Folk som kör i sandaler och liknande

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
watson skrev:
Tycker du att det var bra eller fungerade bra när man fick A-behörighet i samband med att man tog B-behörighet? Om inte skulle jag vilja veta vad du tycker att skillnaden är på att få A1 i samband med B.
/FW

Vet inte? Svårt :(

R1 kontra Piaggio 125. Piaggio 125 kontra R1.

Näe jag kan inte förklara skillnaden asså. Det va för svårt.

Fråga nån annan om du undrar....

Psssst. Om du läste ordentligt hade du sett att jag skrev Scooter och inte A1. Typ såna som bara har en gas och en broms och inga växlar. Kan inte det vara en ganska bra idé tror du. Det fungerar ju utmärkt i andra länder så varför borde det då inte fungera i Sverige?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Här är min utrustning för landsvägsåkning. På bana är det ju lite större risk att man vurpar, så då kör jag med ett Bröderna Halvardsson skinnställ.

Vägkörning:

- AGV hjälm
- Coop Forum's munkjacka
- Loofers - Typ M.Jacksson
- Stjorta Glen Oaks

Obs: notera najs tåskraphistoria på dojena :lol

kit.jpg

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Va fan..... nu måste jag ju tilägga en sak hära.

Man får ju köra en Trike på 1800cc och 240hk på B körkort.

Va fan kan man inte få köra en Piaggio Vespa på 125 cc och 18 hk då för?

Har det med balansen på fordonet att göra? Folk kan väl i regel cykla.

Tänk om jag stiftade lagarna i det här landet av bra allt skulle vara! :)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Att köra genom köerna i stan, i jeans och fleece, jämställer jag med att cykla eller köra moped. Risken känns så liten att jag ska dö en hemsk död så den är jag villig att ta. Däremot har jag aldrig kört till t.ex. Vaxholm utan ställ. Ibland kör jag hojen tre kvarter för att parkera utanför porten. Ställ känns som overkill i ett sånt läge också.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Macho Woman skrev:
Egentligen är det ju inte så enkelt att folk får skylla sig själva. De kostar sjukvården, dvs. samhället en j-vla massa pengar i onödan.
det gör det när folk tar risker på alla sätt.. kör för fort osv...

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
#Olsson# skrev:
Här är min utrustning för landsvägsåkning. På bana är det ju lite större risk att man vurpar, så då kör jag med ett Bröderna Halvardsson skinnställ.

Vägkörning:

- AGV hjälm
- Coop Forum's munkjacka
- Loofers - Typ M.Jacksson
- Stjorta Glen Oaks

Obs: notera najs tåskraphistoria på dojena :lol

HaHahaHahahhAhAhahhAhAa....... UNDERBART!!!! :D

Olsson du e bäst! Garvade så jag fick ont i magen här!

Asså, det som e så djävla kul e ju den där bankirstjortan (race satsningen)grejjen asså. Som troligtvis bara jag garvar åt :D:D:D:D

Det e ju ganska praktiskt för du slipper ju klippa tånaglarna iaf.

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Om jag ska sätta nytt rekord och tävla med mina kompisar på slingerbulten så brukar jag köra i det här.

Bifogat

• 117_1790.jpg
    117_1790.jpg
    113.8 KB · Visningar: 74

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
watson skrev:
Tycker du att det var bra eller fungerade bra när man fick A-behörighet i samband med att man tog B-behörighet?
Ja, det var bra. Tror du att folk inte brydde sig om att lära sig köra eftersom de fick A-behörighet automatiskt?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
RoLLER skrev:
HaHahaHahahhAhAhahhAhAa....... UNDERBART!!!! :D

Olsson du e bäst! Garvade så jag fick ont i magen här!

Asså, det som e så djävla kul e ju den där bankirstjortan (race satsningen)grejjen asså. Som troligtvis bara jag garvar åt :D:D:D:D

Jag vet varför du garvar. Du fattade att jag menade alvar :D

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Man ska låta MC-åkare åka i va fasiken dom vill punkt slut.

