Visst är den det. Rikssvenska alltså. ?Dialekten ”sörländska” är ju väl känd.
Långt ifrån ämnet, tyvärr.
Jupp. Ämnesflykten lever och frodas!
Visst är den det. Rikssvenska alltså. ?Dialekten ”sörländska” är ju väl känd.
Långt ifrån ämnet, tyvärr.
Här är min definition av Norrland: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#/media/Fil:Sverigekarta-Landsdelar_Norrland.svgHur definierar du ”övriga Sverige”?
Du generaliserar och svamlar om oväsentligheter - poängen är att det inte går att säga att det är ”billigt att bo i Norrland” eftersom det med samma generalisering går att säga att det är billigt i Svealand eller Götaland, beroende på kommun, ort och område. Det är poängen, inget annat. Har du ens varit i ”Norrland”?
Luleåbor är norrbottningar och norrbottningar är norrlänningar och norrlänningar är svenskar. Ingen förvirring med begreppen.Är inte de norrbottningar? ?
Viss begreppsförvirring blir det när man blandar landsända med län med kommun.
Om man lånar hela beloppet och eftersom man får låna 4,5ggr bruttoårsinkomsten ska hushållet ha:
- 933' i årsinkomst för Umeå
- 711' i årsinkomst för Luleå
- 911' i årsinkomst för Skåne
- 867' i årsinkomst för Uppsala
Rätt svettigt om man inte har en skrälldus pengar att lägga själv.
Det är inte medianpersonerna som står för köpen där.
Det är en fråga jag ofta ställt mig då jag följt bostadsmarknaden nitiskt i ca tre år. Hur kan kreti och pleti ha råd med de hus som faktiskt sålt och säljer som smör i regionerna 5-8 miljoner? Uppenbarligen krävs en rejäl inkomst alternativt en bra summa pengar på hand. Är det bara bostadkarriären som gör att mer eller mindre vanliga knegare har råd att köpa 5+miljoner villan?
Jag bodde under några år på en mindre ort långt från jobben och det var avsikligt för att hitta billigare boende och tänkte att resorna inte skulle vara så farligt. Men så här i efterhand så ser jag hur mycket tid som försvann och hur dyrt det blev med alla de milen. Den kostnaden hade jag kunnat lägga på högre lån för ett dyrare boende närmare jobb-orten och sparat tiden. Idag bor jag närmare, men ändå inte i stan. En kompromiss för att fortfarande ha lantligt lugn och slippa bilbränser och skitskolor mm i stan, men nära nog för att pendlingen ska vara hanterbar. Huspriserna är som de är...
Jag har genom åren undrat samma sak, och har dessutom alltid tillhört kategorin "dubbel inkomst, inga barn" men ändå inte känt att jag kunnat tävla med medelsvenssons köpkraft på bostadsmarknaden.Det är en fråga jag ofta ställt mig då jag följt bostadsmarknaden nitiskt i ca tre år. Hur kan kreti och pleti ha råd med de hus som faktiskt sålt och säljer som smör i regionerna 5-8 miljoner? Uppenbarligen krävs en rejäl inkomst alternativt en bra summa pengar på hand. Är det bara bostadkarriären som gör att mer eller mindre vanliga knegare har råd att köpa 5+miljoner villan?
Jag har funderat på samma sak.Det är en fråga jag ofta ställt mig då jag följt bostadsmarknaden nitiskt i ca tre år. Hur kan kreti och pleti ha råd med de hus som faktiskt sålt och säljer som smör i regionerna 5-8 miljoner? Uppenbarligen krävs en rejäl inkomst alternativt en bra summa pengar på hand. Är det bara bostadkarriären som gör att mer eller mindre vanliga knegare har råd att köpa 5+miljoner villan?
Så är det, eller i vart fall att föräldrarna lånar upp på sina hus för att täcka handpenning åt barnen.En orsak till att många yngre kan köpa dyra hus är att deras föräldrar har trillat av pinnen eller i alla fall flyttat från sina hus som de köpte för <100kkr på 60-talet och nu får ungarna skörda det.
En låda i hyfsat skick i något av de områden som byggdes 60-70-talet ger 3-4 milj minus lite skatt, minst. Det blir en fin handpeng av det.
Detdär är ju väldigt intressant med skillnaden på stad och län.Ja många som hävdar att det är ”så billigt att bo i Norrland” har inte koll helt enkelt.
I svensk mäklarstatistik läste jag att snittpriset för en villa i Luleå ligger på 3,2 miljoner. Norrbottens län dryga 2 miljoner. Umeå 4,2 miljoner. Västerbottens län 2,9 miljoner.
Jämför med Uppsala län 3,9 miljoner, Skåne län 4,1 miljoner.
