Hur kan detta inte vara känt bland alla, precis
alla motorcyklister?
Förra året redovisades siffrorna från 2015 års passager av plåtpoliserna, och tyvärr hade vi motorcyklister börjat sticka ut igen.
2016-02-16
Statistik från Polismyndigheten visar att motorcyklar som överskrider hastigheten i ATK ökar. Samtidigt är motorcyklisterna en minoritet av dem som fångas i kamerorna. Av 261070 registrerade fortkörningar under 2015 var 20325 stycken, eller 7,8 procent, motorcyklar.
...och direCkt så hamnar trafiksäkerhetsdebatten snett igen. SMC, som är den enda organisation vi har att förlita oss på och som slåss för vår sak, tvingas tillbaka till en meningslös baslinje där det enda som diskuteras är hastighet, hastighet, hastighet.
Dödsräckena, som på ett mycket konkret sätt slaktar ut så många som 25%(!) av de omkomna på MC finns inte längre.
Styrfylla och droganvändning på MC är plötligt inga problem - eftersom hastigheten kommit upp på bordet igen. Hastighet, hastighet, hastighet.
Information är meningslöst, säger Trafikverket. Märkligt, men hastighet är tydligen viktigare att diskutera.
Mäkligare ändå torde vara att "utbildning är farligt". Detta är ytterligare en av Trafikverkets käpphästar.
Märkligast? Finns mycket att välja bland i detta gäng som mejslade ut 30-listan...
Avgjort underligt är att inte ens eventuellt körkortsinnehav ses som något relevant när det handlar om att diskutera olycksutvecklingen på MC.
Oh yes! "Hastighet" övertrumfar körkortsinnehav i den grupp som diskuterar motorcyklismens framtid!
Det är enligt experterna och trafikforskarna ointressant huruvida en omkommen haft körkort och fått det indraget, eller aldrig ens utbildat sig på att köra MC innan olyckan. "Hastighet" är mer intressant att diskutera, än om den som dör aldrig någonsin ens skulle suttit på en hoj.
Som han stulit...
Hastighet, hastighet, hastighet.
Låter det vansinnigt? Varsågod, där har ni den miljö som SMC verkar i och försöker få upp verkligt angelägna saker till diskussion i.
MC-förare kan inte bötfällas genom registrering i ATK vilket SMC ständigt får försvara och diskutera i olika sammahang. Det finns en enkel lösning och metod för att SMC ska slippa strida om en främre registreringsskylt och ägaransvar för motorcyklister. Det är att inga motorcyklar registreras i ATK överhuvudtaget. Inför MC-säsongen 2016 uppmanar SMC därför motorcyklisterna att hålla hastigheten, även förbi ATK-kamerorna.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fler-MC-overskred-hastighet-i-ATK1/
Den vädjan är ändå mycket mer angelägen nu 2017. Varje enskild otillåten passage förbi ett kameraskåp eller över de tripplade gummislangarna föser oss längre och längre in i ett hörn av idioti där ingen vettig diskussion längre är möjlig. Hastighet, hastighet, hastighet.
Hur kan detta inte vara känt hos ALLA motorcyklister?
I mer än 10 år har Trafikverket och yra politiker kämpat för att få bort föraransvaret och ersätta det med ett diffust "ägaransvar" istället. Hittills har dom gått bet, men dom kommer att lyckas. Oh yes - dom får som dom vill.
Vi själva kommer att se till att det blir så.