Ni som tycker att det är vansinne att vissa kör utan ställ vad anser ni om dom som ibland kör bil utan bälte? reagerar ni lika starkt?... Om ngn åker båt utan flytväst? osv osv ....

Jag kan själv gott åka en runda till polaren med endast jacka, hjälm o handskar utan att jag är speciellt bekymmrad. Om ngn bränner förbi mig på vägen i 250-300 med ställ hmm ja då tänker jag en xtra tanke på hur det kan sluta men inte om ngn åker en runda på stan i hjälm o Tirre . Lustigt att vi inte reagerar mer på dom som kör HD osv, hur ofta åker dom med full mundering???.. Min polare kör HD o är med i en lokalblubb i stan o inte fan kör han konstant med jacka osv, för dom grabbarna är ju bara hjälmen är satans meck o få på sig innan dom tar sig en sväng. Men man reagerar ändå inte lika starkt som när en sporthoj framförs på detta sätt!.

Man ska sköta sitt anser jag!. Vi är ju inga barnungar som behöver upplysas om hur farligt det är att åka utan skydd!

Min högst personliga åsikt såklart!

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
-
I och med att (åtminstone jag) kör mycket lugnare och mer defensivt när jag inte har all skyddsutrustning på mig så genererar det en mindre risk för skador än om jag körde i full mundering till t.ex jobbet, och därmed låg på hårdare och höll mkt högre hastigheter ?

Jag skulle t.ex välja en mer trafikerad väg med högre hastighetsbegränsning än idag o.s.v.

Slutsats: Det är säkrare att köra i kalsonger och badtofflor. Argumentera gärna emot. :)

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
watson skrev:
Sannolikhetslära eller?! Förra gången var det ingen bil här... Sist jag körde denna kurva var det grusfritt...

Jag tyckte inte att mitt inlägg var direkt argumenterande. Bara berättade min ståndpunkt. Om du vill köra utan skinn så fine with me. Alla får ju göra som de vill (VILKET argument!!), och även om det låter grymt så känner jag inte dej. Att du inte kör med skinn stör mej inte mer än att jag tycker att det är jävligt osympatiskt mot dina vänner/familj osv. Vem tror du får ta hand om dej när du inte kan ta dej ur sängen utan värktabletter?!

Äh... :gnissla

@Nicke: Man kör inte hoj för att det ska vara praktiskt!!

/FW

Sannolikt så är ditt liv mkt tråkigare än mitt!!!!
Sannolikt uppfann vi hjulet för att skulla göra lite nytta.
Resten jag skulle skriva nu kan du ju lista ut själv iom att du (och ett gäng
ärkeförmyndartyper) är så mkt smartare än många andra här på forumet och inte minst smartare än uppskattningsvis ett antal miljoner andra europer och för den delen icke europeer med.

Att du inte vill hjälpa dina nära/kära när de slagit sig av dumhet,lathet,sportutövande utan riddarutr osv,osv låter ju skitfint.
Lycka till med familjelivet.Du lär behöva det!!!!!!

PS.Vissa här på forumet vill inte betala för min sjukvård när jag varit dum,trög,idiot,rövhål osv. Vem frågade mig om jag ville betala för att betongfylla era sandlådor när ni va små? DS.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Slangan skrev:
Att du inte vill hjälpa dina nära/kära när de slagit sig av dumhet,lathet,sportutövande utan riddarutr osv,osv låter ju skitfint.

PS.Vissa här på forumet vill inte betala för min sjukvård när jag varit dum,trög,idiot,rövhål osv. Vem frågade mig om jag ville betala för att betongfylla era sandlådor när ni va små? DS.
´
Mår du dåligt när du hör/läser om någon för dig fullständigt okänd människa har slagit sig i en olycka? Bryr du dig lika mycket om när mr/mrs X bryter benet i skidbacken som när ditt barn gör samma sak?

Jag kan skilja på släkt, vänner och för mig okända människor. Och visst, jag bryr mig om mina medmänniskor även fast de är dumma/tröga mm. mm. och råkar illa ut. Men av någon konstig anledning kan jag också förbise detta när jag VET att människan i fråga hade kunnat skydda sig bra mycket bättre men av egen fri vilja valt att inte göra så.

Jag skulle stanna och hjälpa till vid en ev. olycka efter bästa förmåga och jag skulle kanske hälsa på på sjukhuset om det gick så illa. Men jag skulle inte kunna tycka synd om honom/henne på samma vis om jag visste att han/hon valt medvetet att få så omfattande sår/skador pga. lathet/dummhet jämfört med om han/hon hade gjort allt han/hon kunde för att undvika skadorna men ändå utövat sin idrott/hobby eller vad det nu månde vara!

Orsaken till att jag alltid kör med skyddsutrustning är för att jag skulle aldrig kunna acceptera om jag skadade mig mer allvarligt (ex. ryggbrott) bara för att jag sket i att ta på mig ryggskyddet. Jag skulle kanske inte acceptera skadan ÄVEN om jag hade rygggskydd men då VET jag åt minstånde att jag har gjort vad jag kunnat för att skydda mig!

Jag antar att detta är en produkt av vad trafikskolläraren sa till mig. Han, endast ca. 5 år äldre än mig, hjälpte sina föräldrar med att utbilda motorcyklister men hasn riktiga yrke var då (1988) polis som körde mc i tjänsten. Han hade en kollega som kom körandes sakta fram till ett stoppljus på en fyrfilig väg (med två körfält åt vardera riktining). I högra kön fram till ljuset står en kvinna som övningskör. Av någon anledning väljer hon att byta till vänstra körfältet precis när polisen kommer körandes i ca. 30 km/h. Hon ser naturligtvis inte motorcyklisten. Kollisionen är ett faktum och polisen mer välter än krashar med hojen. Han landar dock så olyckligt med ryggen mot refugens kantsten att han blir förlamad från midjan och neråt.

Denna lilla historia har följt mig i alla år och jag kunde se mig själv i situationen. Liggandes där på sjukhuset förlamad resten av livet bara för att jag inte hade rätt utrustning på mig!

Ryggskyss gör mig inte odödlig eller osårbar, det är inte det jag försöker säga. Om jag krashar olyckligt eller i relativt hög hastighet (eller kanske svinhög hastighet) och flyger in i ett träd/stolpe/sten/bil etc. så dör jag eller blir förlamad oavsett vad jag har på mig! That´s life!

Men just dessa små oförargliga olyckorna där skyddsutrustningen KAN vara till hjälp. DET är orsaken till varför jag ALDRIG kör utan. NÄR dessa kommer vet man ju aldrig, oavsett hur försitigt jag kör. Oavsett hur duktig jag är eller hur bra min hoj är etc. etc. Det är MIN drivkraft för att alltid köra med skyddsutrustning. Att andra väljer att ibland INTE göra det, oavsett vilken typ av hoj de kör, är deras ensak. Jag bryr mig helt enkelt inte även om jag kan tycka att det är direkt osmart ibland så är alla människor unika och alla SKALL inte vara lika varken före eller efter en ev. olycka!

"PS.Vissa här på forumet vill inte betala för min sjukvård när jag varit dum,trög,idiot,rövhål osv. Vem frågade mig om jag ville betala för att betongfylla era sandlådor när ni va små? DS."

Som barn hade vi aldrig något val. De betongfylldes vare sig vi skrek/grät eller inte! Men om jag hade varit vuxen och kunnat påverka mina egna beslut då dj...

// Niklas

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Slangan skrev:

Hmm... Kan du reda ut det här lite. Hur kunde du få det till att jag inte ville hjälpa någon? VAR skrev jag det? :corn

@Avarage: Kunde inte sagt det bättre själv.

/FrökenW

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...