Flatslide-förgasare

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Okej, so far so good.

Bottom line; Är det en bra eller dålig Idé att kasta på ett par rettaförgasare på rexen? :confused:
TDM & TRX fick R1:ans 40mm gasare 1999 (kolla specar, ett par kusar extra)
I första inlägget strår det att dom var 41mm men dom är 40. Skrev i UK trx forum om just detta där main jet ändrades 1999 till 147,5
"BDSR type 99-00 (and also TDM to 02 i think) should be same as carbed R1´s...found a jetting sheet 147,5 main instead of the 142 on BDST."

...fast det är klart, inget slår ett par keihin flattisar!

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Ska försöka kika på denna sida, se om det jag söker finns. Tack! mvh Tony.

Fler sidor med Mikuni info sökes!

Kan du använda ebay? Jag har snubblat in på många användare/firmor som säljer renoverade flatsideförgasare, länk till hemsidorna finns på deras ebay konto (om de har någon hemsida osv). Så lägg ner lite tid där om du vill hitta bra grejer till bra pris.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Sporthojare.

Suzukin Gsxr750SP 1994 som jag har haft stående ett tag. Där har förgasarna blivit helkörda inuti pga: gammal dålig bensin. Behöver nu köpa servicekit med o-ringar och packningar. Eventuellt några munstycken ochså.

Förgasarna är Mikunis Flatslidemodell. TMR40. Var hittar jag sådant i Sverige. Eller vart söker jag mig i utlandet. Mvh Toyman
Förutom BraIgasen som redan nämnts, kolla med Stibo motor.

Blueprint = Gamla typen av ritningskopia. Ritningen var på film och kopian av papper och blåaktig.

Blueprinting innebär att man går igenom motorn helt och hållet och justerar alla mått/vikter så gynsamt som möjligt fast fortfarande inom på ritningarna angivna toleranser.

Svar 9 år senare! :gnissla

Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej Boris, fick ingen ordning på sökningen till denna Mikunimannen. Tack ändå. Mvh Tony

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Var inte du Göteborgare "Toyman"? "Braigasen" håller hus i Kungstens industriområde. Lite svårt att finna de sista metrarna eftersom han inte har någon affär. Vill nog sälja allt på nätet tror jag.
Jag åkte dit ivf och han plockade ihop allt jag behövde vad gäller packningar, oringar, lite olika munstycken etc för mina RS38:eek:r.
Gjorde ett samlingspris på allt som var ok. Han har rätt mycket hemma av småpryttlar till förgasarna. Inget jätteföretag dock. Trevlig prick !!

Edit: Han tog inte kort utan det var kontant som gällde på plats.

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Var inte du Göteborgare "Toyman"? "Braigasen" håller hus i Kungstens industriområde. Lite svårt att finna de sista metrarna eftersom han inte har någon affär. Vill nog sälja allt på nätet tror jag.
Jag åkte dit ivf och han plockade ihop allt jag behövde vad gäller packningar, oringar, lite olika munstycken etc för mina RS38:eek:r.
Gjorde ett samlingspris på allt som var ok. Han har rätt mycket hemma av småpryttlar till förgasarna. Inget jätteföretag dock. Trevlig prick !!

Edit: Han tog inte kort utan det var kontant som gällde på plats.

Det var ju guld värt att veta, ett besök men först tvätt! Tacksåmycket

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hej Boris, fick ingen ordning på sökningen till denna Mikunimannen. Tack ändå. Mvh Tony

Hans hemsida verkar strula...

Jag handlar mina förgasarprylar från http://www.pjmotorsports.com/ de har mycket mer i lager än vad som syns på hemsidan. Men börja med rengöring. Plocka ur alla mässingprylar och tvätta dem en extra gång i något mer oxidlösande än vad aluförgasarna tvättas i. Jag kör en lösning som jänkarna använder för att tvätta avskjutna patroner inför återladdning, kanonresultat...

Toyman

Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hans hemsida verkar strula...

Jag handlar mina förgasarprylar från http://www.pjmotorsports.com/ de har mycket mer i lager än vad som syns på hemsidan. Men börja med rengöring. Plocka ur alla mässingprylar och tvätta dem en extra gång i något mer oxidlösande än vad aluförgasarna tvättas i. Jag kör en lösning som jänkarna använder för att tvätta avskjutna patroner inför återladdning, kanonresultat...

Hej, återupptaget förgasarjobbet. Nu får jag ej isär mera. Ska ta till mig det där med olika lösningar på mässing och aluminium. Lätt att göra bort sig, speciellt på aluminium om jag förstått rätt.

Tack för tips, tankar och råd. Jag återkommer när grejerna ser ut som nya. Mvh

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...