Flattrack

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Om du bor i krokarna av Sthlm får du komma till Donken ngn onsdagskväll så jag får lite uppbackning på flattracktemat! :)

Får jag och min råttiga flattracker också vara med?

En annan sak jag undrar över är när ni brukar kunna börja köra i sthlmstrakten på våren? Jag är ju norrlänning från början och där är det ju typ maj som gäller...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Får jag och min råttiga flattracker också vara med?

En annan sak jag undrar över är när ni brukar kunna börja köra i sthlmstrakten på våren? Jag är ju norrlänning från början och där är det ju typ maj som gäller...

Självklart!

De fina hojarna brukar ju rullas ut i april beroende på vädret. Det brukar inte vara ordentligt sopat förrän i slutet på april.

I mitt fall så beror det ju lite på hur vinterns projekt har avlöpt, har jag tex i mars fått grejer som skulle kommit i januari så kan det ju bli sådant som styr när hojen är klar att ställas på

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
April låter bra! och grus är ju bara kul när man kör flattrackhoj haha.

Vad är det som ska hända i vinter då? min hoj får stå och frysa som den är då det är en brukshoj, jag har ett annat projekt med en sukisuki som får ta tiden istället.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
April låter bra! och grus är ju bara kul när man kör flattrackhoj haha.

Vad är det som ska hända i vinter då? min hoj får stå och frysa som den är då det är en brukshoj, jag har ett annat projekt med en sukisuki som får ta tiden istället.

Jag har skrivit om det i byggtråden. Jag ska förbättra avgassystemet med stegade grövre krökar, snickra dit en glasfiberframstänka (det är snart klart den är på lack) montera en programerbar varvräknare med inbyggd hastighetsmätare och shiftlight, montera tillbakaflyttade fotpinnar. Prova ett insprutningssysten och se om det är bättre effektmässigt än min förgasare.

Just nu väntar jag på de beställda delarna från USA samt den beställda tigsvetsen som ska komma i mitten på december. Jag ska börja montera sprutet nu i helgen.

Hoppas ditt suzukiprojekt blir kul!

/J

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag har skrivit om det i byggtråden. Jag ska förbättra avgassystemet med stegade grövre krökar, snickra dit en glasfiberframstänka (det är snart klart den är på lack) montera en programerbar varvräknare med inbyggd hastighetsmätare och shiftlight, montera tillbakaflyttade fotpinnar. Prova ett insprutningssysten och se om det är bättre effektmässigt än min förgasare.

Just nu väntar jag på de beställda delarna från USA samt den beställda tigsvetsen som ska komma i mitten på december. Jag ska börja montera sprutet nu i helgen.

Hoppas ditt suzukiprojekt blir kul!

/J

Nu blir jag avis.

Vill också ha en tig-svets.
Jag vet!
Jag kommer till din verkstad med en burk negerbollar och du lär mig att tigsvetsa!
:yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu blir jag avis.

Vill också ha en tig-svets.
Jag vet!
Jag kommer till din verkstad med en burk negerbollar och du lär mig att tigsvetsa!
:yoparty

Nej nej, ännu bättre! Du hjälper mig att peka ut och installera en schysst stereo i min hobbybil! ;)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Med anledning av Linus flattracktråd hittade jag lite "nya" flattrackfilmer.
Först ut är träning med en gammal paralleltwin. Jag tycker det låter som en OHC och därmed Yamaha XS 650 på det höga varvtalet, men är förstås inte helt säker, fint muller iaf. Sedan kommer youngisarna på tvåtakt.
http://www.youtube.com/watch?v=cH4UbWrNaa0

Lite omgjort och tillagt material från "On Any Sunday". Lite fina gamla Harley XR750. Så skön låttext! "Momma love short track" :rofl
http://www.youtube.com/watch?v=QnbV_2T3aSM

En till fin jag lagt in tidigare någonstans.
http://www.youtube.com/watch?v=z_Zjwu8AmwQ

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Holly macaroni!!!
Nu har du gjort så att jag inte kan sova.:D
Var tvungen och gå upp och hämta hörlurar för att kunna njuta fullt ut utan att väcka flickvännen.

