Foppa lipar i sportspegeln!

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
HAHA tycker det är rent ut sagt skitkul när man driver med kändisar mm... Sånt man får räkna med

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
SSB skrev:
Och du inser inte att det spelarna inte får i lön får ägarna i högre vinst? Den lön NHL spelarna inte får ut går inte till fattiga barn i tredje världen direkt. Vinsten går till ägarna.

På en fri arbetsmarknad får man lön efter prestation, då kan den som har råd, och vill rekrytera de bästa förmågorna, erbjuda de bästa lönerna. Simple as that.

Känner du dig girig när du ber om löneförhöjning på ditt arbete? Känner du dig girig när dom säger "Ok, du är värd det för oss, du får din löneförhöjning"? Eller vill du att ett lönetak införs i din bransch också när man ändå håller på?

/SSB - Trött

men är det inte så att vissa klubbar har lite svårt att betala ut dessa löner och få det hela att gå runt.
jag tycker inte det det borde falla på att spelarna vill ha ut tex 75 mille istället för "bara" 50.
ingen behöver mer än 50 miljoner i lön.

har aldrig bett om nån löneförhöjning så det kan jag inte svara på.
men som du säger så har ju spelarna bara accepterat det de blivit erbjudna, skulle jag med gjort.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Besserwisser skrev:
Gnäll inte på Foppa han svettas och spottar blod för varje krona har får, värre är det med alla odugliga jävla direktörer och fackpampar som snor så mycket dom kan.

Herregud vad du är indoktrinerad, tycker du på allvar att någon som åker skridskor och petar på en snusdosa med en träpinne är värd x hundra miljoer/år medans någon som ansvarar för x tusen anställda inte är det?

Jag gillar inte avundsjuka, men på så sätt är det bra att vänstern slår till även mot sporttöntarna - så mycket skit som svenskt näringslivs toppar fått utstå de senaste åren.

Facksvinen kan dra åt helvete, det ger jag dig rätt på. :tummenupp

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
men är det inte så att vissa klubbar har lite svårt att betala ut dessa löner och få det hela att gå runt.
Som man bäddar får man ligga, heter det ju. Om man som klubb rekryterar dyrare spelare än vad man har råd med så hinner verkligheten ikapp till slut. Då går klubben i konkurs, spelarna förlorar sina jobb och får söka jobb i en nybildad klubb som ersätter den konkade eller någon av de kvarvarande.

Det är normala regleringar i en affärsverksamhet. Och man skall komma ihåg att NHL är big business, det är inte pojklagshockey. Det är inget Division 4 lag som råkat köpa in för många korvbröd och sen fått svårt att betala hyran för slipmaskinen. Ledningen har fattat felaktiga affärsbeslut och borde ta konsekvenserna av dessa.

Ett är självklart att försöka nå en uppgörelse med sina anställda (hockeyspelarna) om att sänka sina löner för att få behålla jobben. Vilket också spelarna tycker är ok i sak. Däremot vill ägarna införa ett lönetak för att garantera att de (ägarna) inte klantar till det för sig själva snart igen och ger spelarna för höga löner. Principiellt är ett lönetak på en fri arbetsmarknad helt åt helvete, vilket också är vad spelarfacket anser.

Kan inte ägarna hålla igen sina lönekostnader utan att ha ett oficiellt lönetak att peka på borde de gå tillbaka till ekonomiskolan årskurs 1. Man får anpassa mun efter matsäcken, det är inte spelarnas jobb att se till att deras löner inte blir för höga. Det är arbetsgivarens jobb.

ingen behöver mer än 50 miljoner i lön.
Det här tycker jag egentligen är irrelevant, det finns pengar, frågan är hur de skall fördelas mellan ägare och spelare. Får spelare X 50 milj istället för 80 milj betyder det bara 30 milj mer till ägaren, inte 30 milj mer till fattiga barn. Man skall få det man förtjänar, inte det någon annan anser att man "behöver".

men som du säger så har ju spelarna bara accepterat det de blivit erbjudna, skulle jag med gjort
Jag med! :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
rejser skrev:
per år eller månad?

Per år så klart. En del klarar sig på studielån till och med. Allt över 150.000 måste väl vara onödigt då? I andra länder klarar de sig på några kronor per dag, det tycker jag vi också borde göra.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Markus skrev:
Per år så klart. En del klarar sig på studielån till och med. Allt över 150.000 måste väl vara onödigt då? I andra länder klarar de sig på några kronor per dag, det tycker jag vi också borde göra.

nä jag vill oxå ha 50 mille ju... :huvet

sandstream

Guest
En sak som många verkar strunta i är att de andra stora sporterna i USA redan har lönetak.
I NBA har det hänt att samtliga spelare i laget sänkt sina löner för att få spela ihop med någon av de största som då tar en stor del av den totala lönepotten.

Oavsett vilken klubb man spelare i och hur bra man är så drar man inte ett par miljoner SEK per år och att tex Alfredsson som har åtskilliga 10-tals miljoner per år vill ha ännu mer är lite lätt patetiskt.

Det absolut värsta som finns är när NHL-spelarna motiverar sina höga löner med att de bara är verksamma en kort period och ska leva på pengarna resten av livet.
Ponera att de får ut 2 miljoner SEK per år efter skatt och spelar i 5 år = 10 miljoner.
En normal svensk arbetare skulle behöva jobba ca 66 år för att få ut de pengarna (10 miljoner/150K efter skatt per år).
Fy fan vad synd det är om stackarna! :rolleyes:

Palmlöv var sorglig och Foppa borde bara ha ignorerat honom!

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Gillar Foppa som hockeyspelare, men att tala i egen ska ska han nog ge fan i. Funkade inget bra.

Vore även kul att veta varför han gör reklam - är det för han gillar reklamobjekten, för att det är roligt, för att få knulla modellerna som är med, för att han vill ha mera pengar eller annat (då bortser jag från den reklam som refererades till i inslaget där pengarna gick till bl a MoDo Hockey)?

/M

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Markus skrev:
Herregud vad du är indoktrinerad, tycker du på allvar att någon som åker skridskor och petar på en snusdosa med en träpinne är värd x hundra miljoer/år medans någon som ansvarar för x tusen anställda inte är det?

Jag gillar inte avundsjuka, men på så sätt är det bra att vänstern slår till även mot sporttöntarna - så mycket skit som svenskt fått utstå de senaste åren.

Facksvinen kan dra åt helvete, det ger jag dig rätt på. :tummenupp
Om du lär dej att argumentera så kanske jag tar diskussionen om Foppas (och andra idrottares) värde med dej, men så länge du ligger på en femårings nivå så besvärar jag mej inte. :7peta

Men en sak kan jag svara på.
Så länge det är löner och förmåner inom avtal näringslivs topparna plockar sina millar så har jag inget mot dom. Men när dom börjar sno och fiffla med företagets pengar då ska dom sänkas.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Fy fan vad synd det är om stackarna!
Det är väl inte någon som tycker att dom tjänar lite, inte ens spelarna själva. Inte heller verkar dom tycka särskilt synd om sig själva. Men faktum kvarstår, är det den anställde som är ansvarig för sin lönemängd eller är det arbetsgivaren?

Ett lönetak skall inte behövas. Har arbetsgivaren (klubben) inte råd att erbjuda en spelare 90 miljoner får väl arbetsgivaren ge fan i att erbjuda 90 miljoner. Siffran är egentligen helt ointressant, det kunde lika gärna handla om 10'000 kr. Att sedan i efterhand komma och säga att det är spelarens fel att han blev erbjuden så hög lön och att spelaren därför nu är girig/patetisk/snål/tycker-synd-om-sig är ju bara sjukt.

Alfredsson som har åtskilliga 10-tals miljoner per år vill ha ännu mer är lite lätt patetiskt.
Så fort en klubb väljer att pröjsa är det inte patetiskt längre, då är han uppenbarligen värd pengarna enligt någon som är har kulor.

Känner du dig patetisk när du ställer ett lönekrav när du söker ett jobb? Känner du dig patetisk när dom säger "Ok, det är lite högt, men vi gör kalkylen att vi tjänar mer på att anställa dig än att låta bli."? Håller dom inte med säger dom "Nej tack", förhållandevis enkelt.

Kan någon förklara, på ett vettigt sätt, varför anställda hockeyspelare på något vis skall skämmas över att de har blivit erbjudna en bra lön och tackat ja?

En normal svensk arbetare...
...får inte 13'850 personer att köpa biljetter till Globen. Osv osv.

/SSB

Last edited:

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-12R SÅLD
madbiker skrev:
ÄÄÄhhhh....Olle Palmlöf är bara en tokig Lenin nörd som är lite avundsjuk bara.
Foppa borde bara ha ignorerat skiten o hållt käft.

helt rätt :tummenupp Olle Palmlöf e ju fan den mest pinsamma fjolla som satt sina äckliga fötter i tv-rutan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Besserwisser skrev:
Om du lär dej att argumentera så kanske jag tar diskussionen om Foppas (och andra idrottares) värde med dej, men så länge du ligger på en femårings nivå så besvärar jag mej inte. :7peta

Du hittade inte ditt nickname av en tillfällighet va? :hihi

Besserwisser skrev:
Men en sak kan jag svara på.
Så länge det är löner och förmåner inom avtal näringslivs topparna plockar sina millar så har jag inget mot dom. Men när dom börjar sno och fiffla med företagets pengar då ska dom sänkas.

Varför skrev du inte vad du menade från början? :va

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Eftersom Markus äcklas av Olle Palmlöf så gör han åtminstone en del saker rätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Goodstuff skrev:
Eftersom Markus äcklas av Olle Palmlöf så gör han åtminstone en del saker rätt.

Tydligen har jag gjort intryck på även dig, din kommunist. Bättre beröm kunde jag inte få. :Bugar

Iväg och försvara lite sjävmordsbombningar nu.
:hej

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Markus skrev:
Du hittade inte ditt nickname av en tillfällighet va? :hihi
Jag valde inte nickname, mitt nickname valde mej :hihi
Markus skrev:
Varför skrev du inte vad du menade från början? :va
:fatta! LÄS
Besserwisser skrev:
Gnäll inte på Foppa han svettas och spottar blod för varje krona har får, värre är det med alla odugliga jävla direktörer och fackpampar som snor så mycket dom kan.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024