Flytta "lite avsides", erfarenheter och konsekvenser?

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag och frun bor i hyreslägenhet, helt bra läge i Umeå. Nackdelen är att det är just hyreslägenhet. Äga sitt boende är nice o.s.v.
Köpa lägenhet och hålla sig "inom kollektivtrafiken" finns det ekonomi för men vi är båda väldigt sugna på att bo i villa. Däremot så kostar en sån i Umeå rätt mycket mer än vad vi har råd med inom de närmsta 10-15 åren.

Så då kollar man ju på samhällena lite utanför. Fördelen är ju att priserna är lägre, nackdelen är att vi inte känner nån där.
Vi pratar "bara" 40-50minuter bilväg från Umeå centrum, så det är inte jättelångt borta. Men likväl så blir det ju lite knepigt att glida över till nån på "en öl" eller så på helgen. Samt att vi båda 2 jobbar i Umeå så det blir ju jobbpendel också, vilket egentligen är ett större dilemma..

Känns som att vi inte är ensamma om att ha haft dessa funderingar så.. Input? Hur har ni andra tänkt?
Vi vantrivs inte i nuvarande bostad så det är inte nån panikflytt det rör sig om utan vi har ju tid att sitta och vänta in en lägenhet vi verkligen gillar också så.. I-landsproblem lite.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag bor i Enköping och jobbar i tokholm. Pendlingen vänjer man sig vid, och jag kan jobba hemma med, om kunden inte är grinig och kräver att man ska vara på kontoret.
Öl med polare går lösa med, antingen sover man på en soffa, eller på ett billigt hotell/vandrarhem, för mig är hotell billigare än taxi hem. Om jag nu inte kan ta tåget, men åka kollektivt... :zpy

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag bor några mil från allt och trivs bra med det. Att åka in till stan och ta en öl händer i princip inte, men jag kan blåsa bort löv från tomten utan att det hamnar hos grannen och jag slipper umgås med fanskapet också.
Pendlingen till jobbet kostar mindre än skillnaden i boendekostnad jämfört med hyressilon vi bodde i innan. Det händer i princip inte att försäljare eller religitards ringer på dörren och jag kan ha för många fordon utan att det stör någon.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag och frun bor i hyreslägenhet, helt bra läge i Umeå. Nackdelen är att det är just hyreslägenhet. Äga sitt boende är nice o.s.v.
Köpa lägenhet och hålla sig "inom kollektivtrafiken" finns det ekonomi för men vi är båda väldigt sugna på att bo i villa. Däremot så kostar en sån i Umeå rätt mycket mer än vad vi har råd med inom de närmsta 10-15 åren.

Så då kollar man ju på samhällena lite utanför. Fördelen är ju att priserna är lägre, nackdelen är att vi inte känner nån där.
Vi pratar "bara" 40-50minuter bilväg från Umeå centrum, så det är inte jättelångt borta. Men likväl så blir det ju lite knepigt att glida över till nån på "en öl" eller så på helgen. Samt att vi båda 2 jobbar i Umeå så det blir ju jobbpendel också, vilket egentligen är ett större dilemma..

Känns som att vi inte är ensamma om att ha haft dessa funderingar så.. Input? Hur har ni andra tänkt?
Vi vantrivs inte i nuvarande bostad så det är inte nån panikflytt det rör sig om utan vi har ju tid att sitta och vänta in en lägenhet vi verkligen gillar också så.. I-landsproblem lite.
Vännäs? Betydligt billigare än Ume men ändå inom pendelavstånd.

Bättre turtäthet än vad jag har. 40 minuter bilväg gäller bara kvällar och helger för mig och kollektivt kräver planering men jag tycker det är värt det. Krokiga vägar runt knuten men motorväg i närheten för bilisterna gör att det är lite trafik på "mina" vägar.
Nu kan man tycka Vännäs är en håla men det är samma där jag bor. Staden och dess satdsbor är inte finare i mina ögon. Att behöva åka tråkvägar i en halvtimme innan det blir trevligt i sadeln är inget att stå efter...