// Linus

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Holly macaroni!!!
Nu har du gjort så att jag inte kan sova.:D
Var tvungen och gå upp och hämta hörlurar för att kunna njuta fullt ut utan att väcka flickvännen.

// Linus

Jag hetsar dig lite till.

Här är två xs 650 streetracker i repris!
http://www.youtube.com/watch?v=XwVjEnpqgks&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=BTabCK9y6NQ&feature=related

Här är en av Eddie Lawsons xs650 flattrackers
020ShellYamaha-8e_9175.jpg

Här är Kenny Roberst på en av sina flattrack xs650
k_roberts_80y_big.jpg

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Tänkte ha kvar det avgassystemet jag har tills vidare, men som jag skrev i min tråd, det låter för mjäkligt. Men nu ska avgassystemet moddas, XS´n kan ju tydligen låta sjukt skönt
2x minizoom uppdragna på ena sidan is da shit.

// Linus

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Tänkte ha kvar det avgassystemet jag har tills vidare, men som jag skrev i min tråd, det låter för mjäkligt. Men inte längre, XS´n kan ju tydligen låta sjukt skönt
2x minizoom uppdragna på ena sidan is da shit.

// Linus

Det låter inte fel! Man kan ju modda minizoom lite om det inte skränar ordentligt.

En modern men väl glassig flattracksnutt jag hittade
http://www.dailymotion.com/cluster/auto/official/video/x55mp0_le-flat-track-210-kmh-sans-frein_auto

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Hm, nu börjar det suga i byggtarmen igen.
Hittade denna projektdokumentationen på en XR650 som blev en flattrack...
http://www.4strokes.com/articles/honda/flatrack/ Gillar inte tanken och usd-gaffeln men det är ju en smaksak.

Med tanke på att jag har en XR400 som inte används till det den var avsedd för så kanske... Funderar ju ändå på att byta till något lägre, mer gatbetonat, men jag gillar enkelheten i en batterilös förgasarstånka.

<tänker högt>
Att byta bakfjädringen till en kortare för att få ner den bak samt att antingen byta fjädrar i gaffeln för att få den kortare, eller byta till en kortare gaffel känns ju överkomligt. Bakdelen är ju skruvad så den går att byta, sen en annan tank och sittplats så har man ju kommit ganska långt åt det hållet.

Var säger besiktningen om att sänka en hoj på det sättet?
Axelavståndet blir ju lite kortare.
/Danne

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Gnnnngggggg.....Det är nästan så man blir sugen på att sätta kapskivan i superduken o konvertera !!!!:yoparty

Bifogat

• 2279121745_351f099de9_o.jpg
    2279121745_351f099de9_o.jpg
    116.9 KB · Visningar: 314

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Påminner väldigt mycket om speedway, men i speedway är det ju full gas hela tiden. I flat track så kommer man med full sprut in i kurvan och sen slår av på sladd eller? Vet inte hur snäva kurvorna är men kanske därför!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Påminner väldigt mycket om speedway, men i speedway är det ju full gas hela tiden. I flat track så kommer man med full sprut in i kurvan och sen slår av på sladd eller? Vet inte hur snäva kurvorna är men kanske därför!

Short track (½ mile men även1/4 samt 1/5 mile) går ju på grus och banan har ungefär samma längd som en speedway-bana medans flattrackens stora bana, "the mile", ofta är på oljegrus, grovkornig asfalt. Hojarna är starkare än i speedway och mer versatile än en speedwayhoj: flattrackhojarna har växellåda, cirkulationssmörjning mm. Men speedway är nog Europas motsvarighet till flattrack helt klart.
På stor banan så går flattrack-hojarna in i böjen med ca 200 km/h och förarna håller i högre grad fötterna på pinnarna jämfört med speedway.

Här är ett shorttrack-rejs mellan en flattrack-Suzuki SV650 mot en Harley XR1000. Så skön ljudmatta med baryton mot bas, 4-ventils OHC mot 2-ventils stötstångsteknik :D Suzukin i gult.
http://www.youtube.com/watch?v=NCyTVUh-DvM

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag undrar om Tony Rickardsson skulle platsa där? Ser kul ut i alla fall.

Det skulle han säkert!
Det roliga med flattrack och speedway är ju att de möjliga banorna tycks vara fler i vårt land

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning