Flying Eagle skinnställ, bra eller anus?

P-E

Guest
Trango_B skrev:
Med betoning på CYKLAR!
Den gode P-E har ju aldrig haft något skinnställ eller hoj heller för
den delen så det kan ju inte vara så lätt att veta något då.
Vi får ha förståelse för det helt enkelt :pannkyss

Min kompis jobbar på lelles och han har lärt mig ett och annat. :D
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
sandstream skrev:
Lågt pris är INTE lika med dålig kvalitet, dyrt pris är INTE lika med bra kvalitet.
Många gånger är det så, även i "din" bransch. Många tillverkare av t.ex Plasma och LCD köper in skärmar från större tillverkare och smetar på sin logga och säljer väldigt billigt precis som du säger. Men de kan fortfarande inte mätas med de skärmar som kostar dubbelt så mycket, även om de har exakt samma panel som de billigare fabrikaten. De är lite som att sätta en Porschemotor i en Trabant. De är väldigt mycket mer som spelar in på vad hur resultatet blir. Sen köper oftast de "billiga" märkena billigare plattor som inte de kända fabrikaten vill ha i sina maskiner. Lågupplösta och med den förra generationens teknik.
Lågt pris är OFTA lika med dålig kvalitet, högt pris är OFTAST lika med bra kvalitet. Det är detaljerna som gör skillnaden.
:3freak
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
P-E skrev:
Vafan då! Du har rätt igen!

Hon sa iallafall att det blir billigare att köpa från en fabrik/lager som ligger i samma land för att man då slipper frakta varorna med båt och på så sätt dra in på kostnaderna.
Fraktkostnaderna har väldigt lite att göra med slutsumman. Skulle vara isf om det handlade om väldigt små kvantiteter.

EDIT: tillägg.
 

P-E

Guest
morlock skrev:
Fraktkostnaderna har väldigt lite att göra med slutsumman. Skulle vara isf om det handlade om väldigt små kvantiteter.

EDIT: tillägg.

Kom på en sak, det kanske var jag som missuppfattade vad hon babblade om. :)
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
En till fråga, kan ni på ett ungefär säga vilken storlek jag bör ha på mitt skinnställ? Farsan ska nämligen ner till Tyskland och ska köpa ett Vanucci ställ till mig.

Är 183-185, väger 80 kg.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
H4 skrev:
En till fråga, kan ni på ett ungefär säga vilken storlek jag bör ha på mitt skinnställ? Farsan ska nämligen ner till Tyskland och ska köpa ett Vanucci ställ till mig.

Är 183-185, väger 80 kg.
Hmm strl 50-52.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
H4 skrev:
En till fråga, kan ni på ett ungefär säga vilken storlek jag bör ha på mitt skinnställ? Farsan ska nämligen ner till Tyskland och ska köpa ett Vanucci ställ till mig.

Är 183-185, väger 80 kg.


Ja du... hur långt är ett snöre?

Allvarligt talat, om allt du provar i din vanliga klädaffär passar perfekt på första försöket, så visst, köp du. Fast det kan bli dyrt om det inte passar.

Själv tillbringade jag c:a 4 tim hos MC-Poolen vid 2 tillfällen för att köpa 1 goretex och 1 skinställ. Jag tror fan jag provade allt. Det märkliga var att det var dom ovanliga märkena som passade mig bäst, men det kanske säger mer om min kropp...... :arsele än om hur ett Vanucci passar dig. :)

Har du ett rymligt samvete, så åk till din lokala handlare och prova ett på hans bekostnad. :7peta

/Peter
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Retep skrev:
Ja du... hur långt är ett snöre?
Är aldrig längre än sträckan mellan början och slutet...

En annan provade ett ställ och tyckte det satt bra som fan (läs: hade bestämt sig redan) och köpte det... kanske inte det smartaste, men hade jag börjat prova en massa andra ställ så hade det blivit beslutsångest och hade förmodligen inte fått med mig något ställ därifrån överhuvudtaget. :3freak
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När jag skulle köpa mitt första mc-ställ så stod jag länge och klämde på ett skinnställ (2-delat) av något udda märke som var på rea för 3495kr. Det var snyggt och verkade vara av riktigt hög kvalitét. Men då jag kom och skulle köpa det dagen efter så var det redan sålt. :(

Så då köpte jag ett Daineese Gore-Tex ställ istället för ca 5500kr. :tungan
Det har hållit bra för mig trots ett par vurpor.

Men det bästa är ju för det mesta ett skinnställ om man åker omkull. Och ett skinnställ av något okänt märke är mycket bättre än jeans vid en marksyning. Det räcker nog bra även för de flesta så länge man inte tänkt åka bana eller köra allt för hårt på gata. Utvärdera dig själv, din körstil och din plånbok och köp sedan ställ utifrån det.

Till en viss del kan priset avgöra hur "bra" något är. Men det säger inte allt om produkten. Ett välkännt märke säger inte allt om produktens kvalitét. Det man ska kolla på är vad man får för pengarna, och sedan skita i vilket märke det står på produkten.

Tänk på att det inte finns något ställ eller någon hjälm som gör dig odödlig, oavsett hur dyra de är.
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
För det första ska du fundera på detta: har du råd med en fräck hoj men inte med skyddsutrustning? Då kanske prioriteringsordningen har varit fel från början.

För det andra så gäller följande i alla fall i min verklighet: högre pris betyder i de allra flesta fall även högre kvalitet. Denna sanning gäller alla andra produkter som tillverkats hittils i alla fall. Sen finns det förstås mer och mindre prisvärda produkter, men det är en annan sak. När många skinnställ ligger i en prisklass runt 8-10' eller mer bör man ju fundera på vad som egentligen finns i dessa ställ som inte finns i ett för 3'. Det är förstås inte bara varumärket som ingår.

Och för det tredje måste du resonera såhär: När du ligger där i vägkanten och är helt trasig, kommer du inte då önska att du lagt några tusenlappar extra på skyddsutrustning? För de flesta är det inte fråga om OM, utan när detta händer. I det läget skulle jag gärna lagt många lappar i utbyte mot en uppskavd ryggsida eller liknande.

Ett annat tips är förstås att för det fjärde aldrig köpa ett skinnställ som du inte provat. Det skiljer ju hur mycket som helst både i passform mellan olika märken och mellan storlekar. Ska du köra runt i sommar i ett skinnställ som inte passar eller är bekvämt? En storlek hit eller dit kan ju vara som natt och dag!

Har precis köpt ställ själv efter ett antal provningar och hade jag bara tagit första bästa jag sett ur hyllan hade jag garanterat ångrat mig grymt om jag överhuvudtaget kunnat använda det.

Tack för mig
 

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Rätt båge
Inbyggda ryggskydd följer med stället om det vrider sig när man glider på backen, slutar du sedan i diket kanske ryggskyddet inte sitter där det ska. Har du däremot en ryggskena som sitter kvar på kroppen när stället vrider sig har du ialla fall skyddet där det skall vara.
Jag köpte separat ryggskydd direkt med dessa argument.

morlock skrev:
Vad är det då som gör de inbyggda skenorna så mycket sämre än ett löst ryggskydd?
 

Ninja_NiteMan

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Örebro
Hoj
VF1000F
Var inne i butiken i Växjö där de säljer Flying Eagle ställ, vet inte hur det är med andra ställ men försäljaren sa att jag kunde kombinera ihop vilka färger jag ville ha på det. Finns inte så många ställ med Kawa grönt... :D

Försäljaren sa också att man bör köpa ett löst ryggskydd och använda det istället för det som sitter i...

Köpte dock inte ett ställ när jag var där utan det blev ett skivbromslås för 495kr istället.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Verkar vara slut, vanucci stället ligger inte uppe på sidan.

Får se om det finns någon kvar i affären i Tyskland, farsan är där nu.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
morlock skrev:

Ta nu och köp ett bra ryggskydd ok..
de som sitter i ställ (visst med undantag) är kass.
Köp ett Dainese Wave, längre från rullstol kommer du inte.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
R2 skrev:
Ta nu och köp ett bra ryggskydd ok..
de som sitter i ställ (visst med undantag) är kass.
Köp ett Dainese Wave, längre från rullstol kommer du inte.
Jo tack :tummenupp blir en riktig platta.
 

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Har varit i Flying Eagles butik i göteborg. Har jämfört med skinnställen på (främst) Handelsboden också i stan. (www.handelsboden.com).
Jag upplever att skinnet i Flying Eagles kläder består av tunnare skinn.
Har själv släppt tankarna på att köpa skinn(jacka) på F E. :rolleyes:

Definitionen på dumhet:
Att göra samma sak flera gånger och förvänta sig olika resultat varje gång...
 

Need4Speed

Crash is king!!
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR 600 streetfighter +fireblade
Hade ett skinnställ från flygande örnen tidigare. Det var inte klockren passform och personalen där (Arlandastad) verkade inte kunniga i ämnet. "Jo men det där ser ju bra ut" fick jag höra när jag provade ett ställ som var typ 2 storlekar för stort :rolleyes: Varför köpte jag då ett? Priset. Krashade sedan och for genom taggtråd och ut på en åker :kryckor . Stället höll men som sagt, det var på gräs och inte asfalt. Tänker satsa lite mer pengar på ställ denna säsong. Det är nog värt det i slutändan. :arsele
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
P-E skrev:
Hon sa iallafall att det blir billigare att köpa från en fabrik/lager som ligger i samma land för att man då slipper frakta varorna med båt och på så sätt dra in på kostnaderna.

Hon kan ha rätt men har många gånger fel. Särskillt nu i.o.m EU.
Det där är en sanning med modifikation... Hade ekonomi varit enkelt borde det varit så. Jag såg ett intressant reportage för ett tag sedan om en fabrik som byggde husmoduler. Tvärsöver gatan låg en fabrik som tillverkade dörrar. P.g.a. lönekostnader, skatter, arbetsgivaravgifter och annat blev det billigare för husföretaget att köpa dörrar från södra europa och frakta hit med lastbil...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top