Flytta "lite avsides", erfarenheter och konsekvenser?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hur definierar du ”övriga Sverige”?

Du generaliserar och svamlar om oväsentligheter - poängen är att det inte går att säga att det är ”billigt att bo i Norrland” eftersom det med samma generalisering går att säga att det är billigt i Svealand eller Götaland, beroende på kommun, ort och område. Det är poängen, inget annat. Har du ens varit i ”Norrland”?
Här är min definition av Norrland: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#/media/Fil:Sverigekarta-Landsdelar_Norrland.svg
De mörkgröna området menar jag är Norrland, de övriga ljusgröna definierar jag som Sverige minus Norrland eller övriga Sverige. Oklart?
Bopriserna i snitt är lägre i Norrland än i övriga Sverige. Det är fakta. Det är generellt sett billigare att bo i Norrland. Man kan säga att det är billigt att bo i Norrland eftersom bopriserna i snitt är lägre. Har du data på att snittpriset för bostäder är billigare, eller samma i Svealand eller Götaland jämfört med Norrland?

Jag har varit i Norrland många gånger. Jag ser inte relevansen i frågan men jag svarar ändå.
Är inte de norrbottningar? ?

Viss begreppsförvirring blir det när man blandar landsända med län med kommun.
Luleåbor är norrbottningar och norrbottningar är norrlänningar och norrlänningar är svenskar. Ingen förvirring med begreppen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag bodde under några år på en mindre ort långt från jobben och det var avsikligt för att hitta billigare boende och tänkte att resorna inte skulle vara så farligt. Men så här i efterhand så ser jag hur mycket tid som försvann och hur dyrt det blev med alla de milen. Den kostnaden hade jag kunnat lägga på högre lån för ett dyrare boende närmare jobb-orten och sparat tiden. Idag bor jag närmare, men ändå inte i stan. En kompromiss för att fortfarande ha lantligt lugn och slippa bilbränder och skitskolor mm i stan, men nära nog för att pendlingen ska vara hanterbar. Huspriserna är som de är...

Last edited:

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Om man lånar hela beloppet och eftersom man får låna 4,5ggr bruttoårsinkomsten ska hushållet ha:
- 933' i årsinkomst för Umeå
- 711' i årsinkomst för Luleå
- 911' i årsinkomst för Skåne
- 867' i årsinkomst för Uppsala

Rätt svettigt om man inte har en skrälldus pengar att lägga själv.

Det är inte medianpersonerna som står för köpen där.

Det är en fråga jag ofta ställt mig då jag följt bostadsmarknaden nitiskt i ca tre år. Hur kan kreti och pleti ha råd med de hus som faktiskt sålt och säljer som smör i regionerna 5-8 miljoner? Uppenbarligen krävs en rejäl inkomst alternativt en bra summa pengar på hand. Är det bara bostadkarriären som gör att mer eller mindre vanliga knegare har råd att köpa 5+miljoner villan?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är en fråga jag ofta ställt mig då jag följt bostadsmarknaden nitiskt i ca tre år. Hur kan kreti och pleti ha råd med de hus som faktiskt sålt och säljer som smör i regionerna 5-8 miljoner? Uppenbarligen krävs en rejäl inkomst alternativt en bra summa pengar på hand. Är det bara bostadkarriären som gör att mer eller mindre vanliga knegare har råd att köpa 5+miljoner villan?

Det och låga räntor.

Samt en kalkyl på om det är smartare att lägga lika mycket pengar på amortering än att lägga dem på bränsleskatt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag bodde under några år på en mindre ort långt från jobben och det var avsikligt för att hitta billigare boende och tänkte att resorna inte skulle vara så farligt. Men så här i efterhand så ser jag hur mycket tid som försvann och hur dyrt det blev med alla de milen. Den kostnaden hade jag kunnat lägga på högre lån för ett dyrare boende närmare jobb-orten och sparat tiden. Idag bor jag närmare, men ändå inte i stan. En kompromiss för att fortfarande ha lantligt lugn och slippa bilbränser och skitskolor mm i stan, men nära nog för att pendlingen ska vara hanterbar. Huspriserna är som de är...

Vi är många som provat bäggedera. Utfallet talar till dyra villans fördel.

Men idag med möjligheter att arbeta hemifrån åtminstone delvis kan man nog räkna hem även boendet i glesbygd vad gäller tid/kostnad för nödvändig pendling.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jag har genom åren undrat samma sak, och har dessutom alltid tillhört kategorin "dubbel inkomst, inga barn" men ändå inte känt att jag kunnat tävla med medelsvenssons köpkraft på bostadsmarknaden.

Är det bara att de flesta är mer villiga än jag att skuldsätta sig? Program som lyxfällan pekar ju på det, men gästerna där bor ju å andra sidan inte heller i några mångmiljonvillor utan snubblar redan efter tredje 100k-SMS-lånet in till kronofogden. Pappa betalar?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har funderat på samma sak.
Iom bankernas lånebegränsning på 4,5 ggr bruttoinkomsten (om man inte vill amortera 1% till och banken går med på det) så måste ju bostadskarriär vara enda lösningen.
Det eller att man har föräldrar/släkt som kan hjälpa till om det finns låneutrymme på deras fastighet.
Så har vi gjort för våra döttrar för att starta deras "bostadskarriärer".

Ska du som ungt par utan hjälp leta bostad har du det väldigt tufft idag.
Med nuvarande amorteringskrav på 1% på 50-70% belåning, 2% på 70-85% och topplån kan det bli åtskilliga 1000Kr dyrare per månad för dem som inte kan lägga in en massa pengar som grund.
Det drabbar främst unga och äldre.
Riktigt skit tycker även mäklare jag pratat med under sommarens letande.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är bostadskarriär som gäller. Jag köpte min första lägenhet när jag var 19. Det var enklare att låna på den tiden. Efter det har jag köpt och sålt några stycken och har en stor och fin sekelskifteslägenhet i centrum med låg belåningsgrad. Är jag rikare? Kanske, men alla pengarna ligger i lägenheten. Om jag cashar ut och sätter mig i en hyresrätt så blir det en slant, inte annars. Det enda jag har är större valmöjligheter.

Det finns gott om pengar i samhället och folk lägger i regel sina extra pengar på två saker - Börsen och boendet.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En orsak till att många yngre kan köpa dyra hus är att deras föräldrar har trillat av pinnen eller i alla fall flyttat från sina hus som de köpte för <100kkr på 60-talet och nu får ungarna skörda det.
En låda i hyfsat skick i något av de områden som byggdes 60-70-talet ger 3-4 milj minus lite skatt, minst. Det blir en fin handpeng av det.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
En orsak till att många yngre kan köpa dyra hus är att deras föräldrar har trillat av pinnen eller i alla fall flyttat från sina hus som de köpte för <100kkr på 60-talet och nu får ungarna skörda det.
En låda i hyfsat skick i något av de områden som byggdes 60-70-talet ger 3-4 milj minus lite skatt, minst. Det blir en fin handpeng av det.
Så är det, eller i vart fall att föräldrarna lånar upp på sina hus för att täcka handpenning åt barnen.

Jag lider med alla som ska köpa sin första bostad i dagsläget. Priserna kommer fortsätta öka pga kraftig inflation och bostadsbrist samt befolkningsökning. Lite bostäder byggs. Svårt att låna. Det är mycket svårt att spara ihop till en handpenning. Du kan leva som en råtta ett par år för att sedan konstatera att bopriserna har ökat så du får spara ännu mer.

Lösningen är fler bostäder och att göra det enklare att långa. Svårt att genomföra och riskabelt. Avreglering på hyresmarknaden hade gett bra effekter på lite längre sikt men det verkar vara svårt att få igenom.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Ja många som hävdar att det är ”så billigt att bo i Norrland” har inte koll helt enkelt.

I svensk mäklarstatistik läste jag att snittpriset för en villa i Luleå ligger på 3,2 miljoner. Norrbottens län dryga 2 miljoner. Umeå 4,2 miljoner. Västerbottens län 2,9 miljoner.

