Folk som kör i sandaler och liknande

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
OLJEKYLD GSXR skrev:
Då får de acceptera att jag anser dem vara korkade. Det är skönare att åka utan bälte i bilen med, och utan flytväst på sjön.

Kör utan skinnställ när jag ska tvätta hojen,har även åkt utan hjälm.

Bilbältet kör jag utan titt som tätt.

På sjön använder jag aldrig flytväst.

Korkat visst varför inte,men det är mitt val.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Läge att stänga tråden?

Va de inte för sånt här onödigt dravel o personangrepp som SH låg nere för för ett tag sen?

Lite kul läsning är de iof men de känns lite som om de inte passar in riktigt?

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
Jag tycker inte att det här ska va nått att diskutera... Folk som har insikt om hur ont det kan göra att ramla använder skydd.. dom som åker i shorts blir nog inte medvetna hur ont det gör att ramla på assfallt förns dom gjort det... :crash ... Läste en artikel att statistiken där mc folk gör sej mest illa är på fötterna.. varför jo för att man åker i sandaler eller gjympaskor.. Sandaler/skor går man i hojstövlar åker man hoj i!

p.s. tycker det skulle va lag på skydd när man åker hoj!

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
RoLLER skrev:
Jag tycker det borde vara lag på skyddsutrustning i hemmet. Det är där dom flesta olyckorna sker.
Åka hoj är väl lite mer som en sport skulle jag tro.... man klär sej för den sport man håller på med.. när man håller på med den... eller har jag fel?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
"Man" och jag tänker nog att man tar det extra lugnt och försiktigt på turer utan full mundering och är samtidigt helt medveten om att asfaltseksem gör ont. Det finns ju grader i helvetet som det heter. Eller ska alla som nånsin kör utan skyddsutrustning brinna i helvetet?

Imorrn ska jag till exempel köra från Fridhemsplan till Gärdet (jobbet). Sen på em till MC Varuhuset för att lämna den på service. Detta i tennisdojjor och jeans. Det känns inte totalt wild and crazy utan är sånt som jag och andra gör ibland. Jag får inga "märklighetskänslor" av det. Jag kör ungefär lika snabbt som om jag kört moped på de sträckorna.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Lite märkligt då att man gladeligen tar den risken bara för att man kör tex i stan.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jäklar! 194 inlägg. Börjar likna "tråden" på BIKE. :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Farmer skrev:
Åka hoj är väl lite mer som en sport skulle jag tro.... man klär sej för den sport man håller på med.. när man håller på med den... eller har jag fel?

Det har aldrig slagit dig att det kan vara ett fortskaffningsmedel oxå?

Jag vettefaen... men jag har inte störtbågar i min bil och sätter inte på mig en brandsäker overall, hjälm, handskar etc varje ggn jag tar bilen.

Men det e ju en sport förstås.... Va dum jag e.....

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
OLJEKYLD GSXR skrev:
Lite märkligt då att man gladeligen tar den risken bara för att man kör tex i stan.

Nejdå.... Det e inte så märkligt. Låt mig förklara.

Om jag skall åka till konsum (1 km) och köpa en dosa snus så kommer jag krasha förr eller senare (iaf om jag hade ett evigt liv och gjorde det varje dag). Risken att jag krashar är ca 1 på 7300. När jag ska köpa mitt snus så kalkylerar jag med den risken och väljer faktiskt att inte ta på mig skinnstället eftersom jag troligtvis redan har avlidit av naturliga skäl innan den kraschen infinner sig.

Det kan man dock aldrig veta. Men jag är faktiskt beredd att ta den risken.
För jag orkar inte ta på mig allt i utrustningsväg när jag ska sticka och köpa en dosa snus. Jag orkar bara inte.... Bror duktig.

Marsipulami

Guest
CoSmoZ skrev:
:corn ...Herregud! Vad spelar det för roll vad andra ha på sej??
- Kör med hel ställ om du vill & shorts om du känner för det..
- Varför överhuvudtaget bry sej!!

- Nu ska ja ut & gasa i shorts.. :yoparty & det är mitt val!..

Håller med dig till fullo :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Farmer skrev:
Ska inte säga nå mer det bli bara massa oseriösa svar!

Håller med..... Det e en "Never ending story" helt enkelt.

Det jag tror alla kan enas om e att det är bättre att ha skinställ på sig. Ingen säger väl nåt annat heller?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
För att vara seriös så skulle jag gissa att det är bättre att ha skinnställ på sig vid en krasch ca 10 gånger av 10.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Slangan skrev:
Average:Du verkar ju va en sympatisk robot.Empatiförrådet behöver nog fyllas på.

Tycker inte ni som dumförklarar oss som ibland använder/brukar hojen utan skydd borde tänka över varför ni sätter er på en hoj överhuvudtaget...

Vad det är frågan om, för min personliga del, är att jag måste ha en ventil någonstanns. Jag kan inte bry mig om alla människor som råkar illa ut lika mycket som jag bryr mig om nära och kära.

Och jag kan garantera dig att om en nära vän till mig, eller släkting, skulle köra utan bra skydd hade jag gjort vad jag kunnat för att försöka tala honom/henne till rätta, enl. min åsikt om klädval för mc-körning.

Varför?? Helt enkelt för att jag bryr mig om dem! Vilket många kalla empati och medkänsla!

Det finns INGEN människa som varken kan eller skall tala om för mig eller någon annan vad han/hon skall tycka/känna för någonting här i välrden. Och det är få människor som kan styra sina känslor till fullo och då speciellt i traumatiska situationer.

Jag är ingen övermänniska och kan förmodligen således heller inte styra mina känslor när det väl gäller (antar jag). Men när jag är i minna fulla sinnes bruk kan jag ju ha en åsikt och en tro på hur jag känner och reagerar, vilket du får acceptera för jag accepterar dig och dina synpunkter!

