Nu kommer haschförespråkarna snart göra entré i tråden :cornLameViffer skrev:Det är en filosofisk fråga, "vad ska staten bestämma och vad ska individen få bestämma".
LameViffer skrev:Det är en filosofisk fråga, "vad ska staten bestämma och vad ska individen få bestämma".
Macho Woman skrev:Staten ska bestämma så mycket som möjligt! Människor är dumma (bevisas i den här tråden), även jag som behöver någon som håller koll på mig.
sandstream skrev:Nu kommer haschförespråkarna snart göra entré i tråden :corn
duckie skrev:Kankse en överförmyndare eller vårdare vore bättre för dig...?
Bara för att du inte klarar av att hålla koll på dig själv behöver du inte dra med oss som klarar av det i fallet.
McFille skrev:Vissa människor kan inte kontrollera sitt födointag utan äter så att de blir överviktiga och kostar pengar i form av sjukvård, skall vi då förbjuda godis och fet mat?
McFille skrev:Håller med till en viss del. Det känns som kollektiv bestraffning, varför skall alla lida över att vissa gör "fel"?
Macho Woman skrev:Jag reagerar över ordet 'lida'. Mår man verkligen dåligt av att ha på sig skyddsutrustning? Visst är det svettigt, men vad är svett jämfört med med bortskrapad hud? Att ta på sig skydd är en väldigt enkel sak att göra och det sparar mycket i just lidande och även ekonomiskt. Vad är det som är så svårt?
Staten ska bestämma så mycket som möjligt! Människor är dumma (bevisas i den här tråden), även jag som behöver någon som håller koll på mig. Jag kan göra många dumma självdestruktiva grejer, men det blir mindre av sådant om det finns en lag som förbjuder saken i fråga. Alla lagar finns av en anledning. Om människan vore smart nog att sköta sig själv skulle vi inte behöva ha några lagar.
Macho Woman skrev:Jag reagerar över ordet 'lida'. Mår man verkligen dåligt av att ha på sig skyddsutrustning?
duckie skrev:Människor under förtryck ("staten skall bestämma!") lider.
Tom skrev:Så du tycker att bilbälteslagen är ett exempel på förtryck ?
Var går gränsen då ?
Lagar har inte så mycket att göra med staten egentligen, de är en uppsättning regler som vi (dvs samhället) sätter upp för att vi vill att saker och ting skall fungera på ett visst sätt.
De som bestämmer lagar och förordningar är våra folkvalda i slutändan. (Inte för att jag har valt de flesta av dem, men majoriteten vill tydligen ha det så).
jag tycker att vissa lagar är rent förmynderi, men de flesta lagar tycker jag är helt ok, således har jag inga som helst problem att följa dem heller.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|