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
För min del vill jag helst ha "öl-avstånd" till city, och därmed cykel- eller promenadavstånd = max 5 km.
Det finns hur många fördelar som helst med att bo långt ifrån stan, men det sociala blir lidande hur man än vänder på det. Jobbigt att behöva planera för att kunna träffa en kompis för en kall öl på en solig pub-uteservering.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har 7 km till ett betydligt mindre centrum än Umeå. Och visst, det är inte så lockande att ta en kvällsöl och tvingas cykla hem men i gengäld börjar skogen vid tomtgränsen och där är jag ändå betydligt oftare än jag bärsar. Och desto äldre jag blir desto mer uppskattar jag att bo nära skogen.

Fast när jag var singel och ute och raggade så var det ju betydligt lättare att få till avslut med tjejerna när man bodde centralt.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Vännäs? Betydligt billigare än Ume men ändå inom pendelavstånd.

Bättre turtäthet än vad jag har. 40 minuter bilväg gäller bara kvällar och helger för mig och kollektivt kräver planering men jag tycker det är värt det. Krokiga vägar runt knuten men motorväg i närheten för bilisterna gör att det är lite trafik på "mina" vägar.
Nu kan man tycka Vännäs är en håla men det är samma där jag bor. Staden och dess satdsbor är inte finare i mina ögon. Att behöva åka tråkvägar i en halvtimme innan det blir trevligt i sadeln är inget att stå efter...
Vännäs är just en av orterna vi kollat på, även om prisnivån där är ganska kaotisk. Nybyggen som folk drar från efter nåt år och orenoverade 70-tals kåkar huller om buller...
Nordmaling är också ett alternativ även om det är på gränsen avståndsmässigt.

Nackdelen är ju att alla bekanta bor här i Umeå. Och man vet ju att nån mil kan vara jäkla långt ibland.. :D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vännäs är just en av orterna vi kollat på, även om prisnivån där är ganska kaotisk. Nybyggen som folk drar från efter nåt år och orenoverade 70-tals kåkar huller om buller...
Nordmaling är också ett alternativ även om det är på gränsen avståndsmässigt.

Nackdelen är ju att alla bekanta bor här i Umeå. Och man vet ju att nån mil kan vara jäkla långt ibland.. :D
Visst är det lättare med bekanta som bor nära men du kan väl skaffa några nya också. :tungan
Gå med i en förening? https://vannasmotormuseum.se/
Ett gott råd som hållit över tid är att det är smartare att lägga pengarna på boendet än på resandet.
Om vinst bara handlar om pengar har du rätt men det finns andra vinster för några av oss. ;)
Hade jag inte rest något med motorcykel utan sparat dessa pengar hade det varit en god slant eftersom jag kört, och rest, med motorcykel i snart 40 år. Hade jag investerat dessa bra hade jag dessutom haft ännu mer pengar. Men jag ångrar inte mitt val även om det inte vore fel med en mille eller två på banken.
Jag mår bättre av att inte bo i en stad. Jag gillar att ha nära till naturen och krokiga vägar utan massa bilar. Fördelarna överväger för mig. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare...

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Ett gott råd som hållit över tid är att det är smartare att lägga pengarna på boendet än på resandet.
Dethär är ju en stor grej också. Jag kan jobba hemifrån nån dag i veckan men med fruns yrkesval är det på plats på kontor som gäller när coronan börjar lugna sig.
Så jo, flyttar vi utanför stan kommer kostnaderna för jobbpendel att öka märkbart.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Alla prioriterar olika då... Själv har jag allt haft nära till jobbet.. Ödsla bort timmar av fritid till att ta sig till å från jobbet är inte min grej...
Dom senaste 30 åren har jag haft jobbet hemma, å de är inge kontors jobb direkt utan mekanisk verkstad...
Sen är folk i olika stadier i livet när man värdesätter olika saker... Har man inga barn eller har barn så är de inte samma sak då...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Får man inte en kanonkåk i Umeå för 4-5 millar? Känns ju helt klart överkomligt. I grannkommunen lär det vara ännu billigare. Såg på Hemnet att det finns flera kåkar för runt 2,5 inom kommunen. Har ni inte råd att bära den lånekostnaden så ska ni nog bo i lägenhet. En vanlig månad kostar det inte så mycket att bo i hus men man får räkna med att punga ut klumpsummor för renoveringar och förbättringar med jämna mellanrum.
100% sant. Oftast får man tillbaka de pengar och mer därtill än det man stoppar in i boendet. Du får inte tillbaka bensinen du kör upp. Du får inte tillbaka tiden du lägger på pendling. Livet är kort.

Mitt tips är att köpa en kåk så nära ditt drömområde som möjligt. Maxa din budget. Bopriserna lär inte sjunka och att äga sitt boende är ett bra sätt att trygga pensionen. Vänta inte på någon dipp som aldrig kommer. Köp nu.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Alldra dyraste är det att bo i hyreslägenhet.. Att bo i hus är ganska billigt...
De svåra me att köpa hus är att de inte alltid går å låna hur mycke som helst.. Speciellt om man inte har någe sparat kapital..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får man inte en kanonkåk i Umeå för 4-5 millar? Känns ju helt klart överkomligt. I grannkommunen lär det vara ännu billigare. Såg på Hemnet att det finns flera kåkar för runt 2,5 inom kommunen. Har ni inte råd att bära den lånekostnaden så ska ni nog bo i lägenhet. En vanlig månad kostar det inte så mycket att bo i hus men man får räkna med att punga ut klumpsummor för renoveringar och förbättringar med jämna mellanrum.

100% sant. Oftast får man tillbaka de pengar och mer därtill än det man stoppar in i boendet. Du får inte tillbaka bensinen du kör upp. Du får inte tillbaka tiden du lägger på pendling. Livet är kort.

Mitt tips är att köpa en kåk så nära ditt drömområde som möjligt. Maxa din budget. Bopriserna lär inte sjunka och att äga sitt boende är ett bra sätt att trygga pensionen. Vänta inte på någon dipp som aldrig kommer. Köp nu.
Man får inte tillbaka de åren man bor inne i stan utan verkstad heller. Och pendlar man på hoj pysslar man ju med sin hobby på vägen till jobbet. Om man inte jobbar hemma, då blir ju pendlingen bara några meter.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är viktigast för er båda?
Vad är viktigast, vinst i pengar eller vinst i trivsel?
Är det att långsiktigt trivas tillsammans och med livet eller att få ihop en stor summa på kontot?
Hur viktigt är det att ha motorcykeln i garaget i huset?
Svaret på dessa frågor kan ni bara själva besvara. :7peta
Jag är bondläpp, jag vill inte bo och trivs heller inte i staden men jag kan köra motorcykel både i London och Los Angeles. ;)
En storstark på Vingen och en hamburgare på Frasses kan kanske inte mäta sig med Umes utbud men det är faktiskt inte så långt bort till Stora Staden.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Värderar man verkligen att kunna "ta en öl" med polarna på stan så är inte en flytt ut från stan ett alternativ, då kommer man bli rejält besviken på livet med tiden när nyhetens behag har lagt sig.

Ett alternativ är att skaffa ett "fritidshus" till en början, kort sagt se hur det är för att senare flytta dit om livet utanför tätbebyggt är rätt, hur rätt det är handlar mest om vad man gör med den fritid man har och här måste man nog djupdyka i sitt inre så man vet vad man vill.

Ska man titta på det ekonomiska så är det generellt sant att ett bättre beläget boende oavsett plats alltid är en bättre investering än ett sämre oavsett pris, det enda man behöver fundera på är om man klarar det man vill göra på restlönen när boendet är betalt, sen är det bara att köpa ur ett strikt investeringsperspektiv för man köper och säljer ju alltid i samma marknad så det är ju bara insteget som blir tungt i ett attraktivt område.

Däremot är ju aldrig värdet på boendet annat än en siffra förrän man säljer så vill man bo till man lämnar in så är det ju ett mål i sig att äga sitt boende så man slipper "hyra" kåken av banken, för den där vinsten finns ju bara om man flyttar så i verkliga livet är det skitsamma om ett dyrt hus ökar mest i värde om man aldrig tänkt sig flytta...

Jag är en social enstöring, kan verkligen uppskatta att umgås med folk emellanåt men trivs verkligen med att kunna dra mig undan och göra saker för mig själv en majoritet av tiden så jag bor en bit utanför.
Har en halvtimme ungefär till jobbet/stan och trivs alldeles utmärkt med det, värdestegringen på en dubbelt så dyr fastighet i ett attraktivare område hade vida överstigit den värdestegring jag haft här men då jag bor kvar och trivs är det skitsamma för mig, istället har jag haft större rörelsemaginal till nu och amorterat av fastigheten, för mig är det värt rätt jäkla mycket att faktiskt äga mitt boende och inte bara låna det av banken.

Men alla är olika, man får gå igenom vad som är viktigt och agera efter det, är planen att bo billigt för att ha råd med mer "nattlivsnöjen" så kommer det kollidera med verkligheten när resor och restid äter upp den möjligheten.
Skall man göra "bokarriär" så är läget det enda viktiga utöver ens möjlighet att få banken att gå med på det, försöka med ett billgt boende i fel läge blir endast en bra investering om just den platsen skulle bli attraktiv av någon anledning men det brukar ju ta bra med tid innnan sådana förändringar om de sker så man vill ju gärna trivas där då för det är sannolikt att man blir kvar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är jäääkligt drygt att behöva köra 24 mil krokvägar t/r med hojen bara för att käka lunch. Typ Hedesunda-Östhammar. Är väl sånt man måste stå ut med genom att jobba från hemmet.
Vad synd det är om dej som måste åka hoj på fina vägar i norr??

Vi köpt ju en villa i kristineberg 4 mil väster om Malå. 20 år sedan totalt nyrenoverad inklusive ny panna o tilläggsisolera. 76,000 kostade den villan då. För 6 år sedan såldes grann huset som var en sen 70tals villa 30,000 fick dom för den, tungtransport ned till Skellefteå med hela kåken. O vips så var grann kåken värd ett antal millioner.

Men sedan hittades ju en ny guld åder i rävliden o en ny gruvort på 7 km sprängdes från kristineberg till rävliden gammla gruva under mark pga natura 20 område ovan mark.

Så nu är kåkarna i kristineberg helt plötsligt värda million belopp.

Det är väldigt svårt att veta vad som händer övertid med fastigheters värde, men generellt är att köper man billigt o betalar sitt hus så har du ditt pensions sparande i fastigheten den dan du säljer.

Jag har pendlat ca 12-25 mil om dagen i hela mitt liv o visst är det så att jag kör upp 40-50 k i bränsle o dyligt om året men har i gengäld betalat allt jag äger kontant pga låg/obefintlig boende kostnad..

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Befinner mej i nästan exakt samma sits som du. I Umeå också av alla ställen.
Fast helst vill vi flytta redan nu. Fristående villa på minst 200 kvm med låga driftskostnader. Minst 5000 kvm tomt och MAX 1 km in till centrum. Gärna vettigt prissatt också så man slipper låna så mycket...

Skämt åsido, vi har också kollat hus utanför stan mest p.g.a. prisbilden. Tågpendling funkar hyffsat från Vännäs, Hörnefors och Nordmaling, men fyfan för att sitta i bilen de sträckorna dom dagar det är olämpligt med tåget.
Nej tyvärr blir det nog att vänta till lämpligt objekt kommer ut på marknaden här i Umeå.

Jävla skitsverige...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping