Lite hjälp!
Tänkte att jag kunde hjälpa er på traven med vad det egentligen är som behöver göras. Har ju själv gjort det för inte så länge sedan.
* Kolla att banan fortfarande är ledig och boka. Detta skall betalas inom 10 dagar så se till att ni har pengar så det räcker.
*. Fixa någon som är villig att ta hand om bokningarna. Det räcker inte med en lista från sporthoj, jag lovar. Se till att de som anmäler sig gör det till en mailadress så att man har på papper att folk är anmälda, först då kan du börja kräva pengar. Glöm inte att specificera att det är bindande anmälan och att inga pengar betalas tillbaka. Ta emot mailet och svara att en plats är bokad samt var pengarna skall sättas in. Lämna ut referensnummer om ni tänker använda ett "vanligt" bankkonto då man annars inte kan se vem som betalat och det kan väldigt lätt bli problem.
* Gixxer sa att flaggvakter alltid löser sig. Riktigt så lätt är det inte. Innan körning är alla så glada till att hjälpa till, men väl på plats så är folk inte särskilt intresserade. Ett gott råd är att fixa detta innan annars kommer det att bli problem. Visst kan man göra som Gixxer har föreslagit men vem ifrån gruppen ska göra det samt vem ska bestämma vem som ska vifta. Det tar lång tid att byta flaggvakter. Mycket tid går till spillo. Se till att alla som väl ställer sig i tornen vet vad de ska göra. Ni måste även ha kontakt med varandra. Det funkar med mobiltelefon i värsta fall, men det är absolut inget att rekommendera.
*Vem bestämmer vilka grupper som ska köras och vem som platsar i vilken grupp? Hur många i varje grupp? Förslagsvis inte fler än 25 stycken. Fixa detta innan.
* Besiktiga gärna bågarna innan för att försöka förbättra olycksrisken. Ex. kedja, däck, läckage osv. Till detta behövs folk.
* Tänk även på att Knutstorp Ring har bullerkrav på max 95dB och detta kan kontrolleras på plats av banansvarige. Om det uppdagas att man har högre buller än tillåtet blir den som bokat banan skyldig till böter. ( Vet ej hur höga. ) Försök därför att kolla detta innan körning. Till detta behövs en bullermätare och någon kunnig människa till att stå bakom maskinen.
* Tänk även på kostnadsmässigt att om ambulansen måste lämna platsen får ingen körning försiggå förrän den är tillbaka samt att den som bokat banan blir betalningsskyldig, 70kr/mil som ambulansen kör.
* Hur skall respektive grupp markeras? Klisterlappar? detta måste isåfall fixas innan.
* Information vad gäller regler måste fås på plats innan körning. Vem bestämmer reglerna samt vem tar hand om att alla har fått informationen? Till detta behövs folk.
* Glöm inte att beställa mat minst en vecka innan körningen.
* Ha gärna ett släp på plats om någon kasar av så pass att ni måste bortforsla hojen från banan.
*Föråkare är inte svårt att hitta. Fixa gärna västar till dessa så att man ser vem man ska få hjälp av. Fixa detta innan.
* Någon måste stå på plats och bocka av de anmälda samt dela ut matkuponger. Till detta behövs folk.
Se nu detta som en hjälp på traven. Jag har själv varit med och arrangerat bankörningar i över ett år och jag vet vad jag pratar om. Ju mer som är fixat innan körningen desto bättre. Det mesta går att lösa på plats men det tar tid och körtiden minskar för varje problem som skall lösas.Jag vill inte på något sätt låta pessimistisk utan tvärtom. Försök uppfylla detta så har ni kommit en bra bit på väg. Dock är där fortfarande mycket jobb kvar men det är småsaker. Om någon undrar över något ställer jag gärna upp med att svara på frågor.
hoj@semera.se
Hoppas att denna körning blir av och att alla får skitkul.
/ Jane Nilsson
Kassör och informatör för Sydskanes Emse