Folk som kör i sandaler och liknande

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Jo, det är en svår fråga, helt klart. Svårt att dra gränsen.
I en utopisk värld så hade alla kört med skydd för sitt eget bästa, av egen fri vilja...men så är det tyvärr inte. :(

sandstream

Guest
LameViffer skrev:
Det är en filosofisk fråga, "vad ska staten bestämma och vad ska individen få bestämma".
Nu kommer haschförespråkarna snart göra entré i tråden :corn

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Tycker att det är konstigt att det är lag på bilbälte,det motiveras ju faktiskt med machowomans kostnadsargument av staten(och jag håller med).Medans det samtidigt är lagligt att köra mc i badbrallor.Är mc-folk mindre värda???

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
LameViffer skrev:
Det är en filosofisk fråga, "vad ska staten bestämma och vad ska individen få bestämma".

Staten ska bestämma så mycket som möjligt! Människor är dumma (bevisas i den här tråden), även jag som behöver någon som håller koll på mig. Jag kan göra många dumma självdestruktiva grejer, men det blir mindre av sådant om det finns en lag som förbjuder saken i fråga. Alla lagar finns av en anledning. Om människan vore smart nog att sköta sig själv skulle vi inte behöva ha några lagar.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Macho Woman skrev:
Staten ska bestämma så mycket som möjligt! Människor är dumma (bevisas i den här tråden), även jag som behöver någon som håller koll på mig.

Kankse en överförmyndare eller vårdare vore bättre för dig...?

Bara för att du inte klarar av att hålla koll på dig själv behöver du inte dra med oss som klarar av det i fallet.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
duckie skrev:
Kankse en överförmyndare eller vårdare vore bättre för dig...?

Bara för att du inte klarar av att hålla koll på dig själv behöver du inte dra med oss som klarar av det i fallet.

Oh, en till som tar åt sig eller bara kanske vill hacka på någon i allmänhet. Nu är det så att vi DISKUTERAR. Det brukar man göra utan personangrepp. I alla fall om man vill bli tagen på allvar.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är nog du som tar åt dig macho...hon skrev bara vad hon tyckte, inget personangrepp.
Du tog dig själv som exempel, och hon svarade med dig som exempel.

Håller med till en viss del. Det känns som kollektiv bestraffning, varför skall alla lida över att vissa gör "fel"?

Vissa människor kan inte kontrollera sitt födointag utan äter så att de blir överviktiga och kostar pengar i form av sjukvård, skall vi då förbjuda godis och fet mat?

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
McFille skrev:
Vissa människor kan inte kontrollera sitt födointag utan äter så att de blir överviktiga och kostar pengar i form av sjukvård, skall vi då förbjuda godis och fet mat?

Vi är snart där, det lär nog komma en skatt på onyttig mat på ett eller annat sätt.
Frågan är ju hur man hanterar problemet att vissa inte kan klara av frihet utan att ställa till det för andra ?

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
McFille skrev:
Håller med till en viss del. Det känns som kollektiv bestraffning, varför skall alla lida över att vissa gör "fel"?

Jag reagerar över ordet 'lida'. Mår man verkligen dåligt av att ha på sig skyddsutrustning? Visst är det svettigt, men vad är svett jämfört med med bortskrapad hud? Att ta på sig skydd är en väldigt enkel sak att göra och det sparar mycket i just lidande och även ekonomiskt. Vad är det som är så svårt?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Macho Woman skrev:
Jag reagerar över ordet 'lida'. Mår man verkligen dåligt av att ha på sig skyddsutrustning? Visst är det svettigt, men vad är svett jämfört med med bortskrapad hud? Att ta på sig skydd är en väldigt enkel sak att göra och det sparar mycket i just lidande och även ekonomiskt. Vad är det som är så svårt?

Ok, jag gled ifrån ämnet lite. Jag syftade inte på just skyddskläder när jag svarade, jag syftade på detta svar du gav:

Staten ska bestämma så mycket som möjligt! Människor är dumma (bevisas i den här tråden), även jag som behöver någon som håller koll på mig. Jag kan göra många dumma självdestruktiva grejer, men det blir mindre av sådant om det finns en lag som förbjuder saken i fråga. Alla lagar finns av en anledning. Om människan vore smart nog att sköta sig själv skulle vi inte behöva ha några lagar.

Men att ha på sig skyddskläder är kanske väldigt jobbigt för vissa, och då blir det ett visst lidande för dem. Kanske lite extremt i det fallet...men ändå

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tycker att man får bestämma själv. Vi har nog med lagar. Sen är det dumt att köra utan skydd men ibland ska man "bara" runt kvarteret eller "bara" till stranden. Händer det nåt då skyller jag inte på nån annan. Försöker ta det lugnt vid såna tillfällen.

Tror inte det är många som hoppar på hojen med avsikt att köra "inspirerat" utan ställ här i Sverige. I Italien såg jag ganska många såna förra veckan. Ser ganska galet ut.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
duckie skrev:
Människor under förtryck ("staten skall bestämma!") lider.

Så du tycker att bilbälteslagen är ett exempel på förtryck ?
Var går gränsen då ?

Lagar har inte så mycket att göra med staten egentligen, de är en uppsättning regler som vi (dvs samhället) sätter upp för att vi vill att saker och ting skall fungera på ett visst sätt.
De som bestämmer lagar och förordningar är våra folkvalda i slutändan. (Inte för att jag har valt de flesta av dem, men majoriteten vill tydligen ha det så).

jag tycker att vissa lagar är rent förmynderi, men de flesta lagar tycker jag är helt ok, således har jag inga som helst problem att följa dem heller.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Tom skrev:
Så du tycker att bilbälteslagen är ett exempel på förtryck ?
Var går gränsen då ?

Lagar har inte så mycket att göra med staten egentligen, de är en uppsättning regler som vi (dvs samhället) sätter upp för att vi vill att saker och ting skall fungera på ett visst sätt.
De som bestämmer lagar och förordningar är våra folkvalda i slutändan. (Inte för att jag har valt de flesta av dem, men majoriteten vill tydligen ha det så).

jag tycker att vissa lagar är rent förmynderi, men de flesta lagar tycker jag är helt ok, således har jag inga som helst problem att följa dem heller.

jag har inget problem med lagar och regler.

Däremot reagerar jag, och diskuterar, när någon gapar om att staten skall bestämma allt bara för att vederbörande har problem att hantera sig själv.
(Se tidigare inlägg.)

Det har egentligen inget med skyddskläders vara eller icke vara - det hela blev lite utav ett politiskt ställningstagande från min sida.

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Körde omkull för 2 år sedan på motorcykel utomlands. Jag hade på mig shorts ,t-shirt och sandaler. Körde väl ca 60km/h när jag gled omkull på sen snorhala asfalt som det blir utomlands. Kan lova att det var ingen vacker syn när man kom in på sjukhuset. Hela höger ansiktshalva uppskrapad med massa grus och sten i. Har fortfarande röda ärr på höger kinden. Hela magen och underarmana knä och armbågar helt uppskrapade. Och högerhanden revs upp ca 1,5 cm in i handflatan så nervtrådar och senorna syntes. Kan berätta att jag åker aldrig mer utan skyddskläder hur varmt det än är. Ingen moralpredikan men önskade att jag hade bilderna kvar så jag kunde lägga upp dom och visa. Inte kul att gå runt på tex stranden en sommar med röd-lila är över halva kroppen.
Och sen ni som skriver att ni kör sakta så det är ingen fara. Men det finns ju andra trafikanter som kan göra fel så även ni drabbas. Själv så fick ja väja för en bil som låg på min sida av vägen och det gör man inte så lätt när asfalten är lika hal som is.

Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Såg på Discovery om en snubbe i USA som krashade in i en bensinmack. Han hade "standard" customställ på sig dvs T-shirt med skinnväst, jeans och träningsskor. Det var ingen vacker syn, magen nästan vände sig på mig.

Bägge armarna hängde avslitna i bara senor och muskler, ena foten var av och pekade inte åt rätt håll. Den andra foten kom en av ambulansvårdarna med i en hink. Han fick amputera bägge armarna och bägge fötterna men överlevde mot alla odds. Läkarna var rätt säkra på att han inte skulle klara sig. Det gjorde att man fick sig en tankeställare. Det gick inte speciellt fort, ca 80 km/h har jag för mig. (Det går säkert i repris nån gång, kolla gärna..)

Jag har själv varit omkull både i jeans och med fullt ställ och med detta i program i minnet så kör jag alltid i fullt ställ.

Tycker dock att var och en själv skall få bestämma men ge inte lagpådyvlarna lillfingret.....

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
En lag om skyddskläder är nog inte aktuell än på ett tag, helt plötsligt skulle alla godkända kläder tvingas till dyra tester som skulle få priserna att stiga på skyddskläder bl.a.
Jag själv tillhör jag dem som blir bekymrad/upprörd när jag ser någon utan skinn-/allvädersställ i hög fart, särkilt i April månad då inte så många lider av den höga värmen.
(På samma sätt som jag blir upprörd om någon kör barn i bil utan barnstol, dyker utan djupmätare, hoppar fallskärm utan reservskärm, micklar med starkströmskablar utan att koppla från strömmen, -jag vet , jag är en mes).

Själklart är det upp till var och en hur man gör.

Att dessa trådar startas upp titt som tätt bottnar väl ändå i att vi bryr oss om våra medmänniskor och vill få folk att tänka efter en extra gång innan man ger sig iväg med bågen?

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Det finns ett litet aber i detta sammanhang som ingen verkar ha kommit på ännu. När föräkringsbolagen kollar igenom olyckorna så räknar dom även in sjukhusvårdskostnaderna, vad tror ni händer med våra redan "låga" premier om folk håller på och åker omkring utan skyddsställ?

Alla vurpar inte nej, men skillnaden i vårdkostnad på de som trots allt vurpar utan ställ och de som vurpar med ställ är gigantisk. Som ett brev på posten kommer då även våra redan "låga" premier med ett nätt påslag året därpå.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ja jag ser hellre ut såhär efter körning (ganska svettig) än att gå omkull utan skinnstället, har alltid ryggskyddet på med.

Bifogat

• svettig.JPG
    svettig.JPG
    55.7 KB · Visningar: 81
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati