Flytta OS till ny hd

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Har köpt mig en ny hd (10000 spinnaren äntligen!) men vill/orkar inte installera XP på nytt.
Funkar väl att bara flytta över allt från dem gamla hårddisken till den nya så funkar det?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
mjukis skrev:
2668963 Har köpt mig en ny hd (10000 spinnaren äntligen!) men vill/orkar inte installera XP på nytt.
Funkar väl att bara flytta över allt från dem gamla hårddisken till den nya så funkar det?

Ja det funkar. Men du kan inte göra det medan du kör vindows. Dvs. du lär göra det från en annan dator alternativt boota från en diskett eller cd.

Du kan ju också använda ghost (el. dylik programvara) och göra en kopia till den nya disken.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Biturbo skrev:
2668999 Ja det funkar. Men du kan inte göra det medan du kör vindows. Dvs. du lär göra det från en annan dator alternativt boota från en diskett eller cd.

Du kan ju också använda ghost (el. dylik programvara) och göra en kopia till den nya disken.
Varför inte när Windows rullar?

Har ingen floppy så jag kan inte boota med nån sån gammal startdisk man hade förr, vad är det för cd jag ska boota med?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Norton Partition Magic eller Norton Ghost fixar att kopiera dina diskar. Se bara till att den nya disken blir Unhidden och Primary då du kopierar.

Under booten den andra gången när Norton jobbar så kommer du att få upp två (2) XP-installationer du kan starta, välj den första. Innan du swappar diskar ska du ta bort filerna från X:\WINDOWS\TEMP\ så att inte den nya disken kör "copy from disk1 to disk2" vid första uppstarten.

Är disk2 mindre än disk1 måste du göra en Resize av primärpartitionen på disk1 så att disk1 ryms på disk2.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
andersbrink skrev:
2670177 Norton Partition Magic eller Norton Ghost fixar att kopiera dina diskar. Se bara till att den nya disken blir Unhidden och Primary då du kopierar.

Under booten den andra gången när Norton jobbar så kommer du att få upp två (2) XP-installationer du kan starta, välj den första. Innan du swappar diskar ska du ta bort filerna från X:\WINDOWS\TEMP\ så att inte den nya disken kör "copy from disk1 to disk2" vid första uppstarten.

Är disk2 mindre än disk1 måste du göra en Resize av primärpartitionen på disk1 så att disk1 ryms på disk2.

...alltså, enklare att installera om XP och alla program för att få det helt bra. Anser jag i alla fall. Det brukar bli mest klydd när man ska flytta en redan existerande installation till ny HD.

FreddaGädda

Guest
Du kan förmodligen kopiera allt innehåll(läs program och processer, inte filmer och bilder om du inte vill) till din nya disk när windows rullar, för att sen starta operativet som ligger på nya disken. Varpå du kan ta bort det du inte behöver från nya och radera windows från den gamla. Flyttar du bara windows renderar du troligen de flesta eftermarknadsprogram obrukbara.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
JKay skrev:
2670193 ...alltså, enklare att installera om XP och alla program för att få det helt bra. Anser jag i alla fall. Det brukar bli mest klydd när man ska flytta en redan existerande installation till ny HD.

Kom på det oxå och ska göra det nu.

Dock så hittar inte datorn den nya disken.
Jag har plockat bort alla andra diskar för att jag inte ska råka formatera fel disk, men nu så hittar som sagt inte datorn den nya disken.

Har tittat lite här för att se hur man sa jumpra för att få den som master http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=872&p_created=1039465570
men tydligen så finns det ingen sådan funktion på denna disken.

Jag trodde att det bara var att plugga in SATA disken och köra..?
Har en sata disk sedan tidigare, spelar det ngn roll vilken kontakt på moderkortet jag använder? 1 eller 2 (har 2 st)

Tacksam för snabba svar.

Hittar den ingenstans i bios :(

Har kommit på att en SATA disk inte ska ställas in som Master (tydligen)
Men eftersom jag inte hittar den i BIOS under boot sekvens så vet ja inte hur g ska göa nu.. :(

Under bootsekvensen när det listas en massa saker som hittats så är det sista jag ser, innan det blir en svartskärm och XP installationen drar igång, att den hittat min disk WD 36blablabla.

Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
har du kopplat rätt det finns ju flera utag till HD kolla på den gamla hur jumprarna sitter . på kablarna finns det 2 hd utag kan du inte ha den som slav eller sått upp en bild på datan inne. det sitter väll 2 SATA kablar me 4 hd utag eller Jag tog bort alla jumprar på min testa. ps har norton ghost7 8 9 10 om du behöver
Använd nr 1 på datan

//Robin

Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jumprarna ska inte spela ngn roll. Har IDE diskar annars, (förutom en SATA) och där ska det jumpras hit o dit.

Starta upp datorn med den gamla boot hd´n och formaterar den nya disken, ska se om det ska behövas ngn drivrutin oxå..

Fortsätt tänk, kanske behöver mer hjälp :D

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Har själv använt mig av Drive Image Pro 2002 från PQ, samma tillverkare som gör/gjorde Partion Magic.
Har inte varit några probs, bara att haka på den nya disken (som slave), välja vilken disk som kopieras och till vilken disk, om det skall göras rezise på den nya disken, sen är det bara att vänta.
Sen när det är klart, tag bort den gamla och sätt den nya som master och starta upp.
Lite förenklat kanske, men i princip så gör jag.

Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Blir rätt lack på detta nu. Funkade inte att bara skapa partition och formatera.

XP´s installations pgm hittar ingen disk!? Vad göra?

Har 3 saker att välja på i boot priority:

1: VIA VT6420 1st HDD Vad är detta?!
2: Intel UNDI, PXE-2. Ännu mera, vad är detta?!
3: Cd-rom

Har nog testat alla varianter snart, borde ju vara så att Cd ska va först, sen HDD (vad det nu är för HD tjockafes,

FreddaGädda

Guest
mjukis skrev:
2671441 Jumprarna ska inte spela ngn roll.
Trodde jag också, innan datorn vägrade detektera min nya dvd-spelare hur jag än gjorde. Byglade om, och vips fanns den plötsligt i BIOS. Innan fanns det inte ett spår av att den existerade. Varken i BIOS eller windows.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
FreddaGädda skrev:
2671477 Trodde jag också, innan datorn vägrade detektera min nya dvd-spelare hur jag än gjorde. Byglade om, och vips fanns den plötsligt i BIOS. Innan fanns det inte ett spår av att den existerade. Varken i BIOS eller windows.

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=872&p_created=1039465570

Titta på bilden i länken, jag ser ingenstans där man ska bygla disken för varken master eller slave. SATA diskar verkar inte funka på samma sätt dom IDE.

FreddaGädda

Guest
mjukis skrev:
2671528 http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=872&p_created=1039465570

Titta på bilden i länken, jag ser ingenstans där man ska bygla disken för varken master eller slave. SATA diskar verkar inte funka på samma sätt dom IDE.

SATA kör i IDE-läge så länge du inte kör det i det riktiga läget. Det heter nåt med tre-fyra bokstäver i BIOS. Typ HTCA, THC, H3LV3 eller liknande. Minns inte. Men denna funktion är med största sannolikhet inaktiverad i original, och det är nångonting du måste aktivera själv.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
mjukis skrev:
2671475 Blir rätt lack på detta nu. Funkade inte att bara skapa partition och formatera.

XP´s installations pgm hittar ingen disk!? Vad göra?

Har 3 saker att välja på i boot priority:

1: VIA VT6420 1st HDD Vad är detta?!
2: Intel UNDI, PXE-2. Ännu mera, vad är detta?!
3: Cd-rom

Har nog testat alla varianter snart, borde ju vara så att Cd ska va först, sen HDD (vad det nu är för HD tjockafes,

1.CD
2. HD (hårddisken)
3. Intel ( vad nu det där är, kanske en gammal floppy?)

Vad är problemet? Stoppa i din Win Xp-skiva och kör. Ska du formattera din gamla/nya disk så är det bara att typ klicka yes på allt i setupfasen när du installerar om XP.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Starstriker skrev:
2672153 1.CD
2. HD (hårddisken)
3. Intel ( vad nu det där är, kanske en gammal floppy?)

Vad är problemet? Stoppa i din Win Xp-skiva och kör. Ska du formattera din gamla/nya disk så är det bara att typ klicka yes på allt i setupfasen när du installerar om XP.

Vad är problemet?; Det framgårtydligt i mina poster längre upp, att XP inte hittar min disk under installationsprogrammet.
Problemet är dock löst, för att få SATA disken att funka så måste man ha ladda RAID kontroller (trycka F6 i början av installations programmet), bara att stoppa in en gammal disk i floppyn från moderkortstillverkaren.

Tack till er som försökt hjälpa.

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
PXE är nätverksboot, dvs ditt nätverkskort.

Oftast står bara en HD som boot-alternativ när man väljer prioritet mellan olika typer av bootmedier, och prioriteten mellan de olika hårddiskarna ställs in nån annanstans i BIOS. Då detta skiljer sig markant mellan olika moderkortstillverkare så har jag tyvärr ingen manual åt dig, du får leta.

Men att datorn inte hittar din hårddisk är ju ett klart större problem.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...