Flatslide-förgasare

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
t-rex skrev:
Okej, so far so good.

Bottom line; Är det en bra eller dålig Idé att kasta på ett par rettaförgasare på rexen? :confused:

Ja, "bottom line" är väl att vi inte vet säkert hur det blir men att förgasardimensionen som är på din hoj är vald av en anledning - ofta för att få ett så brett användbart register som möjligt, och att det är risk att du får en hejjare till hoj på höga varv.

De flesta avvägningar i motorkonstruktionen (jag menar t. ex. kammar, ventilstorlekar, förgasare, avgassystem o.s.v.) är valda med bl.a. körbarhet i åtanke. När vi "trimmar" så innebär det oftast att vi försöker optimera motorn för de förhållande som gäller vid ett relativt litet varvtalsregister (högt upp). Det ger fler fler hästar där (eller mer vrid där egentligen eftersom antalet hästar är en funktion av vrid och varvtal). Dessa inställningar kommer inte motorn att gilla vid lägre varv, vilket gör att vi ofta förlorar vrid där.
Förgasarstorlek är en typisk sån grej.
Undantagen är väl big-bore, blueprinting (underskattad sysselsättning) och kanske portning.

Vi kan hoppas på fullt ställbara kamtider och snuskigt välmappade insprutningar för att komma runt det. ;)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
U-joppe skrev:
Ja, "bottom line" är väl att vi inte vet säkert hur det blir men att förgasardimensionen som är på din hoj är vald av en anledning - ofta för att få ett så brett användbart register som möjligt, och att det är risk att du får en hejjare till hoj på höga varv.

De flesta avvägningar i motorkonstruktionen (jag menar t. ex. kammar, ventilstorlekar, förgasare, avgassystem o.s.v.) är valda med bl.a. körbarhet i åtanke. När vi "trimmar" så innebär det oftast att vi försöker optimera motorn för de förhållande som gäller vid ett relativt litet varvtalsregister (högt upp). Det ger fler fler hästar där (eller mer vrid där egentligen eftersom antalet hästar är en funktion av vrid och varvtal). Dessa inställningar kommer inte motorn att gilla vid lägre varv, vilket gör att vi ofta förlorar vrid där.
Förgasarstorlek är en typisk sån grej.
Undantagen är väl big-bore, blueprinting (underskattad sysselsättning) och kanske portning.

Vi kan hoppas på fullt ställbara kamtider och snuskigt välmappade insprutningar för att komma runt det. ;)

Vad innebär egentligen blueprintning? Jag har fått för mig att man letar minimala sprickor i cylle, block och topp, typ med röntgen eller nåt :va

Berätta gärna om du vet
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
U-joppe skrev:
Ja, "bottom line" är väl att vi inte vet säkert hur det blir men att förgasardimensionen som är på din hoj är vald av en anledning

...

Jo, det är det som oroar mig litegrann. Känns lite som moppetrim att bara gå upp i förgasarstorlek på vinst och förlust. Men men, det kan väl vara värt ett försök...

Som sagt, Kedo.de har ett flatslidepaket för 10k. De hävdar att det kommer att leverera upp till 10 häst till. R1 förgasare, däremot, hittar man ju 13 på dussinet på skrotarna. (Undrar varför..) Kan man räkna med nåt liknande i effektökning så är det ju värt lite meckande.

På ett personligt plan anser jag förövrigt att trådstartaren antagligen borde gå ner lite i förgasarstorlek, om inte för att spara lite vikt så att han kan bromsa senare i kurvorna.
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
Chronic skrev:
Vad innebär egentligen blueprintning? Jag har fått för mig att man letar minimala sprickor i cylle, block och topp, typ med röntgen eller nåt :va

Berätta gärna om du vet

Blueprinting innebär väl att man plockar ihop delar med minsta möjliga marginaler (bästa passform) och det gör att motorn går bättre, tål mer?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
rainman skrev:
Blueprinting innebär väl att man plockar ihop delar med minsta möjliga marginaler (bästa passform) och det gör att motorn går bättre, tål mer?
I stort sett så. Inte nödändigtvis med _minsta_ möjliga marginaler utan snarare med _rätt_ marginaler. Ex vis en tillverkare kanske väljer snäva spel för att motorn ska gå tyst medan en blueprintning kanske väljer större (men fortfarande acceptabla) spel för att minska friktionen mellan delar, öka oljeflödet (= kylningen) genom lager, tillåta större termisk expansion etc.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
t-rex skrev:
Jo, det är det som oroar mig litegrann. Känns lite som moppetrim att bara gå upp i förgasarstorlek på vinst och förlust. Men men, det kan väl vara värt ett försök...

Som sagt, Kedo.de har ett flatslidepaket för 10k. De hävdar att det kommer att leverera upp till 10 häst till. R1 förgasare, däremot, hittar man ju 13 på dussinet på skrotarna. (Undrar varför..) Kan man räkna med nåt liknande i effektökning så är det ju värt lite meckande.

På ett personligt plan anser jag förövrigt att trådstartaren antagligen borde gå ner lite i förgasarstorlek, om inte för att spara lite vikt så att han kan bromsa senare i kurvorna.

Det set som KEDO säljer ger de extra 10 hästarna om man köper till de speciella trattar som de har, enligt dem själva. Utan trattar vill de inte uppge någon effektförbättring. Trattarna passar dock inte till luftburken så man får ett fett insugsljud som kanske inte uppskattas av alla. Dessutom är de filterlösa vilket gör dem mer eller mindre oanvändbara i vanlig trafik, filter kan man iofs montera själv men jag vet inte vilken tillverkare som har sådana som passar.
Är sugen själv men då får man offra lågvarvsegenskaperna för den högre toppeffekten.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
många skriver om att motorn tvekar på häfftiga gaspådrag vid lägre varv men det finns inget sådant på min! :7peta bara att vrida på så det måste vara betycknings sak/axpump
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
PD skrev:
många skriver om att motorn tvekar på häfftiga gaspådrag vid lägre varv men det finns inget sådant på min! :7peta bara att vrida på så det måste vara betycknings sak/axpump

Det finns ju flatslideförgasare och flatslideförgasare, på min RG så finns t.ex. ingen accpump (de sitter heller inte i något rack) + att jag kör indiviuella filter. Man kan lätt få motorn att stå på näsan om man gasar för mycket för tidigt.

/J
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag har aldrig haft problem med ryckig gång eller svimmande motor vid vanlig körning, inte ens när gamlot var original i maskinen. Ger jag fullt vid 2000 varv så möts man av ett HOST från motorn, men det går att gå på väldigt hårt på gasen vid valfritt varvtal utan bekymmer. Många, tex tidningen Bajk, som är negativa mot mekaniska gasare har kört nån mer eller minder feljusterad cykel som bara funkar på fullgas. En hyffsat rättbestyckad mekanisk gasare ger inga konstigheter, gassvaret och fingertoppskänslan får du på köpet. Jag kör med Mikuni RS38 på min gammelgixxer, och gjorde det även med originalmaskin. Bytet resulterade i att den vaknade vid 2000 varv istället för vid 6000 som den gör mde originalvacuum, 36mm.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
PD skrev:
många skriver om att motorn tvekar på häfftiga gaspådrag vid lägre varv men det finns inget sådant på min! :7peta bara att vrida på så det måste vara betycknings sak/axpump

ja antingen är det perfekt, eller så kunde du hitta många fler kusar högre upp med en gasare med större flöde ;)
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
t-rex skrev:
Som sagt, Kedo.de har ett flatslidepaket för 10k. De hävdar att det kommer att leverera upp till 10 häst till. .

Man vill ju ha mer än en siffra! Ett helt dynojet diagram skulle vara intressant. Kanske är det 10 hk + vid 9000 men -15hk vid 6000. Vad vet vi?


[/QUOTE]På ett personligt plan anser jag förövrigt att trådstartaren antagligen borde gå ner lite i förgasarstorlek, om inte för att spara lite vikt så att han kan bromsa senare i kurvorna.[/QUOTE]

Ja mycket skulle vara vunnet med minskad vikt...
Att skryta med att hojen är 5 kg lättare än fjolårsmodellen när man själv är 6 kg tyngre (än fjolårsmodellen) känns ju lite patetiskt. Om alla vägde som Rossi så...:D
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
U-joppe skrev:
ja antingen är det perfekt, eller så kunde du hitta många fler kusar högre upp med en gasare med större flöde ;)

Vadå :confused: är det meningen att den ska tveka när man vrider fullt :confused: Borde väl ha med axpumpen att göra?

(+20hk när varstoppet sätter in och +12hk vid 7000 :tummenupp )
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
PD skrev:
Vadå :confused: är det meningen att den ska tveka när man vrider fullt :confused: Borde väl ha med axpumpen att göra?

(+20hk när varstoppet sätter in och +12hk vid 7000 :tummenupp )

Jag säger bara att en underbestyckad motor beter sig (åxå) så.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Av utrymmesskäl fick jag inte plats med luftburk till Blackbirdens CV på min Blade....Flatside med trattar ut i det fria funkar klockrent efter bestyckning.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej Sporthojare.

Suzukin Gsxr750SP 1994 som jag har haft stående ett tag. Där har förgasarna blivit helkörda inuti pga: gammal dålig bensin. Behöver nu köpa servicekit med o-ringar och packningar. Eventuellt några munstycken ochså.

Förgasarna är Mikunis Flatslidemodell. TMR40. Var hittar jag sådant i Sverige. Eller vart söker jag mig i utlandet. Mvh Toyman

IMG_9866 (1280x960) (1024x768) mix.jpgIMG_9868 (1280x960) (1024x768) mix.jpgIMG_9872 (1280x960) (1024x768) mix.jpgIMG_9864.jpg
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vad innebär egentligen blueprintning? Jag har fått för mig att man letar minimala sprickor i cylle, block och topp, typ med röntgen eller nåt :va

Berätta gärna om du vet


Blueprint = Gamla typen av ritningskopia. Ritningen var på film och kopian av papper och blåaktig.

Blueprinting innebär att man går igenom motorn helt och hållet och justerar alla mått/vikter så gynsamt som möjligt fast fortfarande inom på ritningarna angivna toleranser.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Hej Sporthojare.

Suzukin Gsxr750SP 1994 som jag har haft stående ett tag. Där har förgasarna blivit helkörda inuti pga: gammal dålig bensin. Behöver nu köpa servicekit med o-ringar och packningar. Eventuellt några munstycken ochså.

Förgasarna är Mikunis Flatslidemodell. TMR40. Var hittar jag sådant i Sverige. Eller vart söker jag mig i utlandet. Mvh Toyman

View attachment 370487View attachment 370488View attachment 370489View attachment 370490


Toyman!

Kolla med Braigasen, han håller till i Göteborg vilket inbjuder till en lagom hojtripp:tummenupp

http://www.braigasen.com/mikuniparts.htm
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top