Folksam och Telia lanserar övervakningstjänst

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Räcker det att bilen har ett OBDII uttag för att den här funktionen ska fungera eller är det bara bilar från 2001 och framåt som tjänsten är tänkt till?

Oavsett är det inget för mig. Har klarat mig alldeles utmärkt utan den typen av tjänster som ingår. Ser inga fördelar alls med dem som lockbete att bli övervakad bara för några futtiga premiefördelar - och då är jag ingen idiot i trafiken på något sätt och vis. Givetvis inte felfri men vem är det?

Försäkringsbolag har visat sig leta med förstoringsglas och snäva tolkningar för att slippa utbetalningar. Mot den bakgrunden finns det ingen anledning att hjälpa dem på traven. Vore det ur ett rent trafiksäkerhetssyfte. T ex att en oberoende granskning skedde i efterhand vars syfte är att gagna trafiksäkerhet för gemene man i framtiden inte fälla vederbörande. Då hade de gärna fått sätta en övervakning på min bil. Som jag ser det i dagsläget. Nej tack!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men vill någon är det väll bara att övervaka mobilerna. Det är ju GPS axelerometer gyros osv osv så troligen går det redan att se om någon person som kör bil/mc är lagligt i trafiken.

Jag kan ha/tro fel men visst är det så?

Man kan övervaka någons snitthastighet rätt enkelt och hyfsat exakt med bara celldatan från mobilnätet. Själva mobilen behöver bara vara på, inget behöver installeras eller vara igång i övrigt i mobilen (förutom mobilnätsantennen).
Det hade ju kunnat vara intressant data att samla in för att bevisa att det inte finns någon kausalitet mellan hastighet och olyckor då datan i princip täcker in all trafik, alla tider på dygnet, på alla vägar i landet.
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Det spelar ju ingen roll hur försiktigt el lagligt man kör, det enda som betyder något är ju om man är vållande till olyckor el ej. Djävla idiot prylar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det spelar ju ingen roll hur försiktigt el lagligt man kör, det enda som betyder något är ju om man är vållande till olyckor el ej. Djävla idiot prylar.

Det är alltid 2 som gjort fel för det ska bli en olycka, eftersom man alltid har skyldighet att vara uppmärksam och göra allt för att undvika en olycka även om andra gör fel. Bolagen reder ju bara ut vem som är mest vållande, båda är alltid till viss del vållande och har gjort fel annars blir det ingen olycka.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är alltid 2 som gjort fel för det ska bli en olycka, eftersom man alltid har skyldighet att vara uppmärksam och göra allt för att undvika en olycka även om andra gör fel. Bolagen reder ju bara ut vem som är mest vållande, båda är alltid till viss del vållande och har gjort fel annars blir det ingen olycka.

Ja, förutom när man stillastående blir påkörd, vilket hänt mig två gånger.
Jag slår vad om att det går att komma på fler exempel där den ena utan vidare åthärvor kan ses som den allenarådande skyldiga till olyckan, dvs där den andra parten itne kunnat göra något alls för att undvika eller förebygga olyckan.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Utmärkt idé!
Har funnits utomlands i flera år. Förvånad att det inte kommit tidigare här i Sverige.

Nu kan vi som kör varsamt och sällan äntligen få lägre premie, medan ni blådårar får pynta för den högre risken ni faktiskt utgör.


shit, trodde det var olyckor som ökade försäkringspremier, inte risker..
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ja, förutom när man stillastående blir påkörd, vilket hänt mig två gånger.
Jag slår vad om att det går att komma på fler exempel där den ena utan vidare åthärvor kan ses som den allenarådande skyldiga till olyckan, dvs där den andra parten itne kunnat göra något alls för att undvika eller förebygga olyckan.

Jag har också blivit påkörd 2 ggr stillastående, men beror ju då också på vart man står, en gång kom jag inte upp för en snöig backe och fick stanna mitt på vägen, sen kom det en gubbe bakom som bara ladda gärnet för att komma upp, trots att jag stod still precis i början av backen och naturligtvis small det. Men är ju ändå delvis mitt fel också för jag kunde ju stannat hemma, eller satt på snökedjor innan osv, även om jag skulle hävda 95% gubbens fel som körde rakt på mig.

Rak väg och min bil syntes lätt från korsningen han kom ifrån, då han höll typ 5km/h och sen laddade upp till 60 eller nåt, han trodde nog min bil var en synvilla eller skulle teleporteras bort när han närmade sig ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har också blivit påkörd 2 ggr stillastående, men beror ju då också på vart man står, en gång kom jag inte upp för en snöig backe och fick stanna mitt på vägen, sen kom det en gubbe bakom som bara ladda gärnet för att komma upp, trots att jag stod still precis i början av backen och naturligtvis small det. Men är ju ändå delvis mitt fel också för jag kunde ju stannat hemma, eller satt på snökedjor innan osv, även om jag skulle hävda 95% gubbens fel som körde rakt på mig.

