket. Märkligt, men hastighet är tydligen viktigare att diskutera.

Mäkligare ändå torde vara att "utbildning är farligt". Detta är ytterligare en av Trafikverkets käpphästar.

Märkligast? Finns mycket att välja bland i detta gäng som mejslade ut 30-listan...

Avgjort underligt är att inte ens eventuellt körkortsinnehav ses som något relevant när det handlar om att diskutera olycksutvecklingen på MC.
Oh yes! "Hastighet" övertrumfar körkortsinnehav i den grupp som diskuterar motorcyklismens framtid!
Det är enligt experterna och trafikforskarna ointressant huruvida en omkommen haft körkort och fått det indraget, eller aldrig ens utbildat sig på att köra MC innan olyckan. "Hastighet" är mer intressant att diskutera, än om den som dör aldrig någonsin ens skulle suttit på en hoj.
Som han stulit...

Hastighet, hastighet, hastighet.

Låter det vansinnigt? Varsågod, där har ni den miljö som SMC verkar i och försöker få upp verkligt angelägna saker till diskussion i.

MC-förare kan inte bötfällas genom registrering i ATK vilket SMC ständigt får försvara och diskutera i olika sammahang. Det finns en enkel lösning och metod för att SMC ska slippa strida om en främre registreringsskylt och ägaransvar för motorcyklister. Det är att inga motorcyklar registreras i ATK överhuvudtaget. Inför MC-säsongen 2016 uppmanar SMC därför motorcyklisterna att hålla hastigheten, även förbi ATK-kamerorna.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fler-MC-overskred-hastighet-i-ATK1/

Den vädjan är ändå mycket mer angelägen nu 2017. Varje enskild otillåten passage förbi ett kameraskåp eller över de tripplade gummislangarna föser oss längre och längre in i ett hörn av idioti där ingen vettig diskussion längre är möjlig. Hastighet, hastighet, hastighet.

Hur kan detta inte vara känt hos ALLA motorcyklister?

I mer än 10 år har Trafikverket och yra politiker kämpat för att få bort föraransvaret och ersätta det med ett diffust "ägaransvar" istället. Hittills har dom gått bet, men dom kommer att lyckas. Oh yes - dom får som dom vill.

Vi själva kommer att se till att det blir så.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu håller jag inte med majoriteten här så jag säger att ägaransvar kommer aldrig att hända, av politiska skäl. Tjänstemän på Transportstyrelsen kan givetvis räkna ut hur mycket mer pengar de skulle få in men ägaransvar innebär att du avkriminaliserar fortkörning. Du kan inte ta körkortet av ägaren till ett fordon om du inte vet vem som kört fordonet. Eftersom våra politiker jämställer fortkörning med folkmord är det politiskt ohållbart.

Låt debatten fortgå. Det är jättebra att SMC engagerar sig men det borde inte slita ihjäl sig på fartfrågan för den är död innan den lämnat förhandlingsbordet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja det är väl en sak som SMC lyft tidigare att vi skall vara medvetna om att flyger vi förbi fartkameror som blixtrar blir det motvind i arbetet att förhindra reg plåt fram på hojarna i framtiden...

Personligen har jag bara vart med om att en kamera blixtrat en gång när jag passerat med hoj, så verkar ju inte vara ett problem..

Någon som vet varför de så sällan blixtrar? Är det så få kameror i slåpen som är aktiva eller är det helt enkelt en ganska liten chans att de reagerar på mc?

Enligt någon info som jag läst tidigare så är det så att eftersom man från polisens sida har skyldighet att behandla rapporteradt brott eller förseelse så måste dom bearbeta alla bilder som kamerorna tar.
För att dom då skall kunna hinna med att bearbeta alla bilder så är varje kamera aktiv i snitt 2-3 minuter/dygn. sen är det säkerligen ojämnt fördelat så att vissa kameror kanske är aktiva någon minut i veckan medan vissa kanske är aktiva så mycket som 10 minuter om dagen.

Om jag inte minns fel så var det ett av misstagen man gjorde i början när man införde kamerorna att man hade dom aktiva för mycket med resultatet att det blev handläggningstider på några månader.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak med ägaransvar är ju att då behövs ingen framskylt på MC, eftersom att det bara är att använda kameror som tar bilder bakifrån. Framskylten får ju inte skruvas dit på grund av EU-regler så det ska ändras mycket byråkrati för att komma dit.
Så, sålänge politikerna mest vimsar runt med framskyltar (som ändå skulle vara verkningslösa även OM de infördes trots att EU bestämt säger NEIN! pga att föraren inte går att identifiera ändå) är det ganska harmlöst, om än frustrerande eftersom att de diskussioner som behöver tas inte blir av. DVS att välmiljön har varit påväg i direkt farligare riktning för motorcyklister de senaste årtiondena.
Och skulle vi få ägaransvar så kan det ju inte vara ett brott med fortkörning längre, så... Skulle det inte vara bättre för de notoriska fortkörarna som faktiskt är en fara i trafiken genom sin hastighet? De kan ju då inte bli av med körkortet på det. :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sålänge som de inte gör det till en avgift istället för en bot, ja. Eller den krångligare vägen och ändrar en grundlag, vilket inte heller är omöjligt.

Så, man är rätt säker från hastighetsbot vid fartkameror, på hoj men varför köra för fort förbi dem? Det tar ett par sekunder att bromsa ner till skyltad hastighet, och ett par sekunder till att komma upp i den hastigheten man höll innan.

Jag tror att båda alternativen är rätt oattraktiva för olika instanser. Gör man om det till en avgift så försämrar man rätt kraftigt möjligheterna till körkortingripande vid hastighetsöverträdelser vilket man inte är så intresserad av.
Grundlagsändringen som skulle möjliggöra det skulle medföra att man urholkar den svenska rättsprincipen att man skall kunna visas vara skyldig bortom rimligt tvivel för att kunna dömas till något och det är en burk ormar som man är väldigt ointresserad av att öppna från lagstiftarnas sida.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur är det med fokusområdet? Vilket område plåtar kamerorna på vägen. Täcker dom bägge körfälten eller kan man gå ut i mötande körfält (om det nu är fritt) och på så vis ligga utanför karmans upptagningsområde?

Nej. du kan inte gå över i mötande fil. Den tar en bild som täcker in båda riktningarna. Jag misstänker att det är så att man gör det för att kunna se på bilden om det är fler än ett fordon som kör i samma riktning eftersom man måste kunna styrka att att det är just den rapporterade bilen som kört över gällande hastighetsgräns. Dvs om det är någon som gör en omkörning vid kameran måste det finnas med på bild då man i det läget inte kan säkerställa vem som höll vilken hastighet eftersom man inte har den logiken i kamerorna riktigt. Radarn kan mäta hastigheten på flera fordon samtidigt men det är svårt att få in det på bilden så att det säkerställs att det inte var någon som körde vänstertrafik och blev omkörd på höger sida.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Tänkte faktiskt starta en tråd om detta för att höra Era tankar kring detta.

Jag har precis börjat köra hoj och funderat på hur folk gör.
Men jag och de jag kör med har filosofin, precis som många andra här att det är dumt att bidra med vatten på kvarnen.

Så vi tar det piano förbi fartkameror.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har fått för mig att det inte är en vanlig kamera som tar bilder. Utan en ir-kamera. Och blixt till ir-kamera lär ju inte synas ens när det är mörkt och hur tas bilderna på natten om det inte är ir-kamera?

Vad jag egentligen försöker säga är, vad är det för kameror i stolparna egentligen?

Nej. det är en vanlig kamera och en rätt skaplig blixt.
Jag har passerat fartkamera i lite för hög fart av misstag och blivit fotad en gång med bil och en med motorcykel och jag kan säga att även om du ligger med mörkt visir i bländande motljus från solen så märker du blixten.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
En sak med ägaransvar är ju att då behövs ingen framskylt på MC, eftersom att det bara är att använda kameror som tar bilder bakifrån. Framskylten får ju inte skruvas dit på grund av EU-regler så det ska ändras mycket byråkrati för att komma dit.
Så, sålänge politikerna mest vimsar runt med framskyltar (som ändå skulle vara verkningslösa även OM de infördes trots att EU bestämt säger NEIN! pga att föraren inte går att identifiera ändå) är det ganska harmlöst, om än frustrerande eftersom att de diskussioner som behöver tas inte blir av. DVS att välmiljön har varit påväg i direkt farligare riktning för motorcyklister de senaste årtiondena.
Och skulle vi få ägaransvar så kan det ju inte vara ett brott med fortkörning längre, så... Skulle det inte vara bättre för de notoriska fortkörarna som faktiskt är en fara i trafiken genom sin hastighet? De kan ju då inte bli av med körkortet på det. :gnissla
Kombinerar dom ägaransvar med hysteriska bötesbelopp a´la Finland finns det nog många som skulle fundera om det verkligen är värt tiotusentals kr att köra för fort.

Dock så blir det enklare att bara försvåra identifieringen för brukaren då en kamera utgår från att alla följer reglerna och det finns garanterat inte tillräckligt med trafikpoliser för noggrann kontroll i Sverige.

Känns som att oavsett hur dom gör eller låter det vara som det är så kommer fortkörare på mc löpa liten risk att bli bötfällda.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tänkte faktiskt starta en tråd om detta för att höra Era tankar kring detta.

Jag har precis börjat köra hoj och funderat på hur folk gör.
Men jag och de jag kör med har filosofin, precis som många andra här att det är dumt att bidra med vatten på kvarnen.

Så vi tar det piano förbi fartkameror.

Jag håller med. Jag vet att jag inte kan bli bötfäld av en fartkamera i nuläget men jag håller igen ändå för att jag inte vill bidra i onödan till statistiken som säger att vi kör fort men inte kan bli fällda av kamerorna.
Om det ser ut i statistiken som att vi håller hastigheterna så minskar sannolikheten för att man ökar fokus ännu mera på möjligheter att komma åt oss på olika sätt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kombinerar dom ägaransvar med hysteriska bötesbelopp a´la Finland finns det nog många som skulle fundera om det verkligen är värt tiotusentals kr att köra för fort.

Dock så blir det enklare att bara försvåra identifieringen för brukaren då en kamera utgår från att alla följer reglerna och det finns garanterat inte tillräckligt med trafikpoliser för noggrann kontroll i Sverige.

Känns som att oavsett hur dom gör eller låter det vara som det är så kommer fortkörare på mc löpa liten risk att bli bötfällda.

Nåja, de har ju tak på hur mycket det kan bli att betala i fortkörningsböter där med... Och, vill man komma runt det så är det ju bara att stöldanmäla skyltarna och neka blankt varje gång med hänsyn till att nån snott dina skyltar för att just kunna köra för fort... Eller så kan man köra utan skyltar, något som redan görs idag.
Då blir det återigen bara en faktiskt polis som kan ta dig för fortkörning.

Inga av påhitten för att automatiskt sätta dit fortkörare funkar för de riktigt notoriska exemplaren.

Problemet är väl att politiker har svårt att förstå att quick fixes varesig är snabba eller fixar. :gnissla
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top