Folk som kör i sandaler och liknande

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
heliac skrev:
Vart skrev jag att jag var felfri? Å du..ja har klotat både med och utan kläder. Om ja tar lillbrorsans moppe å hyr film eller hojen vad är skillnaden? Ska man ha full mundering på bägge eller? De e väl för fan upp till mig vad jag tar på mig...men som sagt måste man stoppa ner fötterna i en rondell så kan det ju vara lämpligt att använda skydd. Utan vantar kan det gå så här...men jag fortsätter självklart att köra utan vantar ändå :D :D :D

Aj, såg inte så just ut! Tog väl ett tag att läka kan jag tänka!?

Du skrev så här:
"...Om du kör så dåligt så du måste sätta i fötterna i en rondell så förstår jag att du vill ha fulla skydd."

Jag missuppfattade nog ditt inlägg lite eftersom du nu har givit en förklaring på hur du menade, ber om ursäkt för det!

Självklart får du köra klädd hur du vill, så länge du har kalsonger och hjälm på dig (annars är det olagligt). Och skall jag vara fullständigt ärlig så skiter jag i de skador du drar på dig pga. att du väljer bort skyddsutrustning trots att du dessutom äger sådan (vilket jag drar slutsatsen att du gör iom. detta inlägg).

Det är ju inte direkt en nyhet att man brukar ta emot sig med händerna när man ramlar oavsett hastighet, eller? Om du då upprepade gånger, trots egen erfarenhet, väljer att utsätta dig för risken att få liknande skador som på bilden eller kanske ännu värre, är helt upp till dig! Det är inte mina händer som skall knyta skorna på dig, borsta tänderna varje morgon, knäppa skjortan mm. Det är dina händer!

Men jag tycker inte man är speciellt smart om man VET att riskerna är höga och man VET att man kan skydda sig på ett ganska enkelt sätt, vilket dock aldrig ger någon garanti.

Undrar hur många som tar på sig bältet när de kör bil bara för att lagen säger så resp. hur många som gör det för att de vill minimera riskerna men ändå köra/åka bil!?

Kör du utan handskar jag lever mitt lyckliga liv ändå och hejar ändå på dig när jag möter dig i trafiken. Tycka synd om dig får dock någon annan göra när du visar upp bilder på trasiga händer!

Till sist och syvens så är det ändå insidan av huvudet som påverkar mest om vi skall råka ut för en olycka eller inte. Inte våra kläder eller brist på kläder!

// Niklas

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Pebl skrev:
-Nej, men vi kan uppmana folk att använda kondom/praktisera säker sex.
Precis som vi kan uppmana våra medmänniskor att använda skyddsutrustning när de kör mc.

Öhhh..... Gör vi inte det redan?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
RoLLER skrev:
Öhhh..... Gör vi inte det redan?
jo, precis, men väldigt många blir asförbannade när man uppmanar dem att använda skinnställ.

Att uppmana folk att använda kondom vid sex brukar inte ge samma reaktion, himmla konstigt tycker jag ?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Pebl skrev:
jo, precis, men väldigt många blir asförbannade när man uppmanar dem att använda skinnställ.

Att uppmana folk att använda kondom vid sex brukar inte ge samma reaktion, himmla konstigt tycker jag ?

Det tycker inte jag.

Jag skulle bli skitirriterad om jag hörde dig uppmana mig att använda kondom. Vem fan e du som ska berätta för mig vad jag ska göra i sängen.

Jag kan själv!

Dessutom e jag fullärd!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
RoLLER skrev:
Det tycker inte jag.

Jag skulle bli skitirriterad om jag hörde dig uppmana mig att använda kondom. Vem fan e du som ska berätta för mig vad jag ska göra i sängen.

Jag kan själv!

Dessutom e jag fullärd!

jaja, det blir nog bra skall du se..

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Pebl skrev:

Nej det är inte så konstigt. Skillnaden är att kådispropagandan är INFORMATIV. De som i den här tråden gnäller på avsaknaden av skyddsutrustning hos andra motorcyklister använder termer som IDIOT, PUCKO, RÖVHÅL. Om ni slutat idiotförklara de (oss) som ibland kör "skarpt", och istället givit seriös information utan inbakade moraliska värderingar så hade vi inte alls blivit asförbannade. Fast då hade ju moraltanterna ju inte fått en kul tråd att spy galla i.

Last edited:

Gabor

Guest
Allagör som dom....

..har förstånd till.
Vet man inte bättre och / eller har varit på lång rehab efter en olycka lär man sig heller inte vikten av en bra utrustning.
Trodde att hoj åkare" hade bättre förstånd än så.
Tycker att alla borde köra omkull ordentligt i ett tidigt stadium av sin hoj karriär så att man fattar att skinnställ, stövlar och bra handskar är ett MÅSTE.
Hjälmen behövs inte nämnas, fattar man inte ens det så.....vad är det då för mening att ens poängtera det.

De flesta onödiga olyckor inträffar i stadsmiljö där farten är relativ låg.
Att köra i shorts o sandaler.... tja akuten lär få en hel del besök.
Jag kommer inte att tycka synd om den som hamnar där av dåligt omdömme och inga skydd.......lär av misstag, av egna, men helst av andras.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Denna tråd får mej osökt att tänka på det naturliga urvalet. Alla gör självklart som de vill men INGET argument i denna tråd får mej att tycka att det är ok att köra utan full säkerhetsutrustning. Är det för varmt så tar man bilen eller komunisttrafiken. Thats it!

Bara de två senaste veckorna har ett gäng av mina vänner klotat pga. yttre omständigheter. Hade de kört utan säkerhetsställ hade jag med all säkerhet varit tvungen att bösöka både sjukhus och begravningar.

Min sambo klotade i 50km/h. Det är ingen hastighet eller hur?! Moppar går ju så fort! Där behöver man ju inte ha skyddskläder, eller?
Han hade iaf. full skyddsutrustning, men blev liggande på sjukhus i två veckor och sjukskriven i sju månader. Hade han kört utan skydd hade det blivit värre... Han är fortfarande inte återställd och detta hände okt 02. Jag är glad över att HANS VAL är att ALDRIG köra utan skyddskläder!

Alla gör som de själva vill (vilket i sig är ett RUSKIGT bra argument :3freak ), men jag kommer aldrig att köra med någon som inte har riktiga kläder på sig. Jag vill INTE skrapa upp resterna efter en klotning!

/FW

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
watson skrev:
Min sambo klotade i 50km/h. Det är ingen hastighet eller hur?! Moppar går ju så fort! Där behöver man ju inte ha skyddskläder, eller?
Han hade iaf. full skyddsutrustning, men blev liggande på sjukhus i två veckor och sjukskriven i sju månader. Hade han kört utan skydd hade det blivit värre... Han är fortfarande inte återställd och detta hände okt 02. Jag är glad över att HANS VAL är att ALDRIG köra utan skyddskläder!

/FW

Jag klotade i ungefär samma hastighet som din snubbe o klara mej helskinnad, bara höger sko som paja lite.
Hade jag haft skinpyamasen på hade de bara blivit dyrare då stövlarna med all säkerhet hade pajat.
Det är alltid tillfälligheterna/omständigheterna som påverkar skadorna.
Så jag håller inte med ditt argument helt, säger inte att du har fel men jag har rätt.. :lol

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Den som kör utan skydd har inte åkt tillräckligt med hoj för att ha vurpat nån gång och vet hur det känns. :arsele :arsele

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nu låter det ju på många som att det är 1000-tals hojåkare som kör s.k. inspirerat i shorts och badtofflor dag ut och dag in. Det stämmer knappast så bra. Jag har nog faktiskt inte sett nån på tre säsonger som järnat på utan åtmistone skinnjacka, hjälm och handskar. Låt folk få välja själva hur de klär sig. På vissa låter det som "OK, inte så smart men det är inte mitt liv" men andra verkar vilja tvinga andra att ALLTID köra i ställ hur opraktiskt det än kan vara.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
mjukis skrev:
Jag klotade i ungefär samma hastighet som din snubbe o klara mej helskinnad, bara höger sko som paja lite.
Hade jag haft skinpyamasen på hade de bara blivit dyrare då stövlarna med all säkerhet hade pajat.

Sannolikhetslära eller?! Förra gången var det ingen bil här... Sist jag körde denna kurva var det grusfritt...

Jag tyckte inte att mitt inlägg var direkt argumenterande. Bara berättade min ståndpunkt. Om du vill köra utan skinn så fine with me. Alla får ju göra som de vill (VILKET argument!!), och även om det låter grymt så känner jag inte dej. Att du inte kör med skinn stör mej inte mer än att jag tycker att det är jävligt osympatiskt mot dina vänner/familj osv. Vem tror du får ta hand om dej när du inte kan ta dej ur sängen utan värktabletter?!

Äh... :gnissla

@Nicke: Man kör inte hoj för att det ska vara praktiskt!!