Vi vill allihop köra hoj, förmodligen för att vi gillar det och tycker det är kul, det skall vi alltså fortsätta med. Somliga gör det med kläder andra utan :hihi . Somliga gör det länge andra kort tid och orsakerna till det är många.

Vad som styr mest av alltihop när det gäller förmågan/turen att överleva är som någon skrev förmågan att undvika olyckorna över huvud taget. För det finns inga skydd i världen som kan få mig att överleva om jag slår skallen i en betongvägg i 80 km/h. Men jag kan slippa skrapsår som gör att man slipper transplantera hud från låren för att bygga upp mina underarmar (vilket skedde med en kompis i fotbollslaget för många år sedan. Han hade lagt ut merparten av musklerna i underarmarna på asfalten). Och jag KANSKE kan slippa rullstol när jag välter på en gatsten i 30 km/h.

Nackdelen, som jag ser det med alla dessa förb. skydd, är värmen! När man blir allt för varm så tänker man sämre och koncentrationen riskerar att gå förlorad. Här finns några sätt att hantera detta på. Antingen tar man av sig/öppnar upp kläderna så att man kyls ner (funkar bara om yttertemperaturen är lägre än hudens temperatur dock) och/eller så dricker man en massa vätska och tränar upp sin kondition likt F1 förarna!

Jag har nog knappat alldeles för mycket om det här ämnet redan, vilket förvisso har att göra med att det är något som ligger mig varmt om hjärtat, och det mesta är nog sagt! Därför avslutar jag mina inlägg i denna tråden eftersom alla har olika smak/tycke och en dylig debatt inte förändrar någon människa, eller?

Nåväl, till sist bara det här med söndagskörning! Jag kör ca. 2500 mil/säsong vilket inkluderar söndagskörningar/semestertripper samt daglig transport till och från jobbet (oavsett väder) mellan april - oktober. Hur mycket kör du på en säsong? :hihi

// Niklas

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Avarage skrev:
Nåväl, till sist bara det här med söndagskörning! Jag kör ca. 2500 mil/säsong vilket inkluderar söndagskörningar/semestertripper samt daglig transport till och från jobbet (oavsett väder) mellan april - oktober. Hur mycket kör du på en säsong? :hihi

// Niklas

Jag tycker du skriver yalla bra mannen! :tummenupp Får jag fråga ett par frågor i all vänlighet, utan att det mynnar ut i nån debatt?

2500 e brutalt mycket! Jag brukar köra ca. 1000 mil / säsong och tycker det e ganska mycket.

Fråga 1: Kör du nån ggn kortare turer på ca. 1km eller så. För att kanske hämta en flickvän eller köpa mjölk el. liknande?

Fråga 2: Använder du ALLTID full skyddsutrustning?

P.s Jag bryter inte heller ihop och söker proffesionell hjälp hos kuratorer och psykologer, uppsöker krisgrupper och går i gruppsamtal, knaprarar psykofarmaka etc. när jag läser om en trafikolycka i DN. D.s

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
RoLLER skrev:

Är det jag det? Jag har en åsikt precis som du. Jag tror tex inte att Plåtniklas hade räknat med att slänga omkull moppen i 50 blås mellan hemmet och föräldrarna, där han troligen har åkt en ziljon gånger, men det gjorde han.
:corn

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ja detta ämnet har ju vart uppe ett par gånger nu, lika berörande för dom flesta.
Faktum är väl att debatten förmodligen inte kommer så långt.
Hur man än vrider och vänder på det så kommer det ALLTID vara säkrare med fullt skydd på när man kör hoj.
Det kommer ALLTID föreligga en större risk att skadas utan skyddskläder.
Men, alltid kommer det finnas dom som inte skulle kunna åka en meter utan full mundering och dom som tycker det är helt ok att åka väl valda turer utan.
Jag tillhör dom som så väl vet att det är illa att köra hoj utan skinnkläder och trots det kör utan ibland.
Jag vet att det inte spelar ngn roll hur försiktig jag är, eller jo en viss roll spelar det, men likväl kan jag bli påkörd osv.
Det finns olika anledningar till att jag kör utan skinn, oftast handlar det om praktiska saker såsom att det går fortare att bara ta jackan än hela stället.
Visst kan det tyckas vara vaga argument när man ligger och sprattlar med sönderskrapade ben, men det är ändå ngt jag gör.
Men jag vet att det är fel...
Folk gör ofta saker som man inte kan förklara även om det kan tyckas vara helt :kocko .
Jag förespråkar inte på ngt vis att man SKA åka utan skyddskläder, tvärtom! skydda er för böveln så bra det går.
Men jag tror inte att vi som ngn gång kör utan hela stället kommer att sluta köra "halvskyddade".
Vad jag däremot tror är effekten av denna typen av trådar är att en del av folket som läser detta, kör mindre utan ställ och mer med.
Eller är det så att dom flesta tycker att stället inte behövs förän den turen man tar på "allvar" med powerslides och pHeTa wheelies?
Jag drog kraftigt ner på turerna då byxorna lämnades hemma efter sommaren då jag smällde iaf.
Varm sommar som bara den 1994, morgonen den 22/8 det året var det tillräckligt kallt för att jag skulle krypa ner i hela stället, kl16:15 den 22/8 smällde jag med en bil och fick tillbringa 4dagar på intensiven.
Skrapsår? Nja bara ett som en femkrona på höften där stället gick sönder, andra skador var det iof ingen brist på........
Ändå kommer det sig att jag kör med endast jacka fortfarande, varför kan jag inte förklara.
Men det viktigaste av allt gott folk, kör försiktigt!
//Tobbe

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar