Fler med probs vid rödljus?

Lunkiz

Radical Riders
Gick med
26 Apr 2003
Ort
skåne
Hoj
Ktm 450 exc-r 08
Tommy skrev:
Skojar ni?
Vem fan väntar 5 min innan de kör?
30s känns som en evighet så är det ingen/lite trafik kör man väl.


när jag var i beijing där har de visare som räknar ner! fan satt i en taxi i över 2 minuter! riktigt sjukt!
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
amullo skrev:
Ett enkelt sätt att att fixa omslagning tipsade polisen om. Han var MC-åkare privat och sa att om man tejpar fast en magnet på undersidan av MC´n så förstärker det störningen av fältet så det slår om. Har funkat hittils. :) Trevlig kille som faktiskt lyssnade på mig när jag sa att jag visste att det inte skulle slå om.

Ett tips är att slakta en gammal hårddisk o ta magnetplattorna som sitter
vid läsgafflarna, pyttesmå med skruvhål, men hysteriskt starka.
Funkar bra för mig.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
amullo skrev:
....och det var inte någon annan bil i närheten utom den blå som jag inte såg i mina obefintliga backspeglar...

Får man inte köra utan backspeglar :confused:
Är det någon ny EU-regel? Förr fick man ju iaf! (varför man nu skulle vilja... :va )
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
När jag jobbade på Malmö Gatukontor för ett par år sedan hade jag det fabulösa uppdraget att åka runt med min hoj och kolla av vilka trafikljius som reagerade och vilka som inte gjorde det. Etfer det skickade jag en redogörelse till trafikavdelningen om vilka som behöver trimmas in.
Göttigt jobb...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kurvmakaren skrev:
När jag jobbade på Malmö Gatukontor för ett par år sedan hade jag det fabulösa uppdraget att åka runt med min hoj och kolla av vilka trafikljius som reagerade och vilka som inte gjorde det. Etfer det skickade jag en redogörelse till trafikavdelningen om vilka som behöver trimmas in.
Göttigt jobb...


Allvar? Det måste ju vara ett av mäsklighetens bästa jobb. Någonsin. :bow


P.S. Så jäffle kewl bild:
avatar11886_1.gif
 
Last edited:

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Ort
a
Hoj
a
Tja, kommer jag till en öde korsning och det är rött kör jag bara (efter att ha kollat noga såklart)!
Varför stå och vänta på att det ska bli grönt om det inte finns någon annan trafik i närheten :va
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Mr Skutt skrev:
Inte för att vara elak eller så. Men va har du hört de :confused: :confused:
Kan svära på att de inte fungerar med att dra en nyckelknipa på slingorna
som ligger ute i vägen.

De e lungt. Jag snackade med en konstruktör av sådana system och han så att det var så känsligt. Men det är ju när det är hyfsat nytt, det blir antagligen sämre med tiden.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
vågen skrev:
Kom till ett rödljus vid sextiden ute på lidingö som vägrade slå om. Efter 5 minuter var jag trött. Efter tio minuter körde jag mot rött.... I sånna lägen känns det som om en polis står runt hörnet med en fjärrkontroll för provisionen :lol


Ska vi få provision? Äntligen?? :kocko
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Många blinkar med heljusen för att det ska slå om till grönt, reagerar de på ljus också eller är det endast magnetfält?
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Maxxi skrev:
Många blinkar med heljusen för att det ska slå om till grönt, reagerar de på ljus också eller är det endast magnetfält?

En del gör det säkert fortfarande men det var vanligare förr.

Finns dosor som skickar ut en signal för att få dem att slå om också, för utryckningsfordon. Vet inte om det är så i Sverige men i en del länder finns det. Någon som tror att de dosorna är hårdvaluta? :rolleyes:
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det här svaret fick jag av polisen.

"På din fråga om hur man ska göra om ljusen inte slår om blir svaret att om
du inte orkar vänta hur länge som helst så måste du leda motorcykeln förbi
ljusen eller föröska förklara omständigheterna för en eventuellt
rapporterande tjänsteman.
Strahl (gubbe på kommunen) säger att det är möjligt att sensorerna inte ger utslag om du kör
allldeles intill trottoarkanten."

Så ÄR det. :mattias
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
RacerX skrev:
Får man inte köra utan backspeglar :confused:
Är det någon ny EU-regel? Förr fick man ju iaf! (varför man nu skulle vilja... :va )

Backspeglar
Övergripande krav
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar
1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).


9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.
Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

17 § Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om back-speglar (F2-1968).
2. Antal
2.1 Tre backspeglar skall finnas, en invändig och två utvändiga. Invändig backspegel erfordras dock ej om fordonets karosseri är sådant, att den inte kan användas.


KÄLLA: Vägverkets föreskrifter om Motorcyklar

Så JA.. Du måste ALLTID ha Backspeglar på hojen.
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Skall se om jag får tummen ur å ringer både polis och kommun, å höra deras svar.
Kanske är olika svar om man ringer flera olika på samma ställe :va :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top