När jag pluggade i Umeå på 1990-talet så gick jag till en frisör som köpte ett hus utanför Fredrika för 70.000 kr. Nya fönster och en nästan ny vedpanna dessutom. De hade den som sommarstuga men det var ju billigt boende om man BORTSER från den lilla detaljen att pendla in till Umeå, vilket inte löste sig med månadskort för 800 kr och buss/pendel/Tbana var 5 min... Idag är det enklare med TEAMS och digitala lösningar och då blir det ju i viss mån intressant att flytta ut igen.Detdär är ju väldigt intressant med skillnaden på stad och län.
Finns ju billiga kåkar utan nåt nämnvärt renoveringsbehov inom 1h från Umeå men då är det kanske längs en grusväg, vilket ju kanske inte är så kul i längden. Det går att köpa billigt men sen ska man ju leva också..
Här är min definition av Norrland: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#/media/Fil:Sverigekarta-Landsdelar_Norrland.svg
De mörkgröna området menar jag är Norrland, de övriga ljusgröna definierar jag som Sverige minus Norrland eller övriga Sverige. Oklart?
Bopriserna i snitt är lägre i Norrland än i övriga Sverige. Det är fakta. Det är generellt sett billigare att bo i Norrland. Man kan säga att det är billigt att bo i Norrland eftersom bopriserna i snitt är lägre. Har du data på att snittpriset för bostäder är billigare, eller samma i Svealand eller Götaland jämfört med Norrland?
Jag har varit i Norrland många gånger. Jag ser inte relevansen i frågan men jag svarar ändå.
Luleåbor är norrbottningar och norrbottningar är norrlänningar och norrlänningar är svenskar. Ingen förvirring med begreppen.
Om du läser under bilden du länkade till så ser du att det är en gammal indelning. wikipedia hävdar inte att den är aktuell så om du använder wikipedia för att bestämma vad som är rätt så kan du gå efter bilden jag länkade till.Kul när man med wikipedia kan bestämma vad som är rätt! Då gillar jag den här... https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland#/media/Fil:Map_swedish_lands.png
Jag har kört SportHoj flera gånger både i Norrland och i Österland!
Enligt svenska wikipedia är UK och Storbritannien samma sak, tre länder, medans i UK i UK är fyra länder, Storbritannien och Nordirland men här kan vi stoltsera med att vi inte vet vad som är rätt!
Nu är jag både Sörlänning och Sörmlänning oavsett vad wikipedia säger!
Enligt killen i Kirkenes var man Sörlänning om man bodde söder om Bodö!
Tillbaka till TS... Man måste inte köra den eländiga stora vägen mellan Vännäs och Ume för det finns vägar bredvid. Blir någon extra mil och tar extra tid naturligtvis men för oss som inte mäter all vinst i pengar kan det vara värt det...
Du är kul!Om du läser under bilden du länkade till så ser du att det är en gammal indelning. wikipedia hävdar inte att den är aktuell så om du använder wikipedia för att bestämma vad som är rätt så kan du gå efter bilden jag länkade till.
Enligt svenska wikipedia är Storbritannien fyra länder: https://sv.wikipedia.org/wiki/Storbritannien
”Det är ett land i sin egen rätt,[9][10] och består av fyra riksdelar (constituent countries): England, Nordirland, Skottland och Wales.[11]”
Jag antar att
Bra försök att försöka misskreditera mitt inlägg och wikipedia men det föll platt. Prova att faktakolla nästa gång.
Du syftar på ön Storbritannien. Läs wikipediaartikeln jag länkade till med rubriken Storbritannien.Du är kul!
Storbritannien är tre länder, England, Skottland och Wales.
UK, inte att förväxla som svenska wikipedia gör med Storbritannien, är fyra länder sedan 1922.
UK är således förkortning av United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.
På svenska är alltså Storbritannien tre länder, England, Skottland och Wales som tillsammans med Nordirland blir UK och fyra länder.
Nu finns det även Brittiska Samväldet, Kronkolonier och mer som kan komplicera det för dig...
Här får du lite som kanske faller lite platt som faktakoll!
Nu är inte Uk längre med i EU men annars så stämmer det nedan...
Countries of the United Kingdom - Wikipedia
en.wikipedia.org
Nej jag syftar inte på den geografiska termen...Du syftar på ön Storbritannien. Läs wikipediaartikeln jag länkade till med rubriken Storbritannien.
”Storbritannien, formellt Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland med kortform Förenade kungariket[6][7] (engelska: United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland,[a] allmänt känt som United Kingdom, UK eller Britain medan Great Britain är en äldre benämning på den suveräna staten[8]), är en suverän stat som består av öar belägna vid den nordvästra kusten av den europeiska kontinenten.”
Som du ser så finns det flera källhänvisningar i wikipediaartikeln som du kan läsa. Nu orkar jag inte undervisa dig i fjärdeklassgeografi längre. Borde inte du vara upptagen med att posta videos när du gasar iväg med din trajja för 31a gången?
Vad kostar husen i periferin?Underbart hur långt ut i periferin tråden kom. ??
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|