Slangan skrev:
Att du inte vill hjälpa dina nära/kära när de slagit sig av dumhet,lathet,sportutövande utan riddarutr osv,osv låter ju skitfint.
Lycka till med familjelivet.Du lär behöva det!!!!!!
PS.Vissa här på forumet vill inte betala för min sjukvård när jag varit dum,trög,idiot,rövhål osv. Vem frågade mig om jag ville betala för att betongfylla era sandlådor när ni va små? DS.
´
Mår du dåligt när du hör/läser om någon för dig fullständigt okänd människa har slagit sig i en olycka? Bryr du dig lika mycket om när mr/mrs X bryter benet i skidbacken som när ditt barn gör samma sak?
Jag kan skilja på släkt, vänner och för mig okända människor. Och visst, jag bryr mig om mina medmänniskor även fast de är dumma/tröga mm. mm. och råkar illa ut. Men av någon konstig anledning kan jag också förbise detta när jag VET att människan i fråga hade kunnat skydda sig bra mycket bättre men av egen fri vilja valt att inte göra så.
Jag skulle stanna och hjälpa till vid en ev. olycka efter bästa förmåga och jag skulle kanske hälsa på på sjukhuset om det gick så illa. Men jag skulle inte kunna tycka synd om honom/henne på samma vis om jag visste att han/hon valt medvetet att få så omfattande sår/skador pga. lathet/dummhet jämfört med om han/hon hade gjort allt han/hon kunde för att undvika skadorna men ändå utövat sin idrott/hobby eller vad det nu månde vara!
Orsaken till att jag alltid kör med skyddsutrustning är för att jag skulle aldrig kunna acceptera om jag skadade mig mer allvarligt (ex. ryggbrott) bara för att jag sket i att ta på mig ryggskyddet. Jag skulle kanske inte acceptera skadan ÄVEN om jag hade rygggskydd men då VET jag åt minstånde att jag har gjort vad jag kunnat för att skydda mig!
Jag antar att detta är en produkt av vad trafikskolläraren sa till mig. Han, endast ca. 5 år äldre än mig, hjälpte sina föräldrar med att utbilda motorcyklister men hasn riktiga yrke var då (1988) polis som körde mc i tjänsten. Han hade en kollega som kom körandes sakta fram till ett stoppljus på en fyrfilig väg (med två körfält åt vardera riktining). I högra kön fram till ljuset står en kvinna som övningskör. Av någon anledning väljer hon att byta till vänstra körfältet precis när polisen kommer körandes i ca. 30 km/h. Hon ser naturligtvis inte motorcyklisten. Kollisionen är ett faktum och polisen mer välter än krashar med hojen. Han landar dock så olyckligt med ryggen mot refugens kantsten att han blir förlamad från midjan och neråt.
Denna lilla historia har följt mig i alla år och jag kunde se mig själv i situationen. Liggandes där på sjukhuset förlamad resten av livet bara för att jag inte hade rätt utrustning på mig!
Ryggskyss gör mig inte odödlig eller osårbar, det är inte det jag försöker säga. Om jag krashar olyckligt eller i relativt hög hastighet (eller kanske svinhög hastighet) och flyger in i ett träd/stolpe/sten/bil etc. så dör jag eller blir förlamad oavsett vad jag har på mig! That´s life!
Men just dessa små oförargliga olyckorna där skyddsutrustningen KAN vara till hjälp. DET är orsaken till varför jag ALDRIG kör utan. NÄR dessa kommer vet man ju aldrig, oavsett hur försitigt jag kör. Oavsett hur duktig jag är eller hur bra min hoj är etc. etc. Det är MIN drivkraft för att alltid köra med skyddsutrustning. Att andra väljer att ibland INTE göra det, oavsett vilken typ av hoj de kör, är deras ensak. Jag bryr mig helt enkelt inte även om jag kan tycka att det är direkt osmart ibland så är alla människor unika och alla SKALL inte vara lika varken före eller efter en ev. olycka!
"PS.Vissa här på forumet vill inte betala för min sjukvård när jag varit dum,trög,idiot,rövhål osv. Vem frågade mig om jag ville betala för att betongfylla era sandlådor när ni va små? DS."
Som barn hade vi aldrig något val. De betongfylldes vare sig vi skrek/grät eller inte! Men om jag hade varit vuxen och kunnat påverka mina egna beslut då dj...
// Niklas