Flatslide-förgasare

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
Funderar på att köpa flatside förgasare till min TRX. Skall tydligen ge cirka 10 hästar men fattar inte varför flatside skulle vara bättre än vanliga förgasare.

Det som påverkar hur motorn andas bör ju vara hur långt insugningsröret är och insugningsröret kan man ju i princip säga att det går ända upp till luftburken. Det är ju den sträcka motorn får suga luften vilket resulterar i strömningsmotstånd vilket i sig ger att motorn andas sämre. Detta avstånd är ju lika långt på flatside/vanlig förgasare.

Om inte flatside i sig har några speciella önskade egenskaper kan man ju lika gärna använda vanliga förgasare från till exempel en R1 till en tiondel av priset. Orginal=38mm. Flatside=40mm. R1=41mm. Tycker att det borde fungera lika bra eller är jag ute och cyklar?
Msj :confused:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag håller med dig i ditt resonemang.

En flatslide med samma storlek som en CV flödar nån enstaka procent bättre. En CV41 flödar bättre än en flatslide 38.
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
På enbart toppeffekt stämmer väl detta, öka till en större CV så får du bättre flöde, bättre toppeffekt, men tar du en större CV så blir den ännu slöare i reaktionerna, du får ännu slöare svar, du KAN helt enkelt inte öka storlek på en CV särskilt mycket förrän körbarheten blir uppenbart sämre. Tar du däremot en Flatslide eller vilken som helst gasare utan vakuum-styrd trottel så får du både bättre toppeffekt PLUS bättre svar på gasen... eller, ute å cyklar ?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Silwer skrev:
men responsen måste bli bättre tycker jag?
Japp. Borde bli så. Man kan säga att accpumpen i en flatslide ersätter "CV-biten" i en cv-fugge. Stor cv-fugge = dålig respons eftersom trotteln måste gå upp relativt sakta för att inte ge "flat spots" (hosta) vid pådrag. Dessutom ger stor fugge låg gashastighet. Detta ger två resultat:
1. Dåligt vakuum till trotteln. Det är just detta som gör att trotteln lyfter sakta.
2. Dåligt tryckfall över venturit gör att fuggen får svårt att suga soppa ur flottörhuset. Detta bidrar ju alltså till samma symptom som punkt 1.

Accpumpen ger ett mekaniskt "påvingat" bränsletillskott vid plötsligt pådrag. Detta kompenserar (om rätt injusterat) för flat spots = bättre repsons.

Glöm inte att flat slides är tyngre för högerkardan att hantera pga tuffare returfjädrar.
 
Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Vill skilja på flatslide och mekaniska flatslide, eftersom det på många hojar sitter vacuum-flattisar original. Flatslide är helt enkelt en platt trottel, det du vill åt är en sådan men utan spjäll och vacuum. En mekanisk flatslide. Den responsen på gasen du får med mekaniska flatslide går inte att efterlikna med vacuum. Byter du så kommer du aldrig vilja köra vacuum igen.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
OLJEKYLD GSXR skrev:
Vill skilja på flatslide och mekaniska flatslide...

Byter du så kommer du aldrig vilja köra vacuum igen.
Bra. Alldeles korrekt. Det jag menade var mekaniska fuggar.
Sen håller jag inte med om det där sista men det är en annan sak. (har mekaniska flattisar till min Bimota men jag säger inte att jag är nöjd med det)
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
på min sitter orginal vakum 38or, nu har jag på mekaniska 39or och hojen ska ge ca 17hk mera (enligt bromstest) Hojen är bra mycket vassare på gasen,varvar längre,bättre effekt över hela registret = mycket roligare att köra :tummenupp

endel tycker att det låter förmycket av mekaniska flatisar men jag tycker det är fågelsång :D
 

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
Diskussionerna går heta som vanligt. Om det syftas på den förgasare som sitter på med "ursprunglig" så är den vakumstyrd. Problemet för mig för att ta ställning till det som skrivs som svar är att jag inte vet om den flatslide förgasere man kan köpa till TRX:en är vakum eller mekanisk och vilket typ det sitter på R1.
MSj :confused:
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
R1 har vakumförgasare liksom alla andra orginal landsvägshojar
 

anol

MBGIRL bild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
r1
Om man inte behöver ta hänsyn till bränsleförbrukning och avgasvärde
är mekaniska flatslide förgasarna klart att föredra.
Bättre respons och inget spjäll som är i vägen vid fullgas.

Om du skall skaffa mekansika flatslide rekommenderar jag Mikuni TMR eller Kehein FCR,
generationen efter Mikuni RS, hade 4 st TMR 41 på min rallycrossbil, gick grymt bra... piskade alla 50-tals webrar :D

Edit: Så här såg det ut :D
 

Bifogat

  • P1010001_small.JPG
    P1010001_small.JPG
    90.7 KB · Visningar: 419
Last edited:

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Man får inte så kul respons på en mekanisk flatslide om man inte har koll på vilken storlek man skall ha. En med för stor diameter får inte lika lätt upp den lufthastighet i sig som behövs för ett snabbt svar, särskilt inte på lägre varv. Då får man i bland helt fel bränsle/luft förhållande och måste (om man är flink)kompensera med handleden det en CV - gasare gör automatiskt. Fler kusar på topp blir det visserligen oftast ändå, frågan är om det blir körbart.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Okej, so far so good.

Bottom line; Är det en bra eller dålig Idé att kasta på ett par rettaförgasare på rexen? :confused:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kör man på gatan och förväntas krana fullt vid ett lägre varvtal än där maxvridet ligger (och inte stalla och få motorstopp), kör med CV-knasare.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag kör hellre med mekaniska än CV förgasare. Tycker man har bättre känsla och kontroll när man kör med mekaniska.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
andersbrink skrev:
Kör man på gatan och förväntas krana fullt vid ett lägre varvtal än där maxvridet ligger (och inte stalla och få motorstopp), kör med CV-knasare.
Särskilt illa tycker jag inte att mina funkar på gata. Att inte vrida fullt skaft utan istället "mjölka" upp gasen vänjer man sig ju snabbt vid.
Den stora fördelen med mekaniska förgasare var för min del att jag utan bekymmer kunde göra mig av med luftburken och därigenom få lättservade förgasare.
Att få insugsbölet från separata filter är ju inte fy skam heller. :rock
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
annars tycker jag mekaniska förgasare ofta resulterar i att man får smyga på gasen för att inte få hicka på hojen.
Men det kanske var för i tiden det.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top