Slangan skrev:
Average
u verkar ju va en sympatisk robot.Empatiförrådet behöver nog fyllas på.
Tycker inte ni som dumförklarar oss som ibland använder/brukar hojen utan skydd borde tänka över varför ni sätter er på en hoj överhuvudtaget...
Vad det är frågan om, för min personliga del, är att jag måste ha en ventil någonstanns. Jag kan inte bry mig om alla människor som råkar illa ut lika mycket som jag bryr mig om nära och kära.
Och jag kan garantera dig att om en nära vän till mig, eller släkting, skulle köra utan bra skydd hade jag gjort vad jag kunnat för att försöka tala honom/henne till rätta, enl. min åsikt om klädval för mc-körning.
Varför?? Helt enkelt för att jag bryr mig om dem! Vilket många kalla empati och medkänsla!
Det finns INGEN människa som varken kan eller skall tala om för mig eller någon annan vad han/hon skall tycka/känna för någonting här i välrden. Och det är få människor som kan styra sina känslor till fullo och då speciellt i traumatiska situationer.
Jag är ingen övermänniska och kan förmodligen således heller inte styra mina känslor när det väl gäller (antar jag). Men när jag är i minna fulla sinnes bruk kan jag ju ha en åsikt och en tro på hur jag känner och reagerar, vilket du får acceptera för jag accepterar dig och dina synpunkter!
Vi vill allihop köra hoj, förmodligen för att vi gillar det och tycker det är kul, det skall vi alltså fortsätta med. Somliga gör det med kläder andra utan
. Somliga gör det länge andra kort tid och orsakerna till det är många.
Vad som styr mest av alltihop när det gäller förmågan/turen att överleva är som någon skrev förmågan att undvika olyckorna över huvud taget. För det finns inga skydd i världen som kan få mig att överleva om jag slår skallen i en betongvägg i 80 km/h. Men jag kan slippa skrapsår som gör att man slipper transplantera hud från låren för att bygga upp mina underarmar (vilket skedde med en kompis i fotbollslaget för många år sedan. Han hade lagt ut merparten av musklerna i underarmarna på asfalten). Och jag KANSKE kan slippa rullstol när jag välter på en gatsten i 30 km/h.
Nackdelen, som jag ser det med alla dessa förb. skydd, är värmen! När man blir allt för varm så tänker man sämre och koncentrationen riskerar att gå förlorad. Här finns några sätt att hantera detta på. Antingen tar man av sig/öppnar upp kläderna så att man kyls ner (funkar bara om yttertemperaturen är lägre än hudens temperatur dock) och/eller så dricker man en massa vätska och tränar upp sin kondition likt F1 förarna!
Jag har nog knappat alldeles för mycket om det här ämnet redan, vilket förvisso har att göra med att det är något som ligger mig varmt om hjärtat, och det mesta är nog sagt! Därför avslutar jag mina inlägg i denna tråden eftersom alla har olika smak/tycke och en dylig debatt inte förändrar någon människa, eller?
Nåväl, till sist bara det här med söndagskörning! Jag kör ca. 2500 mil/säsong vilket inkluderar söndagskörningar/semestertripper samt daglig transport till och från jobbet (oavsett väder) mellan april - oktober. Hur mycket kör du på en säsong?
// Niklas