Fmck

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
FMCK

Någon här som är med i FMCK och kan berätta lite om vad som görs där? jag fick inte ut särskilt mycket information ifrån hemsidan

FMCK - Frivilliga motorcykelkåren, http://www.fmck.org

Last edited:

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Jag var o hälsa på FMCK i Malmö för inte så längesen, dom kör Enduro.. Här i Malmö drar dom ut på en Enduroslinga kallad Revinge o kör hoj o har kul

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
FMCK är en organisation, som smc.
Dom har en del olika grenar som mest rör sig runt offroad.
Enduro är väl deras stora grej.
Sen har vi den där militära delen av fmck som jag kommer ifrån.
Där utbildas mc-ordonnanser från grundkurs 1, till alla möjliga specialiteter. Bla: körning i mörker (i skogen förståss med avskärmad bel:) vinterkörning (med skidor tillkopplade), bogsering av mc, med mc.
Bogseringen är inget vi får göra med civila hojar, däremot har försvaret andra regler.

Alla hemvärnets mc-ordonnanser är personal ur fmck, och då får man hem en Husqvarna 258 automat.

Som kuriosa kan jag tala om att jag har blivit tillfrågad och erbjuden, men tackat nej.

/Daddy

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Bengan skrev:
FMCK kör jawor och husqvarnor

fmck kör jawor och husqvarnor och jag tänker aldrig mer varken köra husqvarna eller jawa. speciellt idioten som gjorde jawa-upphandlingen borde hamna i fängelse. helst i ett tjeckiskt sådant.

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Daddy skrev:
FMCK är en organisation, som smc.
Dom har en del olika grenar som mest rör sig runt offroad.
Enduro är väl deras stora grej.
Sen har vi den där militära delen av fmck som jag kommer ifrån.
Där utbildas mc-ordonnanser från grundkurs 1, till alla möjliga specialiteter. Bla: körning i mörker (i skogen förståss med avskärmad bel:) vinterkörning (med skidor tillkopplade), bogsering av mc, med mc.
Bogseringen är inget vi får göra med civila hojar, däremot har försvaret andra regler.

Alla hemvärnets mc-ordonnanser är personal ur fmck, och då får man hem en Husqvarna 258 automat.

Som kuriosa kan jag tala om att jag har blivit tillfrågad och erbjuden, men tackat nej.

/Daddy
Låter trevligt, behöver man mc för att bli erbjuden ordonnans-grejen överhuvudtaget, eller räcker det med att vara medlem? (Bengt har inte ens blivit moppefucko :rodnar)

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
anja skrev:
fmck kör jawor och husqvarnor och jag tänker aldrig mer varken köra husqvarna eller jawa. speciellt idioten som gjorde jawa-upphandlingen borde hamna i fängelse. helst i ett tjeckiskt sådant.

Du letar ju ny hoj, tänk om du fick en jawa 350 som tjänstehoj då slapp du ju köpa en ny egen hoj?. :D

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Bengan skrev:
Låter trevligt, behöver man mc för att bli erbjuden ordonnans-grejen överhuvudtaget, eller räcker det med att vara medlem? (Bengt har inte ens blivit moppefucko :rodnar)

Grunkurs 1 skall ha blivit genomförd, sen skall man ha gjort lumpen, och därefter ingå i en frivillig militär organisation typ hemvärnet.

För att inte misstolka min kuriosa så är jag inte med i hemvärnet utan har en helt annan anknytning till försvaret.
Dock så har jag VARIT mc-ordonnans i fmck. ;)

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Daddy skrev:
Grunkurs 1 skall ha blivit genomförd, sen skall man ha gjort lumpen, och därefter ingå i en frivillig militär organisation typ hemvärnet.

För att inte misstolka min kuriosa så är jag inte med i hemvärnet utan har en helt annan anknytning till försvaret.
Dock så har jag VARIT mc-ordonnans i fmck. ;)
Okay, då är det alltså några år kvar

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Adventure -09
FMCK (i Malmö) som jag tillhör har man två inriktningar, Enduro och Hemvärnet.
Javorna är mer eller mindre skrotade utan vi kör med Husqvarnorna till de rasar. Man håller på att testa ut nya hojar till försvaret och hemvärnet. Det lutar åt KTM 400/450 just nu.

Övningar man har är terängkörning, orientering och inkörning av ordinansvägar, dvs snabbaste vägen mellan punkt A och B.
Hojarna är inte de snabbaste/starkaste i världen men det är j-ligt kul.
Man får även lära sig meka med hojarna!

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
anja skrev:

Snacka inte illa om Husqvarna :fakta du vet väl att Cagiva har köpt upp dem???
Har nämligen precis köpt en Husqvaran 250 enduro :hej

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
LC4ever skrev:
FMCK (i Malmö) som jag tillhör har man två inriktningar, Enduro och Hemvärnet.
Javorna är mer eller mindre skrotade utan vi kör med Husqvarnorna till de rasar. Man håller på att testa ut nya hojar till försvaret och hemvärnet. Det lutar åt KTM 400/450 just nu.

Övningar man har är terängkörning, orientering och inkörning av ordinansvägar, dvs snabbaste vägen mellan punkt A och B.
Hojarna är inte de snabbaste/starkaste i världen men det är j-ligt kul.
Man får även lära sig meka med hojarna!
Ska verkligen hemvärnet få hojarna samtidigt som resten av försvaret, det låter skumt?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Intresset har väckts för detta och jag har suttit och läst lite men som många andra så framgår inte allt på deras hemsida och det som framgår är lite luddigt.

Elever:

Män och kvinnor mellan 16 och 70 år som ej har annan uppgift i totalförsvaret.

Mål:

Att utbilda och krigsplacera
MC-ordonnanser inom totalförsvaret, tex; Hemvärnet, Länsstyrelser och kommuner.

Utbildning:

* Grundutbildning av motorcykel-ordonnanser.

* Repetitions- och kompletterings-utbildning av motorcykelordonnanser.

* Specialkurser.

* Instruktörsutbildning.

* Funktionärsutbildning.

Förstår inte riktigt vad man får/ska/bör göra som elev. För att få bli MC ordinans förstod jag det som att man måste ha gått grundutbildningen i lumpen ?.
Lägger gärna till någon med erfarenhet på MSN då jag har rätt många frågor.

Ha en bra dag.

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
philsson skrev:
Förstår inte riktigt vad man får/ska/bör göra som elev. För att få bli MC ordinans förstod jag det som att man måste ha gått grundutbildningen i lumpen ?.
Lägger gärna till någon med erfarenhet på MSN då jag har rätt många frågor.

Ha en bra dag.

Jag har inte gjort lumpen men har gått deras ordonannsutbildning, så det ska nog gå bra utan lumpen.

Kursen (när jag gick den för 6 år sedan) började innan jul. Under vintern fick vi läsa trafikteori samt skriva prov, läsa mek-teori, skruva jawa till förbannelse, träna (orientering, innebandy osv) samt träna att gå på led och "rättning med armbågs lucka" osv...

Framåt våren började man köra. Först kring koner, över vippbrädor, över pallar, på plankor liggandes på marken osv. Efter det ut på led på vägarna på övningsfältet. Vi fick även träna inför uppkörningen, garagevändning och stadskörning. Detta skedde dock på dt 125:eek:r.
I slutet av kursen fick man fara runt fritt på övningsfältet och körde orientering, fakade uppdrag osv.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
hållundan skrev:
Husqvarna 258M roxx. Lätt den roligaste hojen jag kört i hela mitt liv.

Åtminstone med skidor... :tummenupp
Störtjeffla omöjliga verkar de vara att få tag på också...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0