/FW

Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Angående att ni tycker det är varmt att åka i säkerhetsutrustning. Enligt försäkringsbolag* (om man tecknar försäkring med skyddsdräktsrabatt) så är en skyddsdräkt hjälm, stövlar, handskar och förstärkning över axlar, armbågar och knän.

Det finns ett mellanting mellan att köra helt utan skyddskläder och i skinnställ/goretex där försäkring med skyddsdräktsrabatt fortfarande gäller, tex att köra i en safetyvest, knäskydd, SM-byxor (stövlar, handskar, hjälm) eller liknanade. Det är inte speciellt varmt att ha en nättröja med skydd i på sej.

Sen är det upp till er vad ni kör i, men om man tycker det är för varmt med skinnställ eller goretex är det iaf ett alternativ.

*LF

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
watson skrev:

/FW

Gör man inte? Jag tror att det är flera miljoner som gör det.

Spexiellt i Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Brasilien etc etc etc.

Ett bra sätt att minska på trafikproblemet i RoCKHOLM vore kanske att låta folk köra 125'a scooter på B körkortet. Jag tror dom har så i Belgien eller nåt liknande och det lär fungera ypperligt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Macho Woman skrev:
Staten ska bestämma så mycket som möjligt!
Nä, kommunen skall bestämma så mycket som möjligt!

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
watson skrev:
Sannolikhetslära eller?! Förra gången var det ingen bil här... Sist jag körde denna kurva var det grusfritt...

Jag tyckte inte att mitt inlägg var direkt argumenterande. Bara berättade min ståndpunkt. Om du vill köra utan skinn så fine with me. Alla får ju göra som de vill (VILKET argument!!), och även om det låter grymt så känner jag inte dej. Att du inte kör med skinn stör mej inte mer än att jag tycker att det är jävligt osympatiskt mot dina vänner/familj osv. Vem tror du får ta hand om dej när du inte kan ta dej ur sängen utan värktabletter?!

Äh... :gnissla

/FW

"Min sambo klotade i 50km/h. Det är ingen hastighet eller hur?! Moppar går ju så fort! Där behöver man ju inte ha skyddskläder, eller?" är väl ett argument försök iaf, du tycker vi ska ha skyddskläder på oss.
Sannolikhetslära är inget jag dyrkar, vet att de mkt väl kan komma en bil där de bara stod en blondin sist jag åkte förbi.
Antagligen är de jag som får ta hand om mej själv, de har jag gjort hela livet och vägrar släppa in en hjälpande hand. Kan själv!

Jag håller med ditt första inlägg, helt o hållet, ja sa bara att man inte behövde bli sjukskriven i 7 mån för att man inte har pyamas på sej.
Förstod oxå att du mest ville göra oss uppmärksamma på att de kan skita sej även i låga farter.

P & K

ps. Jag använder min hoj nästan dagligen för praktiska saker, ta mej till affären, skolan, gymmet och för att limma på flickor, är inte de praktiskt? ds

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hur otroligt det än kan låta så använder jag mig av hojen för ren transport från A till B ibland (bor vid Fridhemsplan och jobbar vid Gärdet så jag kör bl.a. genom stan till jobbet). Visst kan jag åka buss, vilket jag för det mesta gör, men det är tråkigare.

watson skrev:

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RoLLER skrev:
Ett bra sätt att minska på trafikproblemet i RoCKHOLM vore kanske att låta folk köra 125'a scooter på B körkortet. Jag tror dom har så i Belgien eller nåt liknande och det lär fungera ypperligt.

Tycker du att det var bra eller fungerade bra när man fick A-behörighet i samband med att man tog B-behörighet? Om inte skulle jag vilja veta vad du tycker att skillnaden är på att få A1 i samband med B.

Nicke skrev:
Hur otroligt det än kan låta så använder jag mig av hojen för ren transport från A till B ibland (bor vid Fridhemsplan och jobbar vid Gärdet så jag kör bl.a. genom stan till jobbet). Visst kan jag åka buss, vilket jag för det mesta gör, men det är tråkigare.

NHF.

Vad jag menar är att om man skiter i att använda skydd bara för att det är "opraktiskt" så kanske man ska ta bilen istället... Det hade jag gjort iaf. Det var varken praktiskt eller bekvämt att bära runt på utrustningen när jag gick i plugget, men lik förbannat gjorde jag det, för jag tar hellre hojen än åker T-bana.

/FW

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Vad ska man säga ibland är det skönt att vara lite vild av sig och plutta 50-60 km/h utan ställ..

Och inte har jag halkskydd i badkaret heller....jag vill ju leva lite farligt..

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept