Flytta Regskylten på Motarden...

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
det finns många olika tankar kring detta, vet att man i alla fall inte får flytta in en reg-skylt på en moppe i hjulhuset(har en polare som fick böter för det) då polisen tycker att det räknas som att man inte har en skylt.

för att ta upp något helt annat som jag fann ytterst underhållande.

Motorcyklar för diplomatpersonal

6 § Motorcykel som införts tullfritt enligt 4 § lagen (1994:1547) om tullfrihet m.m. (diplomattullfrihet), får godkännas vid registreringsbesiktning och brukas i trafik trots att kraven i 4 – 24 kap. inte är uppfyllda. Fordonet skall dock uppfylla kraven i 7 § och vad som sägs i 2 kap. 1 – 5 §§ fordonsförordningen (2002:925).
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
wheelielover skrev:
2041740
dukeIIfbg skrev:
2039547 Vad spelar de för roll vad dina gubbar på jobbet säger?? när de inte står någonstans i lagboken?? de är väl ändå lagen som gäller??

Nja,jobbar ju på Polisen så... :hihi

Har både kollat i ASB kontrollplan samt deras regbesiktningshandbok och hittar inget förutom i kontrollplanen att OM skylten sitter mellan bakskärm och hjul så ska den underkännas som svåravläst. Observera att det finns inget som säger att din hoj måste vara utrustad med bakskärm.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Mr_M5 skrev:
2038868 Tänkte kolla med er som flyttat in era skyltar ifrån stänkan bak till hjulhuset... Vad säger Farbror Blå om detta? Är dom verkligen skittjuriga på detta som vissa säger..? Erfarenheter..? :gnissla

Håller på att göra en liknande operation på min KTM 660, flyttar även skyltbelysningen så det blir lite ljus i a f.

Mvh Kimmen.

Din hoj är helfordonsgodkänd, dvs du får inte ens ta bort backspeglarna...

Blev stoppad på powermeet för att jag körde mot trafiken (ca 20m i gångfart), gubben blev mest sur för det men han nämnde även skylten och backspeglarna. Som tur va hade de väl raggarsvin att ta hand om så han släppte iväg mig efter att jag loooovat o bygga tillbaka skylten. :hihi
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Blev oxå stoppad ut från Bikemeet för några år sen när jag hade en 929:a med skylten i hjulhuset.
Polisen konsulterade paragrafboken o läste högt för mig , att hela skylten måste vara synlig rakt bakifrån , ifrån ett avstånd av 75 m. Han ska alltså inte kunna läsa skylten , utan bara kunna se att ingenting , tex däck eller bakflärp , får skymma ngn del av skylten.
Samtidigt säger han , utan att läsa innantill , att den oxå måste vara synlig snett bakifrån. Han angav inga avstånd , vinklar eller ngt sånt , utan gav mig bara det luddiga svaret....
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Vilket svamel det ska vara om den här frågan jämnt, "min morfars farfars far hade en kompis som hade en kompis som"

Dåligt att de ska vara så svårt att hitta vad som gäller :gnissla
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Slappa skrev:
2045539 Vilket svamel det ska vara om den här frågan jämnt, "min morfars farfars far hade en kompis som hade en kompis som"

Dåligt att de ska vara så svårt att hitta vad som gäller :gnissla
Det står ingenstans att man inte får ha den där, men polisen tycker det är olagligt. end of storie....
 

däpä

sladdo
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Uppsala aaiight
Hoj
KTM 660
Tänkte bara peka ut lite lagtext.

Ursäkta citaten, försökte korta ned dem så mycket som möjligt.

Detta säger förordningen.

********************************************************
Förordning (2001:650) om vägtrafikregister

7 kap.
7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil,
framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill
på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor,
ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon,
som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan ämplig plats.


8 § Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick
att de lätt kan avläsas.

*******************************************************

VVFS 2003:23

Vägverkets föreskrifter
om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar

*******************************************************
24 kap. Bakre registreringsskylt

Montering av bakre registreringsskylt

1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registreringsskylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §).
********************************************************


31993L0094
Council Directive 93/94/EEC of 29 October 1993 relating to the space for mounting
the rear registration plate of two or three-wheel motor vehicles.
********************************************************
2. GENERAL LOCATION
2.1. The mounting for the rear registration plate of a motorcycle, motorcycle
combination or tricycle must be located at the rear of the vehicle in such a manner
that:
2.1.1. the plate can be positioned within the longitudinal planes passing through
the outer extremities of the vehicle.

3. INCLINATION
3.1. The rear registration plate:
3.1.1. must be at right angles to the median longitudinal plane of the vehicle;
3.1.2. may be inclined from the vertical by not more 30° when the backing plate
for the registration number faces upwards;
3.1.3. may be inclined by not more than 15° from the vertical when the backing
plate for the registration number faces downwards;
********************************************************

Det verkar som att det är de definitionerna som en del här letar efter,
men jag vet inte om man blir klokare av dem...

Här är länken:
http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=
CELEX:31993L0094:EN:HTML

Vad som gäller när trafikpolisen stopppar dig:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20020925.htm

Se "flygande inspektion" 10 Kap. (Lite fundersam över vad som går in under enkla brister men det kanske det är någon annan som vet!?)
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Rasorblade skrev:
2045716 Det står ingenstans att man inte får ha den där, men polisen tycker det är olagligt. end of storie....

Jo, om hojen är helfordonsgodkänd så får du inte ändra ett skit på hojen, din är det och därför får du INTE flytta den. Som sagt, du får inte ens ta bort backspeglarna på den trots att det inte är lag på det på hojar. End of story...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Suomalainen skrev:
2045998 Jo, om hojen är helfordonsgodkänd så får du inte ändra ett skit på hojen, din är det och därför får du INTE flytta den. Som sagt, du får inte ens ta bort backspeglarna på den trots att det inte är lag på det på hojar. End of story...

Vi pratade om skylten....och dess anvisningar....Jag vet att min hoj e helgodkänd bla bla...
 

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Hemma...
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Intressant detta... Men jag antar att man åker på böter eller ombesiktning :4skrika

Nu e den flyttad iaf, skyltbelysningen med... Ser lite bättre ut att flytta med belysningen, men det har väl ingen betydelse för farbror tjurig.

Mhv Kimmen. :yoparty
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Rasorblade skrev:
2046039 Vi pratade om skylten....och dess anvisningar....Jag vet att min hoj e helgodkänd bla bla...

Jag pratar också om skylten, men du sa att det inte står någonstans att man inte får ha den där, vilket det visst gör (för hojar som är helfordonsgodkända).
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top