Jämför med Uppsala län 3,9 miljoner, Skåne län 4,1 miljoner.
Detdär är ju väldigt intressant med skillnaden på stad och län.
Finns ju billiga kåkar utan nåt nämnvärt renoveringsbehov inom 1h från Umeå men då är det kanske längs en grusväg, vilket ju kanske inte är så kul i längden. Det går att köpa billigt men sen ska man ju leva också..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Detdär är ju väldigt intressant med skillnaden på stad och län.
Finns ju billiga kåkar utan nåt nämnvärt renoveringsbehov inom 1h från Umeå men då är det kanske längs en grusväg, vilket ju kanske inte är så kul i längden. Det går att köpa billigt men sen ska man ju leva också..
När jag pluggade i Umeå på 1990-talet så gick jag till en frisör som köpte ett hus utanför Fredrika för 70.000 kr. Nya fönster och en nästan ny vedpanna dessutom. De hade den som sommarstuga men det var ju billigt boende om man BORTSER från den lilla detaljen att pendla in till Umeå, vilket inte löste sig med månadskort för 800 kr och buss/pendel/Tbana var 5 min... Idag är det enklare med TEAMS och digitala lösningar och då blir det ju i viss mån intressant att flytta ut igen.

Vi ser detta i vissa byar som har inflyttning och stigande antal barn för första gången sedan 1966.

Hörnefors är väl en sådan ort som efter många års dvala stigit i attraktivitet iom Botniabanan och möjligheten till smidig pendling.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Här är min definition av Norrland: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#/media/Fil:Sverigekarta-Landsdelar_Norrland.svg
De mörkgröna området menar jag är Norrland, de övriga ljusgröna definierar jag som Sverige minus Norrland eller övriga Sverige. Oklart?
Bopriserna i snitt är lägre i Norrland än i övriga Sverige. Det är fakta. Det är generellt sett billigare att bo i Norrland. Man kan säga att det är billigt att bo i Norrland eftersom bopriserna i snitt är lägre. Har du data på att snittpriset för bostäder är billigare, eller samma i Svealand eller Götaland jämfört med Norrland?

Jag har varit i Norrland många gånger. Jag ser inte relevansen i frågan men jag svarar ändå.

Luleåbor är norrbottningar och norrbottningar är norrlänningar och norrlänningar är svenskar. Ingen förvirring med begreppen.

Kul när man med wikipedia kan bestämma vad som är rätt! ;) Då gillar jag den här... https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#/media/Fil:Map_swedish_lands.png
Jag har kört SportHoj flera gånger både i Norrland och i Österland! :tummenupp
Enligt svenska wikipedia är UK och Storbritannien samma sak, tre länder, medans i UK i UK är fyra länder, Storbritannien och Nordirland men här kan vi stoltsera med att vi inte vet vad som är rätt!
Nu är jag både Sörlänning och Sörmlänning oavsett vad wikipedia säger! ;)
Enligt killen i Kirkenes var man Sörlänning om man bodde söder om Bodö! :hihi

Tillbaka till TS... Man måste inte köra den eländiga stora vägen mellan Vännäs och Ume för det finns vägar bredvid. Blir någon extra mil och tar extra tid naturligtvis men för oss som inte mäter all vinst i pengar kan det vara värt det...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Kul när man med wikipedia kan bestämma vad som är rätt! ;) Då gillar jag den här... https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#/media/Fil:Map_swedish_lands.png
Jag har kört SportHoj flera gånger både i Norrland och i Österland! :tummenupp
Enligt svenska wikipedia är UK och Storbritannien samma sak, tre länder, medans i UK i UK är fyra länder, Storbritannien och Nordirland men här kan vi stoltsera med att vi inte vet vad som är rätt!
Nu är jag både Sörlänning och Sörmlänning oavsett vad wikipedia säger! ;)
Enligt killen i Kirkenes var man Sörlänning om man bodde söder om Bodö! :hihi

Tillbaka till TS... Man måste inte köra den eländiga stora vägen mellan Vännäs och Ume för det finns vägar bredvid. Blir någon extra mil och tar extra tid naturligtvis men för oss som inte mäter all vinst i pengar kan det vara värt det...
Om du läser under bilden du länkade till så ser du att det är en gammal indelning. wikipedia hävdar inte att den är aktuell så om du använder wikipedia för att bestämma vad som är rätt så kan du gå efter bilden jag länkade till.

Enligt svenska wikipedia är Storbritannien fyra länder: https://sv.wikipedia.org/wiki/Storbritannien
”Det är ett land i sin egen rätt,[9][10] och består av fyra riksdelar (constituent countries): England, Nordirland, Skottland och Wales.[11]
Jag antar att

Bra försök att försöka misskreditera mitt inlägg och wikipedia men det föll platt. Prova att faktakolla nästa gång.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Om du läser under bilden du länkade till så ser du att det är en gammal indelning. wikipedia hävdar inte att den är aktuell så om du använder wikipedia för att bestämma vad som är rätt så kan du gå efter bilden jag länkade till.

Enligt svenska wikipedia är Storbritannien fyra länder: https://sv.wikipedia.org/wiki/Storbritannien
”Det är ett land i sin egen rätt,[9][10] och består av fyra riksdelar (constituent countries): England, Nordirland, Skottland och Wales.[11]
Jag antar att

Bra försök att försöka misskreditera mitt inlägg och wikipedia men det föll platt. Prova att faktakolla nästa gång.
Du är kul! :tummenupp
Storbritannien är tre länder, England, Skottland och Wales. :fakta
UK, inte att förväxla som svenska wikipedia gör med Storbritannien, är fyra länder sedan 1922. :fakta
UK är således förkortning av United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.
På svenska är alltså Storbritannien tre länder, England, Skottland och Wales som tillsammans med Nordirland blir UK och fyra länder.
Nu finns det även Brittiska Samväldet, Kronkolonier och mer som kan komplicera det för dig... :tungan
Här får du lite som kanske faller lite platt som faktakoll! :krama
Nu är inte Uk längre med i EU men annars så stämmer det nedan...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Du är kul! :tummenupp
Storbritannien är tre länder, England, Skottland och Wales. :fakta
UK, inte att förväxla som svenska wikipedia gör med Storbritannien, är fyra länder sedan 1922. :fakta
UK är således förkortning av United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.
På svenska är alltså Storbritannien tre länder, England, Skottland och Wales som tillsammans med Nordirland blir UK och fyra länder.
Nu finns det även Brittiska Samväldet, Kronkolonier och mer som kan komplicera det för dig... :tungan
Här får du lite som kanske faller lite platt som faktakoll! :krama
Nu är inte Uk längre med i EU men annars så stämmer det nedan...

Du syftar på ön Storbritannien. Läs wikipediaartikeln jag länkade till med rubriken Storbritannien.
Storbritannien, formellt Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland med kortform Förenade kungariket[6][7] (engelska: United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland,[a] allmänt känt som United Kingdom, UK eller Britain medan Great Britain är en äldre benämning på den suveräna staten[8]), är en suverän stat som består av öar belägna vid den nordvästra kusten av den europeiska kontinenten.”

Som du ser så finns det flera källhänvisningar i wikipediaartikeln som du kan läsa. Nu orkar jag inte undervisa dig i fjärdeklassgeografi längre. Borde inte du vara upptagen med att posta videos när du gasar iväg med din trajja för 31a gången?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Du syftar på ön Storbritannien. Läs wikipediaartikeln jag länkade till med rubriken Storbritannien.
Storbritannien, formellt Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland med kortform Förenade kungariket[6][7] (engelska: United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland,[a] allmänt känt som United Kingdom, UK eller Britain medan Great Britain är en äldre benämning på den suveräna staten[8]), är en suverän stat som består av öar belägna vid den nordvästra kusten av den europeiska kontinenten.”

Som du ser så finns det flera källhänvisningar i wikipediaartikeln som du kan läsa. Nu orkar jag inte undervisa dig i fjärdeklassgeografi längre. Borde inte du vara upptagen med att posta videos när du gasar iväg med din trajja för 31a gången?
Nej jag syftar inte på den geografiska termen... :krama

Att Great Britain är tre länder och Britain är fyra är lika logiskt som att ett konservativt skattesänkarparti nu höjer skatterna! :hihi

Men för din skull så vilar jag min väska eftersom du vet bättre än britterna! :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning