Folk som kör i sandaler och liknande

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
SLUTA!
Fattar inte hur ni tänker :kocko
Visst det är inte varje dag man åker omkull men säg att ni svänger ordäntligt med lite för låg fart t.ex i en rondell och tvingas stampa till med foten för att balansera upp bågen eller åker till stranden på en liten grusväg och måste dra foten i backen i kurvorna när bakhjulet spinner loss, rätt var det är ligger det en sten 8x6cm lr´nått som ni får på stortån i 50-60km/h och bryter foten.

På jobbet händer det tyvär ibland att folk kommer in och vill provköra bågar, lånar jacka och hjälm. Ibland missar man att dom inte har ricktiga skor på sig.(svarta sandaler o svarta stumpor t.ex) När dom kommer tillbaka och man upptäker att dom åkt i sandaler vill jag bara klappa till dom. Fatta vilken trafikrisk ni utgör + att man lätt tappar fotfästet vid ett röljus på en 1600-1700cc glidare i tofflor, blir påkörd eller åtminstone tappar bågen och irriterar mig! :mad:

Kanske bör påpekas att det finns visserligen en del MC försäkringar som inte kräver att man bär full skydsutrustning men åker man i sandaler kan man glömma ersättning oavsett, skor, handskar och hjälm är minimum alltid annars får man ta bilen!

Skummast är att det oftast är åkare 40år+ på glidare som kör så, lite intresant då det otast är dom som klagar på unga killar med sporthojar som höjer deras redan "skyhöga" försäkringspremie på 1650:- /år HEL/HEL. Och då ser man ofta dessa gubbar glida omkring i läderväst t-shirt och tofflor. Går dom omkull äns i gladar hastigheter kan man nog räkna med att det kostar försäkringen mer än en skinställsklädd R6 kare som wheelar i 70km/h och slår runt då han troligen skakar av sig men skrotar hojen, toffelmuppen ligger säkert på sjukan i månader och tickar pengar :3freak

Onödigt inlägg kanske men jag blir så lack! :fatta!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
jag körde i shorts o tshirt igår och utan hjälm. Men det var inte långt inte. Men jag tycker oxå att när man ser folk på motorväg / snabbare väg med endast strandkläder på sig så blir man ju fundersam. Men saken är den att det behövs för dom att bli skrämda över Konsekvenserna mer än att nån säger till dom att "hörredu, du vet vad som händer ifall du kraschar utan skydd va?". Det kommer inte hjälpa ett skvatt. Och troligen kommer inte bilder m.m hjälpa heller. Jag råkar tala utav erfarenhet.

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Rätt sjukt förästen att man kan täckna försäkringar där man får välja högre premie om man vill kunna åka utan full skydsutrustning! Ok visst händer det att man kanske har vanliga jeans på sig när man åker 1km lungn körning för att handla mjölk eller äta pizza men då har man juh ändå MC boots eller grova caterpillar kängor, läderjacka, handskar och hjälm. Att tillåta folk att åka utan handskar, grova skor och jacka är helt sjukt tycker jag. Försäkringsbolagen borde ta sitt ansvar lite mer seriöst där. Man får juh inte åka utan hjälm varför får man åka i tofflor? :va

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Körde i tofflor för 5min sedan...Om du kör så dåligt så du måste sätta i fötterna i en rondell så förstår jag att du vill ha fulla skydd.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
"..SLUTA!.."

Hur kan du bry dig? Sluta klaga på andra. Nu skall jag ut i toffla o shorts. Får man det, Eller?

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
nog kan jag åka i shorts och linne på affärn (1 km) fast då åker jag fan enligt hastighetsbegränsningen oxå dvs 50km/h

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Kawasaki
Ersättningen från försäkringen borde reduceras/utebli om man klotar utan skyddskläder.
Det är min mening iallafall!

Blev omkörd av en kille på E4an för ett tag sedan,
tror det var en gammel ZZR som höll 200++, idioten (ursäkta språk) var iförd
träningsoverallsbyxor (typ), t-shirt och hjälm. Att ryggskydd saknades sågs
klart då t-shirten stod som ett segel. :död

Den typen av körning samt "coola killen" som vill wheela i stan iförd shorts
och bar överkropp ser jag som ett bevis på intelligens, inte skicklighet som
förare då vi inte är ensam på vägen. Dvs. mindre uppmärksamma (bil)förare.

Är inte guds bästa barn själv alla gånger, byter ibland ut skinnbrallorna mot jeans.
Och kör då därefter!!

/Danne

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Kör man så långsamt att man måste "fota" i en rondell så är det nog lungt med sandaler.

Kör själv i shorts och t-shirt när jag åker för att tvätta hojen tex.Men då ligger jag förstås inte på tanken och pressar 200 km/h..

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
demo1 skrev:
SLUTA!
Fattar inte hur ni tänker :kocko

Just det. SLUTA! SLUTA upp med att moralisera, det är upp till var och en att välja skodon. Ni som hela tiden känner ett behov av att gnälla på de (oss) som ibland kör utan skydd beroende på omständigheterna, åker ni aldrig i 200+ på motorvägen? Visst ja, ni har ju skinnställ och allt, som gör er odödliga... Jag klotar hellre i lågskor, jeans, t-shirt och hjälm i 50 km/h än med full mundering i 250. Om jag nu måste välja dvs.

/end of rant

Edit: Och det handlar inte om intelligens. Vissa hoppar fallskärm, några hoppar från byggnader på låg höjd, en del gillar bungyjump i Hotahejti med minimal säkerhet, andra kör motorcykel i lågskor+shorts+t-shirt. C'est la vie. Inga av dessa människor kan med säkerhets placeras i ett fack för människor med IQ under det normala.

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Bastarden skrev:
Ersättningen från försäkringen borde reduceras/utebli om man klotar utan skyddskläder.
Det är min mening iallafall!

Jag tror det är så redan. Jag blev upplyst om det när jag hörde mig för ang sk "tjejförsäkring".

Jag valde inte den försäkringen, och detta var ett av skälen.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Körde själv 400 m ner till lackeraren i shorts, linne och hjälm idag. Vad folk tycker och tänker om det skiter jag ett stort stycke i.

Däremot att bränna omkring på motorvägen i 200 knyck i liknande mundering kan jag tycka är dumt, men jag tänker inte starta en gnälltråd om det. Vad är man ute efter när man startar en sådan tråd? :va

Hur kan man bli LACK på sånt? Det är väl inte ditt problem om han/hon skrapar sönder sig. Att bli sur på en okänd människa för att han/hon kör utan skyddskläder är för mig väldigt konstigt...

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Egentligen är det ju inte så enkelt att folk får skylla sig själva. De kostar sjukvården, dvs. samhället en j-vla massa pengar i onödan.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Tycker inte man ska köra i shorts av estetiska skäl :7peta
Det är snubbigt att gå omkring med håriga ben i offentlig
sammanhang utanför badstranden/fotbollsplanen.

/stilpolisen

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
:corn ...Herregud! Vad spelar det för roll vad andra ha på sej??
- Kör med hel ställ om du vill & shorts om du känner för det..
- Varför överhuvudtaget bry sej!!

- Nu ska ja ut & gasa i shorts.. :yoparty & det är mitt val!..

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Fattar inte ens hur folk orkar lägga ner energi på att skriva en sån här meningslös tråd.
Det kommer inte ändra ett skvatt o det är väl som sagt upp till var o en.
Ungefär som att skriva en tråd så fort man ser nån åka skit fort. Dubbelt så farligt men men

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Macho Woman skrev:
Egentligen är det ju inte så enkelt att folk får skylla sig själva. De kostar sjukvården, dvs. samhället en j-vla massa pengar i onödan.

Om det är så det resoneras så kan vi ju lika gärna hoppa på varenda jäkel som springer omkring och är överviktig, som dricker, röker, snusar eller inte motionerar! Mind your own business säger jag... :7peta

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
McFille skrev:
Om det är så det resoneras så kan vi ju lika gärna hoppa på varenda jäkel som springer omkring och är överviktig, som dricker, röker, snusar eller inte motionerar! Mind your own business säger jag... :7peta

:tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...