Rak väg och min bil syntes lätt från korsningen han kom ifrån, då han höll typ 5km/h och sen laddade upp till 60 eller nåt, han trodde nog min bil var en synvilla eller skulle teleporteras bort när han närmade sig ;)

Jag tycker åas inte att argumentet att du kunnat stanna hemma har att göra i en ansvarsdeklarering. Det är inte ansvarsgrundande att man befinner sig på en plats där man är i sin fulla rätt att befinna sig.

Jag har blivit påkörd två gånger stillastående på en parkeringsficka, med mig i bilen. Hur många gånger det skett när jag inte varit i bilen vet jag inte. :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men vill någon är det väll bara att övervaka mobilerna. Det är ju GPS axelerometer gyros osv osv så troligen går det redan att se om någon person som kör bil/mc är lagligt i trafiken.

Jag kan ha/tro fel men visst är det så?
Slå på trafik på Google maps så ser du medelhastigheterna på vägarna, mätt med våra mobiler, så ja, tekniken finns redan idag, och ja, den används.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Utmärkt idé!
Har funnits utomlands i flera år. Förvånad att det inte kommit tidigare här i Sverige.

Nu kan vi som kör varsamt och sällan äntligen få lägre premie, medan ni blådårar får pynta för den högre risken ni faktiskt utgör.

Snälla ta av trollerihatten först...:7peta
Eller sluta vara så kreativ med sanningen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag tycker åas inte att argumentet att du kunnat stanna hemma har att göra i en ansvarsdeklarering. Det är inte ansvarsgrundande att man befinner sig på en plats där man är i sin fulla rätt att befinna sig.

Jag har blivit påkörd två gånger stillastående på en parkeringsficka, med mig i bilen. Hur många gånger det skett när jag inte varit i bilen vet jag inte. :hihi

Även om man har rätt att befinna sig på en viss plats ligger ett visst ansvar i val av väg och transportmedel. Hade man varit mer efterklok kanske det är mindre lämpligt att ta ut en bil med automatlåda och V8 (väldigt svårt att reglera kraften) i snöoväder. Bara för man har rätt att befinna sig på en viss plats är det inte alltid lämpligt.

Står bilen/motorcykeln parkerad på en parkeringsruta och blir påkörd kan jag hålla med om att det är 0% eget ansvar och 100% den påkörandes fel
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Även om man har rätt att befinna sig på en viss plats ligger ett visst ansvar i val av väg och transportmedel. Hade man varit mer efterklok kanske det är mindre lämpligt att ta ut en bil med automatlåda och V8 (väldigt svårt att reglera kraften) i snöoväder. Bara för man har rätt att befinna sig på en viss plats är det inte alltid lämpligt.

Står bilen/motorcykeln parkerad på en parkeringsruta och blir påkörd kan jag hålla med om att det är 0% eget ansvar och 100% den påkörandes fel

Du på väg uför en väldigt hal nedförsbacke. Att implicera sig själv på det sätt du gör påminner mycket om de bisarra resonemang som ibland förs om våldtäktsoffers klädsel...
Det kan vara ofiffigt att göra vissa saker men det gör inte att det skall vara ok att köra på någon t.ex bakifrån.
Snyggt om det är den påkördes fel om man fått stopp pga. det ena men inte det andra då det helt plötsligt skall vara påkörarens fel...upphinnande väjer alltid. :fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Även om man har rätt att befinna sig på en viss plats ligger ett visst ansvar i val av väg och transportmedel. Hade man varit mer efterklok kanske det är mindre lämpligt att ta ut en bil med automatlåda och V8 (väldigt svårt att reglera kraften) i snöoväder. Bara för man har rätt att befinna sig på en viss plats är det inte alltid lämpligt.

Står bilen/motorcykeln parkerad på en parkeringsruta och blir påkörd kan jag hålla med om att det är 0% eget ansvar och 100% den påkörandes fel

Jo, det påverkar ju, gör man något direkt olämpligt, som till exempel tar sagda automatlådade V8 utan att kunna framföra den säkert så får man kanske ta på sig en del ansvar, men bara om olyckan påverkats av det faktum att man har mer effekt än vad friktionskoefficienten låter användas på ett säkert och pålitligt vis. Man kan förhoppningsvis inte klandras något något blockmongo med näsan i mobilen plöjer rakt in i en bakifrån i bilkön för att man körde en våtta med automat.
Att klandra någon för att vara inblandade i en olycka de inte kunnat påverka eller som ens inte är en förväntningsbar effekt av de valen de gjort klangar fel, och är inte speciellt vettigt.
Visst ska man göra sitt yttersta för att underlätta för andra trafikanter och undvika olyckor, men det yttersta av den tanken du presenterat är ju att alla är skyldiga för alla olyckor till någon grad helt enkelt genom att de framför ett fordon?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
elektroniskövervakning..............nej nej NEJ!!!!!!!! som någon tidigare skrev bonus systemet som fanns förr var bra.men dem som tycker det är bra så kan jag rekommendera demokratier som kina eller kanske nordkorea som riktigt trevliga länder där storebror har koll å styr å ställer i allt och om det tycker jag:arsele:arsele:arsele
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
elektroniskövervakning..............nej nej NEJ!!!!!!!! som någon tidigare skrev bonus systemet som fanns förr var bra.men dem som tycker det är bra så kan jag rekommendera demokratier som kina eller kanske nordkorea som riktigt trevliga länder där storebror har koll å styr å ställer i allt och om det tycker jag:arsele:arsele:arsele
Det finns förvånansvärt många som villigt gräver sin egen grav bara ersättningen är tillräckligt hög. :va
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Du på väg uför en väldigt hal nedförsbacke. Att implicera sig själv på det sätt du gör påminner mycket om de bisarra resonemang som ibland förs om våldtäktsoffers klädsel...
Det kan vara ofiffigt att göra vissa saker men det gör inte att det skall vara ok att köra på någon t.ex bakifrån.
Snyggt om det är den påkördes fel om man fått stopp pga. det ena men inte det andra då det helt plötsligt skall vara påkörarens fel...upphinnande väjer alltid. :fakta

Vad jag argumenterar emot är xyz's påstående att det inte spelar någon roll hur man kör så länge inte du orsakar en olycka, och vad jag menar är att även om FB's utredning visade att person X orsakade olyckan, kanske person Y också har ett visst ansvar även om hen nu slapp självrisk/skuld från FB. Men klart det finns lägen där 100% av skulden ligger på en person som t.ex parkerad bil på en parkeringsplats, men ofta krävs dte att 2 gör fel för att en olycka ska inträffa.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Visst ska man göra sitt yttersta för att underlätta för andra trafikanter och undvika olyckor, men det yttersta av den tanken du presenterat är ju att alla är skyldiga för alla olyckor till någon grad helt enkelt genom att de framför ett fordon?

I varienrande grad så oftast, men inte alltid ;). Vissa olyckor orsakas ju av att någon blint ska "hävda sin rätt", nejmen se här kommer ett pucko som inte vet att jag har företräde nu ska jag allt visa han hur fel han har kabham!. Säger att oftast måste minst 2 göra fel för att en olycka ska inträffa, brista i uppmärksamhet eller annat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I varienrande grad så oftast, men inte alltid ;). Vissa olyckor orsakas ju av att någon blint ska "hävda sin rätt", nejmen se här kommer ett pucko som inte vet att jag har företräde nu ska jag allt visa han hur fel han har kabham!. Säger att oftast måste minst 2 göra fel för att en olycka ska inträffa, brista i uppmärksamhet eller annat.

Ja, det är ju inte helt sällan folk misstar andras plikt att visa hänsyn som någon form av egen rättighet i trafiken, men det är ju i grunden bara för att de inte fattat att man i trafiken i princip bara har skyldigheter och inga rättigheter. Kör man ut framför någon bara för att hålla på sin "rätt" så gör man ju ett kapitalfel och är medskyldig. :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ja, det är ju inte helt sällan folk misstar andras plikt att visa hänsyn som någon form av egen rättighet i trafiken, men det är ju i grunden bara för att de inte fattat att man i trafiken i princip bara har skyldigheter och inga rättigheter. Kör man ut framför någon bara för att hålla på sin "rätt" så gör man ju ett kapitalfel och är medskyldig. :)

Större dyrare saker som faryg och dyligt döms det procentsatser och det är aldrig någon som får 0% skuld. Nu är det ju inte ekonomiskt försvarbart med sånna dyra utredningar i så billiga saker som trafikolyckor utan där bestämmer man bara vem som bär största skulden och den anses orsakat olyckan. Det jag ville få fram är ju att oftast ligger det en viss skuld även hos den som inte ansågs orsaka olyckan, även om den ibland (som mitt exempel när jag fastna i backen) är väldigt liten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Större dyrare saker som faryg och dyligt döms det procentsatser och det är aldrig någon som får 0% skuld. Nu är det ju inte ekonomiskt försvarbart med sånna dyra utredningar i så billiga saker som trafikolyckor utan där bestämmer man bara vem som bär största skulden och den anses orsakat olyckan. Det jag ville få fram är ju att oftast ligger det en viss skuld även hos den som inte ansågs orsaka olyckan, även om den ibland (som mitt exempel när jag fastna i backen) är väldigt liten.

Jo, ett exempel som träffar ganska nära hemma är väl korsningsolyckor mellan bil och mc där mc hållit herrejävlarhög hastighet på 70-väg, och således dyker upp och traverserar den för bilisten synliga sträckan på mindre tid än vad det tar för en bil att ta sig över vägen. Bilisten blir ju gärna vållande även om denne inte kunnat göra något alls i det läget.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top