Folk som kör i sandaler och liknande

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Man kan och ska nog inte lagstifta om allt. Det blir tråkigt att leva då.

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
.
- Jag beger mej inte ut i trafik för att vara med om en olycka..
- Annars skulle jag nog inte köra en VW-64 med bensintanken fram & inga
- Som helst airbags.. samma gäller hojjen! skulle något endå hända får man
- väl endå hoppas på det bästa.. :rolleyes:

- En annan sak jag tänkt på, är det lag på hjälm, om man kör en trike??
- Om det inte är så?? Måste det ju vara lag på Bilbälte?? eller?? :3freak

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Frihet for mig ar: Att kunde kjøra mig en tur i tofflor om jag så tycker utan at nogon har nånting med det...all den tid jag inte skadar nogon annan tycker jag att jag ska få gjøra som jag vill.

macce

Återfödd
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
En vit Ducce.
Åkte en tur idag och såg både kromslädar och plastraketer med t-shirtpiloter.
Jag reagerade - igen - ungefär som trådstartaren och undrade "hur f-n man kan..."

Visst, folk får göra som de vill med skyddsutrustning (vilket jag förespråkar, valfrihet är viktigt). Lagstiftningar mot sånt här är jag emot, jag tar hellre smällen att vara med och betala för nån som inte lärt sig i teorin, utan måste praktisera t-shirtklotning för att förstå. Han eller hon lär åtminstone inte göra om det, om de har turen att få sitta på en hoj igen. Skulle det gå så illa att de inte får chansen igen, är det trots allt en form av självrensning. :(

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
CoSmoZ skrev:
.
- En annan sak jag tänkt på, är det lag på hjälm, om man kör en trike??
- Om det inte är så?? Måste det ju vara lag på Bilbälte?? eller?? :3freak

Googlade lite och hittade fram till Svenska Trike Garaget. Där kan man läsa följande:

Vad är en Trike?

De flesta trikear är registrerade som tung motorcykel. Då det tidigare fanns en regel som begränsade en motorcykels maximala tjänstevikt till 400kg besiktigades en del tyngre trikear som bil (400kg-gränsen för motorcykel togs bort januari 1999).

Som förare på en bilregistrerad trike har du valmöjligheten att använda antingen hjälm eller midjebälte, mc-registrerade trikear har hjälmtvång. Att bilregistrera betyder något högre registreringskostnader och i vissa fall begränsningar i vikt/hästkraft förhållandet.

Eftersom triken är trehjulig kan den, oavsett om den är registrerad som bil eller MC, köras på B-kort.

Sugen på en Trike?

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
:3freak
suzukihayabusaturbo.jpg

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Det blir nog svårt att införa att man inet ska få sjukvård ifall man vurpar utan ställ, eller vad menar ni?

Som så många andra har jag ju knappast råd med helförsäkring så vid ev. singelolycka, som det ju snackas om här så får jag inte ett vitten för hojen i vilket fall.

Jag körde en hel del utan skydd förr, men är idag lite harig för det och väljer att inte köra alls när det är brännhett som det ju har varit några dar nu.

Fastboy

Fastboy
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
R1turbo o en Harley
Jag har inte ens ett skinnställ,,,,Finns inget goare (och iofs olämpligare) än att gasa omkring i Tshirt, shorts o sandaler...

/ :tummenupp

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Själv har jag ingen lust att betala dyrare premier/omkostnader för vård när rövhål som kör i sandaler o t-shirt vurpar omkull.
Och till råga på allt är det dom som inte kan köra motorcykel.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Jag har sett live på en vurpa med en Motardmoppe i ca 50km/h... föraren hade träskor, t-shirt och ett par tunna bommulsrallor!!

Det var ingen vacker syn.... :näsblod Skinnflådda armbågar och knogar....och skrapmärken i pannan och på benen....!!
Med full mundering på sig.... skulle han klivit upp utan några skador!!!

Gör som ni vill...men jag försöker då ha på mig skydden så ofta man kan!!!

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Intressant tråd ur sociologiskt/filosofiskt perspektiv.
Var ska man sätta gränsen då? Frågan går till alla förmyndarivrare.

Bor man som tex jag mitt i stan och inte kör som mc-budet så blir man ju titt som tätt omblåst av cyklister & blejdare som lätt kommer upp i 40-50 i nerförs.
Ska de oxå tvingas bära skyddsutrustning enl lag.?
Frågan har ju varit uppe länge nu.Jag vill fan inte ha böter när jag tar hojen till fiket eller till tjorren lr vad man nu har för ärende.
Hör ni inte hur jävla sjukt det låter?
Kanske är det så att man inte vill sitta i kallingarna och fika på favvohaket med polarna som inte kör hoj av olika anledningar.
Man kan ju iofs undra om många på forum likt detta har några polare uverhuvudtaget ibland.Så jävla insnöade som vissa är.

Till er som sitter och förpestar min och andra fritt tänkande hojåkares miljö säger jag bara flytta till kuba,nordkorea,libyen eller någon annan förmyndarstat/diktatur.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Palmas skrev:
Såg på Discovery om en snubbe i USA som krashade in i en bensinmack. Han hade "standard" customställ på sig dvs T-shirt med skinnväst, jeans och träningsskor. Det var ingen vacker syn, magen nästan vände sig på mig.

Bägge armarna hängde avslitna i bara senor och muskler, ena foten var av och pekade inte åt rätt håll. Den andra foten kom en av ambulansvårdarna med i en hink. Han fick amputera bägge armarna och bägge fötterna men överlevde mot alla odds. Läkarna var rätt säkra på att han inte skulle klara sig. Det gjorde att man fick sig en tankeställare. Det gick inte speciellt fort, ca 80 km/h har jag för mig. (Det går säkert i repris nån gång, kolla gärna..)

Jag har själv varit omkull både i jeans och med fullt ställ och med detta i program i minnet så kör jag alltid i fullt ställ.

Tycker dock att var och en själv skall få bestämma men ge inte lagpådyvlarna lillfingret.....
Han körde in i ett nätstängsel vid en mack,inte in i macken,såg oxå det hemska avsnittet.blääää

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Man blir heller inte odödlig fast man har den senaste utrustningen, det är väl just vid glidande på asfalt och förstås ryggskyddet som har nån betydelse om man slår i nåt hårt.
Många här (vad jag förstår) kör väldigt mycket för fort och dessutom stuntar, så man kan ju undra vad som mer borde vara förbjudet i försäkringen om det nu är sånt liv om säkerheten.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
demo1 skrev:
Onödigt inlägg kanske men jag blir så lack! :fatta!

Tror de flesta MC-förare tänker nåt i stil "med säkerhetsutrustning kan jag dra på lite extra men om jag kör med tofflor lär jag vara lite försiktigare ute i trafiken".

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Borde man inte egentligen förbjuda motorcyklar? Det är ju enbart leksaker för hormonstinna +20 killar och kukförlängare för män i 40-50 års åldern.

Nyttan av dessa tingestar är ju minimal. Risken att dödas eller skadas är 15-20ggr högre än för en bilist, och utan bilismen skulle hela samhället kollapsa.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
LameViffer skrev:
Borde man inte egentligen förbjuda motorcyklar? Det är ju enbart leksaker för hormonstinna +20 killar och kukförlängare för män i 40-50 års åldern.

Nyttan av dessa tingestar är ju minimal. Risken att dödas eller skadas är 15-20ggr högre än för en bilist, och utan bilismen skulle hela samhället kollapsa.

Bättre att förbjuda trampcyklar, det dör statistiskt sett fler cyklister än motorcyklister varje år i sverige.

Edit: oops fel av mig, gående skall det vara, förbjud gångtrafikanter således.
(även bilpassagerare visar det sig...)
http://www.vv.se/traf_sak/statistik/nationell/Excel/aktuell_fardsatt.xls

Last edited:

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
-
Jag kör till jobbet på min hoj nästan varje dag.
Har delat ställ så jag skippar stövlar och brallorna till skinnstället (har alltså skinnjacka, ryggskydd, handskar och hjälm på mig).
Hastighetsbegränsningen är 50km/h hela vägen till jobbet.
Skulle jag behöva rodda med brallor å stövlar för en 5-10(*2) minuterstur så skulle det inte vara värt besväret.

Flying

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Hoj
83, GSX 750
Hur lät det när man införde lagen om bälte i baksätet på bilar?
Jag kommer i ihåg när man glatt kunde åka runt utan bälte.
Farsan monterade i alla fall bälten som vi barn skulle använda trots att lagen inte fanns.

Jag har ingen hoj än och kanske inte så stor talan just av det skälet. Som jag ser det nu så tror jag dock inte att lagstiftning vore någon bra lösning. Jag åker inlines dagligen och vet mycket väl att jag borde ha en hjälm, men jag har det inte. Samma sak när jag cyklar.
Jag tror (och hoppas) att jag inte kommer att åka utan skyddsutrustning någon gång på mc.

Samhället bör satsa på informativa kampanjer. Det är så lätt att vilja förbjuda saker man själv inte berörs av. (förutom höjda premier då kanske). Jag skulle lätt kunna förbjuda både alkohol och tobak eftersom jag inte nyttjar nåt av det... men .. som vi vet så skulle jag ha många emot mig.
Om jag ALLTD använde full skyddsutrustning på rutin (vilket vore det bästa) så skulle jag säkerligen förespråka en lagstiftning där också.

Ett alternativ är ju att jobba med försäkringspremier. Låga premier för de som lovar att ALLTID använda full utrustning. Jag tror mer på att locka människor till det rätta valet än att tvinga dem. Lägre moms på skyddskläderna är ju bara ett exempel på vad man kan göra.
Förhoppningsvis kan man påverka nyblivna förare så att det efter många år blir fullt naturligt för alla att ha skyddsutr. Då kan man börja prata om lagstiftning.

För övrigt tycker jag det är bra med beskattning av fet mat ... eftersom det inte berör mig. :3freak

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
SM 570 RR skrev:
Själv har jag ingen lust att betala dyrare premier/omkostnader för vård när rövhål som kör i sandaler o t-shirt vurpar omkull.
Och till råga på allt är det dom som inte kan köra motorcykel.

Intressant logik, din slutsats om att de som vurpar i sandaler och t-shirt inte kan köra motorcykel. hur har du kommit fram till denna briljanta slutsats?

Du är inte medlem i Mensa va?

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Jag tycker faktiskt att det är lite konstigt att detta diskuteras på detta forum där det samtidigt diskuteras vem som kan köra längst på bakhjulet, göra längsta stoppien, köra slingerbulte på snabbast tid osv, osv.
Det finns massor med grejer som är farligare och dessutom olagligt som inte alls ses som negativt på något sett här på SH. :va

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept