Folksam och Telia lanserar övervakningstjänst

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

http://www.telia.se/media/2015/11/1...internet/c10d2d1a-fe58-43ef-ba54-7dafa96bbd93

Nu gäller det ju bara bilar, hojar har tack och lov(?) ingen standardbuss. Visst, 20% billigare försäkring är trevligt, men att vara konstant bevakad, och att allt man gör i trafiken påverkar ens premie, nej tack. I synnerhet om man lånar ut sin bil till någon :gnissla Steget till att höja 20% om man kör för fort ligger ju snubblande nära dessutom.

Vad säger ni, är det en bra eller dålig idé att vara konstant övervakad i trafiken?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det kommer att bli så att de som går med på detta få dagens premie, och resten höjd med 20%. Kanske inte första året, för att locka kunder. Men efter ett par år är vi där.

Riktigt läskigt om du frågar mig som ändå sköter mig förhållandevis bra i trafiken och bara har en enda fortkörningsböter på 24 år med KK.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En dålig idé.
Övervakad ska man vara när man gjort sig skyldig, inte för att man inte ska göra sig skyldig. Inte bara i trafiken...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Utmärkt idé!
Har funnits utomlands i flera år. Förvånad att det inte kommit tidigare här i Sverige.

Nu kan vi som kör varsamt och sällan äntligen få lägre premie, medan ni blådårar får pynta för den högre risken ni faktiskt utgör.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
GPS och 4G störsändare så får den genast problem, sedan är väl problemet att påverka accelerometrar och gyro, men det går nog det med. Om man nu känner för att fuska.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Äntligen! Fyfan jag är rätt ung ännu men så jävla bitter jag känner mig på dagens kontrollsamhälle. Har på allvar funderingar på att bosätta mig i Svappavaara. Mysig by mellan Kiruna och Gällivare. Folktomt och bra.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu gäller det ju bara bilar, hojar har tack och lov(?) ingen standardbuss.

BMW införde diagnosuttag på 90-talet och från 2004 finns all data från instrumentklustret att få fram via OBD-uttaget. Före 2004 tror jag bara ABS och motordata är tillgängligt, dock kan ABS-datat ev innehålla hastighetsinformation.

Övriga tillverkare vet jag inget om.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
GPS och 4G störsändare så får den genast problem, sedan är väl problemet att påverka accelerometrar och gyro, men det går nog det med. Om man nu känner för att fuska.

Det är väl inget som säger att man inte kan ha den monterad i en OBDII emulator hemma vid datorn och enbart pensionärsköra....
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Från allt vad som visats av Telia och diskuterats ovan är det väldigt kort steg till att appen mäter/loggar (&larmar uppåt?) medel- och topphastigheter.. Hmm.... (Visserligen, i hojvärlden kan reflexvästgubbarna bli nöjda då de kanske får lite rabatt med försäkringen då man håller sig i "selibat")
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl inget som säger att man inte kan ha den monterad i en OBDII emulator hemma vid datorn och enbart pensionärsköra....

Tja, det beror väl på hur välgjord den är. Gyrot kan väl vara lite knåp att lura, accelerometrar är lättare. GPS går att lura det med, och beroende på hur det är konstruerat, GSM med. OBD är nog den lätta biten att fuska ihop. :hihi
Om inte annat så kan man säkert koppla in sig på mätarna och antennerna och spela in lite normala körningar och sedan bara mata in "samma" data, typ till och från jobbet och sånt där på ganska reguljär basis.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej tack återigen.

Så länge det inte kommer som lagkrav så är det väl bar att koppla bort hårdvaran om bilen man köper är utrustad med skiten?
Annars kan den ju "gå sönder" om man ser det som ett alternativ.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
En del bilar ställer ju om sig i diagnos-läge när något kopplas in på obd2-porten, blir ju dumt att köra omkring så (kan bland annat handla om att sätta sig i "open loop" eller sätta säker tändkurva osv)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Svaret är givetvis NEJ! :mad:

Så otroligt dumt att gå med på att vara övervakad av storebror frivilligt.....:dummer

Nej, tacka vet jag frihet under ansvar. :krama
 

Jimmy

Guest
För mig som kör halvförsäkrat ser jag bara en fördel, gps-tracker vid stöld.
Men det kan jag skaffa ändå.
Förresten, vad hände med den bonus skötsamma kunder fick, som baserade sig på om man nyttjat försäkringen eller inte? Försvann pga marknadskrafterna, dvs konkurrens mellan fb?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hur går för oss andra som har äldre fordon då????

Är inte så intresserad av de ändå.... Kör konstant för fort utom på 30 sträckor.... 20% är inte så mycke när premien låg....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man väljer inte folkskam ändå?

Men oj vad kul alla,hackers kommer ha

Ja, det verkar ju onekligen vara ett ganska skoj sidoprojekt att se om man kan lura prytteln. :D
Jag kom iofs på ett ännu lättare sätt att kringgå systemet, låt den ansluta till en picocell och modifiera datan den skickar upströms. Då kan den mäta vad fan den vill, datan som ses av andra kommer att vara justerad, förutsatt att det inte är hårdkrypterat. Då krävs det en del jobb för att komma åt datan och ändra den. :hihi
 

moddlaren

Guest
Men vill någon är det väll bara att övervaka mobilerna. Det är ju GPS axelerometer gyros osv osv så troligen går det redan att se om någon person som kör bil/mc är lagligt i trafiken.

Jag kan ha/tro fel men visst är det så?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top