Flytta "lite avsides", erfarenheter och konsekvenser?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jävla skitsverige...

Själv är jag jäkligt nöjd med NOLL gräsmatta och istället hyr två garage, ett inom 20 meter och det andra inom 100 meter från ytterdörren + motorvärmarplats för att slippa allmännyttans jämra 24 timmars "hela havet stormar" begränsning.

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Intressant diskussion. Sitter i liknande sits men i Skåne och med småbarn som ju påverkar en del. Oaktat det så tänkte jag när jag läste 'pfft, hur mycket kan ett hus kosta i Umeå, måste vara småpotatis jmfrt med Skåne'. Men de verkar vara i paritet med vad man ser i skåne, hade jag aldrig trott.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Umeå är inte avsides… Norrlands städer Luleå Skellefteå Umeå har inflyttning och bostadsbrist vilket avspeglar sig på villapriserna.

Vill man bo bra för billig penning kan man tex kika på Pajala; flygplats gör att man når Luleå på en halvtimme eller Sthlm på två.

Det gamla Sverige på gott och ont. Man får elda med ved, men barnen blir inte rånade…

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Intressant diskussion. Sitter i liknande sits men i Skåne och med småbarn som ju påverkar en del. Oaktat det så tänkte jag när jag läste 'pfft, hur mycket kan ett hus kosta i Umeå, måste vara småpotatis jmfrt med Skåne'. Men de verkar vara i paritet med vad man ser i skåne, hade jag aldrig trott.
Liknande sits här med. Blev liksom du lite förvånad över huspriser i Umeå. Men det är egentligen ganska logiskt, för i Umeå finns det något. Men kollar man exempelvis på nån utdöd gruv-by i Dalarna kan husen vara väldigt billiga, precis som uppe i Skånes stjärthål, dvs Göinge. Jag bor i Nv-skåne och här kan det vara väldigt stora skillnader beroende på kommun och läge.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja många som hävdar att det är ”så billigt att bo i Norrland” har inte koll helt enkelt.

I svensk mäklarstatistik läste jag att snittpriset för en villa i Luleå ligger på 3,2 miljoner. Norrbottens län dryga 2 miljoner. Umeå 4,2 miljoner. Västerbottens län 2,9 miljoner.

Jämför med Uppsala län 3,9 miljoner, Skåne län 4,1 miljoner.

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Ja många som hävdar att det är ”så billigt att bo i Norrland” har inte koll helt enkelt.

I svensk mäklarstatistik läste jag att snittpriset för en villa i Luleå ligger på 3,2 miljoner. Norrbottens län dryga 2 miljoner. Umeå 4,2 miljoner. Västerbottens län 2,9 miljoner.

Jag kanske också har noll koll så rätta mig om jag är fel ute. Att bo i Norrland borde innebära högre värmekostnader samt mer kostnader för transport då avstånden kan vara större? Bland annat. Tro inte att jag har nåt emot Norrland, saknar bara kunskap. (Har ej varit norr om Östersund själv)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Om man lånar hela beloppet och eftersom man får låna 4,5ggr bruttoårsinkomsten ska hushållet ha:
- 933' i årsinkomst för Umeå
- 711' i årsinkomst för Luleå
- 911' i årsinkomst för Skåne
- 867' i årsinkomst för Uppsala

Rätt svettigt om man inte har en skrälldus pengar att lägga själv.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Lägg sen till i kalkylexempel att politikerna återinför fastighetsskatten som den var förr. 1% av taxeringsvärdet för villor/radhus och 0,5% för flerbostadshus. Då blir det litet knaprare...

Mitt radhus på 126 kvm med tomt på knappa 150 kvm i Huddinge kostar då typ 40 papp per år. Gamla bostadsrättsföreningen jag bodde i skulle behöva höja avgiften väsentligt bara för de 0,5%.

Det blir lök på laxen för de stackare som har tomträtt i storstad då de redan betalar uppåt 75 tusen per år i tomträttsavgäld.

Fakk, jag förstår att brorsan i Skellefteå undrar vad jag håller på med. Inget garage värt namnet har jag heller.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Det är billigt i Norrland jämför med övriga Sverige. Det är klart om du cherry-pickar Luleå kommun och jämför med ett län så får du en siffra som du vill ha. Medelpris för Norrbotten är 2 miljoner. Luleå är Norrbottens största stad. Jämför med Malmö, 6,1 miljoner. Eller jämför med Kristianstad med liknande folkmängd, 2,7 miljoner.

Det är billigt att bo i Norrland.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man lånar hela beloppet och eftersom man får låna 4,5ggr bruttoårsinkomsten ska hushållet ha:
- 933' i årsinkomst för Umeå
- 711' i årsinkomst för Luleå
- 911' i årsinkomst för Skåne
- 867' i årsinkomst för Uppsala

Rätt svettigt om man inte har en skrälldus pengar att lägga själv.

Det är inte medianpersonerna som står för köpen där.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är billigt i Norrland jämför med övriga Sverige. Det är klart om du cherry-pickar Luleå kommun och jämför med ett län så får du en siffra som du vill ha. Medelpris för Norrbotten är 2 miljoner. Luleå är Norrbottens största stad. Jämför med Malmö, 6,1 miljoner. Eller jämför med Kristianstad med liknande folkmängd, 2,7 miljoner.

Det är billigt att bo i Norrland.

Det är inte cherrypicking utan snittet redovisas ju.

Sedan är det väl som med mycket annat att många i Norrland har bott i meeeelardalen tidigare och vet vad det kostar. Tvärtom verkar svårare.

Givetvis tillkommer för många yrkesaktiva kostnader för resor, två bilar, uppvärmning osv osv. Kollektivtrafiken är gles och på många håll helt obefintlig.

Så det är inte för pengarna man väljer att bo som en människa.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är inte cherrypicking utan snittet redovisas ju.

Sedan är det väl som med mycket annat att många i Norrland har bott i meeeelardalen tidigare och vet vad det kostar. Tvärtom verkar svårare.

Givetvis tillkommer för många yrkesaktiva kostnader för resor, två bilar, uppvärmning osv osv. Kollektivtrafiken är gles och på många håll helt obefintlig.

Så det är inte för pengarna man väljer att bo som en människa.
Snittkostnaden för bopriserna Norrland är lägre än övriga Sverige. Ditt påstående var "Ja många som hävdar att det är ”så billigt att bo i Norrland” har inte koll helt enkelt."

Det är felaktigt. Det är billigare att bo i Norrland. Att du nu börjar laborera med förutsättningarna och baka in transportkostnader, värme med mera för att få rätt säger en del.

Ska vi väga in alla kostnader mott snittlöner också? Vi kan räkna hur mycket vi vill men faktum är att bostäder i Norrland är jämförelsevis billiga.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Gå in i mäklarstatistik och cherrypicka bäst du vill.

Att bo betyder för de flesta att leva, dvs de kostnader man har för att drifta sitt liv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Snittkostnaden för bopriserna Norrland är lägre än övriga Sverige. Ditt påstående var "Ja många som hävdar att det är ”så billigt att bo i Norrland” har inte koll helt enkelt."

Det är felaktigt. Det är billigare att bo i Norrland. Att du nu börjar laborera med förutsättningarna och baka in transportkostnader, värme med mera för att få rätt säger en del.

Ska vi väga in alla kostnader mott snittlöner också? Vi kan räkna hur mycket vi vill men faktum är att bostäder i Norrland är jämförelsevis billiga.

Tänk så många som börjar kalla sig för norrlänningar redan ifrån Gävle och så är Norrland tydligen bara Luleå.

Måste säga att jag upplever mig lite kränkt och rasistiskt påhoppad här.

Själv köpte jag mitt hus för 210000kr, inkl möbler men så står det ju iofs tydligen inte i Norrland. Vet inte om jag helt plötsligt blev finne eller lapp. :va

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Riktiga Norrlänningar finns i Luleå. Resten är norrlänningifierade svenskar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Hur definierar du ”övriga Sverige”?

Du generaliserar och svamlar om oväsentligheter - poängen är att det inte går att säga att det är ”billigt att bo i Norrland” eftersom det med samma generalisering går att säga att det är billigt i Svealand eller Götaland, beroende på kommun, ort och område. Det är poängen, inget annat. Har du ens varit i ”Norrland”?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning