Folk som kör i sandaler och liknande

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
enhjuling skrev:
Jag tycker faktiskt att det är lite konstigt att detta diskuteras på detta forum där det samtidigt diskuteras vem som kan köra längst på bakhjulet, göra längsta stoppien, köra slingerbulte på snabbast tid osv, osv.
Det finns massor med grejer som är farligare och dessutom olagligt som inte alls ses som negativt på något sett här på SH. :va

Dubbelmoralen i sett esse...

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Vilken otroligt spännande tråd att läsa.
Fikarasternas "jag åker minsann inte svarttaxi jag inte" i sitt esse!

Det första jag tänker på om jag ser någon som kör utan handskar är inte pucko, idiot, försäkringspremiebelastare utan "shit stackaren, bara han inte ramlar" för nog är det väl det som det handlar om, lite omtanke.

Vi hojåkare stannar för varann om en hoj är paj eller om någon åker av.
Varför är det så konstigt att man bryr sig om hojåkare i allmänhet. Det är ju trots allt lite vi mot dem (som inte gillar hojåkare).

Vi lever redan fullständigt kontrollerade av lagar och regler så att predika om individens fria vilja känns mest pinsamt. Du är totalt låst och styrd av samhället i ungefär allt du gör. Hur många av er är tex inte reggade hos skatteverket, inte degar 30% i skatt osv osv.

Tror det handlar om mognad,
Vissa kör med skinnställ jämnt och andra inte så är det bara.
Tyvärr så lär man sig av att ramla, så är det bara, en benbrott så man inte kan åka hoj på hela sommaren är ju lagom kul.
Men vill man klota hit och dit och upptäcka att ens fot är fylld av bolognese så kan man väl få göra det, men ta en funderare och funder över hur det skulle vara om man fick göra som man ville i världen... Reclaim the streets varje dag då eller? Jag tror knappast att sverige skulle vara ett tryggare land om man fick göra som man vill.
Titta er runt omkring, itakt med att respekten för lagar tynar bort, nerskärningar, mer och mer folk som skiter i saker och ting, vad händer?
Mer brott mer otrygghet, mindre omtanke.

Om alla gör som de vill så kanske den där killen med tankbilen skiter i att stanna för rött (eftersom det är hans rättighet att göra som man vill) och placerar sin viltbåge i huvet på dej...

Du kanske inte bryr dej idag, men en vacker dag är det dina ungar som får besöka dej på sjukhuset...

Förr i tiden fanns det fina bilder på www.rotten.com där kan ni friskt botanisera!

www.rotten.com

Kör försiktigt!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
När det är sjukt svettigt och jag ska ner till stranden så kör jag i sneakers, shorts, T-shirt och hjälm. Går inte så jädra mkt fortare än när jag cycklar.

De flesta hojåkarna i denna värmen verkar köra på samma stil... Inte ofta när det är 30 grader varmt man i stan ser någon med helställ faktiskt.

sandstream

Guest
Kanske dags att förbjuda den här typen av trådar eftersom de ändå aldrig leder någon vart? Förbud kan faktiskt vara bra ibland :tungan

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
freddexwing skrev:
Vilken otroligt spännande tråd att läsa.
Fikarasternas "jag åker minsann inte svarttaxi jag inte" i sitt esse!
osv
!
Trots att du menar att vi skulle vara helt styrda av lagar så ÄR det så att just på området skinställ eller inte så fins ingen lag, dvs du får göra som du vill.

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
Undrar ifall det finns någon brytpunkt i utomhustemperatur som gör det direkt olämpligt att klä sig så varmt (skinnställ + integralhjälm) med risk för värmeslag och försämrad koncentration som följd :sjuk.

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Kay skrev:
När det är sjukt svettigt och jag ska ner till stranden så kör jag i sneakers, shorts, T-shirt och hjälm. Går inte så jädra mkt fortare än när jag cycklar.
.

visst. Men en plastgris väger lite mer än en trampcykel vad jag förstått.
:näsblod :näsblod

Coola Ola

Guest
Om nu vätska är ett problem i värmen så tycker ju iaf jag att det verkar betydligt intelligentare att skaffa en CamelBak eller liknande så man har vatten tillgängligt hela tiden (dvs en vattensäck som man har på ryggen, se bild) istället för att skippa skinnstället.

camelbak.jpg

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Pasi skrev:
Undrar ifall det finns någon brytpunkt i utomhustemperatur som gör det direkt olämpligt att klä sig så varmt (skinnställ + integralhjälm) med risk för värmeslag och försämrad koncentration som följd :sjuk.

Hudens temperatur ligger normalt på ca 27/28 grader. Har man inte ventilerat ställ som kan dunsta svetten blir det jobbigt att köra i temperaturer över 28 grader någon längre sträcka. Öppna upp i halsen kan man ju göra om man vill ha in getingar. Med ventilerat ställ kan man åka i hur varmt väder som helst, bara man får i sig vätska. Alternativet för oss utan ventilerat ställ är att köra i jeans eller goretex.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
duckie skrev:
jag har inget problem med lagar och regler.

Däremot reagerar jag, och diskuterar, när någon gapar om att staten skall bestämma allt bara för att vederbörande har problem att hantera sig själv.
(Se tidigare inlägg.)

Jag skrev inte att staten skulle bestämma 'allt'. Tyvärr, är det så att alla människor har mer eller mindre problem med att hantera sig själva. Alla gör något dumt någon gång. Det är svårt att välja det som får dig att må bra, även om du mycket väl vet vad det är. Jag jobbar med barn och tonåringar och ser det hända dag ut och dag in. De behöver en vuxen som bestämmer, liksom vi i samhället behöver lagar för att hjälpa oss på rätt väg. Ofta är det de ungarna som gapar mest om frihet som gör de mest självdestruktiva sakerna. De vill bara slippa tänka på att det de gjorde var dumt. Jag har lagt märke till att det ofta fungerar likadant i samhället i stort.

På vilket sätt är en folkvald stat förtryckande? Och nej, Dioxin, våra riksdagsmän och kvinnor är inga supermänniskor, men vi har valt dem för att de ska se till så att samhället fungerar för oss. De ser väl till att välja en person som du litar på väljer rätt åt dig?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Upp med vajerräcken och förbjud hojar totalt. Då hade vi sparat 9 personer här i Stockholm bara i år. Jag tycker inte att man ska lagstifta om allt och skyddsutrustning är en grej. Man skulle kunna se till att max 50 hk är tillåtet osv. men det blir inget kul kvar och ingen frihet om _allt_ är reglerat.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
andersbrink skrev:
Hudens temperatur ligger normalt på ca 27/28 grader. Har man inte ventilerat ställ som kan dunsta svetten blir det jobbigt att köra i temperaturer över 28 grader någon längre sträcka. Öppna upp i halsen kan man ju göra om man vill ha in getingar. Med ventilerat ställ kan man åka i hur varmt väder som helst, bara man får i sig vätska. Alternativet för oss utan ventilerat ställ är att köra i jeans eller goretex.

Fast det finns gränser även med ventilerat... men oftast börjar hojen gå för fett och muppa sig innan man kommit till de temperaturerna :) Själv undviker jag hojåkning om det är så varmt att det inte går att ha skyddspryttlarna på sig (ligger i poolen och dricker pilsner istället eller kör bil med AC) - jag har klotat lite för mycket för att våga köra utan och litar inte på mottrafikanterna för fem öre.

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Till er som kör utan skyddskläder finns bara en sak att säga : jävla idioter! :kocko

Detta är min ståndpunkt och den står jag för. :7peta

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tycker du att alla som nån gång då och då kör utan skyddskläder är idioter eller vad menar du?

pho

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
CBR900RR
Silwer skrev:
Man blir heller inte odödlig fast man har den senaste utrustningen, det är väl just vid glidande på asfalt och förstås ryggskyddet som har nån betydelse om man slår i nåt hårt.
Många här (vad jag förstår) kör väldigt mycket för fort och dessutom stuntar, så man kan ju undra vad som mer borde vara förbjudet i försäkringen om det nu är sånt liv om säkerheten.

Att inte hålla sig till hastighetsbegränsningen :lol

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
Andreas70 skrev:
Till er som kör utan skyddskläder finns bara en sak att säga : jävla idioter! :kocko

Detta är min ståndpunkt och den står jag för. :7peta

- Jag tycker folk som drar en slutsats pga vilka kläder en annan människa har
- är en riktigt insnöad sak.. erkänn!! du tycker folk med tattueringar är kriminella.. :nicka

- Om man skulle skydda sej mot livets alla faror.. hade en hoj på önskelistan
- varit ganska oaktuell..

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Skulle det bli lag på full skyddsutrustning skulle jag sälja hojen och köpa bil på fläcken!
Använder man hojen som transportmedel funkar det inte praktiskt (iaf inte för mej) att alltid ha alla grejerna på sej.

Har säkert kört 100-200 mil iår iförd hjälm, jacka, handskar, jeans och vanliga skor (och runt 400 mil med hela stället).

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept