t-rex skrev:Okej, so far so good.
Bottom line; Är det en bra eller dålig Idé att kasta på ett par rettaförgasare på rexen?
Ja, "bottom line" är väl att vi inte vet säkert hur det blir men att förgasardimensionen som är på din hoj är vald av en anledning - ofta för att få ett så brett användbart register som möjligt, och att det är risk att du får en hejjare till hoj på höga varv.
De flesta avvägningar i motorkonstruktionen (jag menar t. ex. kammar, ventilstorlekar, förgasare, avgassystem o.s.v.) är valda med bl.a. körbarhet i åtanke. När vi "trimmar" så innebär det oftast att vi försöker optimera motorn för de förhållande som gäller vid ett relativt litet varvtalsregister (högt upp). Det ger fler fler hästar där (eller mer vrid där egentligen eftersom antalet hästar är en funktion av vrid och varvtal). Dessa inställningar kommer inte motorn att gilla vid lägre varv, vilket gör att vi ofta förlorar vrid där.
Förgasarstorlek är en typisk sån grej.
Undantagen är väl big-bore, blueprinting (underskattad sysselsättning) och kanske portning.
Vi kan hoppas på fullt ställbara kamtider och snuskigt välmappade insprutningar för att komma runt det.