Flygolyckor, flygrädsla mm

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Brukar även vara ett gäng varningssystem som märker att dom håller på att krocka med något om nu färdplaneringen var felaktig.

Fast de varningssystemen brukar oftast bara titta nedanför flygplanet (varna att marken kommer för nära). Ett flygplan med modernare attackradar, tex AJ37 Viggen i viss mån, eller JAS39, kan dock "titta framåt" och rita av terrängen framför vilket kan ge en viss marginal i dessa fall. C130 har inte denna förmåga.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Vad heter den tjocka bättre silvertejpen och var köper jag den?

Tog en suddig bild av 2 rullar ja hade hemma...

htdvrd.jpg

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Svårläst. Vill du vara snäll och skriva beteckningen åt mig? Antingen här eller i pm?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Numera innehåller systemen även en terrängdatabas, som ger förmåga att varna på förhand även inför branta klippor. Vet inte om norrmännen har det i sina maskiner, men med leverans 2010 borde den ha haft det...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Numera innehåller systemen även en terrängdatabas, som ger förmåga att varna på förhand även inför branta klippor. Vet inte om norrmännen har det i sina maskiner, men med leverans 2010 borde den ha haft det...

De kanske hade monterat den upp och ned vilket var orsaken till olyckan?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Tror vi ska vänta med att spekulera vad som har hänt i olyckan ifråga. Väderleksförhållandet var inte att leka med samt att det kan ju likaväl varit ett mekaniskproblem som bidraget till olyckan eller bara ett felaktigt beslut. Eller en blandning av allt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tror vi ska vänta med att spekulera vad som har hänt i olyckan ifråga. Väderleksförhållandet var inte att leka med samt att det kan ju likaväl varit ett mekaniskproblem som bidraget till olyckan eller bara ett felaktigt beslut. Eller en blandning av allt.

Tyckte mig höra något på nyheterna att de hade haft en övning eller liknande med att flyga utan hjälpmedel utan enbart via instrument o karta o grejer... men jag kan ju ha hört fel.
Men det rimmar rätt bra med tanke på att de slog i väggen ganska nära toppen... alltså en liten felräkning.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Tyckte mig höra något på nyheterna att de hade haft en övning eller liknande med att flyga utan hjälpmedel utan enbart via instrument o karta o grejer... men jag kan ju ha hört fel.
Men det rimmar rätt bra med tanke på att de slog i väggen ganska nära toppen... alltså en liten felräkning.

Hörde nått liknande. Ganska svår sak att göra kring berg då du hela tiden måste justera din avlästa höjd mot den riktiga höjden. De flög dryga 200 meter över gnd det räcker med ett ganska litet fel för att hamna i en begstopp då.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hörde nått liknande. Ganska svår sak att göra kring berg då du hela tiden måste justera din avlästa höjd mot den riktiga höjden. De flög dryga 200 meter över gnd det räcker med ett ganska litet fel för att hamna i en begstopp då.

Fast så var de tydligen the best of the best också om man får läsa in vad som sagt om besättningen.
Den ene var den bästa Norges försvar hade på överlevnad, den andre bäste pilot på herkulesplan, den tredje bäste navigatör osv osv... så jag kan tänka mig att de gjorde just det, levde på marginalen och den här gången så var marginalen på fel sidan av strecket.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2

Aha, det har jag missat att dom sagt. Jag har jobbat så inte haft koll på nyheterna. :) Men, även den bäste kan göra fel tyvärr :(

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Aha, det har jag missat att dom sagt. Jag har jobbat så inte haft koll på nyheterna. :) Men, även den bäste kan göra fel tyvärr :(

Med enorm kunskap kommer nonchalans som ett brev på posten. ;)

Vad jag menar är att det är när man är den bäste så är det oftast de enklaste grejerna som sätter krokben för en...

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hmm, den här tråden får ytterligare en dimension när man nu kan surfa på planet. Just nu är det rätt bra turbulens, går det åt helvete så lovar jag liverapporter hela vägen ner!

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Nu har inte jag flygrädsla. Men flög ett litet passagerarplan från dackefejden till och från en liten ö i malaysia. Fanns bara ett skjul till vänthall.. flygkaptenen gick ett varv runt planet och sparkade på däcken innan avfärd. Startbanan var den kortaste jag vart med om. Kände hur planet kämpade för att ta sig upp i tid. Satt nära nödutgången så blev instruerad hur jag skulle få upp nödutgången innan avfärd.. det lukta illa och det var klibbigt.. tror det inte var städat i planet på ett par år. Då kände jag att jag ville sitta i båten i stället..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år